@theove:
- Ik zou geen 9V gebruiken als voedingspanning maar 12V. Bij 12V is het rendement van een SMPS meestal hoger dan bij 9V.
- Ik zou geen zelfbouw SMPS meer gebruiken gezien de prijs van de kwasi perfecte kant-en-klare Tayloredge HSP modules.
- Een nixieklokschema vanaf nul ontwerpen zou ik actueel niet meer doen.
Er zijn zovele schema's van bestaande nixieklokken te vinden dat ik het persoonlijk zie als voor de -tigste maal opnieuw het wiel uitvinden.
Wat ik wel zou doen is alle gewenste/goede delen/opties van bestaande schema's tot een nieuw ontwerp samenvoegen (DCF77, GPS, display multiplexing), het ontwikkelen/debuggen van de software voor de µC met alle mogelijke opties (DCF77, GPS, PWM, LDR, cathode depoisoning routines, nachtuitschakeling, multiplexing) is op zich al een mooie uitdaging.
@Technokiddy:
Mooi gedaan, alleen spijtig van de verhouding in grootte tussen de minitrons en de LED colons.
Voor mijn (toekomstige) numitronklok heb ik daarom reeds oranje 3mm LEDs met 1.8mm lensje aangekocht (Ebay).
De LEDs worden, op het lensje na, volledig zwartgespoten zodat alleen naar voren gerichte 1.8mm lichtpuntjes zichtbaar zijn.
@gideon_wackers:
Ik durfde het niet echt aan om een onbekend buisje met onbekende aansluitingen en zonder bekende specs aan te sluiten (ik bezit er maar ééntje), en nog minder om er dan een schema voor te ontwerpen.
Gezien het aantal digits (12) denk ik nu meer aan een uitlezing voor een meetinstrument (frekwentieteller bvb.).