De labvoeding in een nieuw jasje.

Op 16 april 2011 17:03:25 schreef Henry S.:
Alles nalopen, datasheet van de LM317 er bij pakken en aansluitingen controleren.

da ga ik van de week doen in iedergeval bedankt;)

I try to be a nice person but sometimes my mouth doesn't want to cooperate!

ik heb alle sodeer unten gecontroleerd, en de lms zitten ook goed, et enige wat ik me kan bedenken is dat ik 1 van de toren heb omgedraait, wat me opviel is als ik me multimeter pak en de - op de min van de gelijk richter zet en de plus op de uitgangen en zet de potmeters vol uit, dan krijg ik op de ene draad een spanning van ongeveer 32 volt en op de andere 30 alle twee een plus spanning. is dat niet raar ?

I try to be a nice person but sometimes my mouth doesn't want to cooperate!
Henry S.

Moderator

Ja, zie schema. De - van de gelijkrichter zit ook op de uitgang.

Verder is het moeilijk iets om te draaien, de tekening is duidelijk genoeg.
En heb je de twee draadbruggen wel geplaatst?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ik heb de draad bruggen geplaatst ik snap er geen hout van. ik denk dat ik ff wacht tot ik me geld binnen heb en dan ga ik denk ik maar een plaatje etsen. ( ik heb de draad bruggen geplaatst )

m vr gr. ( ik had trouwens vernomen dat bc 141 in 2 versies beschikbaar was ) dat de pennen anders zouden zijn.

klopt dit of is dit een broodje aap verhaal?

I try to be a nice person but sometimes my mouth doesn't want to cooperate!
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

inmiddels heb ik een printplaatje gemaakt en ge etst en het werkt perfect.

m v gr

I try to be a nice person but sometimes my mouth doesn't want to cooperate!

Heeft iemand nog de oude versie van het schema / componentopstelling?

Wilde nog een voeding maken, en heb nog een geetst printje liggen van April 2009, op het printje staat Labvoeding V2.

In de huidige PDF staat op het printje labvoeding V2_C.

Zijn er nog nadelen aan het bouwen van de oude versie? Ik kan aan de hand van alleen de printlayout zo snel de verschillen niet vinden...

EDIT:

Niet meer nodig :) Met wat puzzelen a.d.h.v. het schema is het gelukt!
Hij zit inmiddels in elkaar :)

[Bericht gewijzigd door Arjo op woensdag 20 juli 2011 23:33:52 (13%)

Die voeding met LM 317 T zal zeker goed werken,te overwegen is een LM 317 K met TO 3 behuizing te gebruiken.Deze is wat beter te koelen.
Voor een hogere stroom kan een LM 350 K worden toegepast.
Om te grote vermogensdissipatie bij hoge ingangsspanning en lage uitgangsspanning te voorkomen kan het beste een trafo met meerdere aftakking worden genomen.
Pot.meters van 5k zijn bij Conrad te koop.Het mooiste is een 10-slags Multiturn pot.voor de spanningsregeling. ( In de robuuste lineaire " Delta" voedingen werden ook multiturns gebruikt).

Na anderhalf jaar waarin ik in de ene periode wel aan mn voeding werkte en de volgende periode maanden er niets aan deed zit ik een beetje vast. Ik heb de printplaat geëtst, componenten gesoldeerd en alles in de behuizing ingebouwd. Nu wilde ik en hem echter testen en het was geen eens vuurwerk. Echter, nu liep ik tegen het probleem aan dat ik met de potmeter enkel 0V en 36,4V kan instellen. Ergens halverwege het opendraaien van de spanningpotmeter zit dat omslagpunt.

Nu is mijn concrete vraag: Weet iemand wat dit kan zijn? Is dit een bekend probleem? En weten jullie misschien wat ik er aan kan doen?

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
Hugo Welther

Moderator

Testen doe je altijd voordat je een project in een kast inbouwd. Scheelt een hoop (sloop)werk.

Je hebt beide LM's geisoleerd op een koelplaat gemonteerd. Diode over de LM's niet verkeerd om?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Beide LM's zitten met de achterkanten op hetzelfde (groot genoeg zijnde) koelblok. En de diode over de LM's zit met de '-' aanduiding aan dezelfde kant als op het in het PDF staande onderdelen layout.

