Arduino paneelmeter

Goeie tip, ga ik van het weekend denk ik wel even proberen! Waar in de code kan je hem dan het beste plaatsen, om buiten je loop te houden?

Locate gebruiken, kijk voor voorbeelden in samples\lcd.bas

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Locate was ik al achter maar een CLS'je minder kan ook geen kwaad :D
Dat is het nadeel als je iets klakkeloos overneemt omdat je de taal niet geheel beheerst. Dan weet je niet dat CLS je hele display leegmaakt :D

Weer wat geleerd vandaag. Tnx voor de tip!

Diep nadenken is een kwestie van de goede baan uitkiezen

Dit weekend weer met de stroom meting bezig geweest, eerst een instelbare elektronische belasting (0-1A) gemaakt met een opamp, led als referentie, fet en vermogens weerstand. De potmeter word maar half gebruikt, had geen andere van 10k

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/load_1.png

De onderkant:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/load_2.png

Conclusie: vanaf een stroom van 100mA werkt de meter prima, wil je lagere stromen meten dan zul je de shunt moeten vergroten van 0,01Ω naar bv 0,1Ω. Zelfs een dergelijke shunt is nog erg laag, de meeste multimeters hebben een hogere Ri op het 200mA bereik.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Zozo, jij bent fanatiek bezig geweest! Ziet er erg strak uit allemaal.

Ik heb dit weekend mijn schakeling op een experimenteerprint gebakken. Ik ben nog niet zo van het etsen dus gebruik ik maar een experimenteerprint. Verder bezig geweest met de behuizing, die is nu zo goed als klaar. Ik moet alleen nog wachten tot mijn 2x16 blauwe LCD binnen is... dan kan ik daar weer een mooi gat voor zagen. Als ik deze module helemaal werkend heb op naar de volgende uitdaging, de I2C bus :D.

Diep nadenken is een kwestie van de goede baan uitkiezen

Wat voor weerstand zou het beste zijn voor onder de 100mA? Ik heb de avr besteld bij de farnell ia en ik heb nog een aantal dingen die ik Moët bestellen bij dickbest en dan zal ik eens wat bouwen op de broodplank.

Ik heb al weer een nieuw idee door deze meter, namelijk een capaciteitsmeter voor Lipo's. Ontladen met een vaste stroom en gelijk de spanning meten en deze via een RS232 <-> usb converter naar de PC.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Wat voor weerstand zou het beste zijn voor onder de 100mA?

Uit mijn metingen blijkt dat de opamp in de AVR minimaal 1mV nodig heeft,( 100mA * 0.01Ω ). Wil je dus meten vanaf 10mA dan heb je een weerstand van 0.1Ω nodig. Die weerstand moet bij een stroom van 5A wel 2.5W verstoken, neem een 5W weerstand dus.

Ook zul je de code moeten aanpassen, bij 5A valt er 0,5V over de weerstand, met de huidige code gaat dat fout. Eigenlijk is een weerstand van 0.22Ω het beste, dan zit je bij 5A precies op 1.1V wat de ADC referentie is, meten kun je dan al vanaf 5mA. Die weerstand verstookt dan wel 5,5W.

Bij Dick zou je dan een 5W weerstand van 0,1 + 0,12 in serie kunnen zetten, kost je 0,90. Ga je geen 5A voor langere tijd gebruiken dan kun je ook een 5W 0,22 nemen, voor die 45 cent zou ik echter op zeker spelen.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op zondag 11 december 2011 23:35:30 (15%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik zat eigenlijk te bedenken om 2 weerstanden te gebruiken. Als de stroom onder de 100mA zakt over te schakelen op een 0.22ohm weerstand. Boven de 100mA VIA de 0.01ohm weerstand. Schakelen gewoon doormiddel van een dubbelpolig wissel relais. Dan is de meter toch geschikt voor lage amperages en verstookt de weerstand niet zo veel bij hogere amperages.

Deze post kan weg door slechte verbinding op mijn gsm is mijn bovenstaande post dubbelgepost.

[Bericht gewijzigd door Tjans op zondag 11 december 2011 23:36:40 (85%)

Hmmm, geen relais voor mij, er zijn nog i/o's over, gewoon een mosfet over de 0,22Ω zetten bij 100mA en meer. Ik zat al eerder met dat idee te spelen. Als je nog een week kunt wachten knutsel ik volgende weekend wat in elkaar incl. code met 2 weerstanden.

Nadeel is wel dat de spanning over de belasting gaat variëren met 21mV als de meter omschakeld.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

We hebben nog I/O's over, kun je niet gewoon een 2e currentmeting doen en in je software schakelen tussen current 1 (0.01?) en current 2 (0.22 Ohm)?

