Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 3

Turbokeu

Golden Member

Een ander VFD-display dat ik sindsdien ook nooit meer in de aanbieding gezien heb is het ILC1-6/7.
Vele jaren geleden gekocht bij een Russische deelstaat-verkoper voor een paar $.
Het is een 6-digits klokdisplay (digithoogte 18mm), geen gegevens beschikbaar.

http://www.turbokeu.com/myprojects/vfdclock/ilc1-6-7.jpg
http://www.turbokeu.com/myprojects/vfdclock/ilc1-6-7_1.jpg

Het meest onconventionele aan dit display is dat de aansluitingen van alle segmenten van alle digits apart naar buiten gevoerd zijn en dat er maar één grid/rooster is (42 segmenten + 1 grid + 2 filamentaansluitingen = 45 pinnen).

Dit impliceert dus dat het display enkel statisch/direct kan aangestuurd worden.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

he daar kan je mooi doorheen kijken

ik had het laats nog met iemand erover dat de IN-1 best een mooie buis is maar dat er nouwelijks tot geen sockets voor te vinden zijn. wat heb ik wel gevonden:
klei sockets maken
bussen in een print zetten

Turbokeu

Golden Member

De IN-1 is een mooi buisje (op de omgekeerde '2' na ) met een fijn anoderooster, 18mm grote digits en toch zeer goedkoop.
De U11 buisvoeten waren vroeger zeer courant/goedkoop te vinden op Ebay.
Als je 2.36mm pin receptacles vindt kan je gemakkelijk printvoeten maken (zelfde diameter als de 4-pin Molex PC-voedingsconnectoren).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ben met een klok bezig met de ILC1-1/7 maar de segmenten lichten niet
egaal op. Hoe kan dat? Spanningen liggen binnen de specificaties.

http://members.quicknet.nl/t.gelling/CO/IMG_3306b.JPG

Turbokeu

Golden Member

Hoeveel exemplaren ILC1-1/7 heb je?
Doen ze het allemaal?

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Hoe voed je de gloeidraden, met AC of DC? Het lijkt erop dat het spanningsverschil tussen gloeidraad en rooster bovenin lager is dan onderin. Draai de gloeidraad spanning eens om, gaat dan de onderkant zwakker branden?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

hehe, ik dacht dat die IN-1 een goeie 5 had, slecht gekeken dus. maar wat jammer van die sockets (5 euro is me wat gortig voor een 1 euro buisje) dan maar binnenkort even bij de computer winkel een zakje molex pennen halen en eens proberen of ik die goed vast krijg in triplex of plexieglas :)

Ik heb er 6 en ze doen het allemaal hetzelfde als deze.

De gloeidraden staan in serie op AC. En midden aftakking via
zenerdiode naar massa. Heb hier ook mee geklooid maar weinig
verschil. Hogere/lagere gloeispanning maakt niet veel uit.
Grid/segment spanning is hetzelfde op 24V.
Zou dit misschien verschillend moeten zijn?

Turbokeu

Golden Member

De helderheidsgradiënt door DC-voeding van het filament ziet er naar mijn ervaring toch echt heel anders uit (echt gradueel helderheidsverschil tussen de ene zijde en de andere).
Op het eerste zicht zou ik aan een defect display denken (het lijken echt vlekken in het fosfor) maar 6 exemplaren lijkt erg onwaarschijnlijk (alhoewel niet onmogelijk maar dan zou het eerder een slechte produktiebatch zijn).

Wat gebeurt er als je van elk display apart gewoon het filament met 5V DC voedt? (+ alle segmenten en de grid op +24V)

PS: Anode- en gridspanning worden meestal gelijk gekozen (zie geen reden waarom twee verschillende kiezen).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Behalve een AC voeding voor het filament,wordt er vaak ook een DC offset van een tot enkele volts aan gegeven.Jij zegt dat de middenaftakking van de filament voeding aan GND hangt.zit hem daar het probleem niet?

