Rosmalen 2011

Henry S.

Moderator

Idd heeft Tolunay gewonnen.

Het antwoord is B: De lamp gaat aan.

De goed/fout verhouding was ongeveer 50/50

@iedereen de met z'n handjes de tesla aangeraakt heeft: Geen last van spierpijn gehad?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Zover ik weet, heeft hij er geen last van gehad Henry.
Voor degene die het willen zien kijk van af 1:50 :)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
fred101

Golden Member

hmm, ik dacht dat ik braaf de hele dag gezeten had maar ik zie mezelf verrekte vaak rond lopen. Dat heb ik gisteren in ieder geval goed geweten :-( Maar het was het wel waard, ik had het niet willen missen :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Even uit nieuwsgierigheid, wat was de vraag bij bovenvermeld antwoord?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Rosmalen, smaengevat (prijzen)

SWR / POWER meter, low pass filter, en nog ene filter voor tv 5,-
klein linear voor 27MHz bakkie 20,-
SIRTEL ST 27a 11 meter band antenne 10,-
6 kleine pl kabeltjes 0.60,-
2x 16 display 4,-
setje krimpkous 1,-
50 x lm78L08 1,=
6 x lm78L05 1,-
2 em84 buizen 2,-

entree 7.50,-
Burger-king 7,-

dikke 60 euro erdoor gedraaid
maar wel een zeer geslaagde dag, en veel kunnen bijpraten:9

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Don't build anything you can't take apart

@Henry S.: leg eens uit waarom het lampje aan zou gaan, als je alleen punt B aanraakt? Er stond niet bij dat je punt A tegelijk ook aan zou raken, dus ik denk niet dat je mag aannemen dat dat het geval is.

Het is natuurlijk mogelijk, met wat capacitieve koppeling naar de ground, om een hele kleine stroom de basis in te krijgen, maar ik denk niet dat je met zekerheid kan zeggen of het genoeg is of niet, afgezien van het proberen en vaststellen dat het, bij jouw experiment, wel of niet genoeg was. E.e.a. is nogal afhankelijk van omgevingsfactoren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik had begrepen dat je beide punten aanraakte, en op die manier een kleine stroom de basis in stuurt.

Ik heb ook staan tobben of het lampje nu aan ging of uit bleef.
Wat SparkyGSX al aangeeft stond duidelijk in de opgave dat alleen punt B aangeraakt werd en niet punt A en B!

Mijn antwoord was dus ook dat het lampje uit zou blijven.
Ik ben daarom ook benieuwd hoe het nu precies zit :)

zonder prutsen kom je nergens!
fred101

Golden Member

Het is een bestaand schema , ik meen uit een philps doos, waar Henry alleen punt A en die weerstand aan heeft toegevoegd voor de verwarring. Ik dacht ook dat het lampje niet aan zou gaan of anders maar even een flitsje maar Henry heeft het ook geprobeerd zei hij. Het is dat mijn labje een beetje een puinhoop was omdat Martijn heeft geholpen om alle ongebruikte apparatuur naar beneden te brengen. Een hoop spul lag even tijdelojk op het werkblad en mijn stoel, anders had ik het ook even opgebouwd. Ik heb twee jaar geleden de prijsvraag gemaakt. In mijn ogentoen te makkelijk maar daar hebben we 14 antwoorden op gehad waarvan 2 goed, dus ik mocht niet meer ;-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 15 maart 2011 08:35:27 (14%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dat was ook mijn vraag aan Henry: raak je nou echt alleen punt B aan, of ook A? Ik dacht dat dat misschien de instinker was, aangezien je met punt A erbij wat meer zekerheid hebt. Maar op de een of andere manier ben je toch gelijk van deelname uitgesloten op het moment dat je een stap achter de stand doet :(

Ik heb deze schakeling in mijn jonge jaren weleens gemaakt, en in de praktijk gaat gewoon altijd die lamp aan bij aanraking. Maar het blijft een praktijk-iets, je zult vast een omgeving kunnen creeeren waarin die lamp niet aangaat als je punt B aanraakt.

@maartenbakker: het was het schema van een zeer basale momentary aanraakschakelaar met 2 NPN torren. Punt B was de basis van de eerste tor. Punt A zat via een weerstand aan +9V.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Op 14 maart 2011 22:34:32 schreef timberleek:
mijn badge werkte ook niet echt.

Volgende keer lamineren, als je daar de gelegenheid voor hebt.
Vastzetten met bijvoorbeeld een krokodillenklemmetje....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Volgens mij was ik een van de weinigen met een echte CO Badge, zoals gemaakt met de generator van TheCrazyInventor..

Mijn buit overigens:
- VGA controller + 2 schermen, met dank aan Antoine. €50,-
- 1 Grafisch LCD. Volgens mij 256 x 128, blauw. €7,95
- Nog een Grafisch LCD. Afmetingen weet ik niet.. €2,00
- Dot matrix display, €5,-
- Walkie talkie set, €25,-
- Krokodillenklemmen, geen flauw idee meer hoeveel :P
- Breadborddraadjes, same, geen flauw idee meer hoeveel
- Scoop BNC->connectortjes, eigenlijk €5,95.. €5 betaald :P
- Nieuwe soldeerbout, een Stannol. voor €20. 2 uur later kwam ik een weller tegen voor €40.. Helaas had ik toen al een gekocht :(

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them." - Albert Einstein

Nee, je was niet de enige. Bijvoorbeeld help had er ook eentje, maar ik heb meerdere mensen ermee zien lopen. Ik vond de gebruikersnaam wel wat klein om van afstand te lezen. Daarbij had die naam wel in het midden gemogen, met wat meer witruimte eromheen. Dit alles blijkt in de praktijk beter voor de leesbaarheid.

