Je mooiste meetapparatuur. Deel 5

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Ja, counts is eigenlijk een betere term dan digits

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
Schimanski

Golden Member

Op 23 augustus 2012 10:49:57 schreef guidob:
In de "winkel" van Kareltje liggen twee eprom programmers.

Die programmers zijn best al oud en werken met parallel of seriële poort en met een programma wat niet op een modern OS zal werken (denk ik).

Ik heb bij Karel een EEP1 (type uit mijn hoofd ;))zien liggen. Die zijn indertijd op markt gebracht om de 2732 Eproms voor de Condor mobilofoon te programmeren. Dat is een serieele programmer met DOS software.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
guidob

Overleden

Dat het een ART was, dat had ik al gezien uit de plaatjes. Bij rek8.jpg liggen ze. Alleen de ART site gaat terug tot de EPP1F. Die kan grotere eproms aan en er is ook windows sw te krijgen. Is te zien/downloaden op de site.

Of de EPP1 beperkter is wat betreft ondersteunde devices en software weet ik even niet. De print op de bovenkant is in ieder geval anders dan de plaatjes op de "F" versie.

Ik wacht even af wat het moet kosten en wanneer we "mogen".

Vanavond 1 van de plugins gefixed. Een 7A18 option6. Die hebben 2 potmeters extra en een extra stand: AC,GND,DC en DC offset. Daarmee kan je dan (net als bij 7A22 en 7A13) een grote DC offset wegregelen. De plugin hoef je dan niet op AC te zetten als je rimpel/storing op b.v. een voedingslijn wil meten. Geinig ding.

Contacten reinigen en even afregelen (alleen gain, dat kan zelfs vanaf het front) was voldoende. De rest laat ik meestal met rust. Als volgende 2x 7B53..

Op 23 augustus 2012 10:49:57 schreef guidob:
In de "winkel" van Kareltje liggen twee eprom programmers. En daar kan je ook mee lezen. Misschien is er nog 1 beschikbaar (de ander heeft al een nieuw thuis als het goed gaat ;)).

Gaat goed komen :)

Op 23 augustus 2012 20:50:46 schreef RAAF12:
btw Hier staat een 2530 te koop, in Duitsland.
http://www.instrumex.de/index.cgi?PageProduct:CONTENT_ID=2600&User…

Aaaarghhh die prijs!!

En die prijs gaat hij nooit voor verkocht worden. Dit soort bedrijven wacht op een buitenkansje van iemand die (bedrijfsmatig) zo'n ding moet vervangen in een bestaande opstelling. In zo'n situatie wordt er vaak niet op een paar honderd dollar gekeken.

Maar met een dergelijk nooit in productie geweest apparaat zal dat lastig worden, gezien die niet bij bedrijven opgesteld zullen staan (ja, Philips/Fluke/Benchmark zullen vast nog wat als nostalgisch object hebben staan).

Bij Instrumex hebben ze waarschijnlijk geen idee dat dat ding nooit op de markt is gekomen, net zoals ik daar pas later via CO achter kwam. Voor dit soort prijzen kun je bijna een nieuwe Keithley kopen, die wél gekalibreerd is. Dan loop je ook niet tegen proto-problemen aan (mijn frequentiemeting doet het bijvoorbeeld niet goed, terwijl een periodemeting op hetzelfde signaal dan meestal wel goed gaat). Ik heb ooit nog via RobHoi geprobeerd om nieuwe firmware te bemachtigen, maar helaas is dat verder nooit gelukt.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Special Member

Net zoals de Prr-ta-li-loe uitgestorven was maar wel bestond? ;)

Kennelijk is het apparaat in enige aantallen in productie geweest. Weet iemand hoe dat dan zit?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Misschien een proefproductie voor demo of proefmodel voor vaste of potentële klanten ?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 24 augustus 2012 12:02:18 (10%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Het was de eerste proto serie. Helemaal op het laatst is de ontwikkeling stopgezet toen duidelijk werd dat de concurrent een apparaat met gelijke(nde) specs op de markt ging zetten. Kennelijk kan er op zo'n moment nog besloten worden dat de kosten niet meer tegen de baten opwegen.

De proto's zijn destijds voor ƒ25,30 per stuk verkocht aan medewerkers.

Alle informatie heb ik van RobHoi overigens, dus voor verdere vragen moet je bij hem zijn...

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Special Member

Die weet wel waarover hij praat. Duidelijke zaak dus. Dan zal die broker het ding wel moe worden na een tijdje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik ken nog mensen die bij philips als testpersoon fungeerden voor huishoudelijke apparaten , die hadden vaker dingen staan die mogelijk in productie zouden komen . ze konden die toestellen dan overnemen voor een bepaald bedrag na een half jaar testen of er kwam iets anders om te testen . philips had in 1992 bijv een tv met ingebouwde analoge satteliet ontvanger in de test bij die mensen , die nooit op de markt is gekomen. toch een goede bak geweest , want ik trok hem als eerste open na een 12 jaar draaien. net als 800 serie dat recorders die nooit in productie zijn gekomen , werden met 100 stuks weggemikt waar een deel mee met naar personeel naar huis ging , dat zijn ook collectables geworden...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi,

Inderdaad, Jochem heeft helemaal gelijk wat betreft de info over de PM2530.
Wat betreft calibratie data; in het apparaat zit 'outguard' een 80C196kb en 'inguard' een 80C31. Het meetgedeelte met de 80C31 was galvanisch gescheiden van het outguard gedeelte. Communicatie ging serieel via lichtgeleiders.
Een van de twee processoren (welke weet ik niet meer) had een CMOS RAM (een 6264 oid) met battery backup. Hierin werd calibratie data bewaard. Schema's heb ik helaas niet, maar heb er wel eentje op de plank staan ;-) (inderdaad gekocht voor f25,30)

Er zijn er tijdens de ontwikkeling maar een stuk of 60 gemaakt. Ik heb overigens een deel van de IEEE 488 bus software voor de 80C196 ontworpen en meegeholpen met de meetalgoritmes inguard.

42

Hm, ik vraag me wel af hoe ik de calibratiedata uit dat ram veilig kan stellen EN terug kan krijgen in geval van battery failure. Heb je enig idee over de calibratieprocedure Rob? Als ik 'calibrate' kies in het menu, krijg ik enkel een error.

Is het misschien nog eens mogelijk om kopieën te maken van jouw eeproms, of die uit het apparaat op je werk? Want de functionaliteit van mijn firmware versie 0.01 en jouw versie 0.12 kon nog weleens een enorm verschil maken.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Hij werd geleverd inclusief calibratie rapport (tot eind 2011 geldig maar dat is in ieder geval beter dan onbekend)
En inclusief de ROM binary files
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/08/prema5017.jpg
Het ding weegt (3,2 kilo) bijna 2x zo zwaar als een Keithley 2000. AC is TRMS en AC+DC en maar liefst tot 1MHz met een 7:1 crestfactor.
Het is een 3000000 count meter met 10nV resolutie in het 300mV bereik en 100nV in het 3V bereik.

Er zit ook een doorpiep functie op ;-) de ideale multimeter voor reparaties dus (zonder gekheid, hij is snel, enorm afgeschermd, hele hoge CMRR en vreselijk goed beveiligd, dus waarom niet)

Voor wie Prema niet kent, Het is een relatief klein (80 man, voornamelijk ingenieurs) Duits bedrijf. Die jongens maken calibrators, om precies te Josephson junction arrays. Multimeters maken ze tegenwoordig niet meer.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Ik krijg meer-en-meer frustraties met die armzalige Fluke8845A van me... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
blackdog

Honourable Member

Ha die Fred,

Leuke aanwinst!
Hoeveel weikt deze meter nu af in ppm t.ov. je keithley meters
in het 1 en 10V bereik?

Groet,
Blackdog

Existence, well, what does it matter? I exist on the best terms I can... Heart and soul, one will burn
guidob

Overleden

Verder gegaan met de twee 7B53 timebases. Die zijn wel kaduuk; bij 1 werkt de delayed timebase niet en bij de ander de main timebase niet. Nu heb ik deze niet meteen nodig, maar het wordt toch eens tijd om een plugin extender te maken (kopen gaat alleen maar bij handelaren en dan zijn ze schreeuwend duur). Iemand biedt wel home-made 500 series extenders aan, maar helaas geen 7000 serie.

Dan maar de mainframes. 7623 werkt zonder problemen. Ook de store doet het nog enigszins (maar niet zo goed als die HP). Saai. De fan is veel stiller als van de 7623A, die laatste zal wel gaar zijn.

Dan de 7603. Geen strace. Denk de hoogspanning, die HV module komt me heel bekend voor. Bij het frame wat ik nu gebruik heb ik die al eens moeten recappen. Moet lukken. Verder nog wat spul omzetten van een andere donor die ik nog heb liggen. Front is wat gehavend.

