Je mooiste meetapparatuur. Deel 4

Dit topic is gesloten

Hier ook een HP/Agilent 34401, maar geen Fluke tafelmodel. Dus kan ook het vergelijk niet maken.

Op 11 mei 2011 20:25:10 schreef free_electron:

Op 11 mei 2011 19:39:06 schreef alex278:
Gheh, ik heb er eentje voor 250 euro op de kop weten te tikken.

250 euro ..das bijna 350 dollar ... datr i s inderdaad ene koopje dan

Prijs jezelf gelukkig Alex. De mijne kostte 350 of zoiets, maar vind ik nog steeds een koop, voor een toestel dat er nog superproper uitzag. Het zijn volgens mij ook toestellen die een zeer grote MTBF (mean time between failure) hebben, ik heb daar eens een statistiek van gelezen... enfin, laat ze maar dag en nacht draaien, die beestjes zitten daar niets mee in...
Als ik nog zo'n type vind krijgt de eerste er een broertje bij. Dan moet ik mijn milli-ohm/micro-ohm meter niet zelf bouwen (alhoewel: het jeukt) Een 34410/34411 zie je niet zoveel, ze lijken me redelijk recent, en zit ook in een hogere prijsklasse.

@ F_E: mooi verhaal man, dat moet ik ook eens uitdiepen voor mezelf, was weer interessant.

Nog iets over die toe te passen filmcaps: kan een styroflex de job niet af? Die dingen zijn verbazend stabiel. Silvered mica is nog zo'n ding.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Tidak Ada

Golden Member

Denk ook aan de tempco: Styroflex is negatief en de meeste anderen positief (of was het nu net andersom?). Daar wordt grif gebruik van gemaakt om een tempco van bijna nul te maken (serie en parallelschakelingen)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wel ja, voila. Mooi idee!

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
free_electron

Silicon Member

Op 12 mei 2011 23:27:28 schreef big bang:
zeer grote MTBF (mean time between failure) hebben, ik heb daar eens een statistiek van gelezen... enfin, laat ze maar dag en nacht draaien, die beestjes zitten daar niets mee in...

heel veel van die toestellen landen in automatische testopstellingen die 24/7 fraaien. ik weet opstellingen staan die al haast 12 jaar continue in bedrijf zijn. Al die meetapparatuur van agilent is zo gebouwd. die dingen zijn echt engineered voor lange levensduur.

ideaal is echt een NP0 condensator. die hebben geen tempco..
probleem is dat je dan moet oppassen met je weerstand in de integrator.
hoe hoger de weerstand hoe hoger zijn tempco en zijn eigenruis.
je integrator limit moet vrij groot zijn ( in de orde van 100 a 300 milliseconde ).

er zijn speciale weerstanden die een zeer lage tempco hebben ( caddock onderandere. die zie je ten andere in zo een 34401 zitten. er zitten een 7 tal hele speciale weerstanden in. en dan is er de referentiebron. dat is een speciale bandgap diode met een verwarmingselement op. dat zit in ee circuit om die diode op constante temperatuur te houden. is een ding gemaakt door linear technologies maar je vindt hem niet op de website.... alleen een hp nummer. ik vermoed dat het een soort lm119 is.. )

[Bericht gewijzigd door free_electron op vrijdag 13 mei 2011 04:00:58 (18%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
flash2b

Special Member

Deze meter heb ik 'gevonden' in mijn spullen van vroeger. Het is een Analogic AN2530S (Analogic, Audubon Rd., Wakefield, MA01880, USA) en volgens mij is het een nixie paneel meter. Klop het dat het een nixie meter is, of heten de displays anders?

http://www.uploadarchief.net/files/download/an2530a_3.jpg

Deze meter is door Koning en Hartman "Gemodificeerd" voor 4..20mA gebruik, ipv. milivolts. (in 1980, de meter is uit 1979)

http://www.uploadarchief.net/files/download/an2530a_2.jpg

In de meter zit een insteek printje, die eruit kan, dan is hij weer gewoon in milivolts. Er zitten echter een heleboel aansluitingen aan de achterkant via een edge connector.

http://www.uploadarchief.net/files/download/an2530a_1.jpg

Misschien dat Tidak Ada, die aangaf dat hij een Tekelek Airtronic paneelmeter zonder aansluitgegevens had, ik met het aansluiten van zijn meter kan helpen. Het is trouwens van binnen in de meter een 'zooitje' met CMOS, LS en analoge IC's door elkaar van verschillende generaties, dus Metal-can opamps en transistoren maar ook 'moderne' plastic uitvoeringen.

Op 15 mei 2011 22:21:56 schreef flash2b:
Deze meter heb ik 'gevonden' in mijn spullen van vroeger. Het is een Analogic AN2530S en volgens mij is het een nixie paneel meter. Klop het dat het een nixie meter is, of heten de displays anders?

[afbeelding]

Deze meter is door Koning en Hartman "Gemodificeerd" voor 4..20mA gebruik, ipv. milivolts. (in 1980, de meter is uit 1979)

[afbeelding]

In de meter zit een insteek printje, die eruit kan, dan is hij weer gewoon in milivolts. Er zitten echter een heleboel aansluitingen aan de achterkant via een edge connector.

