Op 26 juli 2011 01:25:07 schreef fred101:
En dan heb je nog te maken met het feit dat een spoel of condensator gemeten op 1 KHz bij 150 MHz een heel andere waarden kan en zal tonen.
Nou en of!
Ik moet btw wel even opmerken dat de spoelen in het FRM schema niet zo precies komen, de trimmers zijn ruim genoeg gekozen om ze te compenseren. Als je maar de draaddikte, diameter en de steek van de printlayout aanhoudt.
Bij alle filters die ik tot nu toe geaakt heb, heb ik wel het liefst de waarde staan. Dan is het resultaat het beste.
In dit geval zou ik beide willen, de diverse kantelfrequenties zijn wel zo belangrijk voor een goed filter.
Over dat schema, ik snap wat je bedoeld met de functie van die 22 ohm, de hele tor gaat mee op en neer maar de basis van de tor ernaast hangt er ook aan, zijn collector echter niet. Zou dat geen AM veroorzaken ?
Jij mag het zeggen, ik heb daar geen aparatuur voor, er zal een beetje AM optreden maar dat kan niet veel zijn.
Er loopt aanzienijke stroom daar, er wordt een 1 W geadviseerd.
½W, en die is ruim genomen.
Als ik me niet vergis is de output van de 1e 2N2219 zo'n 50mW, van de 2e zo'n 100mW. Met een rendement van 60% zou de eerste 85mW opnemen, de 2e 167mW.
Bij de nuldoorgang loopt er de bias spanning door die 22 ohm. Voor het gemak 10 mA dus er valt 0,22 V over. Als de sinus op zijn top is loopt er bv 200 mA. Dat is 4,4 V en 880 mW dus onder de limiet van de weerstand. De basis van de eerste 2n2219 zit bij de nuldoorgang op 1VDC maar bij de top van de sinus op 0,6VDV plus de spanning van het kleinsignaal.
Hier gaat het denk wat mis, 200mA lijkt me wat heftig
@2e 2N2219:
Door dat er 0,6 V over de 220 ohm staat moet daar 2,7 mA lopen. ( jij schrijft 0,27 mA maar dat levert bij 220 ohm 0,06 V op, dat is het verschil in Vbe wat er door de effecten die ik niet mag noemen kan ontstaan maar volgens mij staat daar 0,6 V) Dan kan echter niet. Dus hier gaat de wet van ohm niet op, de basis kan niet sourcen.
Ik had de komma verkeerd staan
Ik moet ergens een denk fout maken want blijkbaar werkt het ding prima.
½W ipv 1W weerstanden en daar op voortvloeiende aannames wat bijstellen.
Lijkt me een leuk idee om hem te maken. Ik doe doe dat dan wel voor 3 meter precies volgens de pdf waarden maar zonder de eindtrap want ik heb zo'n tor niet.
Dan zou je zo'n 100mW over 50Ω moeten kunnen verwachten, en die waarde is opzich niet verkeerd om metingen aan te verrichten. Ook zal je merken dat je de 2e 2N2219 moet koelen
Ik moet alleen even een geschikte varicap zoeken, ik gebruik die dingn bijna nooit.
Elke VHF/UHF varicap voldoet, heb je geen slooptuners?
Een goede afregelprocedure is wel zo handig, helaast ontbreekt die hier maar ik heb die van de oudere versie opgedoken. Die oude versie( met aparte oscillatorprint, verder gelijk) uit de FRM van sept 1982 was mijn eerste serieuze zender, later is deze actuelere versie er voor in de plaats gekomen. Nog veel later heb ik het uitgangsvermogen sterk teruggedraaid en een BLY87A en BLW60C er achter gezet. DX door het hele land .
Afregelprocedure (trimmers van links naar rechts en van boven naar beneden benoemd):
Laat de 47Ω weerstand even los zodat de rest niet meedoet!
C1 - eerst halverwege, daarna afregelen op gewenste frequentie.
Verbind de 47Ω weerstand met de voeding en zet de rest van de trimmers, voordat je de spanning er op zet, op de volgende posities.
C2 - geheel open (minimale capaciteit)
C3 - half open
C4 - geheel dicht (maximale capaciteit)
C5 - half open
C6 - half open
C7 - half open
Nu de spanning er op, En vergeet de dummyload en SWR meter niet.
C2, C3, C6 en C7 in deze volgorde met een trimsleutel op maximaal uitgangsvermogen instellen.
Daarna C2, C3, C5, C6 en C7 in deze volgorde nogmaal bijtrimmen, het gaat nu om millimeterwerk en herhaling van de procedure kan nodig zijn.
Mocht C5 niet goed willen trimmen dan kan je C4 nog een stukje opendraaien, is mijn ervaring.
Als laatste C6 en C7 nog even bijtrimmen, om en om tot het niet beter wil.
Wel opletten dat de 2e 2N2219 kan oscilleren als de trimmers echt verkeerd staan! Daarom de procedure (welke ook bruikbaar blijft voor andere schema's) goed aanhouden.
De FRM van september 1982 staat hier: http://www.freeradiomagazine.com/FRM/FRM_82-09.pdf (deze bevat op pagina 41 een fout schema, het kost je meteen de hele dure obsolete torren).