Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

Beste leden

Ik heb hier een sleutel-alarm waarvan dit, -rode pijl- (weerstandje?) mist. http://www1.picturepush.com/photo/a/8802829/640/8802829.jpg
Als ik hem door verbind werk het alarm wel weer. Weet iemand waar het voor dient en kan ik hem misschien gewoon door verbinden?

Mvg

Aron

Lijkt me een weerstand naar de antennestrip, daar kun je een 33 Ohm weerstand in zetten. Kortsluiten zal in ieder geval het bereik verkorten en misschien trekt het je batterij veel sneller leeg.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Ik ben geen HF-man, maar ik kan me indenken dat de plaats van het weerstandje op de print hierbij ook nog ter zake doet.

If you want to succeed, double your failure rate.

Hier zeg je zowat, het weerstandje zit wel op een specifieke plaats op die 2 lange stripjes, i.p.v. mooi in het midden op 2 pads

Het rare is dat die sleutel bij ons het weerstand op andere plaats zat
http://www5.picturepush.com/photo/a/8803208/640/8803208.jpg

Dit bevestigd het vermoeden van Jochem.
Hiermee zal waarschijnlijk de antenne optimaal mee afgesteld worden.
Gewoon doorverbinden is daarom niet aan te raden.
Maar het moet toch geen probleem zijn om er een een nieuw weerstandje op te (laten) zetten.

Gewoon 33 ohm in zelfde shape (zo te zien 1206) op de plaats van de tin solderen.

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

Op 23 juli 2012 21:01:44 schreef Tidak Ada:
Heb je een schema, Henry ?

We hebben zelden schema's.

Op 24 juli 2012 01:40:30 schreef maartenbakker:
@Henry: Ik kan ook weinig vinden, maar ik zou het wel richting Toshiba zoeken (had je zelf misschien ook al bedacht).

Jazeker, niets wat er ook maar op lijkt, en het logo is ook nog eens verouderd dus grote kans dat het obsolete is en niet meer op de site van Toshiba staat.

Wat is de drempelspanning die je tussen + en - meet?

Tja, niet gemeten, morgen maar eens even kijken.

Op 24 juli 2012 09:18:14 schreef Benadski:
Het is denk ik een halve brug! Twee diodes in een behuizing dus. Daar kun je een hele brug voor in de plaats zetten.

Het meet niet als een halve brug, ik zie namelijk twee antiparallel geschakelde diodeovergangen.

Op 24 juli 2012 09:45:02 schreef Jochem:
Ik zou me geheel aan willen sluiten bij Benadski, maar waarschijnlijk zoek jij echt naar een datasheet waarin je ook andere gegevens kunt vinden, zodat je een geschikte vervanger kan vinden die het ook langer uithoudt...

Idd, of een shortform met de belangrijkste specs.

Helaas is de print heel compact en onoverzichtelijk, en het is mijn taak eigenlijk niet om deze uit te vlooien.

Op 24 juli 2012 11:12:24 schreef Kareltje:
Gewoon doorverbinden is daarom niet aan te raden.

De weerstand zit via een c-tje (en een spoel = stripje koper) aan de basis van de BFR92AL wat samen met de SAW resonator een oscillator vormt, dus dan is het idd niet handig deze te overbruggen.

De plaats van de weerstand is ivm de impedantieaanpassing zeker belangrijk.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hugo Welther

Moderator

De LM141 is voor zo ver ik na kan gaan de "nieuwe" benaming van de SGS LS141, een general purpose op-amp ala LM741 met wat betere specs.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

@steve04, die bouwwijze lijkt verdacht veel op "cordwood" construction (via Google weinig over deze methode te vinden).

Vermoedelijk een aardig antiek geval. :)

Henry S.

Moderator

Op 24 juli 2012 18:09:08 schreef Hugo Welther:
De LM141 is voor zo ver ik na kan gaan de "nieuwe" benaming van de SGS LS141, een general purpose op-amp ala LM741 met wat betere specs.

Dat donkerbruine vermoeden hadden we ook al, aangezien we een aantekening van een eerder ingebracht apparaat tegen zijn gekomen met de opmerking dat ook LM741's gebruikt waren.

