EdwinNadorp
Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....
Op 19 januari 2011 21:47:35 schreef Willie W:
[...]Dit is toch gemakelijk op te lossen door iedereen vooraf
te laten betalen.
Dit zie ik niet zo als een probleem.
same here
Voor mij 1 X volledige kit en 2 3x printplaten alles op te sturen naar België.
Edit: Heb 2 maal in 3 maal veranderd.
Kan een mod dit bevestigen en aanpassen in de lijst? (bedankt)
[Bericht gewijzigd door lukasje op (42%)]
Op 19 januari 2011 22:41:17 schreef MAH:
We spreken gewoon zo af: iedereen die wel besteld maar niet betaald krijgt hier gewoon nooit meer een gewoon antwoord op een vraag
...
OF Henry komt iedere keer langs met een ENORM slot 
[Bericht gewijzigd door bjokal op (14%)]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
een paar opmerkingen
Frut een extra zenerdiode in de lijn naar je 7805 in plaats van dei d2. zo is hij beter beschemrd tegen knurften die een 25 volt of meer transfo willen gebruiken. die zener dient ook om c2 te helpen ontladen tijdens powerdown. ( zener geleidt dan andere kant op. zie ook late rin dit verhaal.)
voed de opamps ook vanuit de 7805 en gebruikeen npn-pnp trap om de uitgang te upscalen naar het vdd domein. ( opamp uitgang via weerstand naar bc547. bc547 trekt basis van bc557 omlaag. emitter bc557 aan collector q1. collector bc547 via weerstand aan collector q1. collecotr van bc557 jaagt basis van tip aan.
zo sta je los van de trafospanning.
kost je een bc547 en een bc557 en 2 weerstanden.
Zet over r12 ook een condensator en over r13 een diode antiparallel ( 1n4148 ) . zo maak je een slow-start tijdens powerup.
de condensator moet eerst geladen zijn vooraleer q2 uit geleiding komt. de diode zorgt dat bij powerdown de condensator snel leegloopt.
de energie moet dan wel wegkunnen ( d2 blokeert dat nu )
voor d3 en d4 : zet daar een dikke diodes in ! diodes die 3 tot 5 ampere kunnen vreten zonder uit elkaar te spatten bijvoorbeeld.
een 1n4007 sneuvelt te snel voor dergelijke protecties.
just my 2 cents...
kijk ook eens naar tip132 ipv tip 122 ... die dingen kunnen veel meer verwerken... en ze kunnen beter hun hitte kwijt aan het koellichaam omdat de body groter is en ze kosten evenveel.
dit zijn kleine wijzigingkjes maar ze kunnen de voeding aangenamer maken. als je een krtische blik op de pcb wilt ... be my guest.
@F_E met die torren ahd ik ook al voor mezelf bedacht, heb nog een paar HELE mooie trafo's ligen, maar hun spanning is IETSJE groter (lees VEEL groter)
F_E bdankt voor je input, we gaan kijken wat we nog kunnen inpassen.
En anders uitwerken voor mods. 
Voor mezelf was ik ook al bezig met een schakeling voor hogere trafospanningen.
Edit: Een kleine FAQ in de startpost.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
het zijn kleine aanpassingen maar het maakt de voeding universeler. iemand die een 50 volt reglaar wil maken kan dat. kwestie van de zener te tunen. die tip132 vreet ook hoge spanningen.
Ik zie dat de TIP132 ook een TO-220 is, dan kan de warmteoverdracht tov een TIP122 ook niet zoveel schelen, een 0.1°/W of iets dergelijks (RthJC).
free_electron
Silicon Member
Op 20 januari 2011 00:42:36 schreef Henry S.:
Ik zie dat de TIP132 ook een TO-220 is, dan kan de warmteoverdracht tov een TIP122 ook niet zoveel schelen, een 0.1°/W of iets dergelijks (RthJC).
oeps ,moet tip142 zijn die zit in TO247 ( brede to220 )
10 ampere 100 volt.
ik heb nog ene paar iedeetjes. heel minieme wijzigingen die de retourstromen weghouden van je current sense.
pas ook een bleederweerstand op je output. 2k2 3 watt bvb.
ook je regelaar kan stabieler gemaakt worden.
ik email je straks een handgekribbel.
[Bericht gewijzigd door free_electron op (28%)]
Dan maakt het zeker wat uit.
Ik wacht je mail even af, en heb net zelf ook wat foutiefs in het schema opgemerkt.
Bleeder is er btw al.
Op 20 januari 2011 01:05:50 schreef free_electron:
[...]
ik heb nog ene paar iedeetjes....
I know the feeling.. Al mijn uitvindingen hebben een drinkbekerhouder
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik sta nog niet in de lijst, geloof ik.
Ik wil wel 2 printjes, ophalen in Rosmalen. Als blijkt dat ik de onderdelen nog niet in huis heb, worden het misschien alsnog 2 kitjes, mits ze dan nog voorradig zijn, natuurlijk.
Op de grote tor na, heb ik alles wel in huis, dus ik denk dat het bij 2 printjes blijft.
free_electron
Silicon Member
Op 20 januari 2011 01:09:04 schreef Henry S.:
Dan maakt het zeker wat uit.Ik wacht je mail even af, en heb net zelf ook wat foutiefs in het schema opgemerkt.
Bleeder is er btw al.
you got mail.
ja je bleeder is er maar die staat verkeerd in jullie schema. hij hang nu onderaan aan vout. hij moet voor de sense weerstanden hangen.
je bleed stroom loopt nu door de sense weerstand. dat maakt dat je een bleedstroom hebt die nog eens afhankelijk wordt van de vout setting.
dat beinvloedt de stroomregeling.. hoe hoger vout hoe eerder je stroomregelaar aanspreekt...
ik heb ook alle retourstromen voor de sense weerstanden gezet. zo heeft de regellus geen impact op de meetlus.
en door de opamps op lage spanning te laten draaien ben je van je 1 watt led-voorschakelweerstanden vanaf ook...
eigenlijk heoft die 7805 helemaal geen 05 te zijn... een 7812 zou ook werken. dan heb je meer 'ademruimte' en dat 'plaatst' de voeding ook beter ( goh .. lijkt wel een voeding-o-fiel topic nu...
)
[Bericht gewijzigd door free_electron op (25%)]
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Inderdaad
. Maar de ruimte op het pcb is beperkt, staat behoorlijk vol inmiddels. Kosten/mogelijkheden hebben we afgewogen bij het ontwerp. Zal samen met Henry kijken wat er nog te realiseren is. Ik stuur je wel even een print van de layout zelf(nee, die komt verder niet openbaar).
Ik denk dat het openbaar maken best kan helpen voor ontwikkeling onder de medegebruikers van dit forum
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Inderdaad en bedenk dat nabouwers nooit kunenn opboxen tegen de prijs, die jullie met je kwantum kunnen bedingen. Zelfs zelf afwerken loont niet of nauwelijks de moeite, zeker met dorgemetaaliseerde gaten.
Gezamenlijke evaluatie en modificatie biedt ook nog eens voordelen t.o.v. het huidige ontwerp.
Kortom: Het wordt alleeen maar aanlokkelijker om mee te doen.
Met Tidak helemaal eens.
De startpost is een mooie aanzet, maar met de feedback uit dit topic wordt het een echte CO labvoeding. Iedereen heeft er aan mee gedacht en verbeterd.
Ik denk dat we er van uit mogen gaan dat een forse meederheid coulance heeft en niet zelf met de ontwerpen aan de haal gaat. Daarvoor zijn de prijzen voor de printen veels te scherp.
Zelf zou ik ook graag aansluitingen zien voor meters.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Als 'ie straks ook een 30V trafo als input kan hebben (42VDC?), en daarbij zo'n 2A kan leveren... Dan ben ik ook wel geïnteresseerd.
Ik heb nu een 2x15VAC/100VA trafo in mijn "labvoeding", groot koelblok kan ik ook nog wel vinden. Denk aan een dik vel A4 met ribben bovenop...
(En Open Source ben ik natuurlijk ook voor
)
Ik denk dat we over 10 pagina's we een 8-layer print hebben van 30x50 cm. Maar dan wel een voeding met alle toeters en bellen die je maar kan bedenken. 
*droomt van voicecontrol op zijn voeding*
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
lijkt me n n n n niet handig voor st t t t t...stotteraars 
Je hoeft dat ook niet tot in het oneindige door te voeren, maar een aantal verbeteringen, zoals o.a. free suggereert zijn wel op z'n plaats. Hoe dacht je dat een voeding bij bijvoorbeeld Agilent tot stand komt.....? Echt niet het eerst getekende schema !
Ik pleit zeker voor een 30V trafo. Dit gebaseerd op het HP Powersupply Handbook (AN90A resp. AN90B)
Sjoerd Kreyns
Golden Member
SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Op 20 januari 2011 13:12:48 schreef Tidak Ada:
lijkt me n n n n niet handig voor st t t t t...stotteraars
Dan zou je moeten inbouwen dat ie terug praat 'bedoelde u' ?
free_electron
Silicon Member
Op 20 januari 2011 09:30:28 schreef MAH:
Inderdaad. Maar de ruimte op het pcb is beperkt, staat behoorlijk vol inmiddels. Kosten/mogelijkheden hebben we afgewogen bij het ontwerp. Zal samen met Henry kijken wat er nog te realiseren is. Ik stuur je wel even een print van de layout zelf(nee, die komt verder niet openbaar).
zit je echt vast op deze pcb grootte ?
ik heb de pdf binnen. ik bestudeer die eens grondig.
ik zal het schema eens overzetten in altium en de boel tweaken en de pcb routen.
kan ultiboard gerber importeren ?
zal wel voor dit weekend zijn.