[afbeelding]

Misschien dat Tidak Ada, die aangaf dat hij een Tekelek Airtronic paneelmeter zonder aansluitgegevens had, ik met het aansluiten van zijn meter kan helpen. Het is trouwens van binnen in de meter een 'zooitje' met CMOS, LS en analoge IC's door elkaar van verschillende generaties, dus Metal-can opamps en transistoren maar ook 'moderne' plastic uitvoeringen.

Dit is gvolgens mij geen nixie maar een vacuum display ( ben naam ff kwijt) die ze in de videorecorders 80 er jaren gebruikten .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
fred101

Golden Member

Deze units zitten ook in HP powermeters. Ik heb er twee met nixies en en met een soort neon achtige cijfers net als deze. Op een van die units staat bij mij ook K&H.

Hoe gebruik jij hem nu als mV meter ? Heb je aansluit gegevens ?

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 15 mei 2011 22:31:04 (21%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hugo Welther

Moderator

Op 15 mei 2011 22:29:00 schreef daandc:
[...]

Dit is gvolgens mij geen nixie maar een vacuum display ( ben naam ff kwijt) die ze in de videorecorders 80 er jaren gebruikten .

Geen nixie en ook geen VFD maar met Numitrons zo te zien.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 15 mei 2011 22:29:00 schreef daandc:
[...]

Dit is gvolgens mij geen nixie maar een vacuum display ( ben naam ff kwijt)

Panaplex display is de naam.

Oke parus het leek wel op vfd !!

Ik had het eventjes opgezocht Want ik was de naam kwijt .

Maar is het principe het zelfde ??

[Bericht gewijzigd door daandc op zondag 15 mei 2011 22:41:05 (32%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Tidak Ada

Golden Member

Nee, het is echte nixie, -weliswaar 7-segment- maar met neon dus, die in een platte behuizing zit. Van origine Beckmann en Burroughs Sperry.
http://www.tube-tester.com/sites/nixie/trade08-panaplex.htm
Hele mooie en duidelijke displays, zonder parallax.

@flash
IJzersterk geheugen!
Ik maak graag gebruik van je aanbod, zij het dat ik dat pas over een maand kan. Die Tekelec DVM werkt met gewonen nixiebuisjes, maar desalnietemin een mooi ding :)
Heeft jou meter ook een BCD ouput? Dat maakt het bij mij zo ingewikkeld (veel aansluitingen op die edgeconnector)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Op 15 mei 2011 22:35:14 schreef Parus:
Panaplex display is de naam.

Weer wat geleerd! De display is vlak en heeft zijn pootjes aan de achterzijde en het is dus geen nixie maar een Neon-Gas 'Panaplex'-Display. De neon zal wel de kleur bepalen, het lijkt namelijk net een of ie brand als een vlam.

Op 15 mei 2011 22:29:41 schreef fred101:
Hoe gebruik jij hem nu als mV meter ? Heb je aansluit gegevens ?

Door het extra printje wat erin zit, om hem geschikt te maken voor 4..20mA bedrijf moet ik je antwoord nu even schuldig blijven. Als ik van de week tijd heb zal ik de edge connector uitmeten. In de unit zit een complete voeding, er kan dus meteen netspanning op, ze lijken een beetje op de modules (van Sine) die je in jouw dubbele CO labvoeding liet zien, maar die waren met ledjes.

Op 15 mei 2011 22:51:03 schreef Tidak Ada:
Nee het is echte nixie, met neon dus, die in een platte behuizing zit. Van origine Beckmann en Burroughs. Hele mooie en duidelijke displays, zonder paralax.

Is nixie een verzamelnaam? Dus is een Panaplex een type Nixie?

Weer wat geleerd want ik dacht nixie,s rond en enkel waren net als de bekende buizen !!!

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Principe is hetzelfde als van een nixie, alleen zit het in een "modernere" platte buis. Werkt net als nixie op ongeveer dezelfde spanning, maar heeft 7 segment anodes ipv de 10 cijfer anodes van een cijfernixie. Werd nog veel gebruikt in situaties waarbij leesbaarheid in daglicht belangrijk was (avionica). De toen nieuwe VFD kon dit nog niet.

Wat een mooie displays! Daar kunnen LEDjes gewoon niet tegenop.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
maartenbakker

Golden Member

Volgens mij zijn zowel Nixie als Panaplex handelsmerken en oorspronkelijk geen echte typeaanduidingen.

Ik vind neon opzich erg mooi, je hebt bijvoorbeeld ook plasmaschermen die met neon gevuld zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Panaplex® is een geregistreerde handelsmerknaam van Sperry (ik schreef Borroughs, maar dat is fout).

Nixie® is inderdaad een geregistreed handels merk van Burroughsm aar zoals veel van die merken worden ze na verloop van tijd een soortnaam, net als een Gilettemesje en een bus VIM...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 15 mei 2011 23:30:57 (48%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Haha, het is natuurlijk weer fred die 2 praktisch identieke meters met nu juist nixie en panaplex als verschil heeft staan :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Nog even wachten en Helmut Singer wordt jaloers op Fred...
;-)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

fred zou z'n forumnaam aan moeten passen , die 101 was het doel met aanmelden , maar nu op naar de 202 apparaten in huis....... :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die 101 zal er wel niet af gaan..
Iets met een oud vehikel...

If you want to succeed, double your failure rate.

Even een moeilijke vraag: kan iemand een reele tweedehandsprijs geven voor dit scoopje wat ik in de aanbieding heb?

Dit topic is gesloten