Show your projects! Part 27

Dit topic is gesloten

blackdog

Golden Member

Hi bobo1on1,

Ik lees dat je veel vermogen wilt in een kleine ruimte en voor de TDA7850 gekozen hebt.
Dit is zeker een leuk IC maar ik heb toch wel wat opmekingen over je printje.

Ben je er bewust van hoe groot de stromen zullen worden bij volle uitsturing van 4 kanalen tegelijk...
Je hebt een kleine 220uF condensator over de voeding staan,
dat is voor NIET voldoende als je voedingskabels tientale centimeters worden.

Verder geld de grafieken voor de totale dissipatie niet, als je echt 18V gaat gebruiken als voeding.
De grafieken gelden voor 14.4V en dan is bij volle uitsturing ongeveer een koelplaat nodig van 2C/Watt.
Bij 18V zal je zeker niet hoger mogen zitten dan 1C/watt.

Het koelelement dat aan jouw printje vastzit heeft zeker niet de capaciteit voor het goed koelen van de TDA7850.
Hou er ook rekening mee dat een koelelement alleen goed kan werken in de vrije lucht,
dus als je zoals je al aangeeft, weinig ruimte hebt en het koelelement IN je behuizing plaats gaat het zeker mis.
Dit houd dan in dat de termische beveiliging in werking gaat treden.

Wat de vermogens betreft, kijk altijd naar het vermogen dat geleverd kan worden bij max 1% vervorming,
en dan ook nog bij hogere frequenties dan 1Khz.
Dat geeft een veel beter beeld van de kwaliteit van de versterker.

De voeding die je gaat gebruiken moet natuurlijk wel het vermogen goed kunnen leveren.
Wat ga je daar voor gebruiken?

Laten we even uitgaan van dat je echt 18V voeding hebt voor de versterkers.
De luidsprekers hangen in een brug bij de TDA7850.
Dit houd in dat het berekenen van de stroom lekker makkelijk is.
Gewoon de voedingspanning delen door de luidspreker impedantie.
Dat is dus 18V / 4 Ohm - 4,5 Ampere, zeg maar 4 Ampere omdat je altijd wat verlies hebt.
Dit natuurlijk 4x omdat je vier versterkertrapjes hebt.
De totale stroom die de voeding moet leveren is in de pieken dus 16A.
Begrijp je nu waarom die 220uF op jouw printje wat klein is...
Dit wordt steed erger als je voedings draden langer en dunner worden.

Hou bij de opbouw dus rekening met grote stromen.
Zorg voor een groot genoeg koelelement.
Zorg er voor dat het koelelement zijn werk kan doen, dus de lamellen moeten vertikaal staan
Hou de voedings en luidspreker kabels goed gescheiden van de ingangen.

Als je de spullen hebt er voor meet eens aan de versterker bij volle uitsturing.
Kijk naar de rimpel op de voeding.
Meet het verlies over je kabels.
Blijft de versterker stabiel bij verschillende uitsturings niveau's?

Wat wel handig is van de TDA7850 dat de TAB, pin-1 aan massa ligt.
Je hoeft dus geen isolatie plaatje te gebruiken als je hem op het koelelement schroeft.
Gebruik wel een dunne laag koelpasta.
Let ook op dat je het IC ook niet te vast schroeft, het gaat dan een beetje bol staan
en maakt dan geen goed contact meer met de koelplaat.

Mijn 2 cent :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Als cadeau heb ik een woordklok gebouwd. Het denkwerk wordt gedaan door een PIC16F1825 (leuke chip), RTC is een DS1307. De leds voor de verschillende woorden worden aangestuurd door een reeks van 74HC595 en ULN2803 chips. Foto's zeggen meer dan woorden, dus:

De kale (enkelzijdige) printplaat:
http://www.uploadarchief.net/files/download/2013-05-20%2018.24.04.jpg

De hoogte van de printplaat op het smalle gedeelte is slechts 27 mm, en het dunste spoortje heeft een breedte van 12 mil.

En bestukt:
http://www.uploadarchief.net/files/download/2013-05-20%2022.36.47.jpg

Het binnenwerk van de klok:
http://www.uploadarchief.net/files/download/2013-05-23%2020.24.58.jpg

En het eindresultaat:
http://www.uploadarchief.net/files/download/2013-05-23%2022.28.33.jpg

Sorry voor de wazige foto, ik kreeg het niet mooier met m'n mobiel. In het echt ziet het er veel strakker uit natuurlijk ;).

