Beginnen met zenders

Ik ben van plan om de twee traps josty kitje van Rob007 te maken, maar ik heb een aantal vragen over dit schema:

http://www.uploadarchief.net/files/download/tweetrapjostykit%20copy.gif

EDIT: Voor de mensen die hem willen nabouwen heb ik de PCB in een PDF bestand gezet, deze is op de juiste formaat (kleiner dan op de schema).
http://www.uploadarchief.net/files/download/tweetrapjostykit_pcb.pdf

Kan iemand mij vertellen wat de waarde van SM is?

Kan ik in plaats van de BC127 en BC337 torren BF199 gebruiken?

Kan ik in plaats van 0.8mm koperdraad ook 1mm koperdraad gebruiken?

Kan ik voor de 22pf trimmer ook gewoon een trimmer gebruiken van 20pf?

Ik ben niet van plan om hiermee serieus de ether op te gaan maar het lijkt me leuk om iets als dit te maken.

[Bericht gewijzigd door nulzeventig op dinsdag 26 juli 2011 23:59:34 (22%)

HF virus is hier aanwezig!
Arco

Special Member

Ik heb zelf de grijze vlakken erbij getekend omdat ik die als PCB ga gebruiken.

Liever niet zo groot. Maak de vlakken niet groter als nodig is.

Kan iemand mij vertellen wat de waarde van SM is?

Waarschijnlijk een RF spoeltje. Ik gebruikte vroeger een kwart Watt koolweerstand met 30 windingen dun draad erop.
Een varkensneusje zal ook wel werken.

Kan ik in plaats van de BC127 en BC337 torren BF199 gebruiken?

Voor de BC127 een BC547 en voor de BC337 een 2N2219 of 2N2222 gebruiken.

Kan ik in plaats van 0.8mm koperdraad ook 1mm koperdraad gebruiken?

Ja, er zijn genoeg on-line calculators waar je de spoel dan kunt herberekenen.

Kan ik voor de 22pf trimmer ook gewoon een trimmer gebruiken van 20pf?

Ja

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee die vlakken zijn kleiner, ik heb ze al uitgeprint en een beetje gexperimenteerd met de grootte. Op het afbeelding is hij te groot, hij moet net 40% verkleind worden, als iemand behoefte heeft aan de pcb dan wil ik hem best wel posten.

Is het zo een 6 gats varkensneusje?

HF virus is hier aanwezig!
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob007

Yarr, Matey!

Heejjj leuk zeg!
Jammer ik ga zo op vakantie dus kan ik niet mijn neus er meer tussen steken.
Maar nu nog heel even wel dus.
Maar als ik mij er nog heel even mee mag bemoeien zou ik het (-)min vlak rond om in een U vorm buiten om de pluslijn(+) door laten lopen!
Dus van waar die nu zit links onder naar rechts dan naar boven en dan de pluslijn smaller maken -
En daar dan de min(-) buiten om de pluslijn heen tot boven links pas stoppen.
Kijk even los van het schema wat ik bedoel het wijst eigenlijk zichzelf:
http://www.imageno.com/zlew7pkwf6wmpic.html

http://www.imageno.com/thumbs/20110721/zlew7pkwf6wm.jpg

http://www.imageno.com/thumbs/20110721/zlew7pkwf6wm.jpg
de eilandjes met donker blauwe dotje zouden wat kleiner moeten en ook moet er meer loze ruimte tussen de eilandjes onderling bij het LF deel hoeft dit niet!
De plus en de min eilanden mogen vlak langs elkaar lopen en daar mogen op de roze dotjes ook ontkoppel Ctjes bij van 1....10nF.
De smoorspoel zou een KOOL weerstand kunnen zijn met daar omheen minimaal 10wDg 0,2 a 0,3 MM geëmailleerd koperdraad.
Deze smoorspoeltjes zou ik ook op de lichtblauwe dotjes zetten, in de pluslijn dus.
De torretjes zijn eigenlijk allemaal te vervangen voor allerlei.
Voorbeeldje - T1: BC109.....108....107.....of.... T2:BF199...2N708....2N2222(A) T3: 2N2219(A)
Ook zou je misschien een 12V stabilisator IC in het schema kunnen verwerken (tenzij ...voeding)
en er zal nog veel meer te verbeteren zijn misschien dat andere mensen even mee willen denken?
Dit is wat ik nu even 1 2 3 kan opnoemen,
En ja strakjes zullen er mensen zijn die schrijven het mag niet en flutzendertje enz enz
Gewoon laten.......
.
Heel veel succes er mee!
Ik ga zo op vakantie ik ben benieuwd strakjes.
RadioRob....Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

@Rob007: ja daar zat ik ook aan te denken over de GND. De print layout is veel kleiner dan wat je ziet, ik heb de juiste formaat. Gewoon trial en error, verkleinen, uitprinten en kijken of het allemaal genoeg is voor de componenten. Ik heb de afbeelding naar 60% moeten verkleinen.

T3 is geen probleem ik heb hier heel veel 2N3866 torretjes liggen

Kan ik niet gewoon een smoorspoel van 0.1uH gebruiken? Wat moet de waarde zijn van de weerstand? Moet ik de koper aan de weerstand solderen en de weerstand aan de pcb solderen?

Fijne vakantie.

[Bericht gewijzigd door nulzeventig op vrijdag 22 juli 2011 03:21:25 (13%)

HF virus is hier aanwezig!
Henry S.

Moderator

Hier staat meer info over je spoeltje: http://www.freeradiomagazine.com/FRM/FRM_86-03.pdf

15 windingen dun draad op een 33Ω/1W weerstand. Maar ik heb het ook wel op ½W weerstanden gedaan.
Je draait de uiteinden om de pootjes van de weerstand, en dat geheel soldeer je weer op de print

Bekijk het hele schema even, is wat beter dan de Josti kit.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 22 juli 2011 12:45:31 (16%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Grappig dat Rob schijft dat er verbeteringen mogelijk zijn, terwijl dit schema al 40 jaar rondzwerft..

