De labvoeding in een nieuw jasje.

@flash2b

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb die trafo net even bekeken, en gezien dat inderdaad de dunne draden aan de onderkant zitten en dat onder daarmee dus de primaire kant is.

Onder is dus primair.

Hiermee klopt dus jouw aansluitschema?

En klopt dat ook wat Roland zegt, dat ik dan na gelijkrichting 0,7A per trafo over hou?

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Damn, iedere keer dat ik denk dat ik een goede trafo heb, is er iets aan wat 'm ongeschikt maakt :'(

Nou, dan ga ik maar wéér verder zoeken, en die andere trafo van de baco, die kan inderdaad wel het benodigde voltage en amperage leveren, maar het printje is niet gemaakt om met DC gevoed te worden toch?

Of in ieder geval, ik ben zelf te onervaren om het schema iets aan te kunnen passen waarbij de gelijkrichter niet nodig is.

Blijft mij toch een vraag. Waarom zetten ze niet gewoon bij die trafo wat je aan amperes overhoudt wanneer je 'm gelijk richt.

En wat is dan als ik vragen mag de berekening die je doet voor amperage dat overblijft na gelijkrichten? want dan kan ik daar rekening mee houden.

Bedankt voor de reacties en ik ga maar wéér verder zoeken.

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

berekening is delen door 1,59 geloof ik.

Je spanning is 1,4 keer zo hoog, dus je stroom moet sowieso al 1,4 keer zo laag zijn (Wet v. behoud van energie). Omdat de Trafo niet zo mooi belast wordt moet hier nog een marge bovenop.

//edit, delen door 1,59 klopt. Ik heb hier "De Elektronicagids" liggen (DOS?), bij de transformatoren staat een factor 0,63 gegeven. Vermenigvuldigen met 0,63 komt overeen met delen door 1,59.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op woensdag 21 juli 2010 16:55:21 (30%)

@Technicum,

Als je nou pagina1 goed gelezen had, had je geweten dat de trafo die je nu heb gewoon goed is. Zolang je de 2 secondaire 24v uitgangen maar parallel aan sluit volgens schema van flash2b.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Oooooowww, dus dat schema is ervoor gemaakt om na gelijkrichting +/- 1,4A over de houden? En die 24V 2A is dus vóórdat hij gelijkgericht wordt?

Mijn excuses voor mijn misschien domme vragen, maar was dus absoluut niet bekend met gebruik van trafo's en gelijkrichting ervan ;)

Henry S.

Moderator

Op 21 juli 2010 06:20:34 schreef Technicum:
Oooooowww, dus dat schema is ervoor gemaakt om na gelijkrichting +/- 1,4A over de houden?

Nee, de waarde van de trafo is bepaald aan de hand van de maximale gelijkstroom uit de voeding.

En die 24V 2A is dus vóórdat hij gelijkgericht wordt?

Dat is het logische gevolg daarop.

Je stelt je eisen voor de trafo op aan de hand van het schema. Deze voeding moet zo'n 25V bij 1.5A kunnen leveren.

25V uitgangsspanning vraagt in dit schema minimaal 32V op de ingang, 24V wisselspanning levert dat gelijkgericht ongeveer op (in de praktijk vaak wat meer, en bij lagere uitgangsstroom sowieso meer, ik heb tot 36V gemeten).

1.5A keer 1.6 (vuistregel) levert 2.4A op. Maar omdat 1.5A uitgangsstroom het maximum is en niet altijd voorkomt mag je de trafo wat krapper nemen.

En het is ook nog eens zo dat er tussen een 50VA trafo (2x12V/2.04A) en 80VA trafo (2x12V/3.33A) weing andere trafo's te vinden zijn behalve dan in de privesloopbult uit speciale apparaten. Dus het is ook nog eens een praktische en kostenbesparende overweging.

Dan even een tussenstand je van mijn voeding :)
Door mijn afstuderen heb ik er lange tijd niets aan kunnen doen hebben jullie mij ook niet veel (ze maar rustig niet) op het forum gezien.

