Beginnen met zenders

Henry S.

Moderator

De SWR meter heb je echt nodig, en voor het meten van kleine signalen voldoet een CB-meter nog (ter indicatie, vermogensmeting kan je vergeten).

Heb je trimsleutels? Het lukt niet met een metalen schroevendraaier, als nood kan stukje print scheef afvijlen zo dat het koper geen contact met de trimmer maakt.

Ik heb momenteel m'n panorama ontvanger zover klaar dat ik wat kan zien, en ik zou vanavond zelf ook een Josti maken voor wat metingen... Maar ik moest even de schotel van buurman opnieuw aansluiten en uitrichten, dus morgen of zaterdag maar even.

http://www.uploadarchief.net/files/download/panorama01.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/panorama02.jpg

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 28 juli 2011 20:32:02 schreef Carel M.:
Met die paar mW uit zo'n bugje zal je een SWR meter niet volledig uit kunnen laten slaan denk ik.

Het gaat hier geloof ik niet over een bugje van een paar mW. D'r komt wel iets meer uit, al weet ik niet hoeveel.

Ik heb een signature dus ik ben
pa3gws

Golden Member

Met een beetje geluk pech komt er zo maar 50mW of meer uit.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fred101

Golden Member

Hi Henry, eindelijk klaar, mooi ! daar ben je volgens mij al heel lang aan bezig. Wat voor bereik heb je in frequentie en dBm ? Heb je ook een marker of frequentie aanduiding ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Al gauw denkt men bij een SWR meter aan zo'n ding met striplijntjes.
Maar je kunt natuurlijk ook een weerstandbrug maken. Daarmee meet je veel gevoeliger.

code:

in --+------------+
               |            |
              50           50              R  : afhankelijk van meter
               |            |                   en vermogen
 +--C--+--|<--++--C--+--|<--+-- uit        |< : diode 1N4148
 |     |      |      |                     =  : massasymbool
 =     R     50      R                     C  : 1nF
       |      |      |
       Uf     =      Ur  
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

http://pe2er.nl/swrbridge/
Dat is inderdaad goed advies. Ik heb zo in het begin er ook diverse gemaakt. Ook van de site hierboven. Eerst als swr meter en daarna met impedantiemeter experimenten. Ik heb er nog steeds een die zo complexe impedantie kan meten via een gemoduleerde ruisbron. Uit het arrl antenne handbook.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Frederick E. Terman

Ik ga wel een SWR meter bestellen, ik heb het model ook eerder al opgenoemd.

@pa3gws: Volgens mij produceert hij al met dummyload meer dan 50mW. Er word hier weleens op dit forum beweerd dat dit ding toch wel een aantal kilometers kan halen. Hoewel ik het er wel mee eens ben dat dit soort zenders niet gebruikt mogen worden voor ether uitzendingen.

@Flagada: Ik vraag me ook af hoeveel WATT dit ding produceert, ik denk toch wel aan zo een 1,5 WATT meer niet.

@Henry: daar heb ik iets over gelezen, idd met metale objecten gaat het niet werken. Ik gebruik wel eens een oude schoolpas die e net in past, of nagel (alleen is dit wel moelijk aftestellen). SWR meter komt hopelijk zo snel mogelijk binnen.

HF virus is hier aanwezig!
fred101

Golden Member

1,5W lijkt me sterk. Je mag eerder in je handen klappen bij 100 mW in je dummy load.
Hoeveel stroom trekt het ding uit je voeding ?

Ik gebruik een voeding van 12 volt 1000mA.

je voeding kan 1000mA leveren maar hoeveel vraagt de schakeling? Dat kan je meten door je multimeter tussen de voeding en je schakeling te zetten in de (milli) Ampere stand.

Ik heb een signature dus ik ben
Frederick E. Terman

Honourable Member

ik denk toch wel aan zo een 1,5 WATT meer niet.

In serie met de emitter van de eindtor zit 100 ohm.

