Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

Update:

Ik ben opzoek naar dit blokje links boven op de foto.
Het zit in een Itho ventilator type BTV 201-T.
Ik neem aan dat het een combi is van en condensator en een timer, ik weet niet zeker of dit type motor een condensator nodig heeft.
Mijn vragen zijn:

1: wat is dit

2: wat zijn de waardes van de dingen die er in zitten

3: kan ik dat ook uit losse componenten opbouwen

Het zou alleen al fijn zijn als ie weer draait, en enige naloop tijd zou ook leuk zijn, maar dat hoeft niet heel nauwkeurig te zijn.

Mocht er iemand een losse hebben of weten waar je dat los kunt kopen, dan lees ik dat ook graag.

Dank voor de tip,
Ik heb ze inmiddels gebeld en een artikelnummer gekregen voor een revisie setje, Waagmeester zoekt voor me uit of ze het kunnen bestellen!

Ik zal hier laten weten of het gelukt is.

Waagmeester (mijn E-groothandel)gaat 'm bestellen voor E16,- ex, niet goedkoop maar stukken minder dan een nieuwe!

Voor anderen die op zoek zijn: het nummer van het revisiesetje voor alle typen BTV's is 545-9101 (incl. dat blokje en potmeters voor andere uitvoeringen)

Nogmaals dank voor de input.

zit sinds 2009 in de PV.

http://i.imgur.com/0JSSNl.jpg
Origineel: http://imgur.com/0JSSN

Er zijn 3 pootjes bij elkaar en 1 die er een beetje vanaf staat. Er staat geen tekst op, enkel die kleurtjes. Waarschijnlijk komt het van Philips.
Ik meet een oplopende weerstand bij de eerste en tweede poot van het groepje van 3 wanneer ik de negatieve pool op de losse zet. Deze weerstand begint bij zo'n 1400k en loopt dan op. De laatste poot geeft een weerstand van 97. Andere combinaties leveren qua weerstand niks op.

RAAF12

Golden Member

Lijken op germanium hf transistors die hebben vaak 4 draden 1 zit aan het huis als afscherming, in europa had je de AF116 ed.
De kleurcode met stippen kan de Hfe aanduiding zijn van een fabrikant.
Staat er geen typenummer op?

Staat helemaal niks op verder nee.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 17 januari 2012 19:42:28 (83%)

Henry S.

Moderator

AF116 of OC170 serie.
De aansluitingen van al deze germaniumtorren is wel gelijk (TO-7): E-B-Shield-ruimte-C.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Mod-edit: Dit is het "wat is/doet dit onderdeel" topic, geen topic voor computergerelateerde vragen, die zijn zelfs off-forum.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 9 februari 2012 18:07:31 (82%)

Ik heb hier de typenummers van 2 transistoren ,ik kan die alleen niet terugvinden ,wel met verschillende letters ervoor.
V888 ( pnp )
A06 ( npn )
Dit zit in een audio apparaat.
Weet iemand dit te herleiden naar een geldig typenr of equivalent.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

In welk audioapparaat? Met een beetje geluk zoekt dat makkelijker...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maartenbakker die transistors zitten in een behringer mengpaneel in de pre-amp van het microfoon gedeelte.

maartenbakker

Golden Member

* maartenbakker gaat Googelen op all Behringers ever made (of toch maar niet :P)

Maar zonder gekheid, de context is verschrikkelijk belangrijk om ergens te komen. Scherpe foto's van beide halfgeleiders bijvoorbeeld, een kenner ziet in 1 oogopslag of A06 inderdaad MPSA06 kan zijn en kan met wat geluk het merk van de V888 ook vaststellen.

Verder vroeg ik naar waar ze inzaten niet alleen om een idee van de mogelijke functies te krijgen maar vooral omdat er van zo'n apparaat mogelijk schema's of ervaringsverhalen te vinden zijn waaruit blijkt wat voor transistoren het zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb hier een Ecu van een Ford focus van '99 met een doorgebrande (hopelijk) trap van de coilpack. Nu vindt ik niet echt iets over de vermoedelijke fets dat erin steken, dit staat erop:
5401DM
H846
K5M
Behuizing: d-pak
http://www.ec21.com/offer_detail/Sell_5401DM_auto_chip_ic--12143799.ht…
Foto van de ecu bovenkant: http://obrazki.elektroda.net/19_1248848896.jpg
Foto van de ecu onderkant: http://obrazki.elektroda.net/82_1248849475.jpg

[Bericht gewijzigd door Damic op woensdag 8 februari 2012 15:10:42 (20%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

@maartenbakker ,ik zal het schema wel sturen.

