Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Zo heb je geen toeloop en zo ineens weer 3 achterelkaar. Dank aan allen. Ik gooi de OQ'tjes even in de lijst van het andere topic.

Die bovenste hybride is genummerd met de laatste 5 cijfers van zijn 12NC. Gaat bij mij wel de database in, maar de kans dat dat anytime soon ergens mee matcht is niet heel groot.

@Arco hieronder: zeer nuttige aanvulling! De OQ0145 ook?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Komen allen uit een PM3310 DSO.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Deze modules kwam ik laatst tegen in een doosje discrete opamps, op de beurs in Driebergen.

Type DOA-42 differential amplifiers.
http://www.uploadarchief.net/files/download/p1280287.jpg
De modules zijn discreet opgebouwd, dit is op sommige te zien doordat de hars doorzichtig is. Nu dacht ik dat deze Philips fabricaat zijn, kan iemand hier opheldering over verschaffen ?

(OT)

In het doosje zaten nog een aantal Philbrick en analog devices opamps.
http://www.uploadarchief.net/files/download/p1280292.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/p1280290.jpg

expert in percussive maintenance

Ik heb er nog 2 die ik gisteren niet meteen vond.

TV op hotelkamer in Italie:
22PFL3404D/12 - FZ1A0S44002608 - TPM2.1E LA - Assembled in Poland
http://i39.tinypic.com/357lr9x.jpg

TV op mijn slaapkamer:
32PFL8404H/12 - VN2B0943104002 - Q548.1E LA - Assembled in Hungary
http://i43.tinypic.com/k1yhvl.jpg
Op de doos van deze tv staat het volgende nummer: 3139 126 56353

maartenbakker

Golden Member

@florick: ik zie geen kenmerken waardoor ik meteen denk dat ze van Philips komen. Waarvandaan wel moet ik je het antwoord nog even schuldig blijven.

@luckyboy: dankjewel, weer wat voer voor m'n hongerige database. FZ voeg ik toe, het nummer op de doos van het tweede toestel wijst erop dat de doos in Singapore ontworpen is. Ik heb tot nu toe nog nooit een 12NC uit Hongarije gezien op of in een televisie, dus daar doen ze kennelijk erg weinig anders dan assembleren. Let maar op of je ooit als 3e en 4e cijfer 43 tegenkomt, dat wijst in elk geval op Hongarije. 14 misschien ook, maar dat weet ik niet zeker al moet dat een land zijn waarvan de naam waarschijnlijk met een H of een I begint.

Overigens interessante tekst op de typesticker van je slaapkamer-TV. Op het oog Russisch maar bij nadere bestudering is het dat niet. Iemand enig idee? Het lijkt ook geen Bulgaars of Servisch, maar het moet haast wel.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 9 november 2013 18:23:36 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die blauwe connectoren aan de Analog Devices opamps hebben iig een Philips-nummer(2422...),maar dat zal niets met de opamp te maken hebben,ze zitten op het printje,dus het zal er achteraf opgezet zijn.

@maarten, voor welk land staat 38 in 3138? Aangetroffen in LCD-monitor.
Waarschijnlijk hetzelfde land als BZ, want dat stond op dezelfde sticker.
Volgens de lijst is het Suzhou, China.
Hier de foto:http://i39.tinypic.com/2r2yyc5.jpg

maartenbakker

Golden Member

Zeer scherp gespot! Het kan zelfs dat de complete printplaatjes waar die AD-opamps op zitten van Philips komen. Florick, zou je eens onderop kunnen kijken naar nummers of stempels?

Wat betreft de 12NC's: 38 staat voor Taiwan en die besteedden inderdaad productie uit naar China. Tot ongeveer 35 (foutmarge +-2) ging de toewijzing van nummers aan landen voor zover ik kan overzien alfabetisch, daarna kwamen nieuwe landen er kennelijk op volgorde van opening van de vestiging bij zodat Taiwan na Turkije en de VS komt, maar vóór Singapore, China en Hongarije.