Dit moet SGS na 1979 gedaan hebben aangezien m'n ECA Lin1 zo oud is ;). Na loop van tijd heeft SGS z'n oude coderingen laten vervallen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Ik zou gokken dat het een L141 is, dus zonder de M. ECA zegt dan 741 series +-18V 0..70C.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dok

Golden Member

Dit zorgde er voor dat de junkfood- processor van een kennis van mij altijd warm werd.

http://www.uploadarchief.net/files/download/magnetronbuisje.jpg
Er was teveel metaal in het ding gedouwd en toen ging ie dood.
Kon de verleiding niet weerstaan om de buis open te zagen...

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Wat zie ik hier, en "wat is/doet" een junkfood-processor?

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik denk dat het 't werkzame deel van een magnetron is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Inderdaad de cavities van een huishoudmagnetron.

Fraaie benaming dat 'Junkfood Processor' ! ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb weinig verstand van die dingen, laat die foto het defect ook echt zien en zit er geen "gevaarlijk" spul in die buis?

Geinige benaming inderdaad, had 'm ook eerst niet door...

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Tidak Ada

Golden Member

"Gevaarlijk" kan het eventuele keramische lichaam zijn (wit of rose), met name bij breuk of mechanische bewerking. Daarin kan Beryllium zijn verwerkt. Inademing van die stof kan na decennia berylliose en pneumoconiose veroorzaken.
Verder kan de gloeidraad thorium (ß-straler) bevatten ( geldt voor alle vermogensbuizen).

Ik denk echter dat beiden niet voorkomen in huishoudmagnetrons.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb van deze connectors/aansluitingen/componenten liggen. Ze zijn gemaakt om modulair te zijn.
Het betreft: potmeters, kabels, condensators, weerstanden.

Weet iemand waarvoor ze worden gebruikt, en hoe ze heten? Ik wil ze verkopen, maar zonder naam wordt het moeilijk op internet :P

http://www.ralphhuijgen.nl/sharing/IMG_20120726_234416.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 26 juli 2012 23:54:15 (2%)

ik heb hier een hitachi schijf liggen die beginnen stinken is toen er een verkeerde adapter inzat (12V 1A ipv de originele 12V 2A). t was zo een externe lacie schijf.

nu heb ik de boel gedemonteerd en op een beveiligde voeding gezet. onmiddelijk knippert daar de led van overbelasting.
ben op de print gaan meten en heb een kortsluiting op een diode. die diode hangt met 1 zijde aan een 3tal pinnen op de sata connector, en ook met een groot aantal pinnen aan zijn andere kant (precies rechtstreeks over de voeding).

heb de diode aan 1 kant los gesoldeerd en blijf een kortsluiting aan die diode hebben. de schijf start wel perfect op.

hetgeen er op staat (voor zover ik kan lezen)
1)(fabrikant) ST VU
2)B U X
3)GP927

iemand enig idee welke deze is? heb al wat gegoogled maar vind er niet veel van. zou ik die vervangen en gewoon zo laten, de schijf werkt goed nu. ga wel de adapter vastplakken aan de disk zodat niet meer de verkeerde connector erin kan. de + en de - van beide adapters was wel gelijk. dus beveiliging tegen verkeerd polariseren lijkt het mij niet

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Da's een TVS.

Ik kan de BUX marking niet vinden, maar BU? is doorgaans een TVS (Transil) in SMBJ verpakking. Zonder werkt het ook, maar de beveiliging zit er niet voor niets. Ik zou een 12V of 13V exemplaar terugplaatsen.

Hier de datasheet met marking codes.

If you want to succeed, double your failure rate.

vind het dan wel raar dat die kapot is gegaan.

het logo van de fabrikant kon ik heel duidelijk zien, die VU erachter iets minder.
B U X stond met spaties tussen de letters heel groot op de diode. daar ben ik zeker van
de onderste getalen waren heel klein gedrukt en kan ook afwijken.

ik ben niet de enige met die BUX rommel op men schijf, er zijn er nog, dus toch wel correct hoor
http://www.electro-tech-online.com/datasheets-manuals-parts/26336-st-b…

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ja, ik zag op internet nog een paar keer de BUX inderdaad. Misschien was die andere voeding ongestabiliseerd? Ik weet het niet. Maar die TVS is stuk, en zonder werk de HD prima, dus... vervangen en klaar!

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten