Je mooiste meetapparatuur. Deel 7

Dit topic is gesloten

Sonytech

Overleden

x

[Bericht gewijzigd door Sonytech op zondag 20 juli 2014 17:01:56 (100%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

@MonsterVisje:
Dus zoiets
http://www.uploadarchief.net/files/download/greatzschakeling.jpg
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
maartenbakker

Golden Member

Lijkt me inderdaad dat die op de plek van de brugcel zitten. Is ook duidelijk groter dan TO-126. Erg kunstig gedaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Jullie hebben helemaal gelijk. Heb hem nog even snel opengemaakt.

http://www.mijnalbum.nl/Foto650-PDGSPPOS.jpg

En dat is zo'n 40 jaren jong.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
haasje93

Golden Member

Dat is een mooie monstervisje.
Ik heb er ook een staan, kwam met de originele schema`s e.d.
Heb je de schema`s e.d. er ook bij?

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Het is zeker een leuk dingetje. elko's moesten wel vervangen worden maar nu doet die het weer perfect. Ik heb de volledige service manual ergens van internet af geplukt. Origineel heb ik hem helaas niet.

haasje93

Golden Member

oke, dat is mooi. Heb hem toen gekocht als curiositeit. Mooi dat je de manual hebt gevonden, zijn helaas niet altijd te vinden.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Onlangs kon ik twee oude thermische cameras overnemen.
Strikt genomen is het geen meetapparatuur; maar het zijn voorlopig wel mijn mooiste :) Ze werken beiden nog.

https://lh4.googleusercontent.com/-TNAROHpeVAY/UoU2P4JTRwI/AAAAAAAAHHQ/6Gf00NFOMbE/s400/IMG_4558.JPG

De ronde linker is een Engelse EEV marine/brandweer camera gebouwd in eind jaren '80 op basis van een pyricon, een vidicon gevoelig voor LWIR. Deze werkt in het gebruikelijke "ongekoelde" gebied van grofweg 7-14 um. Werkt een tijdje op 10 AA cellen.

https://lh3.googleusercontent.com/-n6IuV9k3eJc/UoUyZ9jaAeI/AAAAAAAAHDA/VmYVLNXSAKQ/s400/IMG_4719.JPG

Hetgeen ook een rond beeld geeft, je wilt geen kathode / kijkhoek verspillen..

https://lh3.googleusercontent.com/-vf-4286Xwvo/UoUx7T0cV2I/AAAAAAAAHCA/vg6w4qLYyYA/s400/IMG_4707.JPG

Meer plaatjes van het binnenwerk van deze camera.

De rechter, betreft een set van Holland Signaal, bestaande uit een scannende LWIR camera kop (3-5 um, koeling met peltiers) met monitor en een bijbehorende bak vol met elektronica. Het geheel werkt op twee 12V Sony accu's in serie. Bijna portable., wel een beter beeld. De camera lijkt gebouwd begin jaren '90.

Binnenste van de kop; linksonder de FPA (een lijn van 24 pixels ? ) in een gekoeld blok koper, daar voor de lens en daar weer voor een spiegelwiel voor horizontaal & vertikaal scannen.

https://lh4.googleusercontent.com/-SRT999xK0VI/UoU1I1UbosI/AAAAAAAAHFA/6mCj-kcKMxg/s400/IMG_4667.JPG

En een "schoudertas" compact vol met elektronica. Behalve een 8031 voor de besturing lijkt er een geheel in discrete logica uitgevoerd video-tussengeheugen te zijn. Vijf borden vol..

https://lh5.googleusercontent.com/-FNxpWItmbE4/UoU5jyxgm3I/AAAAAAAAHHo/q1EQ44U1ptc/s400/IMG_4694.JPG

En het beeld.

https://lh5.googleusercontent.com/-nrWtQAPulDg/UoU1uinxv_I/AAAAAAAAHGs/rFBQ9zkIXCY/s640/IMG_4701.JPG

Meer foto's van deze camera alhier.

Beiden zijn het zeer complexe en voor mij qua elektronische werking vrijwel onbekende apparaten.
Als iemand meer informatie heeft als dat zich eenvoudig op het internet laat vinden houd ik mij sterk aanbevolen :)

Aart, dat zijn geen warmtecamera's, dat zijn ghostdetectors. :-)

Evengoed, het is indrukwekkend spul (voor mij toch).

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

Mooi spul!
Die EEV heeft overigens zijn uurtjes wel gehad: De teller zit vol ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het spook ben ik (niet eng van dromen :) - mijn bril is koud. Ik draag een wollen kabeltrui, de net zichtbare warmte linksboven is de wekkerradio.
De teller zit inderdaad vol, ik ben blij dat alles uberhaupt nog werkt.

fred101

Golden Member

Echt gave apparaten.