Turbokeu

Golden Member

Op 14 juli 2012 11:11:43 schreef MC6800:
Behalve een AC voeding voor het filament,wordt er vaak ook een DC offset van een tot enkele volts aan gegeven.Jij zegt dat de middenaftakking van de filament voeding aan GND hangt.zit hem daar het probleem niet?

Op 13 juli 2012 22:20:28 schreef ThiGel:
De gloeidraden staan in serie op AC. En midden aftakking via zenerdiode naar massa.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Alleen een zenerdiode naar massa zal bij een gescheiden wikkeling niets toevoegen, er moet dan ook een weerstand naar de + zitten lijkt me. Ben je die niet vergeten?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Turbokeu

Golden Member

Geen weerstand nodig bij een CT wikkeling (zie hier).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Oh natuurlijk... De buis zelf is de "weerstand"... Wel zie ik een elco over de zener. Ook moet je rekening houden met het feit dat de voedingsspanning hoger moet zijn. Minimaal de spanning Vzener hoger nemen dan normaal.

EDIT: Ik ga mijn eerste VFD buisjes aansturen. De IV-17 heb ik hier voor mijn neus. Die heeft 16 segmenten en twee komma's. Kan ik deze buis met een PT6312 makkelijk aansturen? Het lijkt erop dat deze een negatieve grid en segment spanning aanbiedt?! Klopt dat wel?

[Bericht gewijzigd door Benadski op zaterdag 14 juli 2012 14:34:10 (38%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Turbokeu

Golden Member

Bij normaal gebruik moet de anode/gridspanning inderdaad de waarde van de zenerspanning hoger zijn, voor het testen maakt dit niet veel uit (helderheid zal wat lager zijn).
Van de invloed van de elco over de zener voor de werking heb ik geen idee.

PT6312: Het is inderdaad zeer bizar dat de specs voor de anode/gridspanning negatief zijn.

Is die controller nog wat verkrijgbaar?
Ik heb hier ook een 15-tal IV-17 liggen waar ik wat mee zou moeten doen en die controller lijkt daarvoor ideaal.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
maartenbakker

Golden Member

Zo bizar is die negatieve spanning niet. Bij VFD's in consumentenapparatuur kwam en kom je dat regelmatig tegen.

@hieronder: Goed punt, ik zag het vreemde ervan even niet maar dit klinkt wel bizar. De negative spanning in consumentenapparatuur zal vaak (altijd?) de kathodespanning zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 14 juli 2012 18:53:24 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Turbokeu

Golden Member

Euh, voor zover het beetje dat ik van VFD-werking weet zijn alle potentialen positief t.o.v. de kathode.
Dat de anode/gridspanning negatief is gebeurt enkel wanneer het kathodepotentiaal relatief gezien nòg negatiever is.

Bij een Vee van bvb. -25V op de PT6312 zou het kathodepotentiaal (filament) dan bvb. -50 à -60V moeten zijn.
Hoogst merkwaardig...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Bedankt voor de tips en reacties.

Ik heb hem nu apart op 5V AC gloeispanning. Het is wel iets beter
maar je ziet het nog wel een beetje. Ik denk dat het toch aan de
constructie en/of ouderdom ligt. Bij mij staat achterop dat het
experimentele displays zijn?

nou dan lijkt het me slechts een deels gelukt experiment :)

Turbokeu

Golden Member

Ik had de indruk dat één van de oude Reflector fabrieken (nu Sovtek) in de ex-Soviet Unie inderdaad nogal veel experimentele of weinig bekende VFD-buizen produceerde die nu en dan op Ebay tevoorschijn komen.
Ik herinner me zelfs een topic op het Neonixie-L forum waar een lid een set ILC1-1/7 VFD-buizen op Ebay gekocht had waarin de segmentaansluitingen (of een deel ervan) intern niet eens doorverbonden waren... (kan natuurlijk ook een slechte batch geweest zijn)
Er is feitelijk weinig bekend over de historiek van de ex-Russische nixie/VFD fabrieken en hun produktie.