[Edit: Taiwan produceerde eind jaren '70 al de TX en ik vermoed eigenlijk dat ze ten tijde van de E1 al produceerden. Waarschijnlijk met de komst van de homecomputer pas overgeschakeld op monitoren. In het boek van Wisse Dekker moet te vinden zijn wanneer hij in Singapore zaken begon te doen, zal ik binnenkort nog eens nagaan.]

Wat ik aan geverifieerde landnummers heb, zal ik binnenkort eens in het 12NC-topic posten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Singapore SV was al bezig met productie van de CTX in 8404(4de week van 1984).

Ook heb ik SV aangetroffen op een tuner die gemaakt was in Indonesia.

Ik wist niet dat Philips Dendermonde nog bestond in 2005.
http://img.photobucket.com/albums/v225/djdstroy/JULY%202012/DSC09204.j…
Duitse landcode in 12NC.

Sticker op het loopwerk van een CD753:
http://lampizator.eu/lampizator/references/Philips%20CD753/IMG_5450.jp…
en
http://www.cdmods.neostrada.pl/fotki/753/DSC02097.jpg
Oostenrijkse landcode in 12NC.

Edit: FZ is nog niet toegevoegd.

maartenbakker

Golden Member

Klopt, ik heb een paar stukken pending staan, moest toch even soep maken en opeten ;)

Interessante luidspreker! Het bovenste nummer van 13 cijfers is kennelijk een BMW-code, dus aan de 6512 waar die mee begint kan je geen Philipsconclusie verbinden.

De 12NC die daaronder staat is 4304 078 58261 en begint dus met 4304, wat een bijzonderheid is. Vroeger was dat 2404 voor luidsprekers voorzover geen 2422, en ook de 2e cijfergroep is (dus) compleet anders.

Conclusie is dat het uit een andere Belgische fabriek komt, of dat dezelfde fabriek naar een ander bedrijfsonderdeel verhuisd is of zelfstandig is doorgegaan (kennelijk erven veel ex-Philipsbedrijven een handvol 12NC-reeksen bij afstoting, ik heb al raar hergebruik gezien ook). Jammer dat er geen codeletters opstaan om de fabriek aan te geven; met een beetje geluk kan je dat nog wel aan de tweede cijfergroep zien, maar die kan ik nog niet effectief decoderen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Lekkere soep ? :9 ;)

Ik heb hier nog een 65 paginas dik overzicht van oude Philips buizen, vanaf de IZD.
Het is door een Australiër gemaakt, die wat dat betreft dezelfde affinitiet voor Philips heeft als jij. Helaas geen fabrieks- en datumcodes.
Ken je trouwens de listing met datumcodes van Philips buizen al, die Frank Philipse op zijn site heeeft staan?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Bijna net zo goed als die van jou in Deurne ;) Bovendien met veel verse groente erin, voor degenen die mijn eerdere opmerking over het gebruik van de groentela voor accu's hebben gelezen en zich daarover ongerust maakten.

Ik denk dat ik die lijst ken (familie van de bekende PhilipsCodeListABv10.pdf), maar ik zal de site van Frank Philipse nog eens checken. Dat Australische werkje heeft echter wel mijn interesse!

@LB: Van die S zal ik maar een 9 maken voor het gemak, is erg slecht leesbaar maar kan niets anders zijn; FZ toegevoegd, JT en KT imiddels ook. JT kende ik nog helemaal niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 november 2013 18:04:11 schreef maartenbakker:
Zeer scherp gespot! Het kan zelfs dat de complete printplaatjes waar die AD-opamps op zitten van Philips komen. Florick, zou je eens onderop kunnen kijken naar nummers of stempels?

volgens mij geen Philips, maar misschien toch interessant.
http://www.uploadarchief.net/files/download/p1280293.jpg

De connectoren zijn helaas niet van dezelfde bron afkomstig.

expert in percussive maintenance
maartenbakker

Golden Member

Dat schreef ik toch al?

het nummer op de doos van het tweede toestel wijst erop dat de doos in Singapore ontworpen is

3139 wijst op Singapore, en de gebruikte fabrieksletters van Singapore (zelfs voor tunerproductie in het buitenland) zijn inderdaad SV.