Is het nu een thermische camera, zoals zo´n Flir, maar dan in zwart-wit, een infrarood camera of een restlicht versterker ?.

Ik had vroeger een Sony film camera met een nachtstand, dat was IR en die had IR leds dacht ik. Je schijnt bij webcams of telefoons de IR lens te kunnen halen en dan wordt het ook een soort thermische camera maar de ene zegt dat het dan een thermische camera is terwijl andere zeggen dat dat iets anders. Het lijkt mij handig bij reparaties. Zie je in een keer welke onderdelen te heet worden.

Ik heb hier een restlicht versterker. Dat geeft een groen beeld en daarmee kun je zo ongeveer mee in het stikdonker kijken. Echt scherp is het niet maar hier buiten de bebouwde kom was het handig om savonds mijn hond uit te laten en te kijken waar hij uithangt. Dat beest is nog al zwart en hier is het nogal donker.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

@Aart: heb je ook foto's van het typeplaatje en van het binnenwerk van de Hollandse Signaal set? Liefst met zoveel mogelijk nummertjes en stickers erop. Kan ik eens kijken hoe de relatie met Philips precies lag, en misschien dat iemand nog wat technische details herkent. Ook datering is dan makkelijker.

Thermische camera staat bij mij ook nog ooit op het verlanglijstje, maar eerst wat andere werkplaatsinventaris (en bijbehorende werkplaats) regelen.

Edit: naast stickers zijn ook artikelnummers op de silkscreen en koperlaag van printplaten mogelijk interessant.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 14 november 2013 23:44:46 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit zijn thermische camera's, de golflengtes waarvoor ze gevoelig zijn zijn grofweg een factor tien langer (10 um = 10000 nm) als zichtbaar licht en nabij IR. De lenzen zijn van metaal, germanium, ipv glas. Camera's voor gewoon licht en nabij IR kunnen helaas niet omgebouwd worden naar deze golflengtes. Ze komen al niet door glazen lenzen heen. De technologie wordt wel snel betaalbaarder en meer mainstream (door bedrijven als FLIR idd) maar voor close-up (elektronica-) werk zou ik het zo snel niet weten.
Dit soort golflengtes wordt uitgezonden door alles wat een normale temperatuur en emissiviteit heeft, wat neer komt op bijna alles. Je ziet letterlijk de warmte die ik uitstraal.

De kleurtjes zijn bij thermische camera's enkel nabewerking door een look up table, om het beeld te verduidelijken. "White hot" zoals hier is in het algemeen een standaard optie. De CRT schermpjes in deze cameras zijn zwart/wit.

Ik zal de typeplaatjes direct even toevoegen. [edit] Gedaan en ik zal er om denken.
Er waren intern volgens mij niet veel stickers e.d., ik ben van plan later meer foto's te maken maar wil er vooral ook heel voorzichtig mee zijn, repareren lijkt 'uitdagend'.

Restlichtversterkers zijn ook leuk, maar dat betreft voor handheld toepassingen altijd direct view, een "nachtkijker" bestaat uit enkel een lichtversterkerbuis met een objectief er voor en een oculair er achter. De enige elektronica is dan de voeding.

Tidak Ada

Golden Member

Op 14 november 2013 23:41:40 schreef Aart:
[....]
Ze komen al niet door glazen lenzen heen. [....]

Dat is goed aan je bril te zien ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Rigol DS2072 oscilloscope en DG4062 function generator
http://atoomnet.net/htdocs2/co/rigol%20ds2072%20dg4062%20thumb.jpg

Lang over getwijfeld, maar mijn ds1022cd had een upgrade nodig. En Conrad heeft nu 10% korting, dus wat wil je nog meer. (een function generator bijvoorbeeld, dus die ook maar besteld)

gefeliciteerd.. veel plezier ermee :)

draadje los

Op 14 november 2013 22:10:11 schreef Aart:
Onlangs kon ik twee oude thermische cameras overnemen.

Erg leuke dingen inderdaad. Staat ook nog op mijn verlanglijst.
Zit er bij jouw camera's iets om scherp te stellen?

Een vriend van me heeft er een die op een auto hoort (uit de vs iirc), die heeft dat helaas niet.
Heb je wel eens een ontsteking in bijvoorbeeld je knie? Die kun je er ook heel goed mee zien.
Liet die vriend van me door z'n camera kijken en hij moest zeggen welke ontstoken was, uiteraard correct gezien ;)

Zo een auto-camera is heel stevig ingepakt. Veel groothoek thermische camera's hebben geen focus, ondanks de toegepaste grote apertuur (f/1.0 e.d.) Voor gebruik op een paar meter afstand volstaat fixed focus. Een camera geschikt voor elektronica-werk is iets anders, test dat goed bij aanschaf.
Die van mij hebben ook geen focus, de tweede motor naast de shutter in de EEV lijkt voor een diafragma te zijn.