Afgelopen paar dagen bezig geweest met het vervaardigen van mijn frontplaat, en zie hier het resultaat. :)

http://www.embeddedproductions.nl/images/IMG_0757_thumb.JPG
luchtbellen bij het display zijn er inmiddels uit... heb getracht Pros te evenaren maar daar heb ik nog te weinig skills voor ;)
Moet zeggen dat het voor mn eerste frontplaat niet slecht is :)

korte uitleg:
Links: instelbare spanning (de CO-labvoeding) met zelf ontwikkelde stroom en spanningsmeter, daarvoor dient de LCD.
Meer info zie hier, en Pros moet even bedankt worden voor de hulp met de stroommeting.
Midden: aansluitingen voor: 5V DC - 1A, 12V DC - 1A en onderaan de variabele spanning.
rechts: het meest ingewikkelde deel van de schakeling ;) de aan uit schakelaar :P

Stand van zaken op dit moment:
* Frontplaat & achterplaat klaar
* Alle benodigde printen klaar
* Alle overige onderdelen in huis

ik hoop met een week of twee het geheel klaar te hebben en hier te kunnen showen :) of in show your projects.

@Henry S:

Op 31 mei 2010 23:36:10 schreef Henry S.:

Op 1 april 2010 19:09:27 schreef Red-E:
Dan zal ik zodra hier de laatste onderdelen binnen zijn eens een testje doen.
ik laat de resultaten hier wel weer weten :)

En...?

Heb dus hier nog geen tijd gehad om het te testen, onderdelen staan op mn bestellijstje, zodra ik meer weet post ik het hier.

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||

beste medeforumrs,

Hierbij even het volgende hoe kan ik de stroom meting het beste maken voor deze labvoeding.

Ik heb zeg maat 2 paneelmeters. 1 stroom en 1 voltage.
In de paneelmeter voor de stroom meting heb ik nu de weerstand gesoldeert voor het meten van ampers tot een meet berijk van max 5 amper.
Nu komen der 2 draatjes uit voor de te meten stroom.
Maar hoe kan ik deze het beste aansluiten.
graag hoor ik jullie tips.

en alvast bedankt.

Als de rook uit een component is verdwenen dan weet je dat hij is overleden.......

hallo allemaal,

ik ben nieuw hier

ik wil de regelbare voeding gaan bouwen maar ik had daar een vraag over.

ik heb thuis een voeding van een HP printer liggen daar komt 2 keer 31,4 volt (DC) welke beide 1,4 A kunnen leveren, kan ik deze dan parrallel aan elkaar leggen en dit gebruiken om de trafo+gelijkrichtbrug te vervangen?

mvg Rick

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Dan moet je weten of dat gescheiden voedingen zijn (4 aansluitingen). Als het 1 voeding is met een midden aftakking dan kan het volgens mij niet.

Merk en type voeding/printer is wel handig als we dat weten.

[Bericht gewijzigd door Sjoerd Kreyns op maandag 11 april 2011 10:55:32 (12%)

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

Zet bij beide voedingen in de + lijn een 3A diode in serie en dan pas parallel. Zo voorkom je dat de voedingen aan elkaar stroom kunnen leveren en defcet gaan.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 11 april 2011 10:52:59 schreef Sjoerd Kreyns:
Dan moet je weten of dat gescheiden voedingen zijn (4 aansluitingen). Als het 1 voeding is met een midden aftakking dan kan het volgens mij niet.

het betreft een HP Photosmart 3300
ik zal vanmiddag als ik thuis ben nog wel even een foto van de voeding maken :)
het is één kastje
het zijn vier aansluitingen, ze hebben beide een GND en een eigen +

maar ik vroeg t meer om te weten of dat dan genoeg vermogen is, of is 1 draad (1,4A) voeding al genoeg?

