Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

Hoeveel pootjes hebben die dingen?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

heb ze hier ook liggen, als t goed is 3 pootjes en worden gebruikt in pir sensoren. dit is de bewegings sensor..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 3 maart 2013 21:14:27 schreef MNM(tm):
Hoeveel pootjes hebben die dingen?

Hoeveel pootjes heeft een transistor? ;)

@testman
Zou kunnen. Ik zoek een datasheet.

Het zou dus een IR cel zijn, maar beslist géén transitor, want dan zou ik dioden meten.
Ik heb nog even met ohmmeter en een HID lamp geprobeerd en dan krijg ik een uitslag. Dat kan dan òf door het IR, òf door het UV zijn...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 3 maart 2013 21:31:10 (34%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

@Hewlett :
Ik heb een belangrijke edit in mijn antwoord op je vraag gemaakt !
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1485843#1485843

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Tidak Ada : lijkt erg veel op sensors die in pir's zitten. de lens laat alleen ir door (dacht ik)

RAAF12

Golden Member

Op 3 maart 2013 21:28:33 schreef Tidak Ada:
[...] Hoeveel pootjes heeft een transistor? ;)

@testman
Zou kunnen. Ik zoek een datasheet.

Het zou dus een IR cel zijn, maar beslist géén transitor, want dan zou ik dioden meten.
Ik heb nog even met ohmmeter en een HID lamp geprobeerd en dan krijg ik een uitslag. Dat kan dan òf door het IR, òf door het UV zijn...

Zonnebril er tussen houden! Gewoon IR dat komt het meeste (99.9%) voor.

...en dáárom wilde ik dus weten hoeveel pootjes die dingen hebben!
Met drie pootjes is de kans heel groot dat het PIR bewegingssensoren zijn, maar met twee pootjes zouden het eerder IR diodes zijn.

@Tidak: natuurlijk weet ik heus wel hoeveel pootjes een transistor heeft, maar op de foto's is het niet te zien en het zijn ook niet echt transistoren, hè? ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Tidak Ada

Golden Member

Ik had immers geschreven :
"Verder ziet het er uit als een transistor, maar ik kan geen diodes meten." ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hewlett

Honourable Member

@Tidak Ada. Dank voor je antwoord. Als ik je beschrijving zo lees dan lijkt het inderdaad op een Clark cell. Nog nooit eerder van gehoord, weer wat geleerd. Ik ga me wat in de standard cellen verdiepen, daar weet ik weinig van.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Op 3 maart 2013 22:49:55 schreef Tidak Ada:
Ik had immers geschreven :
"Verder ziet het er uit als een transistor, maar ik kan geen diodes meten." ;)

Wat eruit ziet als een transistor, hoeft dat niet te zijn, hè?! ;)

(Overigens had ik blijkbaar over die zin heen gelezen, vandaar mijn vraag.)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik heb een voeding uit een oude type machine, daarin zit een onderdeelin dat ik niet ken, en ook niet kan vinden op het net.
Weet iemand wat het is?
http://www.jcbrune.nl/str20012.jpg

flash2b

Special Member

Een dubbel transistor van Sanken ? (=SK)

Kan een ic zijn (schakelende voeding).

maartenbakker

Golden Member

Mijn ECA-boekje waarin 'alle' hybrides van de modellen STuK en SToRing instaan kent de STR20005. Dat is een schakelende regelaar 5V 2A met ingangsspanning 8-40V, rendement 70-90%, disspiatie max 55W.

Mijn sterke vermoeden is, dat de STR20012 het 12V-broertje daarvan is.

Ingang pin 4, massa pin 5, pin 3 kathode van diode naar massa en uitgangsspoel, pin 2 feedback achter uitgangsspoel.

De aansluitingen kan je controleren aan de hand van de printplaat waar hij opzat, de bijbehorende spoel kan je daar ook het beste vanaf halen want van de juiste waarde heb ik geen idee. Teken simpelweg even het schema op, dan weet je waar je aan toe bent.

P.S. Hoe heb je gezocht? Google geeft op het eerste gezicht minstens tientallen resultaten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

bedankt voor de info.
Ik had op datasheetcatalog gezocht, ik meende echt dat die alle componenten had.

meen dat dit ic vaker in oude vhs recorders zat onderdeel van de smps voeding eigenlijk..

ik heb hier de str20013 liggen van deze reeks ..

hier is de datasheet van de 2000 reeks choppers http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/38444/SANKEN/STR2013.h…

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 5 maart 2013 18:51:54 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ha, daar ben ikblij mee, merci.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb hier een gelijkrichter liggen met het opschrift SI 7949 waar ik geen datasheet van kan vinden. Ik moet namelijk de max spanning en stroom weten.

maartenbakker

Golden Member

Die is in december 1979 gemaakt door SI... Staat er nergens nog iets anders op?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb hier iets van een diode / zenerdiode / varicap of iets in die geest .

http://www.uploadarchief.net/files/download/p1010169.jpg

Als ik het op de diodetest meet dan krijg ik in beide richtingen 859 mV .

En met de handige zenertester(*) krijg een spanning van 4.5 volt te zien .

Het komt uit een schakelende 12 volt 25 ampere voeding van victron energy.

wie heeft er meer info over ?

* http://www.circuitsonline.net/schakelingen/150/meten-en-testen/handige…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 9 maart 2013 17:18:04 (0%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dit topic is gesloten