maartenbakker

Golden Member

Ik zag zo snel bij het doorwerken van m'n inbox een schema van elektrotanya langskomen, helaas nog geen tijd gehad om ernaar te kijken en het is alweer bedtijd. Een linkje hier plaatsen had mogelijk sneller resultaat gegeven met minder moeite, dat is het hele idee van een forumtopic ;)

Voor degenen die mee willen kijken staat het onder de naam behringer_xenyx_502_sch_[ET].pdf ergens op www.elektrotanya.com

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Damic
IRGS14C40L is een goed werkende vervanger.
Op de foto ziet hij er aardig gefrituurd uit:)

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op donderdag 9 februari 2012 11:17:07 (34%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Die foto's zijn voorbeelden. Die ik hier heb is geen barst in maar geeft wel door van S naar D en visa versa. Wel grappig langs het is ook de linkse.

Zou het helpen voor in de toekomst er een Shotky diode erover te zetten?

Ha kut heb de verkeerde dan besteld :( zal ook wel werken denk ik zo.
IRG4BH20K-S en IRG4BC40WS en als diodes heb ik volgende besteld [url="search.digikey.com/nl/en/products/STTH212S/497-4754-1-ND/954225"]STTH212S[/url]

Datasheet van de IRGS14C40L

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Hallo,

Heb juist een onderdeel uit een batterijlader gehaald met volgend opschrift: SCR400-15 of SCR400-16, het laatste getal kan ik niet goed lezen. Het is een batterijlader van ongeveer 30 jaar oud :) Op google kom ik wel uit bij SCR's, maar vind dit type niet direct. Weet iemand ook een vervanger ? De component zelf heeft 3 poten en een stuk schroefdraad, voor hem met een moer op een koelplaat te zetten.

Den Dries www.hulens.be
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hij lijkt op die van arco, alleen dan met 3 poten ipv 2, maar kan ik die gebruiken als vervanger ?

Den Dries www.hulens.be

Tja 30jaar geleden wat maakte ze toen allemaal :D

Het zou een 2N688 kunnen zijn 400V/16A of je kunt een 600V versie nemen dan is het de 2N690.

Ja je kunt die gebruiken als vervangen, je zult alleen je 3de draad aan je koelblok moeten hangen. Mmmh eigenlijk liever dat je een oog gebruikt en daar je draad op knijpt.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
maartenbakker

Golden Member

@19roland70: Ik heb eens een blik op het schema geworpen. De daar aangegeven transistoren lijken me 2SA1316 (geen idee waar de V888 op slaat) en MPSA06. Een ruisarme voortrap en een laagvermogenstor, dus zou opzich overeen kunnen komen met de schakeling. Ik zou zelf testen met een BC560 respectievelijk een BC639 als vervangers (let op de pinout).

Voor meer zekerheid zouden scherpe foto's van de onderdelen in kwestie aan te bevelen zijn (plaatsen, niet mailen), maar ik denk dat je je antwoord zo ook wel hebt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Damic,
Die jij besteld hebt gaan echt niet werken.
Het type dat ik op gaf zijn logical IGBT's met een 430v clamp circuit op de collector.
Die jij besteld hebt zijn gewone schakel IGBT's met een Vge van 15v.
Ook nooit een diode er over zetten dan heb je geen vonk meer en sloop je de bobines.
Reden dat zo'n tor stuk gaat is een kapotte bobine.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ooooh crappy. Ik heb je een mail gestuurd.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Lucky Luke

Golden Member

Ik ben op zoek naar een schakelaar. Ik weet dus wat het is en wat het doet, alleen niet waar ik het koop.

Het is dit ding: http://www.legion-switch.com/en/PIC/PIC/201063227350.jpg (plaatje van de fabrikant). De MPS11-PC18O-R om precies te zijn.

Soortgelijke schakelaars kom ik in allerlei spul tegen (maar net niet deze natuurlijk), dus het lijkt me een of andere standaardmaat. Alleen legion kan ik niet vinden bij farnell, digikey en RS.

(Waarom ik die schakelaar zoek is meer iets voor het ontwerptips en domme fouten topic: Bij verwijderen van de behuizing vergeten de knop van de as van de schakelaar te trekken, en nu is die as dus afgebroken. Note bene: Net om een ándere schakelaar (nouja, rotary encoder) te vervangen, wat overigens gelukt is...)

EDIT:
deze (die ene linksonder) ziet er hetzelfde uit maar dat is weer zo'n "verkoopplatform" site. Oftewel: koop er 100K direct van de fabriek... Ik heb er maar 1 nodig...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dit topic is gesloten