Show your projects! Part 22

Dit topic is gesloten

Hallo,

@fotoopa, waar heb jij die groene connectortjes vandaan?
Ik heb er laatst een paar uit een 'oude' (10 jaar) cv ketel gehaald, alleen dan met 6 contactpunten.
Weet jij soms of dat standaard dingen zijn?

Met vriendelijke groeten,
Röbke Geenen.

Op 11 juli 2011 01:12:10 schreef Tidak Ada:
Interessant, maar wat wil je er mee?
En laat de binnenkant es zien....

Je kan er verschillende soorten panorama's me maken. Met een groothoeklens kun je er goed 180x360 graden panorama's me maken. En met een telezoom lens gigapixel panorama's. De binnenkant is niet veel aan. Arduino die een GLCD aanstuurt, attiny13 voor triggering van de camera en een schuifregister voor de drukknoppen.

Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer
Sine

Moderator

Op 10 juli 2011 19:12:59 schreef pipsie:
De eerste keer dat ik hier post. Meestal houd ik mij tot het lezen van post :).
Een simpele vaste voeding met de 78XX en 78SXX serie.
http://imageshack.us/g/818/dsc03751z.jpg/
Niets speciaal maar wel veel handiger dan de batterij en steeds de 78XX op men breadbord.

Gebruik alsjeblieft een lamphouder voor dat neon lampje.

Dit is levensgevaarlijk !

Op 11 juli 2011 01:15:06 schreef solderende electra-freak:
@fotoopa, waar heb jij die groene connectortjes vandaan?
Ik heb er laatst een paar uit een 'oude' (10 jaar) cv ketel gehaald, alleen dan met 6 contactpunten.
Weet jij soms of dat standaard dingen zijn?

mstbva

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 11 juli 2011 20:21:17 (8%)

Op 11 juli 2011 01:40:39 schreef Sine:
[...]

Gebruik alsjeblieft een lamphouder voor dat neon lampje.

Dit is levensgevaarlijk !

Maar het zit toch in een lamphouder? Of bedoel je een ander type houder?
Ik wou zelf ook voor iets veiliger gaan maar ik vond geen lampjes op 220V buiten dat.

Probeert veel + Denkt vaak + Weet weinig = Leert iets

De lichtnet draad naar het lampje zit akelig dicht op de metalen frontplaat. Als die los zou schieten heb je een probleem.
Al die gesoldeerde? aansluitingen vlak achter de metalen plaat griezelen me toe. Ik zou, als je geen schroefconnectoren hebt, gebruik gaan maken van krimpkous en hotglue.

Waarom niet een LED met voorschakelweerstand ná de transformator?
Dan heb je geen lampje op hoge spanning nodig. En die paar mA mis je niet.

[Bericht gewijzigd door mbbneon op maandag 11 juli 2011 06:20:47 (11%)

@fotoopa: ziet er weer mooi uit. Wel valt me op dat het tegenwoordig kennelijk geetste printen zijn in plaats van de huzarenstukjes op gaatjesbord met veel draad aan de achterzijde. Mag er weer een bak etsmiddel in de bijkeuken van fotooma?

@significant: En als leek heb je die printjes ook zelf ontworpen? Netjes hoor!

@Pieturp: En dat kastje, gaat die dan samen met de lichttafel in een merger? Was het niet mooier geweest om hier nog een DMX-input op te maken, zodat je alles kan overriden als het licht uit moet?

@Tinus016: Jouw wartel-buzzer ziet er anders ook reuze inventief uit. Wat doet het precies?

@Stijn S: Dat wordt een mooi compleet apparaat. Mij verwarren nog wel de bananenbussen, de indeling is niet heel logisch en er zijn teveel verschillende kleuren. Maar dat kan aan mij liggen. Die 78xx/79xx moet je echt gaan koelen, nu kun je er bijna niets uit trekken. Denk er ook aan dat die rode tape in de loop der tijd los kan raken. Zo te zien levert dat overigens niet direct gevaarlijke situaties op, maar het roept misschien wel een vals gevoel van veiligheid op.

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Op 11 juli 2011 06:13:19 schreef pipsie:
[...]

Maar het zit toch in een lamphouder? Of bedoel je een ander type houder?
Ik wou zelf ook voor iets veiliger gaan maar ik vond geen lampjes op 220V buiten dat.

Lamphouder ? dat is gewoon een kaal lampje, en de spanningsvoerende kraag van het ding steekt door de frontplaat.

Je kunt natuurlijk een LED of gloeilampje gebruiken aan de laagspannings kant van de trafo als je niets anders kunt vinden.

Anders zoiets gebruiken : http://www.baco-army-goods.nl/paneellampje-neon-230-volt-in-div-kleure…

Op 11 juli 2011 07:58:49 schreef Jochem:
...
@significant: En als leek heb je die printjes ook zelf ontworpen? Netjes hoor!...