De afmetingen van de klok zijn ongeveer 25*25 cm. De helderheid wordt automatisch aangepast met behulp van een LDR. Het verbruik varieert tussen 0,3 en 3W.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

weer een ledproject ; een magcharger omgebouwd naar een 10 watt led ipv de 10 watt halogeenpit welke al dood is als de lamp valt of te hard wordt weggezet.. de led zelf komt uit een e27 spotje met een verbogen to 3 koelblok wat als een ster in de dikke alu behuizing van de maglite klemt. omdat de led werkt met 7,4v 1,4a en de accu maar 6v is heb ik er een lt1072 ingebouwd als buck booster naar 7,4v. het was gunstiger geweest om er 14,3v van te maken en de led in serie te kunnen zetten ( multichip led ) maar dat kan de lt1072 niet leveren zonder voeding van 9 volt. voordeel van de buck converter is wel dat ondanks een zakkende accuspanning de led toch de volle 10 watt af blijft geven. de lamp is ook zo weer terug te bouwen naar halogeen. wel is de bundel draai instelling niet meer aanwezig met de led omdat de originele lens voor een led niet bruikbaar was. de lens van het spotje met wat vijlwerk past heel mooi in de lamp. het is een stevige powerled, want met testen had ik een doekje op de led liggen omdat je anders weer een dag koppijn hebt als je erin hebt gekeken. het katoenen doekje rookt al na een paar minuten :)

@ kloppertje, leuk ontwerp klok met die aparte vakjes. als deze op een slaapkamer hangt geeft hij dan niet teveel licht af ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Leuk ding ! Hoe heb je de frontplaat gemaakt ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De lichtsterkte wordt automatisch aangepast aan de hoeveelheid omgevingslicht.

De frontpage is gemaakt door meerdere transparanten over elkaar heen te leggen.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Ik denk dat ik zo'n klok mezelf cadeau ga doen! ULN's zat, leds kan ik ook wel ergens vinden in mijn rommelbak.

Ik zal eens een concept uitwerken. Ik denk aan mat zwart acrylglas lasersnijden. Dat is natuurlijk ontzettend strak. half Opaal wit acrylglas erachter om het diffuus te maken. Ikea fotolijst als behuizing,
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00078051/

Lambiek

Special Member

@ Kloppertje,
Gaaf ding man. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Super: Die fotolijst heb ik ook precies gebruikt. Prima formaat, ook in de diepte: er is genoeg ruimte voor tussenschotjes en verlichting.
Aan lasersnijden heb ik ook gedacht, het probleem is dan wel dat de middelste stukken van de letters, bijvoorbeeld bij de O, R en Q, eruit vallen. Als je diffuus acryl erachter wilt doen moet je wel een erg dun laagje nemen, anders verlies je te veel licht. Ik heb zelf een stuk kalkpapier gebruikt.

@Lambiek: Bedankt!

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

De "losse" delen zou ik op het acrylglass wat erachter zou komen kunnen lijmen.

"Licht opaal Lichttransmissie: 82%"

Hoe werkt die RTC trouwens? Je zet 1 keer de tijd en dan kun je die later uitlezen, lijkt me.

Wat zou het mooist zijn? Blauw/Groen of "Witte" leds?

[Bericht gewijzigd door SuperŪ op zondag 26 mei 2013 11:59:10 (12%)

Er zit een instelmenu in de klok, daarmee kun je de RTC instellen. Verder geeft de RTC elke seconde een puls. Als er 60 pulsen geweest zijn wordt de RTC uitgelezen. Er zit ook nog een backup batterij bij de RTC, dus zonder voeding telt de RTC gewoon door.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
Sonytech

Overleden

@Super Of je hangt gewoon een tablet aan de muur ....

http://test.circuitconcepts.nl/woordklok.php

Een tijdje geleden gemaakt om wat met PHP te oefenen.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Leuk! :)

Ik wil het eigenlijk wel gewoon in elektronica in elkaar beunen. Dat is toch wel leuker dan met een tablet :)

Wat zou het mooist zijn? Blauw/Groen of "Witte" leds? De rtc is al besteld dus dat komt wel goed. Dan is enkel de vraag welke leds ik ga bestellen.
Zijn die schuifregisters en ULN's trouwens snel genoeg om te pwm'en of pwm je ze niet als je wilt dimmen?