Als de 12V op alleen maar die weerstand zou worden aangesloten, zou hij daaraan 1,44W aan vermogen kunnen leveren.
Zetten we nu dingen (zoals die transistor) in serie, dan kan de voeding aan de serieschakeling natuurlijk nooit méér vermogen leveren dan aan alleen die weerstand. Alleen maar minder.

De emitterweerstand snoept daarvan dus een deel op, de transistor krijgt het andere gedeelte. En dáár weer een stuk van gaat dan naar de belasting.
Als je alles goed doet, zou er een paar tiende watt uit moeten kunnen komen.

De transistor wil wel meer, maar dan moet de emitterweerstand lager. Vervolgens komt dàn het probleem dat je niet voldoende sturing hebt.
Daarom is dat hier niet gedaan; het zou mislukken.

@Henry: SWR meter komt deze week aan, dus het is dan gewoon zo:

- Zender aansluiten op de SWR meter.
- De oscillator op de gewenste frequentie trimmen.
- De rode trimmers afstemmen tot je een 1:1 krijgt op je SWR meter.

Kloppen de stappen of is dat niet de juiste werkwijze?

@Flagada: Net door gemeten, hij geeft 700mA.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Wow, 700mA uit 12V.

Eindtor word wel (super) warm na een tijd, komt dat misschien door dat de dummyload niet goed is??

Geen wonder dat die tor zo heet wordt, die moet ruim 7W dissiperen.
Als je dat ding correct afgeregeld hebt (en de eindtor nog heel is) zal de opgenomen stroom wel een heel stuk minder zijn.

- De rode trimmers afstemmen tot je een 1:1 krijgt op je SWR meter.

Als je een normale dummyload aan de uitgang van de SWR meter hangt, zal de SWR altijd 1 zijn, perfect dus. De dummy reflecteert toch niet. :+
Maar je kunt op de meter wèl op maximaal vermogen afregelen.

Je moet bij het afregelen van de uitgangstrimmers tegelijk naar het vermogen en de opgenomen stroom kijken. Het opgenomen vermogen moet in verhouding staan tot het afgegeven vermogen. En het beste kun je de stroom van de eindtrap apart meten.
Krijg je er nu bijvoorbeeld 0,4W uit, dan verwacht je dat de eindtrap iets van 0,7 à 0,8W opneemt, desnoods 1W, maar niet meer. De stroom zou dan dus maximaal 80mA mogen zijn.

Probeer je er teveel vermogen uit te halen, dan zal je merken dat het opgenomen vermogen veel meer gaat stijgen. Je weet dan dat je te veel vraagt.

Vandaar dat ze zeggen meten is weten :D. Ja de tor word echt na 2 mins super warm, zo warm dat je hem niet kan aanraken, ik vond dat ook heel erg vreemd. Als ie kapot gaat tjah dat soort dingen gebeuren nou eenmaal, ik heb hier genoeg torren.

Dus het is gewoon zo: Zender => COAX naar SRW => SWR COAX naar antenne?

Maar hoe zit het dan met versterkers? Ik ben van plan om over een tijdje een BLY87 versterker te maken maar moet je dan zo een versterker als eerst op de zender aansluiten en alles opnieuw regelen? Of aansluiten, zender aan, en trimmers instellen voor de hoogste wattage?

Op 29 juli 2011 21:07:03 schreef Frederick E. Terman:
Wow, 700mA uit 12V.
Geen wonder dat die tor zo heet wordt, die moet ruim 7W dissiperen.

Dat overleeft die transistor niet FET. Ik denk dat zijn multimeter niet geschikt is om een juiste DC stroom te meten omdat de voedingslijn waarschijnlijk HF bevat en niet genoeg ontkoppelt is. Die stroommeting kan wel eens te hoog uitvallen zo.

Op 29 juli 2011 21:43:23 schreef nulzeventig:
... Dus het is gewoon zo: Zender => COAX naar SRW => SWR COAX naar antenne?

