500kHz, wie gaat er mee experimenteren?

Is dat wel zo moeilijk? Referentietoon, gekoppeld aan de frequentie van het gedownmixed RF signaal, en vervolgens sommeren zodat bij geen faseverschuiving er signaal is, en bij 180 graden verschuiving geen signaal is.

Tja, dat geldt voor iedere vorm van HF telegrafie voor 'opname op het gehoor', dat je er een hulpschakeling voor nodig hebt. Tenzij je elektromagnetische oren hebt, die ook nog hoog genoeg doorlopen. :)

Maar je moet wel de beginfase weten, dat bedoelde ik meer. De keuze van de detector maakt daarbij niet zoveel uit. Al is het wel een goede aanleiding om meteen coherent CW te gaan toepassen.

Eigenlijk grappig, als je er bij stilstaat: 'gewone' CW (aan/uit) is als AM modulatie met draaggolf. Fasegesleutelde CW (met 180 graden modulatie) is als AM modulatie zònder draaggolf, DSB dus.

En in beide gevallen hoef je alleen maar carrier bij te mengen, maar weet je de oorspronkelijke fase niet. Doe je het verkeerdom, dan staat de modulatie op zijn kop - alleen maakt dat bij spraak niet uit. :)

Ik ga mijn southern avionics SAC100 maar eens uit de kast halen en beginnen met afregelen :-p

Nu alleen nog een antenne oplossing bedenken. :-)

edit : en even een oplossing bedenken om de modulator,de keyer en de monitor te modificeren :-)

[Bericht gewijzigd door jovak op (25%)]