Plaatjes volgen wel als ze klaar zijn.

En ook nog een X2 condensator in een philips scope gesoldeerd die was geploft (en goed ook). Nog wat afregelen en ook weer bruikbaar. Houdt je van de straat

fred101

Golden Member

Op 25 augustus 2012 20:55:29 schreef blackdog:
Ha die Fred,

Leuke aanwinst!
Hoeveel weikt deze meter nu af in ppm t.ov. je keithley meters
in het 1 en 10V bereik?

Groet,
Blackdog

Hi Bram,
De Keithley is tov de Prema +3,4 ppm op de niet zo stabiele en erg impedantie gevoelige 7321A bij 1V en +79 ppm bij 10V dus die cijfers zeggen weinig. De 731A drift zo +/- 10 uV.

ik had mijn standaardcellen gemeten met de Keitley toen deze net nieuw was. De deviatie tussen de cellen was nig precies als in 1987 maar als ik de trend 1972 tot 1987 doortrok naar nu zaten ze 3,5-4 uV te laag.

Ik heb nu na een uur of 6 opwarmen de cellen met de Prema gemeten en de waarden die ik daar uitkrijg liggen precies op het theoretische punt. Dus gemiddeld 3 tot 4 uV hoger. Dat is best bizar.
De Keithley 2000 op dit moment geeft 1.018136 aan voor cel een en de Prema maakt er 1.0181379 van, dus - 1,86 ppm

Ik kwam achter nog iets vreemds.
De 332 gebruik ik met een ESI decavider en Fluke720 KV. Het probleem van mijn Solartron 7061 was dat hij niet lineair was. Het vreemde was dat hij dat bij de lineariteitstest Volgens manual ( uitgevoerd met de Philips voeding) wel was. Nu de Prema op de KV en die bleek ook niet lineair. Sterker nog. De 2000, 7061 en 5017 gaven een vergelijkbare non-lineairiteit.
Ik pak ipv de ESI de Fluke 720 en precies het zelfde plaatje. Het sub 2 V bereik viel nog mee maar daarboven werd het steeds beroerder ( denk aan zo'n -300 uV afwijking bij 10V)
De KV's hangen via sense en guarding aan de 332.

Maar het wordt nog vreemder, de meters direct aan de 332. Als ik de Prema als uitgangspunt gebruik stond de 332 op 10,000.002 uV om 10V te krijgen en 1,000.0027 om 1V te krijgen. Een zelfde 25 uV verschil kreeg ik op de andere meters .

Ik denk dat een KV een te grote belasting is voor de 332. ( daar hoeft ook geen KV aan in principe) ik zal de zelfde test eens herhalen als die LM399 10V standaard af is. Die wordt gebufferd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Op 25 augustus 2012 22:15:31 schreef fred101:
Ik denk dat een KV een te grote belasting is voor de 332.

De 332 heeft een gespecificeerde uitgangsweerstand van 0,5 milliOhm. De belasting van een 100kOhm KVD resulteert dus in een shift van 5 ppb, wat je dus met een 3458 nog niet eens kunt meten.

Je hebt dus óf een probleem met je 332 óf met je meetopstelling.

Overigens staat het aanbod om je 7061 aan mijn 5440 te hangen nog steeds. Je Prema mag je dan ook wel meenemen ;-)

Groet,
Rob.

[Bericht gewijzigd door RobK op 27 augustus 2012 11:08:02 (12%)

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.

Mooie 7.5 digits Fred. Idd, we zijn weer een beetje aan t kwijlen, zoals Pros bedoelt. Maar hier toch ook al blij met mn 6.5 34401 van agilent Hp hoor:-)
Komt hij niet van MP?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
RAAF12

Golden Member

Op 24 augustus 2012 13:22:43 schreef Jochem:
Het was de eerste proto serie.

