Hallo,
Ook hier een gebruiker van de ts11 sub, die onweergeluiden maakt. Onwijs irritant en in eerste instantie was ik eigenlijk helemaal klaar met HK, omdat ze een bekend probleem totaal ontkennen, en service ver te zoeken is. Tot zover de frustratie... De sub stond genomineerd voor enkeltje vuilstort, maar aangezien ik het geluid toch wel overdonderend vond toen het apparaat nog deed, ben ik verder gaan zoeken naar een DIY-oplossing. Via google kwam ik op dit forum terecht en heb ik de tips van een aantal forumleden gevolgd.
Intussen heb ik via CE repair de amp assy en de class d module besteld zoals eerder beschreven in dit forum. Boel aan mekaar gesoldeerd, alleen nu loop ik tegen het volgende aan, bij het inschakelen van de hoofdschakelaar brand de zekering elke keer door. Voeding los geeft keurig 48 volt op beide uitgangen, en ook met de control assy losgekoppeld blijft de zekering eruit springen. Met de control assy en led aangekoppeld gaat deze kort oranje branden, en na een seconde of 3 weer langzaam uit, het normale gedrag als je de hoofdschakelaar uit zet, maar zekering blijft doorbranden. Dus voorzover ik kan conluderen zit het euvel ergens in de amp assy en/of class d module.
Het koellichaam op de class-d module drukt tegen Q10 en Q11 (Mosfet's) en in de oude situatie zat hier een stukje kunststof en wat koelpasta om contact te maken met het koellichaam. Dat kunststof heb ik vervangen door een stukje aluminium en silvergrease, voor een betere warmtegeleiding.
Maar.... nu vroeg ik mij af, was dat wel verstandig? Wat is de achterliggende gedachte van dat stukje kunststof? Want met mijn creatie van aluminium en silvergrease heb ik natuurlijk een mooie geleider van warmte gemaakt, maar ook een perfecte van elektriciteit. En kan het zijn dat ik er zelf voor gezorgd heb dat de mosfets onderling electrische verbinding met elkaar gemaakt hebben via het metalen deel wat tegen het koellichaam aandrukt? Voor de duidelijkheid, de pinnetjes van de mosfet zelf hebben geen contact gemaakt met de koelpasta/aluminium of koellichaam.
Nu heb ik het koellichaam los gehaald van het bord, en de zekering blijft nog steeds doorbranden, kan het zijn dat ik blijvende schade gemaakt heb met mijn 'creatie'?
Misschien moet ik het probleem ergens anders zoeken, en ik ben erg benieuwd naar jullie visie.
Groeten,
Aard