:)

Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
fred101

Golden Member

Dat komt denk ik omdat de gene die die verbeteringen kunnen aanbrengen dit ding niet al uitgangs punt nemen of het wordt iets wat niet meer na te bouwen is voor de doelgroep van jostykit bouwers, het heet niet voor niets en jostykit >:-)

Ik heb in dat fm-bugjes topic wat Henry in een eerdere vrasg van 070 linkte, een bugje verbetert. Met LPF, aanpassing naar 50 ohm en echt FM maar dan wordt het gelijk weer complexer. Dat schema in die pdf van Henry lijkt me , zonder echte bestudering, al veel meer richting een echte zender gaan.

Jostykits enz horen niet aan een antenne en van mijn kunnen ze daar niet hard genoeg tegen op treden. Dat heeft niets te maken met het feit dat het illegaal is. Als je een echt goede FM zender illegaal in de lucht zet op een vrije frequentie en niemand daarmee stoort ( dus niet doorspettert op sky of radio 2 of wat dan ook als je buurmaan daar toevallig wel graag naar luistert) dan zul je mij niet horen. Maar dit soort gedrochten moeten niet op de antenne.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Fred: dat is heel simpel, ik denk dat een zelfbouw zender nooit op kan tegen de kwaliteit van een fabriekszender. De AT heeft een piraatje toch snel uit de ether dus waarom zou iemand nou 1200 euro uitgeven aan een zender als je voor ongeveer 150/200 euro ook een goede zender kan bouwen?

De AT kan het toch niks schelen of een zender wel stoort of niet want het maakt niet uit met wat je uitzend een boete krijg je toch. Eerst was het toch dat alleen stoorzenders een boete kregen, uiteindelijk toen er veel etherpiraten met goede zenders zaten te zenden besloot de AT toch maar om iedereen een boete te geven.

De meeste low power FM schema's die je op het net tegen komt zijn meestal FM bugjes, persoonlijk vind ik dat niet echt bijzonder. De goede schema's van zenders zijn meestal oude dingen uit de Italo tijdperk, we leven nu inmiddels al in 2011 ik vraag me af waarom ik nog steeds geen schema uit deze tijdperk ben tegen gekomen.

Zou radio piraterij uitsterven, ik weet dat er in het noorden van het land ontzettend veel piraten actief zijn, waarom is dat niet zo in de randstad?

Kijk ik zie het simpel er zijn twee type piraten: een show piraat en een techniek piraat. Een show piraat koopt de eerste de beste FM zender via marktplaats laat deze instellen en gaat aan de slag, zonder dattie weet wat hij echt heeft aangeschaft. De technische piraat die bouwt zijn eigen zender, bouwt er filters bij etc. Uiteindelijk zijn het vast altijd show piraten die in het nieuws komen.

@Henry: moet het geisoleerde koperdraad zijn of maakt dat niet uit?

Ik ga binnenkort de ontbrekende componenten aanschaffen en dan snel aan de slag.

HF virus is hier aanwezig!
fred101

Golden Member

Wat denk je wat er gebeurd als je zoveel windingen ongeïsoleerd draad op een weerstand wikkelt ? Als ze elkaar niet raken maakt het natuurlijk niks uit.

Een zelfbouwzender hoeft helemaal niet slechter te zijn als een commerciële zender. Alleen zijn de meeste niet kundig genoeg dat te bouwen en dat lukt ook niet met iets van 3 torren.

Dat is ook de reden dat je in de piraten wereld geen schema's van moderner spul tegen komt. Dat redt je namelijk niet met 3 of 5 torren. Dat waren 20 jaar geleden ook al geen echte zenders en zijn het nu nog steeds niet.

Ook in de jaren 80 waren er echte zenders, die schema's kom je ook bijna niet tegen. Waarom niet, simpel, een goede zender bouw je niet met het aantal delen van een stentor of jostykit.
Dus dat is niks van de laatste tijd. Het stikt bv van de schema's van commerciele jaren 70 2 meter FM zenders. Dat zijn dingen die je nu nog steeds niet zo maar even na bouwt en dat geldt ook voor 3 meter zenders.

Er is hier laatst in een topic (ook iemand die riep dat er geen moderne schema's zijn) nog een schema gegeven van een moderne goede FM zender. Alleen denk ik (weet ik zeker) dat jij die niet kan bouwen.

Ik heb een VHF handbook van de engelse zendamateur club. Dat gaat alleen nog maar over de basis van VHF techniek, dus de bouw en ontwerp van filters, oscillators, eindtrappen, aanpassingen enz. Heel interessant maar heel erg ver verwijderd van waar jij nu mee bezig bent. Ook het boek experimental methods in RF design en zo zijn er nog meer gaan uitgebreid op het ontwerpen van zenders in. Lees eens wat van dat soort boeken en maak zelf een beter ontwerp ipv te klagen dat andere ze niet publiceren ;-)

Als er wat meer mensen de moeite namen dat soort dingen te lezen ipv maar de uitgekauwde jostykits na te bouwen kwamen er nog meer betere schema's, maar degene die die boeken niet lezen zouden die nog steeds niet na kunnen bouwen en zo is de kring rond.

Verder over dat AT, die discussie ga ik niet aan maar het heeft nooit iets met storen te maken gehad. Het is gewoon illegaal en strafrechtelijk verboden maar vreemd genoeg het enige illegale wat hier op het forum wel mag worden besproken.

Ik heb voor de grap dat schema uit die pdf eens beter bekeken maar daar zie ik toch wat vreemde dingen die ik niet snap. De boel is erg gevoelig voor de juiste modulatie insturing om de zwaai juist te krijgen en precies in het juiste (hele kleine) instel-gebied van de varicap te komen oa rekening houdend met de grote reactantie variatie van 20KHz tot 20Hz.

Sommige torren worden akelig dicht naar massa getrokken bij de gewone DC bias met maar net genoeg ruimte (of net te weinig door bv early effect of oversturing) voor signaal variatie en dat geeft vervorming (en rotzooi dus)

De bias van de torren die onder die 22 ohm en 47 ohm weerstanden hangen veranderd volgens mij met het signaal. Als de collector stroom toeneemt dan wordt de stroom door die weerstand hoger en dus de spanningsval groter. Die varieert dus met signaal. Daardoor wordt het instelpunt van de basis ook variabel met het signaal. Dat zou stabiliserend kunnen werken maar volgens mij zijn daar betere manieren voor.

Maar ik ben benieuwd wat de echte experts daar van vinden. (en niet de "ik heb hem gebouwd en ik vind ongefundeerd dat hij goed werkt" expert)Ik ben zelf ook maar een beginner op circuit analyse gebied.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

offtopic:

Over de benodigde kennis heb je zekers gelijk, al zou ik zo een boekkie lezen ik zou er waarschijnelijk niks van snappen. Ik denk dat de gemiddelde piraat er ook niks van zou snappen, simpelweg omdat je niet zomaar een boek kan openen, lezen en ervan uitgaan dat je weet waar het over gaat. Blijkbaar zou ik dus helemaal onderaan moeten beginnen bij een basis cursus electronica en dan? Zou er hiervoor een cursus zijn, een soort van HF cursus?

Op 23 juli 2011 00:26:32 schreef fred101:
Het is gewoon illegaal en strafrechtelijk verboden maar vreemd genoeg het enige illegale wat hier op het forum wel mag worden besproken.

CO is nergens verantwoordelijk voor, er zijn zat wietkweek fora's waar gewoon tutorials worden gepost voor wietkweek, hulp voor je plantjes etc. Wel eens gehoord van een growshop? Die bieden alles aan wat men nodig heeft voor een illegale ja illegale plantage, daar word ook niks over gezegd. En dan hou ik nog mijn vingers in over stichting Martijn. Dus HF praat op CO is helemaal niks vergeleken met dat :)

Ontopic:
Waar moet ik verder nog meer rekening mee houden met het bouwen van deze Josty Kit? Ik wil er zeker geen antenne aan hangen, dus het word een dummyload. Maar wat is nou eigenlijk stabieler? Een dummyload PCB waar de layout aan de onderkant is geetst en de weerstandjes door de gaten heen gesoldeerd worden, of weerstandjes op de eilandjes solderen (HF stijl)? Want ik las ooit ergens (ja ik lees ook :D) dat sommige dummyloads zo warm worden dat het soldeertin weer gaat vloeien. Heeft iemand ook enig idee hoeveel wattage deze Josty Kit geeft? Maak je geen zorgen Freddie, ik heb al eerder aangegeven dat ik dit zendertje helemaal niet ga gebruiken voor uitzendingen. Als ik dit zendertje werkend krijg dan ga ik een Stentortje bouwen, het zijn gewoon van die leuke hebbe dinges. Dingen die je gewoon ooit gemaakt moet hebben.

BTW: Heeft Rob007 soms de stentor ontworpen?

HF virus is hier aanwezig!
fred101

Golden Member

Uit de FAQ:
Illegale praktijken
Illegale praktijken (cracks, warez, torrents en dergelijke) zijn niet toegestaan. Het bouwen of aanwijzingen geven tot bouwen van explosieven, ontstekers, spudguns, tazers, coilguns of andere schietwerktuigen is verboden op het forum.

Een 3 meter FM zender is ook een illegale praktijk. Maar dat het toch mag is waarschijnlijk omdat je hem ook aan een dummy kunt hangen en alleen ter lering en vermaak kunt bouwen. En gelukkig maar want hf bouwen is leuk en zo kan de beginnende knutselaar nog wat leren. Beter wat gezeur over storing ed waardoor de piraat in spe er bewust van wordt dan dat hij denkt " schoon aan de band" te zitten omdat hij geen idee heeft waar hij mee bezig is en er door zijn schuld een vliegtuig in de problemen komt. Laatst was er hier zo'n joker die wilde precies in de luchtvaartband gaan zitten.
Bv zonder SA of counter denk je dat het ding niks doet maar je kunt net zo goed buiten de band zitten, bv in de luchtvaartband, en als je dan vlakbij een luchthaven woont, kun je echt mensen in gevaar brengen.
Er is een topic geweest over een 3 meter buizen zender op de klompenboer site. Die kreeg iemand niet werkend. Voor de grap heb ik hem even in elkaar gezet, die draaide op 50 MHz en de tweede harmonische valt met wat geluk in de 3 meter band, maar dat is natuurlijk te idioot voor woorden. Dat schema deugt gewoon niet.

Ik heb ook geen electronica opleiding, ik heb 4 of 5 jasr geleden een boek gepakt, het ARRL handboek om precies te zijn, en daarna nog talloze boeken. En idd een keer doorlezen is iets anders als leren. Dat kost moeite en voor wie liever lui dan moe is zijn er de beruchte klompenboer ect sites ;-) Daarna heb ik mijn machtiging gehaald. Dat betekende ook leren. Niet dat ik erg actief ben met zenden maar ik mag er wel legaal mee experimenteren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Blue Sky

Cableguy

Op 23 juli 2011 09:31:17 schreef fred101:
Er is een topic geweest over een 3 meter buizen zender op de klompenboer site. Die kreeg iemand niet werkend. Voor de grap heb ik hem even in elkaar gezet, die draaide op 50 MHz en de tweede harmonische valt met wat geluk in de 3 meter band, maar dat is natuurlijk te idioot voor woorden. Dat schema deugt gewoon niet.

Tja, dat had je begin jaren 80. Toen waren de vermogens echter niet van het niveau van wat ze nu zijn ;-) Neem nou de jostykit HF65, hoeveel mensen daar niet mee begonnen zijn, het leek wel een kamgenerator op de spectrum analyzer :) Tegenwoordig is alles pll gestuurd en goed gefilterd en je kan italiaanse koopdozen halen met heel veel watts. Dat neemt niet weg dat veel piraten toch zendamateur zijn geworden (waaronder ik zelf) en dat is maar goed ook :D

Waar rook is, is stroom
rbeckers

Overleden

Op 23 juli 2011 01:14:54 schreef nulzeventig:
...
Over de benodigde kennis heb je zekers gelijk, al zou ik zo een boekkie lezen ik zou er waarschijnelijk niks van snappen. Ik denk dat de gemiddelde piraat er ook niks van zou snappen, simpelweg omdat je niet zomaar een boek kan openen, lezen en ervan uitgaan dat je weet waar het over gaat. Blijkbaar zou ik dus helemaal onderaan moeten beginnen bij een basis cursus electronica en dan? Zou er hiervoor een cursus zijn, een soort van HF cursus?

Onderaan beginnen is het beste.
Een goede VHF, of voor hogere frequenties, zender bouwen is lastig.
Er is een hoop kennis voor nodig.
Een zender ontwerpen is nog lastiger.

Haal een N licentie zendamateur.
Er staan op CO diverse links naar cursussen, boeken etc..

Ik snap best dat er veel zenders zijn die storen, maar kan dit dan wel opgelost worden door een lowpassfilter? Want ik vind het gek dat hier niet zo vaak over word gesproken op het net, ook bij vele schema's ontbreekt dit vaak.

HF virus is hier aanwezig!
fred101

Golden Member

Heel simpel, een LPF maken is erg moeilijk. Bij HF valt het nog wel mee. Een spoel een mm langer of korter scheelt een paar KHz. Maar bij Vhf niet daar gaat het heel hard. Als je geluk hebben geven ze naast het aantal windingen op wat de diameter en draaddikte is. Maar bijna nooit de lengte.

De spoelen in de pdf van Henry bv ook niet. Als je dan de waarde uitrekent heb je bv al een spoel van 100 nH tot 150 nH door hem alleen iets langer of korter te maken. Om dat dan juist af te regelen heb je een gedegen kennis nodig of goede meetapparatuur ( en gedegen kennis om die juist te gebruiken) zoals een netwerk analyser en spectrum analyser.

Je bent er niet met twee Ctjes en een spoel. Een goed filter bestaat uit meer delen. En het rottige is dat die trappen elkaar beinvloeden en het filter juist aangepast moet zijn op de uitgang van de eindtor. Als dat een grounded emitter is zit je al met een wisselende ingangsimpedantie door dat Vbe varieert met temperatuur en Vce ( zoek op ebers moll en early effect) daardoor veranderd Ic dus ook met temperatuur. Extra rottigheid dus een beter filter nodig. Maar als de Rin verandert beinvloed dat de trap ervoor weer en dus ook het ingangs signaal van de eindtor en daardoor ook het uitgang signaal van de eindtor en zo blijft bij een slecht ontwerp alles jojo-en. Daarom kan je niet zomaar een lpf er achter plakken.

Bij die bug die ik gemod had, heb ik de uitgangsimpedantie van de bug gemeten, toen een LC aanpassing naar 50 ohm gemaakt en daarna een filter berekend. Dat toen met de spectrum analyser afgeregeld op maximaal vermogen en maximale onderdrukking van de 2e en hogere harmonische. Daarna het insertion loss van het filter gemeten met een vna, toen nog wat aangepast en toen was het goed. Op HF kan je dat prima berekenen, paracitaire capaciteit en inductie speelt niet zo' n rol. Bij VHF is dat soms meer dan het gebruikte component.
Ik raad iedereen aan dat te doen....

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Ik gooi even wat olie op het vuur. >:)

Het schema wat ik linkte is vergelijkbaar met de schema's in de RSGB VHF/UHF handbook en UKW-berichte/VHF communications uit dezelfde tijd. Ik zou nu een andere oscillator gebruiken, maar verder is dit bouwrijp voor een 2m (stuur)zender.

En zonder SA, zo'n ding is handig maar geen must, ik denk dat nog geen 10% van de zelfbouwende zendamateurs eentje heeft. Moet er natuurlijk bij zeggen dat ik wel jaren praktijk opgedaan heb en weet wat ik wel of niet moet meten. Veel van die ervaring is verloren gegaan door de vele koopzenders, en de rest rommelt helaas nog steeds met Josti's en Stentors. Meestal omdat ze weinig onderdelen bevatten en eenvoudig lijken te bouwen. Lijken... want in de HF geldt in het algemeen dat meer onderdelen het werkend krijgen juist vermakkelijkt.

Op 23 juli 2011 09:31:17 schreef fred101:
Een 3 meter FM zender is ook een illegale praktijk. Maar dat het toch mag is waarschijnlijk omdat je hem ook aan een dummy kunt hangen en alleen ter lering en vermaak kunt bouwen.

Het bezit is niet strafbaar, het gebruik als meetzender ook niet (dit is je al vaker verteld).

@fred: Je kan ook doorschieten met ebers moll ;) Belangrijker is praktijkervaring. Het eerder genoemde schema is prima af te regelen naar een uitgangsimpedantie van 50Ω, natuurlijk met dummyload en SWR-meter.

Op 23 juli 2011 17:10:14 schreef nulzeventig:
Ik snap best dat er veel zenders zijn die storen, maar kan dit dan wel opgelost worden door een lowpassfilter? Want ik vind het gek dat hier niet zo vaak over word gesproken op het net, ook bij vele schema's ontbreekt dit vaak.

Dat komt omdat de 'bekende' schema's of zo'n gebrek aan kwaliteit hebben dat de poster dat niet inziet, of omdat ze bedoelt zijn voor het aansturen van een volgende trap. In dat geval is een LPF ook niet nodig, maar wel achter de laatste trap. Er zijn in het verleden genoeg LPF's gepubliceerd maar voor velen is het te moeilijk.

Maar zooo moeilijk is het niet als je redelijke HF-ervaring hebt, en software (RFsim99) helpt er ook bij.

Maar zonder meetapparatuur kan niemand wat, een HF-meetkopje, een dipmeter, een geschikte SWR-meter (geen CB meter) en een dummyload zijn toch wel de minimale vereiste hulpmiddelen. Een spectrumanalyser of panoramaontvanger (ben ik druk mee bezig) zijn goede extra opties.

En zelf heb ik veel profijt van een all-band scanner.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Henry, ik ben het met je eens qua ervaring en kennis. Daarmee kan je veel compenseren maar dat schreef ik ook.

Dat van dat illegale hier was gewoon een beetje plagen. Idd het niet is niet strafbaar en de meeste topics zijn wel grappig en het heeft ook al wat nieuwe zendamateurs opgeeverd. Mijn eerste zendertje, de pixie was ook illegaal (en heeft ook als test even aan een antenne gehangen) maar dat heeft wel geleidt tot het halen van de grote jachtacte.

Maar er zijn genoeg topics waar de TS aangeeft er wel degelijk een antenne aan te gaan hangen of er al aan heeft hangen. In dat geval is feitelijk wel hulp verlenen bij illegale praktijken ;-)

Over her schema in die pdf, die zal best goed naar 50 ohm af te regelen zijn. Dat heeft weinig met de puntjes te maken die ik noemde. De ontwerpen die ik in dat rsgb boek zie zijn toch wel anders ( veel gebruik van afgestemde kringen, helicoils, trafos ect)
Het is geen beroerd ontwerp maar er zitten gewoon een aantal dingen in die mij onlogisch voorkomen. Niet dat ik het allemaal weet maar ik ben de laatste tijd wat meer bezig met schema analyse en ontwerp. Dat is handig bij repareren dus vandaar dat ik er wat naar zat te kijken.

Dus ik zie graag mijn " kritiek" weerlegt om er wat, en met mij anderen, van te leren:

De modulatie bepaald hier de instelling, er zijn goede waarden gekozen denk ik, maar ik zou een soort oversturing beveiliging verwachten. De varicap mag maar iets van 0,9V variatie hebben ( 11 tot 11,9 V) anders wordt je zwaai te groot. ( maar ik weet niet hoe groot die op 3 meter moet/mag zijn, ik ben niet erg ervaren in FM ) ik zag ook niet zo snel een aanbeveling voor de grote van het in te sturen signaal of over afregelen mbv modulatiemeter of scoop.

Dan de twee 2n2219's. De eerste hangt onder een 22 ohm weerstand . Die verzorgt de bias van die tor. Dat is een vaker toegepaste manier, maar volgens de theorie niet een erg goede, maar hier hangt ook de basis van de tweede eronder en dat is een grounded emitter. Er staat dus 0,6 V ( we vergeten early en ebers moll maar even :-) ) op de basis. 220 ohm is dus 1 diode drop, de verhouding R1:R2 is iets van 45. Die ruimte is er niet dus dat resulteert in een variabele bias. En vooral een varierende basisstroom. De spanning over die 22 ohm weerstand varieert met het kleinsignaal dus ook de DC bias basisstroom door R1 ( de 10 K). Dat vind ik vreemd maar dat zal ik wel fout zien.

De oscillator zijn basis hangt op 0,81V dat vind ik vrij krap. Ik zou hem wat meer ruimte geven. Die 22pF C zit er ook bij een colpitts maar hier vormt hij geen spanningsdeler maar voert het volle signaal terug naar de basis. Door die lage Ve kan dat nooit veel zijn maar ik vind het een wat ongewone constructie.

Maar ik zeg niet dat ik het een beroerd ontwerp vind hoor, het zijn gewoon, waarschijnlijk onterechte, vraagtekens die ik stel uit nieuwsgierigheid en om wat te leren maar blijkbaar waagt niemand het om zijn vingers te branden aan praktijk vs theorie >:-) daar kan iedereen wat van leren. Door bv paracitaire effecten/eigenschappen vallen dingen in de praktijk vaak heel anders uit en dat kan hier ook het geval zijn. Uiteindelijk staat er een pcb bij en als je hem zo bouwt kan er weinig fout gaan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 25 juli 2011 21:49:37 schreef fred101:
Over her schema in die pdf, die zal best goed naar 50 ohm af te regelen zijn. Dat heeft weinig met de puntjes te maken die ik noemde.

Je had het oa over het onderling beinvloeden van te trappen, de stentor is bijv daardoor een afregeldrama, dit ontwerp niet.

De ontwerpen die ik in dat rsgb boek zie zijn toch wel anders ( veel gebruik van afgestemde kringen, helicoils, trafos ect)

De hoofdmoot aan zender toch niet, en kijk vooral eens in de UKW berichte.

De modulatie bepaald hier de instelling, er zijn goede waarden gekozen denk ik, maar ik zou een soort oversturing beveiliging verwachten. De varicap mag maar iets van 0,9V variatie hebben ( 11 tot 11,9 V) anders wordt je zwaai te groot. ( maar ik weet niet hoe groot die op 3 meter moet/mag zijn, ik ben niet erg ervaren in FM ) ik zag ook niet zo snel een aanbeveling voor de grote van het in te sturen signaal of over afregelen mbv modulatiemeter of scoop.

De standaard 'opendraaien totdat het kraakt' ;), maar serieus - het is goed toegepast al kan het altijd beter. Er is zelfs rekening gehouden met het fasegedrag tot 57kHz.

Dan de twee 2n2219's. De eerste hangt onder een 22 ohm weerstand . Die verzorgt de bias van die tor.

Strafpunten Fred, het zijn vooral twee snubbers voor een extra scheiding tussen voeding en HF. De linker zit dan wel in serie met de basisweerstanden van 15k en 10k, maar ook met de collectorimpedantie L4.

Dat is een vaker toegepaste manier, maar volgens de theorie niet een erg goede, maar hier hangt ook de basis van de tweede eronder en dat is een grounded emitter. Er staat dus 0,6 V ( we vergeten early en ebers moll maar even :-) ) op de basis. 220 ohm is dus 1 diode drop, de verhouding R1:R2 is iets van 45. Die ruimte is er niet dus dat resulteert in een variabele bias.

0,27mA door de 220Ω en iets meer door de 10k, dat kan idd beter, maar er is verder geen lokale tegenkoppeling aanwezig.

En vooral een varierende basisstroom. De spanning over die 22 ohm weerstand varieert met het kleinsignaal dus ook de DC bias basisstroom door R1 ( de 10 K). Dat vind ik vreemd maar dat zal ik wel fout zien.

Welk kleinsignaal? We spreken over FM - de stromen veranderen na afregeling dus niet, de torren zijn zo ingesteld dat ze net open staan om de be-knie te overbruggen. Je kan de twee 22Ω weerstanden ook wegdenken maar dan wordt de schakeling instabieler.

De oscillator zijn basis hangt op 0,81V dat vind ik vrij krap. Ik zou hem wat meer ruimte geven. Die 22pF C zit er ook bij een colpitts maar hier vormt hij geen spanningsdeler maar voert het volle signaal terug naar de basis. Door die lage Ve kan dat nooit veel zijn maar ik vind het een wat ongewone constructie.

Klopt, ik zet ook een vraagtekentje bij het frequentiespectrum daarvan, al maakt dat niet zoveel uit.

Maar ik zeg niet dat ik het een beroerd ontwerp vind hoor, het zijn gewoon, waarschijnlijk onterechte, vraagtekens die ik stel uit nieuwsgierigheid en om wat te leren maar blijkbaar waagt niemand het om zijn vingers te branden aan praktijk vs theorie >:-) daar kan iedereen wat van leren. Door bv paracitaire effecten/eigenschappen vallen dingen in de praktijk vaak heel anders uit en dat kan hier ook het geval zijn. Uiteindelijk staat er een pcb bij en als je hem zo bouwt kan er weinig fout gaan.

Ik daag je uit om dit te bouwen, en dan niet voor 3 maar voor 2 meter :).

@Filters bouwen, ik ben er mee bezig en hier onder een afbeelding zoals het niet moet, het is niet echt de handigste manier.

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/upconsa_BH_thumb.jpg

Ipv kantelfrequenties zijn hier de exacte waarden van de spoelen en condensators gegeven. Zo hou je geen rekening met parasitaire capaciteiten en toleranties van de condensators (of heeft iemand nog een 84pF condensator liggen? ;)). Spoelen die je eerst uitmeet en ervolgens insoldeert zullen dan ook niet goed afgeregeld zijn, te dippen frequentie bij elke spoel was stukken handiger geweest, nu moet ik alles weer na (laten) rekenen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 25 juli 2011 23:23:45 (11%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

En dan heb je nog te maken met het feit dat een spoel of condensator gemeten op 1 KHz bij 150 MHz een heel andere waarden kan en zal tonen.

Bij alle filters die ik tot nu toe geaakt heb, heb ik wel het liefst de waarde staan. Dan is het resultaat het beste. Maar ik heb ook gemerkt dat het geen enkele zin heeft om de componenten met een lcr meter te meten en dan in te bouwen. Vooral bij spoelen. Ik meet ze tegenwoordig op werkfrequentie en ook even hoog boven een groundplane als ze in het filter komen. Zou ik daarna de componenten loshalen en met een lcr meter meten en die waarden gebruiken om het filter terug te rekenen dan klopt er niks van het filter.

Een goed voorbeeld was een diplexer voor 2 en 70. Diverse ontwerpen gevonden, bijna allemaal door amateurs gebouwd en nagemten en afgeregekd met swr meters. Ik heb er een aantal nagebouwd maar het resultaat was bedroevend. Met een swr meter gemeten leek het wel aardig maar de VNA liet heel andere cijfers zien. De meeste hadden nog behoorlijke verliezen, veel meer dan de websites schreven, maar omdat swr meters redelijk doof zijn valt dat niet op. Ik heb toen mbv software ( Qucs, linsmith, simetrix) zelf er een berekend en gebouwd. En dus ook op werkfrequentie de waarden gemeten en dat klopte precies.

Over dat schema, ik snap wat je bedoeld met de functie van die 22 ohm, de hele tor gaat mee op en neer maar de basis van de tor ernaast hangt er ook aan, zijn collector echter niet. Zou dat geen AM veroorzaken ?
Er loopt aanzienijke stroom daar, er wordt een 1 W geadviseerd.
Met kleinsignaal bedoel ik het FM signaal. Zonder modulatie heb je de bias zoals jij beschrijft om net genoeg Vbe te hebben (wat ik wat krap vind) de tor heeft dan een hard ingestelde basis door de basis weerstanden. Als er nu gemoduleerd wordt tot het net niet kraakt ;-) dan staat er een klein signaal op de basis, een 100MHz sinus die wat in frequentie varieert maar een constante amplitude moet hebben. Bij de nuldoorgang loopt er de bias spanning door die 22 ohm. Voor het gemak 10 mA dus er valt 0,22 V over. Als de sinus op zijn top is loopt er bv 200 mA. Dat is 4,4 V en 880 mW dus onder de limiet van de weerstand. De basis van de eerste 2n2219 zit bij de nuldoorgang op 1VDC maar bij de top van de sinus op 0,6VDV plus de spanning van het kleinsignaal. Bij de negtieve alternatie duikt de emitter tegen gnd en gaat de tor dicht, maar door de emiter condensator is het een soort grounded emitter op dat moment en gaat er basisstroom lopen. De tor moet toch in cut off gaan waardoor door de spoel de Vc tot 2xVcc omhoog gaat. Maar de basisstroom verminderd dat door de tor een deel te laten disiperen, Dus er is volgens mij geen simetrie ( klasse C ?) Niet erg maar er zit maar een heel minimaal filter.

De basis van de tweede tor wil in de zelfde mate mee op en neer. Daar resulteert het echter niet in een varierende basisspanning, die zit vast op 0,6 V boven gnd dus daar gaat een wisselende basisstroom lopen. Bij de nuldoorgang loopt er ongeveer 1 mA door de twee weerstanden. Door dat er 0,6 V over de 220 ohm staat moet daar 2,7 mA lopen. ( jij schrijft 0,27 mA maar dat levert bij 220 ohm 0,06 V op, dat is het verschil in Vbe wat er door de effecten die ik niet mag noemen kan ontstaan maar volgens mij staat daar 0,6 V) Dan kan echter niet. Dus hier gaat de wet van ohm niet op, de basis kan niet sourcen.

Als nu de andere tor op zijn basis op zijn top is en er die 4,4 V over de 22 ohm valt, dan loopt er nog minder stroom maar dat geeft niet, de signaalspanning op de basis is dan op zijn laagst want Vc van de eerste tor is dan minimaal maar er loopt wel flink wat stroom,. Lager dan 0,6 kan de basis niet dus wat gebeurd er dan ? Onder de 0,6 V gaat een tor in cut off maar een grounded emitter kan niet onder de 0,6. Dan gaat er volgens mij basisstroom lopen en net zoveel als de eerste 2N2219 kan sourcen minus wat er in de 220 ohm verdwijnt, 2,7 mA. De ene helft van de alternatie loopt dus helemaal tegen gnd, de andere helft stuurt de tor ook open, je krijgt dan net zoveel nul doorgangen maar niet sinusvorming meer. Meer zoals een dubbel gelijkgericht signaal. als je de modulatie overstuurd dan pomp je ook direct te veel stroom in die basis. Sneuvelen daar niet veel torren door. Gezien die 1 W weerstanden lopen daar toch aardige stromen. Je hebt tenslote ook redelijk wat stroom nodig voor de eindtor.

Ik moet ergens een denk fout maken want blijkbaar werkt het ding prima. Lijkt me een leuk idee om hem te maken. Ik doe doe dat dan wel voor 3 meter precies volgens de pdf waarden maar zonder de eindtrap want ik heb zo'n tor niet. ( alleen een 25 W voor mijn FT225 maar die riskeer ik niet) Ik moet alleen even een geschikte varicap zoeken, ik gebruik die dingn bijna nooit. Meestal gebruik ik geone diodes. Ik maak dan 3 m want dan kan ik er ook echt aan meten en ik ga een 5 W twee meter wideband FM ding toch niet gebruiken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 25 juli 2011 21:49:37 schreef fred101:
Maar er zijn genoeg topics waar de TS aangeeft er wel degelijk een antenne aan te gaan hangen of er al aan heeft hangen. In dat geval is feitelijk wel hulp verlenen bij illegale praktijken ;-)

Oh Freddie, volgens mij heb volgens mij heb jij alles gelezen behalve mijn reactie waarin ik schreef:

Ik wil er zeker geen antenne aan hangen, dus het word een dummyload.

In mijn vorige topics heb ik het daarover niet eens gehad, bedoel je mischien dat ene topic over een fm bugje? Wie hangt er nou een antenne aan een fm bug, je mag blij zijn als je dat ding al uberhaupt stabiel krijgt. Laatstaan als ik het over de audio kwaliteit heb van dat bugje, en de spiegels.

Alleen dat ik het gewoon niet eens ben met de AT betekend niet dat ik er een antenne achter ga hangen want we weten allebei dat de AT er gewoon is om centjes te verzamelen, een soort van piraten collecte :+ En ja ik ga ook een sten-stoor bouwen :+

Kan ik voor de Josty Kitje ook trimmers van 40pf gebruiken ipv 60pf?

HF virus is hier aanwezig!
fred101

Golden Member

Spiegels ?

070je, dat over die antenne ging niet over jou. Dat was in het algemeen. Ik heb het daar met Henry wel eens vaker over gehad , vandaar zijn reactie, maar dat was niet op het forum. Maar je heb wel in een ander topic vragen over een antenne gesteld en gezegt wat je er mee ging doen. Dus je vroeg daar hulp om een illegale ctie te kunnen uitvoeren. Maar zoals eerder gezegd, van mij mag je onder voorwaaarden maar een coilgun maag niet omdat het illegaal is, logisch het is gevaarlijk, maar je krijgt wel alle hulp bij het bouwen van iets illegaals wat een heel vliegtuig vol mensen in gevaar kan brengen. De kans is klein maar hij is er wel en misschien groter dan de kans dat iemand met een coilgun iemand wil gaan ombrengen.

@fred: Ik maak me geen zorgen om de AT omdat ik van plan ben om een zender buiten te plaatsen. Daarnaast heb ik hier genoeg materiaal (HF torren) liggen om veel zenders te bouwen. Natuurlijk moet ik ook gebruik maken van een low pass filter. Daarnaast vind ik dat de ether hier toch wel wat variatie kan gebruiken kwa muziek genre's, want wat hebben we aan 15 stations die non stop de zelfde troep uitzenden?

on topic maar weer:
Bij een goed ontwerp , bedoeld voor nabouw, neem je trimmers welke genoeg ruimte hebben qua instelling. Dus en 40 pF zou moeten kunnen, maar als het ontwerp niet best is kunnen ze best op 55 pF zijn gebruikt en dan kom jij er 15 te kort. Maar dat is geen probleem als je bv de ervaring van Henry hebt. Die merkt dat het afregelen niet optimaal is en plaatst 20 pF parallel. Jij kunt bter direct die 20 pF er bij zetten ;-) ( maar even een steekje onder water: als je een electronica boek zou lezen dan staat dat in een van de eerste hoofdstukken. Meestal gaat het eerste over de wet van ohm, stroom en spanning enz. En het tweede over passieve componenten en naar de weerstand meestal gelijk over condensators. En dan leer je dat je condensators parallel zet voor meer capaciteit., handig he ? Een boek >:-). Is maar om te plagen hoor, ik denk dat je best serieus bezig bent en dan is het zo jammer dat je niet eens een goed boek over basis electronica open slaat. Experimental methods in RF design is een aanrader.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Nulzeventig:

Ik ben van plan om de twee traps josty kitje van Rob007 te maken, maar ik heb een aantal vragen over dit schema:

Ik zie dat het schema van de zender verwijderd is. Je kunt schema's ook op Uploadarchief.net zetten.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Henry S.

Moderator

Op 26 juli 2011 01:25:07 schreef fred101:
En dan heb je nog te maken met het feit dat een spoel of condensator gemeten op 1 KHz bij 150 MHz een heel andere waarden kan en zal tonen.

Nou en of!

Ik moet btw wel even opmerken dat de spoelen in het FRM schema niet zo precies komen, de trimmers zijn ruim genoeg gekozen om ze te compenseren. Als je maar de draaddikte, diameter en de steek van de printlayout aanhoudt.

Bij alle filters die ik tot nu toe geaakt heb, heb ik wel het liefst de waarde staan. Dan is het resultaat het beste.

In dit geval zou ik beide willen, de diverse kantelfrequenties zijn wel zo belangrijk voor een goed filter.

Over dat schema, ik snap wat je bedoeld met de functie van die 22 ohm, de hele tor gaat mee op en neer maar de basis van de tor ernaast hangt er ook aan, zijn collector echter niet. Zou dat geen AM veroorzaken ?

Jij mag het zeggen, ik heb daar geen aparatuur voor, er zal een beetje AM optreden maar dat kan niet veel zijn.

Er loopt aanzienijke stroom daar, er wordt een 1 W geadviseerd.

½W, en die is ruim genomen.
Als ik me niet vergis is de output van de 1e 2N2219 zo'n 50mW, van de 2e zo'n 100mW. Met een rendement van 60% zou de eerste 85mW opnemen, de 2e 167mW.

Bij de nuldoorgang loopt er de bias spanning door die 22 ohm. Voor het gemak 10 mA dus er valt 0,22 V over. Als de sinus op zijn top is loopt er bv 200 mA. Dat is 4,4 V en 880 mW dus onder de limiet van de weerstand. De basis van de eerste 2n2219 zit bij de nuldoorgang op 1VDC maar bij de top van de sinus op 0,6VDV plus de spanning van het kleinsignaal.

Hier gaat het denk wat mis, 200mA lijkt me wat heftig ;)

@2e 2N2219:

Door dat er 0,6 V over de 220 ohm staat moet daar 2,7 mA lopen. ( jij schrijft 0,27 mA maar dat levert bij 220 ohm 0,06 V op, dat is het verschil in Vbe wat er door de effecten die ik niet mag noemen kan ontstaan maar volgens mij staat daar 0,6 V) Dan kan echter niet. Dus hier gaat de wet van ohm niet op, de basis kan niet sourcen.

Ik had de komma verkeerd staan :o

Ik moet ergens een denk fout maken want blijkbaar werkt het ding prima.

½W ipv 1W weerstanden en daar op voortvloeiende aannames wat bijstellen. ;)

Lijkt me een leuk idee om hem te maken. Ik doe doe dat dan wel voor 3 meter precies volgens de pdf waarden maar zonder de eindtrap want ik heb zo'n tor niet.

Dan zou je zo'n 100mW over 50Ω moeten kunnen verwachten, en die waarde is opzich niet verkeerd om metingen aan te verrichten. Ook zal je merken dat je de 2e 2N2219 moet koelen ;)

Ik moet alleen even een geschikte varicap zoeken, ik gebruik die dingn bijna nooit.

Elke VHF/UHF varicap voldoet, heb je geen slooptuners?

Een goede afregelprocedure is wel zo handig, helaast ontbreekt die hier maar ik heb die van de oudere versie opgedoken. Die oude versie( met aparte oscillatorprint, verder gelijk) uit de FRM van sept 1982 was mijn eerste serieuze zender, later is deze actuelere versie er voor in de plaats gekomen. Nog veel later heb ik het uitgangsvermogen sterk teruggedraaid en een BLY87A en BLW60C er achter gezet. DX door het hele land :).

Afregelprocedure (trimmers van links naar rechts en van boven naar beneden benoemd):

Laat de 47Ω weerstand even los zodat de rest niet meedoet!

C1 - eerst halverwege, daarna afregelen op gewenste frequentie.

Verbind de 47Ω weerstand met de voeding en zet de rest van de trimmers, voordat je de spanning er op zet, op de volgende posities.

C2 - geheel open (minimale capaciteit)
C3 - half open
C4 - geheel dicht (maximale capaciteit)
C5 - half open
C6 - half open
C7 - half open

Nu de spanning er op, En vergeet de dummyload en SWR meter niet.

C2, C3, C6 en C7 in deze volgorde met een trimsleutel op maximaal uitgangsvermogen instellen.
Daarna C2, C3, C5, C6 en C7 in deze volgorde nogmaal bijtrimmen, het gaat nu om millimeterwerk en herhaling van de procedure kan nodig zijn.
Mocht C5 niet goed willen trimmen dan kan je C4 nog een stukje opendraaien, is mijn ervaring.

Als laatste C6 en C7 nog even bijtrimmen, om en om tot het niet beter wil.

Wel opletten dat de 2e 2N2219 kan oscilleren als de trimmers echt verkeerd staan! Daarom de procedure (welke ook bruikbaar blijft voor andere schema's) goed aanhouden.

De FRM van september 1982 staat hier: http://www.freeradiomagazine.com/FRM/FRM_82-09.pdf (deze bevat op pagina 41 een fout schema, het kost je meteen de hele dure obsolete torren).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.