Beiden printjes zijn geheel zelf ontworpen, was ook weer een leuke leercurve met Eagle. Nu zijn dit nog makkelijke printjes omdat je geen netspanning hebt en hoge frequenties. De uitdaging zat echter wel in de ruimte (enerzijds omdat er weinig ruimte beschikbaar is, anderzijds wordt Itead gewoon goedkoper binnen 5x5).
Het printontwerpen is iets van vallen en opstaan, maar ik heb wel erg veel profijt gehad van de net-lijntjes in Eagle. Als dat er niet was, was er geen compact printje.

@Pipsie, laat ik voorop stellen dat er altijd een begin moet zijn. Ik zou het echter vervelend vinden als dit begin het einde van Pipsie betekent.
In de 3xx reeks boeken van electuur is er meestal een sectie gewijd aan veiligheid en hoe nu een schakeling in te bouwen. Zoals je het nu hebt werkt de elektronica, niet de veiligheid.
Buiten het neon-lampje, zoals hierboven, huiver ik een beetje van de trafo. Het stukje gaatjesband is hier onvoldoende om de trafo vast te zetten. Verder snap ik ook niet waarom je met een schroef het witte componentje links van de trafo zo bevestigt.
Zie dit als opbouwende kritiek :-)

Op 11 juli 2011 01:15:06 schreef solderende electra-freak:
@fotoopa, waar heb jij die groene connectortjes vandaan?
Ik heb er laatst een paar uit een 'oude' (10 jaar) cv ketel gehaald, alleen dan met 6 contactpunten.
Weet jij soms of dat standaard dingen zijn?

Dat zijn connectortjes van würth. http://nl.farnell.com/wuerth-elektronik/691311400002/header-7-62mm-pcb…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 11 juli 2011 20:22:14 (6%)

Hallo,

Oké, bedankt voor het antwoord, ik vind het wel nette connectortjes, goed dat ik weet dat je ze ook zo kan kopen! :)

Met vriendelijke groeten,
Röbke Geenen.

Iets heel simpel, Step down converter 5V-1A. Gewoon gemaakt volgens de datasheet van de component. Het zal gebruikt worden voor een DMX-ontvanger te voeden, waar ik nog aan bezig ben.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc07974.jpg

Den Dries www.hulens.be

Akelig netjes, Dries!

Ik heb nog een lange weg te gaan, zie ik... ;)

@Pieturp: niks mis met een lange weg, maar misschien even de 230V projectjes voor een later stadium bewaren?

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 11 juli 2011 07:58:49 schreef Jochem:
@fotoopa: ziet er weer mooi uit. Wel valt me op dat het tegenwoordig kennelijk geetste printen zijn in plaats van de huzarenstukjes op gaatjesbord met veel draad aan de achterzijde. Mag er weer een bak etsmiddel in de bijkeuken van fotooma?

Etsen mag niet in de keuken maar gelukkig wel in een andere ruimte waar stromend water is. Eigenlijk is printen maken gewoon een oude liefde die weer naar boven komt. Maar door de veel milieu vriendelijke produkten mag het nu weer. Ik voel mij er heel goed mee, de hulpmddelen zijn ook beter dan vroeger en de kwaliteit gaat erop vooruit. Samen met de ontwikkelingstools zoals Picoscoop, Intronix LA, STK600 AVR board, AVRstudio is software schrijven en testen een plezier. Ik voel me nu net zoals vroeger toen ik nog volop voor produktie moest ontwikkelen.

Die groene connectors haal ik van de lokale electroboer in Waregem. Die heef ze gewoon in voorraad maar is heel duur. Bovengenoemde links geven goedkopere versie's (eventueel zijkanten open) en ook Conrad heeft ze in voorraad. Die prijzen liggen veel lager dan bij de electroboer. Het zijn wel heel goede betrouwbare connectoren en ik gebruik ze al jaren voor de meeste aansluitingen.

Ik heb op mijn etsplek geen stromend water, maar een paar flessen kraanwater en een teiltje werken ook.

LED there be light
free_electron

Silicon Member

Op 11 juli 2011 13:33:46 schreef fotoopa:
[...]
Etsen mag niet in de keuken maar gelukkig wel in een andere ruimte waar stromend water is. Eigenlijk is printen maken gewoon een oude liefde die weer naar boven komt. Maar door de veel milieu vriendelijke produkten mag het nu weer.

wat gebruik je ? Seno fijnetskristal ? Bungard print en ontwikkelaar ?

Hoe maak je de transparant aan ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Sine

Moderator

Pagina 30 alweer, tijd voor een nieuwe.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/96694

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 11 juli 2011 20:35:02 (39%)

Dit topic is gesloten