Wit of warm wit op zwart ziet er wel mooi uit. PWM'en van de ULN's doe ik door een PWM signaal op de Output Enable van de schuifregisters te zetten, gaat prima met zo'n 300 Hz.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Op 26 mei 2013 12:07:06 schreef kloppertje:
Wit of warm wit op zwart ziet er wel mooi uit. PWM'en van de ULN's doe ik door een PWM signaal op de Output Enable van de schuifregisters te zetten, gaat prima met zo'n 300 Hz.

Slim! 300 Hz lijkt me meer dan voldoende wat betreft snelheid. Gebruik je gewoon een standaard PWM "DAC" din van je pic?

Hoppakee, ook de leds besteld. Tamelijk impulsief project, maar het is leuk, "praktisch" en niet belachelijk duur om te maken.

[Bericht gewijzigd door SuperŪ op zondag 26 mei 2013 12:28:05 (14%)

DAC = Digital to Analog Converter. Die zit er wel op, maar die gebruik ik daar niet voor. Ik gebruik de ingebouwde CCP module.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Ah ok. Ik wil een Atmel ic gebruiken aangezien ik die nog heb, er genoeg IO op zit en ik er al wat ervaring mee heb.
Dat PWM'en komt wel goed. Ik heb er nog tijd genoeg voor aangezien ik wat spulletjes op eBay heb besteld.
Ik zal me eens verdiepen in het lasersnijden. Ik heb geen idee welke formaten dat ding allemaal snapt.

Als je hem nog een keer zou maken, zou je dan weer sheets gebruiken? Plexiglas is wel weer 30 euro voor een plaatje zwart en wit..

[Bericht gewijzigd door SuperŪ op zondag 26 mei 2013 12:40:15 (17%)

Sine

Moderator

Hee Super, dit is een show topic, als je er eentje wilt gaan bouwen kun je daar beter een apart topic voor starten.

Op 26 mei 2013 12:41:31 schreef Sine:
Hee Super, dit is een show topic, als je er eentje wilt gaan bouwen kun je daar beter een apart topic voor starten.

Helemaal gelijk, mijn excuses. Ik werd wat enthousiast.

Ook weer eens een Projectje af om te showen.

Een Nixie tube Thermometer. Ééntje voor de temperatuur binnen en eentje voor buiten.

Doordat het transparante plexiglas schijnbaar de kleur oppakt gaat het op elke hoek in het plexiglas oplichten wat ik een erg mooi bijkomend effect vind.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MQIL4644.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-86SLITIP.jpg

Nog even een totaalplaatje van wat ik nu heb staan.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZBXCJ7OA.jpg

(nieuwe project is een Numitron klok.)

Op 25 mei 2013 10:46:20 schreef blackdog:
Hi bobo1on1,

Ik lees dat je veel vermogen wilt in een kleine ruimte en voor de TDA7850 gekozen hebt.
Dit is zeker een leuk IC maar ik heb toch wel wat opmekingen over je printje.

Ben je er bewust van hoe groot de stromen zullen worden bij volle uitsturing van 4 kanalen tegelijk...
Je hebt een kleine 220uF condensator over de voeding staan,
dat is voor NIET voldoende als je voedingskabels tientale centimeters worden.

Mja dan krijgt hij wat minder spanning, pech gehad, een situatie waarbij alle kanalen volledig uitgestuurd worden zal in de praktijk nauwelijks voorkomen.

Verder geld de grafieken voor de totale dissipatie niet, als je echt 18V gaat gebruiken als voeding.
De grafieken gelden voor 14.4V en dan is bij volle uitsturing ongeveer een koelplaat nodig van 2C/Watt.
Bij 18V zal je zeker niet hoger mogen zitten dan 1C/watt.

Het koelelement dat aan jouw printje vastzit heeft zeker niet de capaciteit voor het goed koelen van de TDA7850.
Hou er ook rekening mee dat een koelelement alleen goed kan werken in de vrije lucht,
dus als je zoals je al aangeeft, weinig ruimte hebt en het koelelement IN je behuizing plaats gaat het zeker mis.
Dit houd dan in dat de termische beveiliging in werking gaat treden.

Hier heb je zeker gelijk in, maar ga je de versterker gebruiken waar hij voor is bedoeld, namelijk muziek maken, dan zal je zeker niet in de buurt komen van de thermische beveiliging, mocht dat toch vaak voorkomen dan zet ik er wel een ventilator op.
Overigens heb ik het idee dat ic versterkers over het algemeen toch een wat hoge thermische weerstand hebben naar de heatsink, ik heb eens een TDA7293 na ongeveer 10 seconden in de thermische limiter gekregen door hem 50 watt te laten verstoken, dat terwijl de heatsink zeker groot genoeg was en de koppeling naar de heatsink met koelpasta en een mica plaatje toch ook voldoende zou moeten zijn.
Het zou dus maar zo kunnen dat de TDA7850 vrij snel in de thermische beveiliging springt als je alle kanalen volledig uitstuurt, helaas heb ik hier geen vermogensweerstanden liggen om dat te testen.

Wat de vermogens betreft, kijk altijd naar het vermogen dat geleverd kan worden bij max 1% vervorming,
en dan ook nog bij hogere frequenties dan 1Khz.
Dat geeft een veel beter beeld van de kwaliteit van de versterker.

Ik heb er naar gekeken, het leek me wel redelijk te zijn, sowieso klinken alle versterkers voor mij hetzelfde dus ik maak me er niet zo druk om.

De voeding die je gaat gebruiken moet natuurlijk wel het vermogen goed kunnen leveren.
Wat ga je daar voor gebruiken?

Laten we even uitgaan van dat je echt 18V voeding hebt voor de versterkers.
De luidsprekers hangen in een brug bij de TDA7850.
Dit houd in dat het berekenen van de stroom lekker makkelijk is.
Gewoon de voedingspanning delen door de luidspreker impedantie.
Dat is dus 18V / 4 Ohm - 4,5 Ampere, zeg maar 4 Ampere omdat je altijd wat verlies hebt.
Dit natuurlijk 4x omdat je vier versterkertrapjes hebt.
De totale stroom die de voeding moet leveren is in de pieken dus 16A.
Begrijp je nu waarom die 220uF op jouw printje wat klein is...
Dit wordt steed erger als je voedings draden langer en dunner worden.

Hou bij de opbouw dus rekening met grote stromen.
Zorg voor een groot genoeg koelelement.
Zorg er voor dat het koelelement zijn werk kan doen, dus de lamellen moeten vertikaal staan
Hou de voedings en luidspreker kabels goed gescheiden van de ingangen.

Als je de spullen hebt er voor meet eens aan de versterker bij volle uitsturing.
Kijk naar de rimpel op de voeding.
Meet het verlies over je kabels.
Blijft de versterker stabiel bij verschillende uitsturings niveau's?

Ik heb een 170 VA trafo die onbelast na gelijkrichting ongeveer 22 volt levert, achter de gelijkrichter zit 33600µF aan elco's, daarop heb ik een lineaire spanningsregelaar op aangesloten die ik heb gemaakt met een mosfet en een opamp, die ik heb afgeregeld op 18 volt, ik weet nog niet of ik deze definitief ga gebruiken, ik heb hem op een gaatjesprint gebouwd en dat vind ik niet netjes staan, ook zit er geen stroombeperking op. Misschien hang ik de versterker wel aan een LM338 ofzo.
De opamp wordt gevoed met een hogere spanning, zodat de mosfet in verzadiging gestuurd kan worden.
Dit kan geen 16 ampere leveren, in ieder geval niet langdurig en zeker niet op 18 volt, maar dat heb ik voor mijn gebruik ook niet nodig.

Wat wel handig is van de TDA7850 dat de TAB, pin-1 aan massa ligt.
Je hoeft dus geen isolatie plaatje te gebruiken als je hem op het koelelement schroeft.
Gebruik wel een dunne laag koelpasta.
Let ook op dat je het IC ook niet te vast schroeft, het gaat dan een beetje bol staan
en maakt dan geen goed contact meer met de koelplaat.

Bedankt, ik zal er rekening mee houden.

Mijn 2 cent :-)

Gegroet,
Blackdog

Op zich heb je helemaal gelijk, maar bij langdurige volledige uitsturing gaan de luidsprekers roken, en staan de buren voor de deur om te vragen of het wat zachter mag, nog voor dat de heatsink is opgewarmd.
Ik heb wat drum and bass gedraait met 2 8 ohm luidsprekers eraan, met het volume zo ingesteld dat de maximale piekspanning op de uitgang 14 volt was (harder wilde mijn notebook niet), na een minuut of 10 in de herrie gezeten te hebben was de heatsink net lauw.
Deze versterker zal voor mijn gebruik prima voldoen, en het ergste wat er kan gebeuren is dat de zekering doorbrandt, dan zet ik er wel een nieuwe in.

Omdat dit toch uiteindelijk een plaatjes thread is, is hier het schema en een foto van de gestabiliseerde low drop voeding, het is de bedoeling dat hier twee versterker printen op aangesloten kunnen worden.

http://i.imgur.com/RfTF7N7.png
http://i.imgur.com/MawV53G.jpg

Op 27 mei 2013 02:19:36 schreef bobo1on1:
Ik heb een 170 VA trafo die onbelast na gelijkrichting ongeveer 22 volt levert, achter de gelijkrichter zit 33600µF aan elco's, daarop heb ik een lineaire spanningsregelaar op aangesloten die ik heb gemaakt met een mosfet en een opamp, die ik heb afgeregeld op 18 volt, ik weet nog niet of ik deze definitief ga gebruiken, ik heb hem op een gaatjesprint gebouwd en dat vind ik niet netjes staan, ook zit er geen stroombeperking op.

Dat lijkt me nogal krap. Die 22V zal een volt of 4 a 5 inzakken als je hem belast, en dan blijft er weinig ruimte over voor de regelaar. Wel grappig dat je zo waarschijnlijk een dropout van minder dan 0.1V kan bereiken, vermoed ik. :-)

@testman hieronder: Hier in NL is de uitgangsimpedantie van het net erg laag hoor. Beduidend minder dan 1 ohm. Bij m'n moeder in zuidfrankrijk richting 1 ohm. En je hoort hier verhalen van mensen die in derde-wereld landen een beetje afgelegen wonen en dan is het nog erger. Maar hier in NL of BE is 20% verandering bij "de droger" wel heel erg veel (ik kom op rond de 2.5 ohm).

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 27 mei 2013 09:04:30 (20%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

tevens is de 22v sterk afhankelijk van de netspanning, kan zijn als je de droger in huis aanzet dat je meteen nog maar 18v overhoud :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Het is normaalgesproken zonde van het verstookte vermogen om een eindtrap achter een spanningsregelaar te hangen, of mis ik wat?

P.S. Overigens wel een mooie voeding.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 27 mei 2013 11:49:11 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de maximale spanning van het IC is 18v en de voeding levert 22v, mijn keuze zou een andere trafo zijn

blackdog

Golden Member

Hi bobo1on1,

Ik hou er altijd rekening mee dat b.v. een versterker of ander apparaat ook "anders" gebruikt gaat worden dan waar het in eerste instantie voor bedoeld was.

In jou situatie b.v. dat he hem voor een feestje gaat gebruiken, of je familie het gebruikt waar jij niets van weet, ff lekker hard draaien als jij er niet bent :-)

Door de grote hoeveelheid aan bufferelco's zie ik niet direct het nut van de dubbele LDO die je er bij gebouwd hebt,
maar het levert je in ieder geval een lekker strakke voeding op.
Door de spannings verdubbeling krijg je een hele lage dropout,
meestal rond de 0,1 tot 0,2V en dat is natuurlijk heel mooi.

Ik heb een schakeling gemaakt, hoe je het met minder onderdelen kan doen en een beter regelaar krijgt.
Je hebt misschien deze onderdelen helemaal niet liggen, maar ik hoop dat je het in ieder geval
leuk vind om er naar te kijken hoe ik zoiets zou oplossen.

Tekening Zenerspanningen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/bobo1on1-a.GIF
De Zenet D1 van 5,6V is er voor om te zorgen dat ik niet boven de max spanning uitkom van de TL431/LM334 in geval van opstarten/fout situatie.

De stroombron LM334 levert iets meer dan 8mA.
Het verbruik van een TL072 totaal is max 5mA, typical 3mA.
R4, P1 en R5 verbruiken max 1mA.

Dan is de 8mA voldoende, vind je dit te krap dan kan je de 8,2 Ohm weerstand van de LM334 verkleinen naar 6,8 Ohm.

Voordeel van deze schakeling...
Totaal bromvrij, lage uitgansimpedantie, minder onderdelen, dus ook kleiner te bouwen :-)

Succes!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dit topic is gesloten