DUMMYLOAD !

fred101

Golden Member

Ik ben met een 30 meter zender bezig. Oscillator, driver en eindtrap. Totaal 3x bsx20 (een soort bc547) en 3x een power tor die qua vermogen op de 2n2019 lijkt maar met een hogere Ft.
ik heb de 3 powertorren van koelsterren voorzien. Die worden tijdens het experimenteren met de onderlinge aanpassingen aardig heet. De totale stroom van de hele zender is 400mA !!

Ik denk idd dat jou meting van 700mA niet klopt. Voor dit soort metingen heb je een heel erg goede multimeter nodig en een heel goede ontkoppeling van je voedingslijn.

Kijk het is heel moelijk om over iets te praten wat je nog nooit hebt gezien (SWR meter) laatstaan de benodigde ervaring. Ik weet niet of ze met een SWR meter standaard kabels leveren, anders moet ik nog langer wachten.

fred101: het is een goedkope multimeter die ik ooit voor 5 euro bij de karwei had gekocht. Misschien ooit investeren in betere multimeter. Wie weet komt er ook ooit een spectrum analyzer, wat zijn die dingen toch prijzig.

Ik heb mijn tor niet van een koelster voorzien, ik dacht dathet allemaal veel makkelijker zou zijn met het afstellen en de zendertje zou nooit langer dan een aantal minuten aan staan (dummyload).

Hoe komt het dan dat de eindtor te warm word? Want volgens mij hoort hij zonderkoelster niet zo warm te worden.

fred101

Golden Member

Hoe komt het dan dat de eindtor te warm word? Want volgens mij hoort hij zonder koelster niet zo warm te worden.

Grapje of meen je dit serieus.........

http://www.pa4tim.nl/?p=46 Een verhaal over SWR (helaas text, geen stripverhaal dus je moet wel lezen >:-)

http://www.pa4tim.nl/?p=30 Wel met plaatjes: antenne theorie in jip en janneke taal.

Een swr meter heeft minimaal twee connectors. Dat is bijna altijd SO239. Er zitten geen kabels bij. Een swr meter kijkt naar buiten, richting dummyload. De SWR zal dus 1 zijn, ook al is je zender nog zo beroert en zijn uitgangs impedantie 1 ohm of 1000 ohm of wat dan ook. Alleen als de combinatie kabel en dummy (of antenne) geen 50 ohm zijn geeft hij een SWR groter dan 1 aan.

Jij hebt dus om af te regelen een powermeter nodig. Een swr meter heeft een forward en reflected stand (twee meters, een meter met schakelaar of een kruismeter) Forward is de power alleen zijn die meestal niet gevoelig genoeg om 100mW te meten. http://www.eleccircuit.com/simple-rf-power-meter/ (wel heel minimalistisch)

Voor 1-30MHz is het vrij makkelijk zelf een power meter te maken. Voor 3 meter kan het ook maar dan heb je het kip en ei verhaal. Je moet hem wel kunnen ijken. Op 10MHz is dat nog simpel te doen door met een scoop de spanning over je dummy te meten maar voor 3 meter heb je dan een heel erg goede probe nodig, liefst een actieve met heel lage capaciteit en een scoop van minimaal 150MHz. Een 100MHz scoop heeft zijn 3dB punt op 100MHz dus daar wijkt de spannning 3dB af. (maar dat kan ook meer of minder zijn)

Ik zou voorlopig maar niet aan een SA denken. Dan moet je weten waar je mee bezig bent. Een SA is vreselijk kwetsbaar.

OK, je hebt dus ook geen multimeter, das balen >:-)

Grapje of meen je dit serieus.........

Haha, ik zie het nu pas te snel getypt en gepost ik bedoelde: zelfs met koelster hoort hij toch niet zo warm te worden?

Ja Fred je schrijft prachtige stukken, je zou zo een rol bij Sesamstraat kunnen krijgen >:)

Tjah wat wil je nog meer voor 5 euro eh, voor 5 euro mag je echt gewoon niet klagen? Welke multimeter raad jij dan aan?

fred101

Golden Member

Okay, ik heb het net effe snel doorgelezen, mijn multimeter is inderdaad speelgoed. Het is maar net hoe je erover denkt, als je toepassingen maakt waarbij alles kwa onderdelen en waardes nauwkeurig moet zijn dan heb je idd een high end meter nodig.Ik denk dat HF hieronder valt.

Dus word het een nieuwe multimeter het word waarschijnelijk een fluke of een dynatec liever een goede multimeter dan 10 slechte.

- offtopic -

Ja de Weston standaard cel die werd toch door Durex gemaakt of niet? Ik ken de weston cel ook van de condoom automaat :+

UPDATE:

Mijn SWR meter is net bezorgd, ik had voor de zekerheid ook 1m coax 50 ohm kabel bij besteld. Nu moet ik nog op de PL259 pluggen wachten.

[Bericht gewijzigd door nulzeventig op 30 juli 2011 17:23:09 (12%)

pa3gws

Golden Member

Nu moet ik nog op de PL259 pluggen wachten.

Als je nickname en je avatar kloppen waarom dan niet even naar de Stille Veerkade of de Herderinnenstraat.;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ja die kloppen zeker, 100% haags hier. Je bedoeld Radio Twente? Daar wil ik liever niet over beginnen, prijzen zijn te hoog, onbeschofte medewerkers, dat geld tevens ook voor CONTACT in de centrum hier.

Enige winkel die ik echt goed vond was stuud en bruin, daar kon je ook alles krijgen wat je nodig had, vriendelijke medewerkers die ook en je kon er lekker mee kletsen. Jammer dat ze dicht zijn gegaan. Ik ga de pluggen wel online bestellen.

fred101

Golden Member

Maak een stukje coax van bv 20 cm met een pl259 eraan en niks aan de andere kant. Dat kan je dan makkelijk aan een schakeling solderen en aan je meter monteren. Ik heb zo stukjes coax met female connectors. Meestal soldeer ik bij experimenten een bnc chassisdeel met de aardlip op het pcb. Dat is lekker stevig maar als er geen plek is gebruik ik die kabeltjes.
Ik heb verder verloopsnoertjes en verloopstekkertjes van bnc naar van alles, van vreemde combies als bnc naar koptelefoon jack , TV plug, banaan of tulp, masr ook naar N, F, SO239, PL259, sma en diverse andere hoogfrequent pluggen.

Ook handig is dan bv een varco in een metalen kastje met bnc aansluiting. Die kan je zo weer met zo'n stukje coax dan in je schakeling toevoegen, bv om een condensator waarde te bepalen. Zo heb ik er ook een met een potmeter erin. Verder heb ik twee kleine LC tunertjes gemaakt, bv om te bepalen welke waarde componenten moeten hebben tussen twee trappen.

Andere handige hulpdingen zijn bv een oscillator met een 10-60 pf varco en een paar aansluitingen. ( gewoon twee pcb vlakken) Daar kan je snel kringen mee maken of spoelen testen. Evt een schakelaartje voor extra capaciteit Soldeert de spoel op twee vlakjes en sluit een scoop, en via T-stuk, een counter aan op de bnc uitgang. Heel handig.

Een weathstone brug zoals eerder gelinkt
Een powermeter
RF meetkopje
Een RF uitkoppelaar

Allemaal heel makkelijk te maken hulpjes

@Fred:

Ik denk dat ik het al een beetje doorheb, ik heb de handleiding van de ZETAGI HP500 door gelezen.

Omdat ik nu nog geen connectors heb heb ik gewoon de coax op de dummyload gesoldeerd, en een op de zender. De uiteinden van deze twee kabels heb ik aan de SWR meter gehangen.

Natuurlijk wilde ik als eerst weten hoeveel power hier uit komt. Dus gelijk alles aangesloten, ik heb de stappen gevolgt die in de handleiding stonden dit is het resultaat:

http://i52.tinypic.com/2qb7wac.jpg

Klopt dit? Of heb ik iets verkeerds gedaan?