Op 11 april 2011 10:56:25 schreef Roland van Leusden:
Zet bij beide voedingen in de + lijn een 3A diode in serie en dan pas parallel. Zo voorkom je dat de voedingen aan elkaar stroom kunnen leveren en defcet gaan.

zoiets dus?

code:

------------------------
|       voeding        |
|   +   -      +   -   |
------------------------
    |   |      |   |
    |   |      |   |
  diode |    diode |
    |   |      |   |
    |   |      |   |
    ----|----------|---------- +
        |          |
        ---------------------- -

mag ik meteen vragen waarom dit moet?, ben nog niet heel ervaren op elektronica gebied

Tekening is correct.

mag ik meteen vragen waarom dit moet?

Als er verschil zit tussen de uitgangsspanningen van de voedingen, zal er een stroom uit de voeding met de hoogste spanning naar de andere gaan lopen. Niet alle voedingen vinden dit leuk.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

van de ene plus naar de andere plus bedoel je?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 11 april 2011 18:41:02 (78%)

Jep.

(Quoten is trouwens niet echt nuttig als je op degene direct boven je reageert)

Edit: Wow bericht 1242424, wat een vet getal

[Bericht gewijzigd door mr.stijntje op maandag 11 april 2011 13:37:08 (25%)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Op 11 april 2011 13:29:08 schreef RS2^Racer^:
van de ene plus naar de andere plus bedoel je?

Als alleen de plussen aan elkaar zouden hangen zou daar het potentiaal gewoon gelijk zijn. Juist doordat ook de ground/min is verbonden kun je van een potentiaalverschil spreken en gaat er stroom lopen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 11 april 2011 13:35:57 schreef mr.stijntje:
Jep.

(Quoten is trouwens niet echt nuttig als je op degene direct boven je reageert)

Edit: Wow bericht 1242424, wat een vet getal

en ge-edit om 13:37 :P

Op 11 april 2011 10:52:59 schreef Sjoerd Kreyns:

hierbij nog een afbeelding, is het mogelijk wat ik vroeg?
http://img685.imageshack.us/img685/2812/voedingfoto.png
http://azsurplus.com/index.php?main_page=product_info&products_id=…

Henry S.

Moderator

Zitten Vm en Vp niet gewoon aan elkaar vast?

nog helemaal niet aan gedacht:
ff doorgepiept en je hebt helemaal gelijk!, bedankt voor de tip!:)
maar die voeding kan dus dienst doen in plaats van de trafo+diodenbrug?

Is het geen probleem dat het een geschakelde voeding is ?
gezien het lage gewicht 590 gram

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Henry S.

Moderator

Op 11 april 2011 22:41:30 schreef RS2^Racer^:
maar die voeding kan dus dienst doen in plaats van de trafo+diodenbrug?

Dat kan, en de bufferelco kan wat kleiner, misschien schiet de voeding meteen in de beveiliging door de hoge laadpiek. 1 draad was misschien ook genoeg geweest, er zit nogal wat tolerantie op de onderdelen rond de stroombegrenzing.

Op 11 april 2011 23:08:13 schreef Franssel:
Is het geen probleem dat het een geschakelde voeding is ?
gezien het lage gewicht 590 gram

Dat kan doorwerken op de uitgang aangezien de LM317 niet een snelle regelaar is.

beste Henry,

leuk schema, ik heb het schema gemaakt op gaatjes print, nu heb ik het volgende probleem. het ledje brand ovrigens wel, maar ( ik heb een trafo van 1x 25v en 1x 22v, 2ampere. ik heb hem aangesloten op 25 v ) en ik krijg een spannig van 34 volt, die aan het schommelen is, dan zet ik me project op de 22v uitgang en krijg ik niet meer dan 2 volt op de uitgang, ovrigens bij bijde spannigen brand het ledje gewoon.

kan je me helpen ik heb geen idde wat ik verkeerd doe.

gr leon

I try to be a nice person but sometimes my mouth doesn't want to cooperate!
Henry S.

Moderator

Alles nalopen, datasheet van de LM317 er bij pakken en aansluitingen controleren.