Beginnen met zenders

fred101

Golden Member

Als ik in simetrix ( ben op vakantie) de twee 2n2219 trappen invoer en afsluit met 50 ohm. ( en daar de spoelen in AC analyse op aanpas) krijg ik het volgende:

In de AC analyse heeft de eerste tor te veel versterking ( in dB) en de tweede tor kan dat niet aan en gaat vrij snl AM maken. Het circuit reageert in de sim in ieder geval net zoals ik met papier en calculator vond.
met 5 mVtt op de basis is het collector signaal al 350mVtt boven de 40 mVtt ontstaat idd AM.

Om 100 mW uit de tweede te krijgen lukt me wel met ook ongeveer de dissipatie die jij noemt maar het signaal is dan heel smerig, puur AM maar wel 100 MHz. De rotzooi wordt door de aanpassing naar eindtrap aardig tegen gehouden. Ik moet dan 120 mVtt insturen. Maar volgens mij staat er veel meer op de basis van tor 1

Nu is dit maar simulatie dus in de prktijk zal het wat varieren maar elegant is het niet ;-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 26 juli 2011 21:49:40 (17%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Dat is even slikken Fred, slechter dan verwacht... Wordt het toch tijd voor de praktijk, en upgrade.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Een boek . Is maar om te plagen hoor, ik denk dat je best serieus bezig bent en dan is het zo jammer dat je niet eens een goed boek over basis electronica open slaat.

Haha grappenmaker :D, ik heb wel een aantal electronica voor beginner ebooken:

Radio Shack - Getting started in electronics (gratis te downloaden)
Electronic Circuits for the Evil Genius
Elsevier - Starting Electronics 3rd ed

Meestal kom ik nooit verder dan de eerste 20 pagina's want dan raak ik verveeld (ja ja ik weet geen goede houding). Ik ga wel de elsevier boek uitlezen, en hopelijk ook snappen (want wat heeft lezen nou voor zin als je het toch niet snapt???)

Ik ben niet van plan om met een Josty Kit of een Stentor op de ether te gaan, ik had een tijd geleden een aantal schema's van het net gedownload (3mtr.info) ik denk dat wel betere zenders zijn. Ik kwam ook een versterker tegen van 60w met een IRF840, ik heb een kijkje genomen in de datasheet van de IRF840 maar daaruit is gebleken dat de IRF840 125 watt kan geven ipv 60watt of zie ik soms iets niet??

http://rf-transmitter.blogspot.com/2008/10/60w-linear-amplifier-with-i…

Morgen ga ik beginnen met bouwen, ik heb nog een SWR meter nodig en een dummy load. Ik heb de SWR meter zetagi hp500 in gedachte:

- frequentiebereik 3-200 MHz
- impendantie 50/75 ohm schakelbaar
- demping 0.2 dB
- power range 1/10/100/1000W schakelbaar
- aparte meter voor SWR en Power

De freq bereik is perfect, overschakelen naar 50/75 ohm is ook mooi, en ik kan hiermee de power mee opmeten. Wat voor SWR heb jij dan fred?

[Bericht gewijzigd door nulzeventig op dinsdag 26 juli 2011 23:03:25 (10%)

HF virus is hier aanwezig!
fred101

Golden Member

Op 26 juli 2011 22:49:55 schreef nulzeventig:
[...]
Wat voor SWR heb jij dan fred?

Meerdere. Meestal gebruik ik een Daiwa die tot 1 KW gaat die zit standaard tussen patchpad en dipool-tuner. Een MFJ welke in een T-tuner zit gebouwd voor mijn vertical.

Maar ik gebruik bij het bouwen of afregelen geen swr meter. Ik heb wat geschikter spul daarvoor. Naast wat met RF spelen ben ik voornamelijk met ht restaureren en verzamelen van meetapparatuur bezig.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/10/shack3.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

In de AC analyse heeft de eerste tor te veel versterking ( in dB) en de tweede tor kan dat niet aan en gaat vrij snl AM maken.

In de .AC kun je dat niet zien, toch? Bedoel je niet de transient?

Eerlijk gezegd (misschien word ik oud :)) vind ik die FRM pdf niet zo'n beroerd schema. Maar het is wel zo dat veel afhangt van de manier van opbouwen - dat kan ook nog verkeerd.
Zelf zou ik, denk ik, niet helemaal op de onderlinge afscherming hebben durven vertrouwen, vooral van de eindtrap naar de VFO terug; en ik zou daarom misschien de VFO op de halve frequentie hebben laten werken.
Maar 'rechtuit' moet bij goede opbouw ook kunnen.

(De stroom door de 220 ohm kan geen 0,6/220 = 2,7mA worden, want zo veel stroom kan er niet door de 10k weerstand. :)
Als je de tor niet aanstuurt, zou de spanning daar ongeveer een kwart volt worden. Bij aansturing daalt de gemiddelde spanning natuurlijk doordat de basisstroom de koppelcondensator oplaadt.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Henry S.

Moderator

Op 26 juli 2011 22:49:55 schreef nulzeventig:
Ik kwam ook een versterker tegen van 60w met een IRF840, ik heb een kijkje genomen in de datasheet van de IRF840 maar daaruit is gebleken dat de IRF840 125 watt kan geven ipv 60watt of zie ik soms iets niet??

Er is verschil tussen maximale dissipatie en uitgangsvermogen.

http://rf-transmitter.blogspot.com/2008/10/60w-linear-amplifier-with-i…

Niet bepaald iets voor 3m, mocht het al werken, eerder de midden- en lage kortegolf, en deze lust wel 120V. kijk uit met dergelijke 'we jatten alles bijelkaar' prutsites, vaak wordt er te weinig technische info gegeven.

Op 26 juli 2011 23:19:39 schreef Frederick E. Terman:
Eerlijk gezegd (misschien word ik oud :)) vind ik die FRM pdf niet zo'n beroerd schema.

En zo heb ik hem ook nooit ervaren.

(De stroom door de 220 ohm kan geen 0,6/220 = 2,7mA worden, want zo veel stroom kan er niet door de 10k weerstand. :)

Duh... zoiets redumentairs dat je het snel vergeet.

rbeckers

Overleden

Ik gebruik bij bouwen en testen geen SWR meter. ;)
Wel o.a. diverse scoops en SA's.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op dinsdag 26 juli 2011 23:22:16 (31%)

fred101

Golden Member

Fet, hoe kan daar een kwart volt staan. De basis hangt via die 10K en 22 ohm aan de Vcc. Er loopt idd niet genoeg stroom voor 2,7 mA. Maar als daar een kwart volt staat en er geen klein signaal sturing is hoe werkt dt dan. Ik dacht dat de Vbe spanningsval een vast gegeven was.

Ik ben maar wat aan het oefenen in analyse en rekenen maar ik kan en zal er wel naast zitten. ;-)

Henry S.

Moderator

Op 26 juli 2011 23:30:33 schreef fred101:
Ik dacht dat de Vbe spanningsval een vast gegeven was.

Daar blijf je nu onder en gaat het niet op, het betekent wel dat de trap een (te) lage voorspanning heeft en meer vervormt (maar wel met een theoretisch hoger rendement).

Frederick E. Terman

Honourable Member

Interessant ontwerp wel, die IRF840 versterker. Ik lees:

The IRF840 linear amplifier [...] to get an output of 60 Watts.
The circuit draws 700 ma at 60 Volt Vcc.

Hé, dat is een mooi rendement: 42W voeding, 60W uit; dat is een rendement van ruim 140%. Heel wat beter dan de 40 à 50% die je normaal uit zo'n transistor kunt halen.

Toch is het niet alles goud wat er blinkt:

You can use some small bulb like 24V 6 Watts as the dummy load.

Hm, een 6W dummy is voldoende. Dat is dan weer minder.

Erg stabiel is het ding ook niet, of liever: het is een gegarandeerde oscillator. Lees maar:

A heigh gate voltage can make the power transistor get destroyed by self oscillation. So gate voltage must be below 2V and fixing at 1V will be safe.

Die sukkel denkt dat hij er zo vanaf komt.
Maar het ding gaat dus meteen weer gillen zodra er een ingangssignaal te versterken is - dan stuur je de gate immers weer boven de 2V. In iedere piek is het dus raak.

Iedere amateur die wel eens over de banden draait, kent dit soort signalen wel. Het signaal is zo breedbandig, dat het nog enige moeite kost het 'midden' te vinden. Vaak ben je dan nog net op tijd om het tegenstation te horen zeggen "very nice signal Bob, pegging the S meter all the time, nice loud audio". :)

@Fred: de spanningsdeler maakt 0,25V en dat wordt niet meer als je er een diodeovergang aanhangt. Die overgang gaat dan gewoon niet in geleiding. Dat gebeurt pas bij signaal.
Wat bedoel je met 'klein signaal'? We zitten daar al redelijk dicht naar de uitgang.

@dawmast, hij staat nu in het upload archief. Waarom kan ik in het uploadarchief niet meerdere afbeeldingen tegelijkertijd uploaden onder 1 naam?

fred101

Golden Member

FET, dat is eigenlijk zo logisch dat ik niet snap dat ik dat niet gezien heb. Ik dacht dat een be-diode parallel aan die 220 ohm genoeg zou hebben aan de stroom uit de 10K om in geleiding te gaan maar de dat is natuurlijk niet een "gewone diode", de basis impedantie is door de hFE veel hoger dan die 220 ohm. Dus zal de weerstand van basis naar gnd nog iets minder dan 220 ohm zijn.

Stom, dat krijg je als je te lang geen soldeerbout hebt vast gehad (dan had ik allang even het gesoldeerd om te meten ipv door de mand te vallen ;-) ) Maar wel leerzaam.

Met klein signaal bedoel ik wat ik in de lectuur als small signal wordt aangeduidt. Beetje ongelukkige naam inderdaad want het is bij een eindtrap allang niet klein meer. bv bij h parameters praat je over klein signaal. Daar ben ik nergens een limiet tegen gekomen dus ik ging er van uit dat het gewoon een algemeen begrip was. In bijna elk netwerkanlayse boek wordt er ook over klein signaal gesproken en nooit wordt er een maximale spanning of vermogen genoemd. Databoeken met RF small signal transistors bevatten volgens mij ook torren die wel wat meer dan 5W kunnen leveren. Ik dacht dat het gewoon een manier is om ze te onderscheiden van schakeltransistors zoals een 2n2219. En om een onderscheid te maken tussen de stabiele DC stromen en spanningen in een versterker en de wisselingen in Ic veroorzaakt door een (in verhouding) kleine signaal verandering op de basis.

Leuke link voor de TS:

http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&cd=3&ved=0CDUQFjA…

De FRM van september 1982 staat hier: http://www.freeradiomagazine.com/FRM/FRM_82-09.pdf (deze bevat op pagina 41 een fout schema, het kost je meteen de hele dure obsolete torren).

Goh ja, die FRM toch! 28 volt op de basis. Komt er dan niet veel meer watt uit?
In het artikel staat ook dat verkeerd ontworpen versterkers last kunnen hebben van "allerlei oscillaties". Het moet toegegeven: dít ontwerp heeft daar zeker geen last van.

[Bericht gewijzigd door tin.soldier op woensdag 27 juli 2011 11:12:40 (24%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik dacht dat een be-diode parallel aan die 220 ohm genoeg zou hebben aan de stroom uit de 10K om in geleiding te gaan maar de dat is natuurlijk niet een "gewone diode", de basis impedantie is door de hFE veel hoger dan die 220 ohm.

Maar dat heeft met hFE niets te maken. Onbelast levert de 220/10k spanningsdeler 0,25V. Sluit je daar vervolgens een silicium PN overgang op aan, dan gaat die niet geleiden. Dat is alles.

Kom je nu wel met signaal, dan kan dat signaal de be diode wèl in geleiding brengen.
De AC analysis kan dat niet zien. Daarbij wordt eerst de rusttoestand uitgerekend, met als conclusie: diode spert, cq. geen basisstroom. Vervolgens wordt de analyse uitgevoerd rondom dit instelpunt, met als aanname dat het signaal klein is. Conclusie daaruit: er komt geen signaal door.

Eenvoudiger voorbeeld: pas eens een AC analysis toe op een eenvoudige gelijkrichter. Je zult zien dat daar 'niets uitkomt'.

Is de simulator dan fout? Nee, maar dit is een KLEIN signaal analyse, terwijl we hier te maken met GROTE signalen. Als je dan een .AC runt, zou dat een bedieningsfout zijn.
De .TRAN (transient) analyse levert wèl de goede resultaten.

Wil je nu evengoed frequentie sweepen, dan kun je de frequentie als parameter ingeven en een heleboel .TRAN's laten maken. In de Performance Analysis kun je dan daarvan weer een grafiek maken.

fred101

Golden Member

Op 27 juli 2011 12:28:09 schreef Frederick E. Terman:
[...]Maar dat heeft met hFE niets te maken. Onbelast levert de 220/10k spanningsdeler 0,25V. Sluit je daar vervolgens een silicium PN overgang op aan, dan gaat die niet geleiden. Dat is alles.

Snap ik nu, Ik heb het ook in simetrix geprobeerd. Ik zat te vast geroest op die 0,6V Vbe.

Kom je nu wel met signaal, dan kan dat signaal de be diode wèl in geleiding brengen.
De AC analysis kan dat niet zien. Daarbij wordt eerst de rusttoestand uitgerekend, met als conclusie: diode spert, cq. geen basisstroom. Vervolgens wordt de analyse uitgevoerd rondom dit instelpunt, met als aanname dat het signaal klein is. Conclusie daaruit: er komt geen signaal door.

Misschien werkt de windows versie anders maar als ik een dat hier probeer dan gaat de diode in de AC analyse wel in geleiding.
in trans mode zie gaat de basis idd naar 250 mV toe en als je dan de functie stroom in draad gebruikt en dat op de basis dan loopt er een lek stroompje uit de basis in de nA (tenminste het is negatief qua teken).

Eenvoudiger voorbeeld: pas eens een AC analysis toe op een eenvoudige gelijkrichter. Je zult zien dat daar 'niets uitkomt'.

Hier dus wel. Curve loopt van een paar uV bij 1KHz tot ongeveer 100mV bij 1MHz en ook in dB krijg ik een curve. Hij lijkt op de VI curve op een curvetracer maar hier is het natuurlijk VF. Als ik de diode in sper zet krijg ik een zelfde soort curve (met de diode voor DC dus op 250mV ingesteld).
Het deed me aan capaciteit denken.
Het grappige is idd dat wanneer ik de diode (1n4148) vervang door een condensatortje van iets (ik dacht 10pF, weet niet meer precies) ik een lijn krijg zonder de "diodeknik" aan het begin maar die er verder precies parallel mee loopt. Blijkbaar zit de diode capaciteit in het model verwerkt.

Is de simulator dan fout? Nee, maar dit is een KLEIN signaal analyse, terwijl we hier te maken met GROTE signalen. Als je dan een .AC runt, zou dat een bedieningsfout zijn.
De .TRAN (transient) analyse levert wèl de goede resultaten.

Het schema had ik in AC laten werken om de frequentie aanpassing goed te krijgen. Je ziet de versterking overigens wel en dat klopt aardig met de transcient analyse. Je ziet die ook reageren op de hoogte van de AC source. Al de verdere metingen heb ik overigens in transcient gedaan. Zoals je zag in mijn verslagje over de meetwaarden noem ik spanning en vermogen en dat is gewoon in transcient gedaan met de voltage waveform generator op 100MHz als source. Maar bedankt voor de uitleg, leuk om te weten hoe het werkt.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hier dus wel. Curve loopt van een paar uV bij 1KHz tot ongeveer 100mV bij 1MHz en ook in dB krijg ik een curve.

Ja, maar dat noem ik dus 'niets'. Tenslotte komen er in het echt ettelijke volts uit, ook bij 50Hz (of nul Hz).
Wat je ziet, is de capaciteit van de diode.

Onthoud alleen maar: .AC rekent eerst de instelling uit, kijkt dan wat de PN overgangen, transistoren, etc. daar doen, en gaat dan een 'klein signaal analyse' uitvoeren.

Met dat 'klein' moet je nog oppassen. Stel, je zet een AC bron van 1mV aan de ingang van een schakeling, en er komt in de simulatie 80mV uit. Dat is waarschijnlijk helemaal correct.
Zet je nu de ingangsspanning op 1V, dan zul je zien dat de analyse er nu ook keurig 80V uit laat komen. En dat is waarschijnlijk niet waar, al was het alleen maar omdat je voeding meestal niet eens zo hoog is.
Dus, 'klein' betekent hier: ALSOF het een klein signaal was, maar dan wel op schaal.
Net als met alle gereedschap moet je weten hoe het werkt. :)

Wil je echt 'grootsignaal' doen, bijvoorbeeld om vervorming te bepalen, of om naar een klasse B of C versterker te kijken, dan zit je altijd aan een transient analysis vast.

Eh.. hoe ver ben ik nu off topic? :)

fred101

Golden Member

Niet zo ver off topic ;-) lijkt wel weer jongensradio ;-) nooit weg om beter met sims te leren omgaan. Ik gebruik 90 % van de tijd transient. Ik gebruikte AC tot nu toe eigenlijk alleen met twee gekoppelde sources om reflectie simulatie te doen, of met een om te kijken of een kring op de juiste frequentie zit of om bv een filter of tuner te simuleren.

Je kan idd de boel straffeloos oversturen in AC. Met transcient heb ik wel eens problemen met de source. Die gedraagd zich als een ideale spanningsbron die onbeperkt stroom kan leveren.

Ik moet zeggen dat bij meet experimenten de simetrix simulaties meestal akelig dicht bij de werkelijkheid zitten. Je moet dan wel de juiste "onzichtbare" componenten toevoegen zoals verlies weerstand draad inductie en paracitaire capaciteit. Meestal kun je zo na een meting de simulatie aardig kloppend krijgen.

Jammer dat het zo beperkt is mbt het aantal componenten wat je in een schema mag gebruiken. ( vooral zodra je met opamps en wat logic ICs aan de gang gaat)

Ik ben benieuwd hoe het schema in werkelijkheid gaat reageren. Wordt lastig ik ben met die 10 MHz zender bezig, moet nog een buizen ontvanger voor iemand afregelen, mijn 545B, twee XY monitoren en een noise analyser repareren , naar de scoop van Dirk kijken en ben met Rik bezig met dat cpcl gebeuren om met mijn veel digit multimeter verder te kunnen, de 8500 heeft het een dag voor de vakantie weer opgegeven, oja ik moet ook nog steeds de CO labvoeding ergens inbouwen want ik heb nieuwe, een stuk kleinere, trafo's er voor gekocht en onderdelen om de led modules te repareren dus moeilijk kiezen :-)

Fred wat heb jij een grote speelplaats thuis :D, net klaar met solderen alleen 1 probleem. Ik heb ipv 2.2uF elco's 22uF besteld bij Dick, inmiddels heb ik de juiste besteld bij dick als het goed is komen ze straks aan (wat verstuurd dickbest snel zeg). Ik vind de zendertje toch wel iets piraterig en amateuristisch hebben kwa look.

Ik heb ook 3 weerstanden van 150 Ohm 3WATT hier, als het goed is kan ik met deze een dummyload maken van 9watt? Dus gewoon paralel aansluiten op de uitgang van dit zender:

http://i53.tinypic.com/vn1lya.gif

Ik heb hier geen COAX dus kan ik gewoon een 2 korte draden die voor de verbinding zorgen naar de dummyload gebruiken (meer kerndraad?).

Ok, zender en dummy zijn klaar. Weet iemand hoe ik deze ding moet afstellen?

Henry S.

Moderator

1cm draad, niet meer!

De Josti afregelen: Eigenlijk net zoals het FRM-schema.

-L2 even loslaten
-trimmer op T2 op gewenste frequentie zetten.
-L2 weer aan de voedingsspanning vast maken.
-Andere twee trimmers op 1/2

Nu pas de spanning er weer op.

-trimmer op T2 eventueel bijregelen, belasting verandert wat.
-Andere twee trimmers om en om bijstellen tot je klaar bent.

En hou een radio in de buurt, oscillatie is vaak merkbaar door een harde ruis over de hele band.

Project: af.

Hij werkt, bij de eerste poging, hij is wel stabiel alleen de audio is niet echt om naar te fluiten. Misschien komt het door m'n ipod of de jack connector die ik heb gebruikt (volgens mij was die stereo). Als ik op de 108 zit dan zit hij ook te zenden op de 88mhz.

Eindtor word wel (super) warm na een tijd, komt dat misschien door dat de dummyload niet goed is??. Ik ben er blij mee (niet met het zender) omdat hij het gewoon in een keer doet!

Ik heb een BC547C, 2N2222a en een 2N3866 tor gebruikt.

Foto's:

(Tweetrap Josty Kit van Radio Rob007)
http://i53.tinypic.com/of9idk.jpg

(Dummyload)
http://i52.tinypic.com/1499zdt.jpg

Met de load kwam ik best wel ver in huis, aangezien ik in een nieuwbouw woning woon waarvan de vloer en muur van cement/ijzer is, is dit volgens mij best wel een agressieve zender als je er een antenne aan hangt.

Ik zou hem nog eigenlijk wel aan een SWR meter willen hangen om te kijken hoeveel WATT er uit komt, Fred is snap best dat je wilt dat niemand hier een antenne aan hangt, ik ben het ook met je eens.

Misschien nu aan een nieuwe projectje beginnen, een stentor met een 2sc1971 ipf een mrf247, of heeft er iemand misschien een leukere schema voor een beginner?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 28 juli 2011 18:01:30 (1%)

Henry S.

Moderator

Hoe kan je nu iets afregelen zonder te meten?

Je heb nu een stoorzender gemaakt... en de draden zijn te lang, dan moet je coax gebruiken. De trimmer rechtsboven lijkt me sowieso ook niet goed te staan, maar je weet nu ook niets over een misaanpassing.

Je bent dus nog niet klaar.

BTW, je afbeeldingen zijn te groot, omgezet naar linkjes.

Ik heb als eerst aan de groene trimmer lopen draaien, tot er een goede signaal te horen was, en daarna heb ik hem met de rode trimmers fijn afgesteld.

Ik heb de kabeltjes aangepast (van HF naar dummy). Zou je me misschien meer kunnen vertellen over de trimmer rechtsboven en de misaanpassing? Heb ik hem soms verkeerd aangesloten?

Henry S.

Moderator

Op 28 juli 2011 18:01:09 schreef Henry S.:
Hoe kan je nu iets afregelen zonder te meten?

Dat lijkt me duidelijk genoeg.

Waarop heb je de grote trimmers afgesteld?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 28 juli 2011 18:24:32 (11%)

Nou kijk, waarschijnlijk is dat mis gegaan. Ik heb als eerst de groene trimmer gedraaid tot er een redelijke goede signaal was, volgens mij zijn die twee rode voor het fijnstemmen, ik merk wel als ik eraan draai dat de signaal beter word/slechter (te ver gedraaid).

Ja, ik weet dat je gelijk heb ik heb een SWR meter nodig. Ik ga nu meteen de zetagi hp500 bestellen. (bereik van 3-200 MHz). Zijn er nog andere dingen die ik moet meebestellen?

Met die paar mW uit zo'n bugje zal je een SWR meter niet volledig uit kunnen laten slaan denk ik.