3138 wijst op Taiwan, de gebruikte letters daarvan zijn TY voorzover het de eigen fabriek betreft.

Of hebben we het over iets anders?

Nagekomen bericht na wat bladeren op de Lampizator site: Daar wordt beweerd dat de TDA1549T DAC alleen maar in 1994 gemaakt en gebruikt is, maar zijn CD751 heeft een chip met datumcode in 1996 en de CD753's waar jij foto's van plaatste zijn van 1999/2000 dus zijn bewering lijkt niet te kloppen.

En als we het toch over CD-spelers hebben: Philips Dordrecht maakte delen van de beroemde CDM-loopwerken. Herkenbaar aan de enkele letter W. Ook de koppentrommelmotoren tot en met de laatste Philipsvideo kwamen daarvandaan. De W staat al in de lijst, deze producten moet ik nog toevoegen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik had het nu niet meer over mijn tv, maar over een foto van een tuner die ik op Internet vond.

maartenbakker

Golden Member

Okay, dan was ik degene die het niet meer helemaal volgde. Maar waarop doelde je precies? Dat er op de tuner naast 3139 en SV ook "Made in Indonesia" staat? Dat betekent voor zover ik kan overzien, dat ze in Singapore een beetje lui geweest zijn of het moederbedrijf niet op kosten wilden jagen door letters aan te vragen. Of het is net zoiets als Philips Leuven, Made in Holland.

Het hele tunerblikjesverhaal is trouwens vreemd. Die afdeling hoorde ooit bij consumentenelectronica inplaats van bij components, heeft ook nog een hele tijd in de verlaten fabriek in Krefeld gezeten, maar is alsnog ooit naar NXP gegaan en daar waarschijnlijk inmiddels ook afgestoten, want NXP is een chipsbakker en geen oudijzerboer...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik had het dus over dat er op de tuner naast 3139 en SV Made in Indonesia staat.

Binnenwerk van een CTX-S,Datumbereik moet aangepast worden:
http://i41.tinypic.com/15d53mg.jpg

maartenbakker

Golden Member

Ik heb mijn fout Malaysia verbeterd in bovenstaande bericht, daar staat nu Indonesia. Mijn inschatting van de situatie blijft bij gebrek aan beter staan.

Mooie foto, ik pas even het bereik aan. Aan de bovenkant zal het ook nog verder door moeten lopen aangezien ze ook chassis als de GR1-AX hebben geproduceerd maar daar heb ik zo gauw de gegevens even niet van.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 10 november 2013 18:10:07 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 9 november 2013 17:19:03 schreef maartenbakker:
[....]
Overigens interessante tekst op de typesticker van je slaapkamer-TV. Op het oog Russisch maar bij nadere bestudering is het dat niet. Iemand enig idee? Het lijkt ook geen Bulgaars of Servisch, maar het moet haast wel.

Google detecteert het als Tsjechisch ... Alleen staat er assembled in Hungary en het toch is geen Hongaars.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nog een Spaans tv-typeplaatje:

14GR1021/22S
ZB029049 013312
MADE IN SPAIN
http://i44.tinypic.com/2hpm5gy.jpg

Belgische FL1.1
http://i44.tinypic.com/2whm5qv.jpg

Een een tv met de letters TY, staat nog niet in de lijst:
http://i44.tinypic.com/2mg8bp3.jpg
14TX1004/00Z
TY021447

Merk ook de 12NC op in de linkerbovenhoek:
3122 123 34910

@hieronder: Ik zie op mijn LCD-scherm ook niet alles even goed,is trouwens een Philips 170B4BS/00Z gemaakt in Szombathely in de 39e week van 2003 :p
(staat ook niet in de lijst)

Hoe zit het met de kwaliteit van de huidige Philips PC-monitoren? Ik ben van plan om hem in de nabije toekomst te vervangen(lees:2-6 maanden) wegens slijtage en omdat er tegenwoordig monitoren zijn met beter beeld.

[Bericht gewijzigd door Luckyboy op zondag 10 november 2013 23:45:09 (16%)

maartenbakker

Golden Member

De spanjaard is inmiddels verwerkt. De rest doe ik gelijk even.

Op die 14TX1004 moet op de achterwand ook een los plakkertje aanwezig zijn met o.a. de datumcode. TY is in elk geval Taiwan, wat dus later de monitorfabriek werd en nog later de eerste voet aan de grond voor TPV. Het zal om een TX-chassis gaan.

De blog van Dhr. Sharp staat trouwens al als belangrijke bron in de wacht, dus ik weet niet of het echt handig is om daar losse exemplaren vanaf te trekken. Aan de andere kant duurt het nog wel even voordat ik mijn systeem op orde heb en levert het wel onmiddelijk nuttige informatie op op deze manier maar wel met het risico dat alles opnieuw moet. Als ik jou was zou ik trouwens die bronverwijzing gewoon in de foto's laten staan, zelfs al weet ik dat hij zelf ook een hekel heeft aan bronvermeldingen (er staan zelfs teksten van mij op zijn site die ik voor een andere site schreef, en vooral veel cut&paste van patenten en onbekende internetbronnen - niets mis met bronnen citeren maar een vermelding kan toch geen kwaad).

Overigens goed gespot die 12NC, op dit gammele LCD-scherm zie ik die dingen niet als de kijkhoek niet precies goed is. Het maakt duidelijk dat de TX oorspronkelijk een Nederlands ontwerp is.

De PC-monitoren van tegenwoordig vallen onder Cooperatie MMD Meridian U.A. in Amsterdam en worden sinds eind 2005 overwegend door TPV gemaakt, dat de fabrieken toen heeft overgenomen, maar ik heb ook al exemplaren gezien die door Qisda zijn gebouwd. De bouwkwaliteit lijkt minder goed dan Philips tot 2006 maar beter dan TPV tot 2006. Daarmee zitten ze zeer stevig in de middenmoot van de markt (dat is ook niet verbazingwekkend, want ongeveer alle monitoren die nu in de winkel staan worden door een van beide OEM's gemaakt zo lijkt het). Ik verkoop in elk geval al sinds 2000 vrijwel zonder uitval Philipsmonitoren en doe dat nog steeds zonder klachten(laatste tijd wel eens een uitstapje naar LG vanwege de IPS-panelen), dus als je een mooi model van Philips ziet ga alleszins je gang. Zelf heb ik er ook een paar in gebruik die al wat meer op leeftijd zijn, waaronder een CRT uit de oude Phonolafabriek F.I.M.I. te Saronno die nu bij Barco hoort.

http://cdmods.neostrada.pl/fotki/marantzcd237/6.jpg is ook erg interessant. Zo even verwerken, net als jouw monitor.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ Maarten: de cyrillische tekst is Oekraiens. Er staat "vloeibarekristal televisie, geproduceerd in Hongarije"

maartenbakker

Golden Member

Ah, kijk aan, dankjewel! Mijn vermoeden van wat er stond klopte opzich, maar ik kon de woorden ook met een snelle ronde langs Google translate van geen kanten thuisbrengen, want ze waren net even anders dan die in andere talen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 november 2013 18:04:11 schreef maartenbakker:
... In het boek van Wisse Dekker moet te vinden zijn wanneer hij in Singapore zaken begon te doen, zal ik binnenkort nog eens nagaan.]

Wat ik aan geverifieerde landnummers heb, zal ik binnenkort eens in het 12NC-topic posten.

In 2011 werd het 60 jarig bestaan van Philips in Singapore gevierd.

Groeten, Ron.

maartenbakker

Golden Member

Heb je dat ook wel eens, een antwoord dat juist meer vragen oproept? ;) 1951 is nog ruim vóór Wisse Dekker, en ik vraag me af wanneer er daadwerkelijk productie heen is gegaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten