Ontwikkeling van de NA-01 Lab Voeding

blackdog

Golden Member

benleentje

Je kan een van de paneelmeters die je waarschijnlijk gaat gebruiken omschakelen naar de stoompotmeter en daar de spanning aflezen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Raaf,

Als je dan ook de spanningspotmeter omschakeld naar zeg preset 4V dan dump je ook niet zoveel lading in je LED.
Maar dan wel met een Reed-Relais het spanningsdeel schakelen anders tast je de stabiliteit weer aan.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Of een leuke 0.1mA - 1A +-100V stroombron als volgend project :)

blackdog

Golden Member

Ha die Bas Smit,

Jij maakt het wel erg bont van -100V tot +100V.

Ik denk nog wel aan een breedbandige stroombron van een paar honderd mA maar niet met dat spanningsniveau ;-)

Het is geen enkel probleem om een van de referentie spanningen te gebruiken voor een kleine stroombron, zeg voor get testen van LED's.
Misschien wel een goed idee!

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Ik heb ooit het idee gehad (geleend van een TTI-voeding) om de *ingestelde* spanning en stroom waardes af te lezen als de uitgang van de voeding uitgeschakeld is.
Sterker nog, dat heb ik werkend gehad, en dat was een van de redenen om de spanningspot te verhuizen naar de bovenkant ( die werd dan wel nog gebufferd door een opampje.)

Maar dat spul ligt ondertussen alweer in een doosje op zolder, het geheel werd nog iets te lomp ... misschien maak ik daar ooit nog eens een wat compactere versie van.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/voeding/KIF_3384.JPG

alleen de eerste voeding heeft ooit gewerkt, de twee volgende hadden de optie om van de eerste zowel de spannign als de stroominstelling te tracken. Alle uitgangen konden tegelijkertijd ge-enabled worden.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/voeding/KIF_3390-1.JPG

Het geheel was gebaseerd op de regeling rond de elv dubbele voeding.

@blackdog: R14 zit fout. Die moet tussen de emitter van T2 en de negatieve uitgang. Op de plaats waar hij nu zit, veroorzaakt hij een fout bij de stroombegrenzing. (ja, ik heb ooit een kampioenschap "mierenneuken" gewonnen :-) )

Wat de voorregeling betreft: ik zou dat voorlopig achterwege laten, en je concentreren op de rest. Een voorregeling kan je later als extra toevoegen.

En dan die potmeters. Bah! Geef mij maar een AVR en een DAC! >:)
En een verbinding met een PC, uiteraard. Effe "u=12.345" intikken is heel wat eenvoudiger dan aan een knop te draaien tot er precies 12.345V op de uitgang te voorschijn komt.

@Sine: je hebt die prachtvoeding verbannen naar de zolder?! Schaam je!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Sine

Moderator

@pros ...
Ooit, de basis staat op gaatjesprint en werkt. Er moet minimaal een "echte" print voor komen.

En dan waarschijnlijk eentje die aan de frontplaat komt te hangen ... teveel kabeltjes zo.

blackdog

Golden Member

Hi Pros,

Ik weet dat R14 op een plek zit die een kleine fout geeft in de stroommeting.
Dit had ik al eerder aangegeven.
Ik ga er waarschijnlijk een stroombron in hagen en die komt dan op de plek die jij zegt.
Maar de rede dat R14 over de uitgang zit is dat zoals je zelf al zegt andere dingen nu eerst belangrijk zijn :-)

Even over de knoppen op moderne meetapparatuur.
Ik heb hier bijde, ik bedoel b.v. wat oude HP, Tektronix en nieuwe
apparatuur die zeer veel knopjes hebben met menustrukturen.

Mijn Arbitrary Functie generator ben ik heel blij mee, zeer vlak
hele lage modulatie vervorming enz.
Maar voor een snel signaal grijp ik altijd naar mijn HP3310B functie generator.
Ik kan die generator iedere hobyist of prof aanbevelen, kom je hem tegen, kopen dat ding.