Diep nadenken is een kwestie van de goede baan uitkiezen

Dat was ik ook van plan, maar je moet die weerstand van 0,22Ω wel overbruggen in het "hoge bereik". Dat kan met een relais, of een mosfet, ik zet vanavond mijn shema hiervoor online.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

(Voeding vaste voltages)
Hoe zit het met het amperage bij een LM78xx is het amperage er voor hetzelfde als erna ?. Ik wil mijn voeding met 3 vaste voltages (3,3v 5v en 12v) aanpassen met A meter.
Alleen wil dan een weerstand van 0.47ohm gebruiken. Maar wil niet dat de spanning te ver zakt bij hogere belasting. Daarom wil ik de meting voor de regelaar doen. Is dit amperage ongeveer hetzelfde ?

(Labvoeding)
Voor de 2 weerstanden.
Ik wou wisselen tussen de 2 weerstanden zodat je het gewoon met 2 I/O's kunt doen. plus nog een derde voor het omschakelen.

Tjans,

Hoe zit het met het amperage bij een LM78xx is het amperage er voor hetzelfde als erna ?.

Ja.

Alleen wil dan een weerstand van 0.47ohm gebruiken.

Waarom ? Met 0,22Ω kun je al vanaf 5mA meten, hoe hoger het verschil tussen de meetweerstanden, hoe meer de spanning zal varieeren als de meter omschakeld.

Maar wil niet dat de spanning te ver zakt bij hogere belasting.

Daarom ook de weerstand van 0,01Ω voor het "hoge" bereik

Welke versie van de LM78xx gebruik je, als het de 1A versie is heb je die hele omschakeling niet nodig.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik heb het over 2 aparte voedingen. De voeding met de vaste voltages krijgt gewoon 1 weerstand omdat deze maar tot 1A zijn. Ik wil ook een labvoeding er bij maken en voor deze wil ik 2 weerstanden gebruiken.

Ik snap dat het een beetje verwarrend is. Maar ik zal het voortaan wat duidelijker aangeven.

(Voeding vaste voltages)
is het ook mogelijk om 3 ampere metingen te doen met 4 i/o's?

De GND aan een adc en de GND LOAD elke aan een apparte adc?
Schema

[Bericht gewijzigd door Tjans op maandag 12 december 2011 19:31:57 (26%)

Zou moeten werken. Bij deze het shema met 2 weerstanden en een mosfet.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/voltmeter_v0.3.png

Ik ga deze week de code schrijven en in het weekend testen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Load2 staat bij jouw verkeerd, Aref is geen ADC ingang.
De spoel moet in serie met Avcc. Foutje van mij.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op maandag 12 december 2011 22:54:40 (11%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik zie het van load2. De spoel staat in serie met avcc

Even wat zitten rekenen in excel, door het werken met hele getallen treed er namelijk een regelmatige afrondingsfout op. Dat is in de code makkelijk te compenseren.:

http://www.uploadarchief.net/files/download/attiny861_current_calculat…

En versie 3 van de nog niet geteste code:

http://www.uploadarchief.net/files/download/attiny861_volt_v3.bas

Hierin word automatisch omgeschakeld tussen de 2 weerstanden, voor het bij behorende shema zie mijn eerdere post.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Naar aanleiding van dit topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/101923/1

Rekenvoorbeeld voor het berekenen van een ander spanningsbereik:

Uref van de Tiny is 1.1V, stel dat we een maximale spanning van 50V willen meten. Over de bovenste weerstand van de spanningsdeler moet dan 48,9V vallen.

De bovenste weerstand word dan 48K7 met 221Ω in serie, voor de onderste weerstand nemen we 1K1. Alle weerstanden zijn uit de E96 reeks.

Nemen we hiervoor 0,1% weerstanden dan is verdere afregeling niet nodig. Bij 1% weerstanden kan de afregeling in software gedaan worden, een nauwkeurige meter met 4.5 digit is dan wel noodzakelijk.

Het is verleidelijk om een instelpotmeter toe te passen, echter goede instelpotmeters van Spectrol of Bourns zijn duur. De goedkope chinese imitatie instelpotmeters veranderen al als je er tegenaan tikt.

Farnell heeft 0,1% weerstanden in smd (0508) vanaf 0,10 Euro / stuk.

Ik ben nog bezig met de code, er komt ondermeer oversampeling en een moving average filter in, naast de mogelijkheid om het eigen stroom verbruik te "nullen".

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.