Er schijnt trouwens opeens weer zo'n weinig bekende Russische VFD-buis op te duiken: de ILC1-1/8L

@ThiGel:
Probeer het filament eens op 5VDC en beide polariteiten, puur voor de nieuwsgierigheid.
Je zal dan heel waarschijnlijk een helderheidsverloop over de hoogte van de buis zien maar gewoon om uit te sluiten of het een filamentvoedingsprobleem is.
Ik vermoed, spijtig genoeg, een slechte batch (produktiefout in de fosforlaag van de bovenste segmenten).

@maartenbakker & Benadski:
Ik had graag eens een concreet voorbeeld met de PT6312 controller gezien om te kijken hoe het nu juist zit met die negatieve anode/gridspanning.

Alhoewel, ik heb nog ergens het origineel Russisch schema van een 4-digits VFD-klok met Russische TTL-chips die ook hoofdzakelijk met negatieve spanningen werkt (heb altijd moeite om de werking te doorgronden met al die negatieve spanningen).

@gideon_wackers:
Russische nixiebuizen met een normale '5' zijn er maar een handvol:
- IN-8 (pinnen, 18mm, side view)(*)
- IN-8-2 (soldeerdraden, 18mm, side view)(*)
- IN-16 (soldeerdraden, 13mm, side view)
- IN-17 (soldeerdraden, 9mm, top view)
- IN-18 (pinnen, 40mm, side view)
Alle andere Russische nixies hebben de gewraakte omgekeerde '2'.

(*) De IN-8 en IN-8-2 hebben een iets afwijkend '4' digit (is iets smaller dan de andere 9 digits).
Van de IN-8 bestaat er trouwens een zeldzamere oudere/vroegere versie waarbij het anoderooster uit een fijner gaas bestaat (zoals bij de IN-1 en IN-2) i.p.v. de bekende typische grove honinggraatstruktuur bij de andere Russische nixiebuizen.
De IN-8 en IN-2 gebruiken trouwens dezelfde buisvoet (11-pin RSH27).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tidak Ada

Golden Member

Op 15 juli 2012 09:19:59 schreef Turbokeu:
[....]
Alhoewel, ik heb nog ergens het origineel Russisch schema van een 4-digits VFD-klok met Russische TTL-chips die ook hoofdzakelijk met negatieve spanningen werkt (heb altijd moeite om de werking te doorgronden met al die negatieve spanningen).
[....]

Ze zeggen dat het niet goed is, maar negatief denken zou kunnnen helpen ? >:)

(sorry, het regent :( )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb een op Ebay verkrijgbaar IC gevonden, de HV5812. Werkt wel met positieve spanningen, die ga ik voor de IV-17 gebruiken. De prijs valt ook mee, 2 euro per stuk ongeveer.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

russen, het moest weer goedkoop he. al vraag je je af hoeveel je nou werkelijk kan besparen door de twee te gebruiken als 5. en die fijn gazige IN-8 heb ik inderdaad wel eens zien langskomen (aan de dubbele prijs)

Turbokeu

Golden Member

@Tidak Ada: >:-)

@Benadski:
Lees ook het topic vfd iv-21 filament voeden even.

@gideon_wackers:
Ik denk dat niemand weet waarom de Russen ooit deze keuze gemaakt hebben...
Alhoewel ze het Cyrillische alfabet gebruiken voor de letters gebruiken ze net als wij de Arabische cijfers.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Na jaren kwijlen wil ik ook een nixie gaan bouwen (had beter tubes in kunnen slaan denk ik).
De IN18 tubes vind ik toch echt wel heel mooi qua formaat.

Maar, wat kosten die een geld tegenwoordig. Je bent zomaar €40,-- kwijt per tube.

Werken jullie met tubes die jullie nog hebben liggen of is er nog ergens voor een vriendelijke prijs aan deze tubes te komen?

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get