Maarja iedereen heeft zo zijn voorkeuren, je hebt een leuke voeding gebouw Pros, nix mis mee.

Ik ben van het type dat in zijn hoofd graag bij de te meten schakeling blijft
en b.v. met die moderne generator raak ik altijd afgeleid, misschien is het mijn leeftijd *grin*

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Mee eens, een pot draaien is zoveel simpeler, en hoe spannend wil je het hebben bij een labvoeding ?

Daarnaast, wanneer heb je nou echt 12,334V nodig uit een labvoeding?

-stiekeme edit mode- ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 11 januari 2013 08:50:01 (13%)

fred101

Golden Member

Op 10 januari 2013 23:07:00 schreef Sine:

Daarnaast, wanneer heb je nou echt 12,334V nodig ?

Ik weet wel wanneer je dat nodig hebt, maar dan ben je geen voeding meer aan het maken maar eerder dit;
( en als je van draaiknoppen houdt maar het wel digitaal wil is dit ook een manier
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/03/fluke332B.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Hi Fred101

Jij bent er goed in om mijn motivatie weg te krijgen met je Fluke geweld ;-)
2N3055 er achter met een opampje en je kan je voeding op 0.1 ppm instellen.

Voor de mensen die graag sense aansluitingen willen hebben hierbij een link waar
je allemaal tegenaan gaat lopen als je dit gaat toepassen op een snel regelend systeem.

Link naar Keithley App Note 2870, veel leesplezier!
http://www.keithley.nl/data?asset=50795

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/03/760Afront.jpg

Dan gebruik ik deze wel. Die kan 0-1000V in AC en DC en 0-10A in AC en DC. ( maar zonder het manual er op na te slaan ben ik er vrij zeker van dat dat niet tegelijk zal zijn ( dus in Volt mode ook nog stroom leveren)

Maar jou idee is niet gek, de 332 als voorzet voor een voeding ( het ding gaat van 1uV tot 1000V DC maar kan maar 100 mA leveren)

Ik heb geen aspiraties om een supervoeding te bouwen maar ik snap jou beweegredenen wel. Ik vind het ook leuk om te kijken hoe ver ik kan komen en hoe het zo goed mogelijk kan, maar ik vind het wel leuk en leerzaam om je project te volgen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Agilent gebruikt LM336 in deze voeding als spannings referentie en FET Opamps in de regeling.
http://cp.literature.agilent.com/litweb/pdf/E3620-90001.pdf

En met een triac regeling. Leuk om na te bouwen of ideeen opdoen!

blackdog

Golden Member

Hi RAAF12,

Dank voor je input.
Maar heb je goed gekeken naar dat schema?
Het is geen echte "Voorregelaar" maar een vervanging voor een relais.

De LM393 is een comparator vaarvan de -ingang door R57 en R58 ingesteld word.
Komt de +ingang voorbij de waarde van de -ingang dan word de LED in de optocoupler aangestuurd door Q9.
Aaansluiting nummer 11 van de trafo wordt dan in of uitgeschakeld.
R62 geeft een kleine hystheresis zo dat het electronisch relais niet gaat staan "klapperen"

Ik ben deze manier van schakelen al meer tegen gekomen en het is een leuke manier van relais besparen :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Nog even wat opmerkingen over de E3620 van Agilent.
Wat opvalt is dat Agilent ook een vrij grote condensator over de uitgang heeft, 470uF.
Ook de iSense weerstand is aan de hoge kant, 1,78 Ohm.
Dit zal wel zijn dat ze liever wat vermogen weg gooien en een wat slechtere opamp nemen.
De LF442 is eigenlijk wat specificaties betreft een halve LM324 met FET inputs.

Wat verder opvalt is de toch wel grote condensator in de tegenkoppeling
van het stroomcircuit 10.000 pF.
Dat word de regeling niet echt snel van en de powertor krijgt dan flink op zijn donder.
Maar ja, de hoge waarde van de Sense weerstand beperkt de piekstromen :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ook de iSense weerstand is aan de hoge kant, 1,78 Ohm.

Met een maximale stroom van 1A mag die best wat groter zijn. Voor mijn 10A voeding is dat 0.117R (4 x 0.47 parallel). De verhouding komt aardig overeen.

Wat opvalt is dat Agilent ook een vrij grote condensator over de uitgang heeft, 470uF.

Dat is idd. een grote waarde. 47µF zou moeten volstaan.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Sine

Moderator

Er is nog een andere versie van dat schema waar agilent een current sense amp gebruikt rond de meet weerstand, kan hem zo snel even niet vinden.

-edit-

Ik bewaar nog wel eens wat : http://www.gigawatts.nl/co/div/agilent%20psu.pdf

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 11 januari 2013 22:24:34 (24%)

blackdog

Golden Member

Hi allemaal,

Heb hier niet stil gezeten :-)
Ben bezig geweest met uitzoekwerk betreffende een SCR pre-regulator.
Ik heb het een en ander van diverse Application Notes van LT aan elkaar geknoopt.

Onderstaand is het schema waar ik morgen mee ga testen.
De rede is dat ik graag wil weten wat het stoorniveau is van de SCR voorregelaar.
Ook wat de minimale afstand moet zijn betreffende het magnetisch veld
van de bedrading aan de SCR's en naar de Spoel en Buffer Elco.
Verder ga ik 10m Ohm weerstand opnemen in serie met de 1mH spoel
om te kunnen meten wat de maximale piekstroom is die er loopt bij 5A DC output.
Ik heb gekozen voor een 2:1 pulstrafo i.p.v een weerstand met een condensator.
Ik denk dat voor het storing vrij houden van de schakeling beter is.
We zullen zien of dit waar is...

Het testschema van de SCR Pre-Regelaar.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-04-200.png

Ik hoor weer graag jullie opmerkingen om het een en ander te verbeteren.
Ben verder echt benieuwd als ik de bedrading twist waar de hoge stromen lopen
of het met het stoorveld dan mee zal vallen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Ik ben ook nieuwsgierig naar de resultaten.

Misschien een kleine condensator van knooppunt R2 en R1 naar GND toevoegen.
Weerstand van C2 naar GND toevoegen?
Weerstand van pen7 LM393 naar +15V.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op zaterdag 12 januari 2013 22:09:16 (10%)

blackdog

Golden Member

Hi rbeckers,

Tja...
Even niet goed de datasheet gelezen van de LT1018 comparator.
Deze heeft een "Pull Up" Currend Source, dat zit natuurlijk niet
in dat oude stuk grind LM393.
Ik heb geen samples van de LT1018 maar wil het graag met het lowkost chippy werkend krijgen.

Je hebt gelijk, om valse trggers te voorkomen is denk ik een kleine condensator een goed idee over R2, ik heb er een ingeplakt :-)

Even refress in de browser...

Bedankt en gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi,

voor nog meer inspiratie kijk eens op
http://www.tunl.duke.edu/documents/public/electronics/Ortec/
bij model 456 of 556.

Dit zijn 3kV voedingen met thyristor voorregeling, en kelvin-varley divider voor de instelling van de uitgangspanning.

De voorregeling stuurt de thyristor altijd 2x aan ter voorkoming van verzadiging van de trafo.

Ite

Over de spoel in de voorregeling:
In het schema van een Philips PE1647 zie ik dat er spoelen opgenomen zijn in serie met de primaire wikkeling van de trafo. Dat lijkt me zinvol, omdat de stroom daar veel kleiner is, en je bijgevolg spoelen met een dunnere wikkeling kan gebruiken.