Volgend jaar generator 2.0? :)

If you want to succeed, double your failure rate.

ja heb mezelf op de film terug gevonden
1.51 super mario bros 3 schoudertas

niet veel gahaald dit jaar
2x40 lcd schermpje
grafisch scherm
arcade joystick voor mijn atari 2600

[Bericht gewijzigd door RetroRammdd op dinsdag 15 maart 2011 12:41:48 (41%)

mijn verzameling mijn updates www.retrogamer.punt.nl
chuckie

Honourable Member

Er waren op de stand badges te verkrijgen waar men met stift de naam op kon vermelden.
Volgend jaar neem er veel meer mee en zal het dan ook duidelijk op de stand kenbaar maken dat de badges er liggen.
Of misschien wel direct uitprinten, want Jochem was geloof ik niet zo gecharmeerd van mijn spijkerschrift...;)

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

In tegendeel. Ik was uiterst gecharmeerd van je spijkerschrift. Je weet toch dat ik zei dat ik het bordje van vorig jaar nog bewaard had? :)

If you want to succeed, double your failure rate.
chuckie

Honourable Member

Klopt als een zwerende vinger...
Niettemin zal ik volgend jaar iets proberen te verzinnen met een printertje o.i.d. (of misschien de plotter van Fred, die is geknipt voor dit soort handelingen).

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

mijn buit:

http://www.uploadarchief.net/files/download/p3130139.jpg
een heleboel logic ic's en eprom's en een paar processoren.
links benden op de pc staan 4 dozen met 74 ttl ic's.

http://www.uploadarchief.net/files/download/p3130140.jpg
nog meer eprom's en 74 ttl

http://www.uploadarchief.net/files/download/p3130141.jpg
bij de co stand gekocht.
at90s8535
gp2d12
4x max232
en 3 printjes met wat logic chips, z80 met 8x rs232 en een met een mc68hc11.

http://www.uploadarchief.net/files/download/p3150143.jpg
@guidob bedankt voor de ic's (en chuckie)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Henry S.

Moderator

Op 15 maart 2011 07:47:34 schreef SparkyGSX:
@Henry S.: leg eens uit waarom het lampje aan zou gaan, als je alleen punt B aanraakt? Er stond niet bij dat je punt A tegelijk ook aan zou raken, dus ik denk niet dat je mag aannemen dat dat het geval is.

Je lichaam pikt genoeg storing op. Dus het werkt ook als je alleen punt B aanraakt. Als je punt A en B aanraakt dan gaat het om geleiding. Maar dat was niet de vraag.

Het is natuurlijk mogelijk, met wat capacitieve koppeling naar de ground, om een hele kleine stroom de basis in te krijgen, maar ik denk niet dat je met zekerheid kan zeggen of het genoeg is of niet, afgezien van het proberen en vaststellen dat het, bij jouw experiment, wel of niet genoeg was. E.e.a. is nogal afhankelijk van omgevingsfactoren.

Niks geen capacitieve koppeling, gewoon een antenne, en dit werkt dus overal op de beschaafde wereld. Genoeg LF en HF storingsbronnen te vinden.

Op 15 maart 2011 08:33:44 schreef fred101:
Het is een bestaand schema , ik meen uit een philps doos, waar Henry alleen punt A en die weerstand aan heeft toegevoegd voor de verwarring.

Zelfs die waren er al in het orginele schema, maar de hFE van de 1e tor is hier een stuk groter. Daarom heb ik ook voor aanraking van 1 punt gekozen, anders kan het wel eens te goed gaan. En de rest laten zitten, het moet ook niet te gemakkelijk worden.

Trouwens, een score van 50/50 is hoog, hoger dan verwacht, en stukken hoger dan de vorige keren dacht ik.

En wie het niet gelooft, bouw het: http://www.uploadarchief.net/files/download/prijsvraag2011.pdf

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Was een leuke prijsvraag en bedankt voor je toelichting :)
Volgend jaar beter!

zonder prutsen kom je nergens!

Het is niet dat ik het niet geloof hoor. Maar ik heb het toch snel even op gebouwd ;) en het werkt idd erg goed!

Filmje

Edit: @hier onder hij is zo gebouwd dat die ledjes exact op 50mA branden :+

[Bericht gewijzigd door Tinus016 op dinsdag 15 maart 2011 21:25:54 (18%)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Dan moet je 'm eigenlijk met lamp bouwen he, het zal maar net zijn dat die 2e tor nog niet genoeg in geleiding gaat... Wat was het voor lamp eigenlijk Henry? ;)

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

'Standaard' 6V/50mA, dat was het standaard lampje waarmee alles werd gedaan. Oftwel het standaard E10 kogel-fietslampje.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.