Hier staat er nog een te koop een US model op 115V 60Hz Gezien het typeplaatje met serienummer is die toch wel redelijk in productie geweest.

http://www.ebay.com/itm/Fluke-Philips-2535-6-5-Digit-DMM-Benchtop-Mult…

En er staat nog veel meer moois in zijn winkeltje, jammer dat de verzendkosten zo hoog zijn.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 27 augustus 2012 19:11:11 (10%)

fred101

Golden Member

BB, weet ik niet, ik heb hem van een voltnut lijst lid. De gene waar ik ook de GR1620 van heb. Kan zijn dat hij er ook op MP mee heeft gestaan. Ik zocht een 3457, vroeg ervaringen ermee op de VNL tot ik er achter kwam dat het een 6,5 digit scherm is en de 7e alleen via HPIB.
Mijn Keithley 2000 geeft via RS232 twee digits meer ( zou een 2001 en 2002 stiekem gewoon een 2000 zijn maar dan geselecteerd en een extra digit aan gezet ( zou dat bij de 2000 dan ook kunnen ;-) ) maar ik neem aan dat er meer verschillen zijn, andere klasse onderdelen bv ( zoals je een LT 1027 ook in A, B of C grade kunt krijgen)

Rob, ik zou dolgraag willen maar jij woont nogal een eindje weg en wil het zin hebben moet die meter mintens een uur of 3 aan staan ( en de Solartron nog veel langer)

Ik zou eigenlijk een weekje een 3458 kunnen huren/lenen. Paar dagen goed opwarmen en dan mijn Guildline standaard meten. Die is sinds 1971 , als ik de grafiek tot 1987 interpoleer iets van 2 uV verlopen dus als ik die precies weet zit ik goed. ( maar wat dat betreft weet ik dus redelijk precies waar ik zit. Ik dacht dat de onzekerheid groter was maar meer dan 3 cijfers verlies ik overzicht en ik vergeet cijfers en ik ben er , vresselijk stom want ik wist het toen wel las ik gisteren terug, gewoon een jaar van uitgegan dat het laatste getal in de grafiek 1 uV was, dus dat er 10-20 uV onzekerheid was. Nu blijkt dus dat het 0,1uV is.
Hij is gelabelt 130-150. Dat is dus 13.0 uV tot 15.0 uV . De grafiek verloopt van bv 145 naar 134, geen 11 uV maar slechts 1,1 uV dus zelfs als ik er 100% naast zit is het nooit meer dan 4 uV. De calibratie raporten zijn zeff met 10 nV resolutie en van het NMI. Dus ik ga er nu maar van uit dat mijn schatting klopt, zeker omdat de Prema , iets meer dan een jaar geleden gecalibreerd, daar ook uitkomt. Hoger worden standaard cellen niet dus de fout kan maar een kant op. De Keitley zat nieuw 1 tot 2 uV lager dan de Prema dus ik denk dat ik binnen -2 tot -4 ppm weet hoeveel 1V precies is.

Dat van die Fluke 332 ben ik nog niet uit. De Ruit is inderdaad heel laag. Hij is stabiel en zijn eigen ingebouwde KV is wel behoorlijk lineair. Ik zal hem eens open klem meten en daarna belast met de KV.
Ik denk eerder een opstelling fout. Ik gebruikte hem in het begin gewoon twee draads. Toen heb ik de dividers na aankoop van de ESI getest en die waren beider volkomen lineair. Maar daarna, bij de nieuwe opstellimg heb ik een 6 draads verbinding gebruikt. Twee sense, plus/min, een losse gnd draad en de mantel aan een kant aan de guard
Maar ik toen ik gisteren mijn philips ook met die kabel zo aansloot klopte er geen hout meer van dus ik ga eens andere kabels gebruiken. Mogelijk zit er een slechte overgang in de sense ofzo.

[Bericht gewijzigd door fred101 op 27 augustus 2012 19:50:23 (64%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
maartenbakker

Special Member

@RAAF12: Dat is een PM2535, een ander model uit dezelfde serie. De serie is dus kennelijk wel gehandhaafd, maar het model niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Oeps, 2530 helemaal overheen gelezen!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 27 augustus 2012 20:04:53 (76%)

fred101

Golden Member

Ach, scheelt alleen maar de laatste digit ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Op 27 augustus 2012 19:48:10 schreef maartenbakker:
De serie is dus kennelijk wel gehandhaafd, maar het model niet.

In die serie Philips (Fluke) meters bestonden de PM2534, PM2535, PM2525 en PM2530. De laatste is (zoals eerder gezegd) nooit op de markt gekomen.

De apparaten bestonden in twee kleuren:
Philips IE bruin
zie een plaatje van Technojunk: http://www.circuitsonline.net/forum/show_image.html?http%3A//technojun…
(uit http://www.circuitsonline.net/forum/view/59571/13)

en Fluke grijs
zie plaatje van free: http://www.siliconvalleygarage.com/circuitsonline/pm2535.png
(uit http://www.circuitsonline.net/forum/view/59571/29)

42

Dit topic is gesloten