Een docent van mijn opleiding zei dat het misschien ook kon liggen aan de weerstanden rond de potmeters, al snapte ik niet helemaal wat hij bedoelde, en of dut überhaupt iets kan zijn hierin :S

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
Hugo Welther

Moderator

Wat ik bedoelde is of je isolatieplaatjes en busjes gebruikt bij die LM's. Schoef je ze zo op het koelblok sluit je e.e.a. kort.
De TAB is Vout!!

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ahá! Dan ben ik ontzettend dom bezig geweest, en ga ik het zo snel mogelijk veranderen en weer testen! Bedankt voor je hulp :D.

[EDIT]
Heb net de LM's losgehaald van het koelblok en zonder belasting eraan de voeding opnieuw getest en nu werkt hij wel :D.

[Bericht gewijzigd door WouterJ1993 op zondag 2 oktober 2011 11:12:52 (34%)

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
Hugo Welther

Moderator

Mooi dat het is opgelost. Nooit zomaar "bloot" onderdelen op koelplaten vastzetten zonder in de datasheet van dat onderdeel te hebben gelezen of dat ook kan.

Nu TO220 iso-plaatjes, iso-busjes en koelpasta gaan halen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Goeiedag

Ik heb deze voeding gemaakt maar ik heb een probleem.
Als ik mijn voeding insteek krijg ik een stroom van 1,5A maar deze verminder na 3seconden al naar ongeveer 200mA maar ik heb echter geen spanning. Ik heb er 2 analoge meters op aangesloten en ik heb het nagemeten met mijn multimeter maar niets. Ook word 1 van mijn IC's direct zo warm dat ik me er zelfs aan kan verbranden.
Ik heb mijn schema al veel nagekeken maar ik zie het niet wat ik fout doe.
Zou iemand mij kunnen helpen met mijn probleem?

M.v.g.
Tiber

Hugo Welther

Moderator

Als er wel stroom loopt en er is geen uitgangsspanning duidt dat op een kortsluiting aan de uitgang.
D4 goed om gemonteerd?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik heb gezien dat de diode niet goed verbonden was maar dat heeft het niet opgelost ik heb ook de ic vervangen maar ook niet is deze IC ook stuk gegaan dan?

Henry S.

Moderator

De LM317 zijn goed beveiligd tegen kortsluiting, en dat is ook wat hier gebeurt.
De IC's zullen wel goed zijn, maar er is nog steeds een kortsluiting.

Post anders eens een duidelijke foto.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

http://www.uploadarchief.net/files/download/voedingbron_td.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/voedingbron2_td.jpg
Dit is mijn voeding maar ik heb mijn fout nog niet gevonden.

De linkse IC op de eerste foto word heel heet.

Mod-edit: Posters verwijderd, lees 'afbeeldingen' even door

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 29 oktober 2011 16:06:10 (13%)

Is het mogelijk dat de bc141-16 transistor stuk is ik bn op het internet aan het opzoeken en er staat dat deze een hfe waarde tussen 100 en 250 zou hebben maar ik meet een waarde van 10?

flash2b

Special Member

Heb je de E en de C niet omgedraaid ?

inderdaad nu heb ik een waarde van 205 maar ik weet mijn probleem nog altijd niet.

Ik heb het gevonden het is mijn analoge paneelmeter ik kan hem niet aansluiten want dan word de ic heel heet.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 29 oktober 2011 16:04:06 (41%)

heb je wel de juiste paneelmeter ? of geen serieweerstand gebruikt ? zo'n ding geeft al vol uitslag bij een 100mV .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In hoeverre moet ik het schema aanpassen voor een voeding 2x15V 2,66A

alvast bedankt, verder kan ik het schema gebruiken zoals hij op de 1e pagina nog staat (de eerste) of zijn er ondertussen nog wijzigingen opgetreden kon niet echt vinden in het forum maar kan het gemist hebben gedurende het scannen van 25 pagina's.

Sine

Moderator

Op 28 oktober 2011 22:09:41 schreef Tiber:
Ik heb het gevonden het is mijn analoge paneelmeter ik kan hem niet aansluiten want dan word de ic heel heet.

Je weet dat die ic's op een redelijk grote koelplaat MOETEN he ?