Er is wel een nadeel: de spoelen beperken het maximum vermogen dat de trafo kan leveren. Die laatste moet dus wat overgedimensioneerd worden.
Een leuke foto van het geheel kan je hier vinden. Het grote grijze ding is de trafo, en daarboven zie je de twee spoelen in een gezamelijk blikpakket.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Geeft een spoel aan de primaire kant niet hetzelfde resultaat als een magnetische shunt in de kern, door effectief een "leakage inductance" toe te voegen? Je hebt een primaire spoel waarvan de flux niet naar de secundaire wikkeling gekoppeld wordt, toch?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik ben weer een stukje verder, het thyristor stuurprintje is bijna klaar.
Verder na een stevige 1,5 lopen weer wat frisse ideeen opgedaan.
De spoel in het schema na de thyristors is voor het opvangen van de
sterke stroompulsen als de thyristor aan gaat.
Als de thyrisor alleen bij de nul aangaat scheelt dat wel wat aan stroompieken.
We zullen zien hoe deze schakeling van Jim Williams het doet.
Het is een mix van verschillende versies die ik heb gevonden.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-05-200.png

Mijn doelstelling is niet zozeer het maximale rendament maar een redelijke beperking
van het vermogensverlies zonder transformator taps te moeten gebruiken.
Ik wil de schakelpulsen zo min mogelijk terug zien aan de uitgang van de voeding.
Dat is dus kleiner dan 0.5mV TT met een thyristor voor regelaar.

Even iets tussendoor.
Ik heb van wat sloopprinten LT1012 gesoldeerd en deze wat DC betreft gemeten.
De datum is van eind 1999 en dus ruim 12 jaar oud.
Waarom ik dit laat zien is, om eens de drift van een goede bipolaire opmamp te tonen.
Ik wil deze voeding ook wat drift betreft goed hebben dus vond dat dit er wel bij paste.
Een van de vier LT1012 had een offset van kleiner dan 1uV!
Ik heb deze opamp's getest in mijn 1000x testkastje, foto's hieronder.

Eerste foto.
Dit is de drift weergegeven op een multimeter, de temperatuur varieerde rond de 5C.
De maximale drift volgens de datasheet is 0.6uV/C, daar zit hij ruim binnen.
Wat de meter aangeeft moet dus wel door 1000 gedeeld worden...
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-06-200.png

Dit is de opamp in het 1000x testkastje, wit gemerkt i.v.m. zeer goede offset.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-07-200.png

Je krijgt snel allerlei meetfouten als je zo gevoelig gaat meten.
Waaronder de tocht langs de IC pennen, als ik lichtjes blaas over het IC heen
zie je de offset veranderen.
Om dit snel op te lossen heb ik mijn oogloupe over het te testen IC geplaatst :-)
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-08-200.png

Als het meezit is vanavond het printje af en dan kan ik morgen als mijn werk niet uitloopt
de eerste testen gaan doen.

Nog bedankt allemaal voor de schema's en input, ik probeer dit zoveel mogelijk mentaal te verwerken ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 9 januari 2013 12:15:22 schreef Animal64:
Ik heb enkele jaren geleden met voorregelingen zitten spelen om de dissipatie in de pass transistor te beperken. Thyristors in de brug viel mij tegen vanwege de viezigheid die wordt geproduceerd. D'r kwamen dan weer dikke smoorspoelen bij extra afvlak elco etc.
Het ging een stuk beter met een Mosfet tussen de brug en de afvlak elco die werd afgeschakeld als de afvlak elco op spanning was en aangeschakeld op de nuldoorgangen van de wisselspanning (tip van iemand hier op het forum). Was een handje vol onderdelen enn gaf een vrij nette regeling. Het is al weer een tijdje geleden en ik heb er geen schema meer liggen (en voeding is bij een vriend in gebruik).
Rene

Even een vraagje hierover tussendoor: lijkt dat schakelen van die mosfet tussen brug en afvlakelco niet een beetje op de manier waarop een buck-converter werkt?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)