De Signaal camera met de gevoelige PbSe (? denk ik) sensor heeft vermoedelijk wel een klein(ere) apertuur, hier wordt de beeldhoek immers gevormd door te scannen, dus de lens moet lang zijn.

Geen grote ontstekingen hier gelukkig :)

flash2b

Special Member

Vandaag kan ik jullie eindelijk mijn nieuwe LCR meter laten zien.

Het is een ZX Precision ZX8511D gemaakt door ChangZhou ZhiXin Precision Co., Ltd. Voordat sommige van jullie gaan zeggen dat Chinese meet apparaten 'troep' zijn, wil ik vermelden dat deze LCR meter de één na onderste uit de reeks van ZXP is (de C versie is de goedkoopste). De specs zijn dus wel goed, maar het is dus niet de top-of-the-line van hun modellen reeks die zijn namelijk nog veel beter!

Het is een 0.2% LCR meter, max meetfrequentie 10KHz (100Hz, 120Hz, 1KHz en 10KHz), vier draads meting. Er zit verder een USB poort op aan de voorzijde voor output van screendumps, logs en statistieken. De meting kan handmatig, intern en extern worden getriggered. Bovendien kan je instellen of de meting een aantal keer herhaald moet worden, en worden vertraagd voordat de waarde op de display wordt getoond. Je kan tolerantie in een aantal stappen ingeven en de meter zal dat vergelijken met de ingestelde waarden en het component goedkeuren of afkeuren met verschillende categorieën. Verder kan je er 50 componenten in opslaan (NVRAM) en 400 componenten via USB zodat je snel kan vergelijken en niet elke keer je test stappen hoeft in te voeren. Je kan testen volgens goed/fout (1 BIN) en te laag/goed/te hoog (3 BIN) methode.

Aan de achterzijde is nog een RS232 en USB voor aansluiten met een PC, trigger poort (voor oa. voetschakelaar) en een handler poort voor het automatisch aansturen van de knoppen en resultaten (trigger, pass, fail etc).

Het scherm is in kleur en erg scherp. Gelukkig zit er naast een Chinees menu ook een Engels menu in. De meter werd trouwens met een calibratie rapport geleverd. Bovendien kunnen de kelvin aansluitingen worden genulled (zowel 'open' als 'short' ).

Het is een compact bench apparaat met ongeveer dezelfde afmetingen (iets kleiner) als mijn Fluke 8845A, dus prima te stapelen. Verder is hij solide gebouwd, heeft een lineaire voeding. De kelvin probes werden meegeleverd.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc08175_cleaned.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc08174_cleaned.jpg

Een screendump wordt in GIF formaat weggeschreven:
http://www.uploadarchief.net/files/download/zx005.gif

De bediening is zeer uitgebreid, maar er is goed naar de HP4284A LCR meter gekeken. Er zat standaard een Chinese handleiding bij, maar ik kon gelukkig ook een Engelse PDF versie van fabrikant krijgen. In China heb ik hem zelf eerst een dag mogen proberen voordat ik hem gekocht heb en meegenomen naar Nederland. Dat was nog eens een fijne service!

wow.. mooi !
en zelf ophalen in China is helemaal cool natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door borroz op zaterdag 23 november 2013 13:54:48 (70%)

draadje los
Henry S.

Moderator

En zonder helder blauwe en gele knopjes, die je helaas veel op Chinese apparatuur ziet, netjes apparaat!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Heel mooi apparaat. Deze is alleen in China te koop ? Ik vind maar twee pagina's links en alles in het Chinees. Met wat voor resolutie kan hij spoelen, condensators en weerstand meten ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Hij meet:
L: Lp-D, Lp-Q, Lp-G, Lp-Rp, Ls-D, Ls-Q, LsRs
C: Cp-D, Cp-Q, Cp-G, Cp-Rp, Cs-D, Cs-Q, CsRs
R: R-X
Z: Z-theta°,Z-thetar

Resolutie:
L: 0.01µH
C: 0.01pF
R: 0.1mΩ
Z: 0.1mΩ
D: 0.0001
Q: 0.1

Ik heb deze nog niet op ebay gevonden. Ik heb de ZXP ZX8511D nog vergeleken met een Tonghui TH2811D, maar deze was kleiner, had USB en werkte fijner. Fabrikanten in China nemen vaak (delen van) nummers/codes over vandaar dat deze ook op '11D' eindigt.

Dit topic is gesloten