Show your projects! Part 28

Dit topic is gesloten

Gewicht hoog geeft een lichte snelle as die grote afstanden moet afleggen, maar door zijn snelheid kun je vaker corrigeren, waardoor de correctie telkens nihiel is, dus een zichtbaar stilstaand object hebt.
Gewicht laag geeft kleine afstanden met een as die moeilijk in beweging komt, kost veel kracht, maar lijkt me er soepeler uitzien, trillen van de regeling worden uitgefiltert (inertie? Of hoe heet dat)

Vraag me af wat gewenst is bij zo'n robot, heeft allebij voor en nadelen
Sterker alle punten zijn zo tegenstrijdig dat het me niks verbaast dat het zometeen blijkt dat je zwaartepunt totaal onrelevant is

Op 6 januari 2014 22:41:53 schreef ojeke:
[...] de steel van een borstel

Zal morgen eens proberen om iets hoogs op de robot te zetten waardoor het zwaartepunt nog eens verhoogd word.

Kun je er voor de aardigheid een omgekeerde bezem aan vast maken? Lijkt me een leuk filmpje.

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 6 januari 2014 19:28:18 schreef peter79:
...zijn vaak stuk goedkoper dan speciale isolatorinterface ic's, heb namelijk ook niet altijd veel snelheid nodig en is beetje zonde om er extra geld voor neer te tellen als het niet nodig is.

Dan zet je de schakeling toch een keer op een bread board, dan kan je testen of het iets voor je is.

Op 6 januari 2014 21:28:40 schreef ojeke:
Verlof omgekregen :) Oud projectje eens opgepakt en mijn balanse robot afgemaakt. PID regelaar is nog een beetje zenuwachtig, moet ik nog beter afgesteld krijgen.

Gaaf ding ojeke.

Heb hier ook eens over gedacht, mijn redenering is dat als het zwaarste gewicht van boven zit, dat de slinger periode ook groter is

Dat klop helemaal, als het gewicht boven in zit is de beweging veel beter controleerbaar. Kijk maar naar al die balancerende robots, het gewicht zit bij allemaal boven in.

Doe je ook mee aan roborama?
http://www.hccrobotica.nl/index.php/roborama

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fred101

Golden Member

Naast een actieve load leek me een passieve ook handig. Ik gebruikte daar wat losse weerstanden voor met krokodillen klemmen. Een passieve load is namelijk ook voor AC te gebruiken.
Zo test ik bv onbekende trafo's of als dummy voor een versterker.

Ik ben daarnaast met een powermeter bezig die al lijkt te werken maar om dat zeker te weten moet ik een referentie hebben. AC spanning en stroom kan ik best goed TRMS meten maar als ik er een niet Ohmse load aan hang moet ik wel weten of hij |S|, Q en P ook goed weergeeft, dus of hij de fase verschuiving goed meet. Daarm heeft deze dummy een paar zo goed als Ohmse lasten (met VNA gemeten tot 1 MHz en een paar bruggen op 1kHz. Maar er zijn er twee ook bewust zo inductief als de neten, en zit er een RFC en een 2uF condensator in die ik ik serie, of parallel kan zetten. De condensator is dusdanig goed dat ik hem ook direct op de variac kan zetten en dan geeft de meter (hoop ik, de eerste test was redelijk geslaagd) zo goed als nul Watt aan terwijl Q en S wel hoog zijn.

Die heb ik heel secuur gemeten en dan kan ik dus op 50Hz de complexe impedantie berekenen en zo dus ook wat de fase verschuiving moet zijn. En met behulp van de bronspanning en Z weet ik dus de stroom en kan ik het vermogen berekenen.

Geen mooie moderne blokjes op een koelblokje maar gewoon dikke vermogensweerstanden uit de oude doos. De achterkant is gewoon open ivm warmte.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2014/01/dummyload1.jpg
Meer foto's/info http://www.pa4tim.nl/?p=4862

Flash, hieronder op de SDR-kits site staat een pdf bij dat board met de layout. Die van jou is ook heel netjes gemaakt.

http://www.sdr-kits.net/Webshop/products.php?84&osCsid=gmt5l1jnk1u…

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 6 januari 2014 23:05:05 schreef Jochem : Kun je er voor de aardigheid een omgekeerde bezem aan vast maken?

Hoi Jochem,

Als ik morgen veel tijd vind zal ik er een filmpje van maken. Heb even met wat trekbandjes een borstel aan de robot bevestigd, en het lijkt erop dat mijn slingering iets erger is geworden. De vaststelling lijkt te zijn dat de amlitude van de slingering hoger is, maar dat de frequentie gezakt is. Dit klinkt ook logisch omdat de afstand tot het zwaarte punt meer is geworden.

Ik vermoed dat ik mijn regleaars beter moet afstellen. Heb 2 PID regelaars, 1tje zorgt dat hij blijft rechtstaan, en de andere zorgt ervoor dat hij op dezelfde plaats blijft staan (positie encoders naar 0). Ik vermoed dat deze regelaars een beetje aan het vechten zijn met elkaar.

Morgen eens proberen om het signaal van mijn encoders te differentieren, dan is niet de afstand = 0, maar de snelheid (denk ik toch)

Op 7 januari 2014 09:37:40 schreef Lambiek:
Doe je ook mee aan roborama?

Ik had het gehoopt voor dit jaar, maar ik ga nooit sensors op dat ding krijgen voor Roboroma (was toch ergens in het voorjaar altijd of niet?

@ Fred, mooie meter :)

MVG

Ojeke

Lambiek

Special Member

Op 7 januari 2014 21:53:52 schreef ojeke:
Ik had het gehoopt voor dit jaar, maar ik ga nooit sensors op dat ding krijgen voor Roboroma (was toch ergens in het voorjaar altijd of niet?

Volgens de agenda is het in mei. Je hebt dus nog zo'n vier en een halve maand de tijd, moet lukken toch. :)
http://www.hccrobotica.nl/index.php/agenda/icalrepeat.detail/2014/05/2…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De lol van het hogere zwaartepunt is dat je mechanische tijdconstante groter wordt. Dat is fijn als je elektronische regellus te traag is of je mechanische constructie (de motoren) niet snel genoeg is.... Als je nu met de hand de PID regelingen afgeregeld hebt, dan zal die afregeling niet ideaal zijn voor de veranderde situatie met een ander zwaartepunt en tijdconstante...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 januari 2014 11:20:50 schreef MAH:
@scheef schaap: netjes gemaakt! Mijn numitron klokje licht alweer een jaar of meer te wachten helaas. Mooi printjes gemaakt maar ik kreeg ze niet goed aangestuurd met de mux. De drivers werden steeds te warm. Misschien nog maar eens een poging doen met directe sturing. Wat voor drivers gebruik jij en worden die niet warm?

@Monstervistje, MAH, ..
Ik heb inderdaad gewoon de 74HC595's gebruikt. M'n buisjes hebben graag 3,5V of 4,2V voeding dus direct erop aangesloten zou de levensduur verkorten (werkt wel). Dus is er op de OE ook een PWM signaal aangesloten.
Ik vind het allicht een tikkeltje raar wel dat het werkt (en het werkt al lang) omdat in de datasheet v/d 74HC595 staat dat ze 35mA kunnen sourcen (en sinken) wat O.K. is (1 segmentje vraagt ong 30mA); maar de totale stroom door Vcc mag maar 70mA zijn (30mA * 8 = 240mA).
Ze worden ietsje warm (ik gok 36°C, zoals m'n hand).

Code voor shiften in de 74HC595 is simpel:

c code:


void sevensegWrite(byte cijfer, byte puntje) {

  
  digitalWrite(SHIFT_CLOCK, LOW);   // Puntje
  digitalWrite(DATA, puntje);
  //delay(1);
  digitalWrite(SHIFT_CLOCK, HIGH);
  //delay(1);
  digitalWrite(SHIFT_CLOCK, LOW);
 
  for (int x=6; x>=0; x--) {
    digitalWrite(DATA, seven_seg_cijfers[cijfer][x]);
   // delay(1);
    digitalWrite(SHIFT_CLOCK, HIGH);
   // delay(1);
    digitalWrite(SHIFT_CLOCK, LOW);
   // delay(1);
  }

Enkel moet er na 4 bytes nog een LATCH puls gegeven worden, om de bytes op de outputs te plaatsen:

c code:


void showDigits() {
     digitalWrite(LATCH_CLOCK, HIGH);  // Stuur cijfers door
  //delay(1);
  digitalWrite(LATCH_CLOCK, LOW);
  //delay(1);
}

En nog een @Monstervisje: ik zag in een post eerder van jou dat je van dezelfde gedachte bent, met die ronde baantjes :) Ik vind het mooi zo :)
De baantjes liggen idd zéér dicht bijeen door slechte etsing, maar er zal wel een paar micrometer tussen zitten (nauwelijks zichtbaar, wel voelbaar) dat het goed werkt.

Ik heb ook gaatjes in de print geboord onder de buisjes om RGB ledjes te plaatsen, die dan in de print eronder vast-gesoldeerd worden. Jammergenoeg is er onderaan de buisjes een metalen plaatje (die de common ook voorstelt) waardoor m'n licht niet verder geraakt dan het onderste v/d buis. Jammer, maar toch nog ietsje mooi.

Op 5 januari 2014 22:15:35 schreef Tidak Ada:
Heb je zwarte printplaat gebruikt? Of lijkt het maar zo of heb je het zwart gespoten? (oeps, alleen naar de laatste foto gekeken).

Pas je op met Id al-Adha!! ?

Ik heb blauwe printplaat gebruikt, besteld via Dick Best.
Geen idee wat je analogie is met dit & het offerfeest. Vooral waarom ik moet oppassen :)

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Iets met die turkse broden ofzo, maar verder gaat het ook even langs me heen.

@ojeke: lijkt me leuk, zo'n filmpje waarbij die robot een gigantische bezem aan het balanceren is :)

Het hoge zwaartepunt zorgt dat je met een tragere regeling uit kunt, maar mij lijkt een lager zwaartepunt mooier, omdat het minder uitslag geeft. Dit dan natuurlijk wel binnen de grenzen waarin je correcties nog snel genoeg zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.

@ Ojeke: Hoe verzend je data naar je robot? Via bluetooth? Heb nog zo'n HC-05 module liggen, maar snap er de jota van :) Kan +AT- commando's versturen, maar verbinden met een telefoon ofzo, lukt niet :/

@Jochem: Oh, had nog niet gedacht dat het over m'n turkse broden ging :p Ik snap 'm nu wél :)

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)
Tidak Ada

Golden Member

't Is zo langzamerhand wel een ouwe koe, maar...

Als je als Scheef_schaap tijdens het offerfeest Turks brood gaat halen, heb je toch wel enige kans dat je gevaar loopt >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

@TA: Of zouden ze alleen rechte schapen lusten?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 januari 2014 09:35:56 schreef Lambiek:
[...]
Volgens de agenda is het in mei. Je hebt dus nog zo'n vier en een halve maand de tijd, moet lukken toch. :)
http://www.hccrobotica.nl/index.php/agenda/icalrepeat.detail/2014/05/2…

Zal mijn best doen, maar zal in elk geval dit jaar de concurrentie eens komen bekijken :-)

Op 8 januari 2014 12:42:07 schreef Scheef_schaap:
@ Ojeke: Hoe verzend je data naar je robot? Via bluetooth?)

Nope, ik heb gekozen voor een wifi verbinding omdat ik dan via een terminal kon inloggen op het raspberry pi bordje. Mijn vorige robot had ik wel uitgerust met een gelijkaardige module. Heb de code daarvan op mijn site staan onder 'balanse robot'.

Op 8 januari 2014 12:23:08 schreef Jochem:
Iets met die turkse broden ofzo, maar verder gaat het ook even langs me heen.

@ojeke: lijkt me leuk, zo'n filmpje waarbij die robot een gigantische bezem aan het balanceren is :)

Had misschien moeten uitzoomen om het de borstel goed in beeld te brengen :-). Ik heb even de PI loop om op dezelfde positie te blijven staan er uit gehaald. Hij is nu nog een pak stabieler. Nadeel is dat hij stilletjes begint weg te rijden. Heb daarom maar korte stukjes kunnen filmen. http://www.youtube.com/watch?v=42tQrjLeilI&feature=youtu.be

In het filmpje zonder bezem zie je naar mijn mening meer schokjes dan bij het filmpje met bezem. Een hoger zwaarte punt helpt dus volgens mij wel zeker.

Op 8 januari 2014 10:02:28 schreef rew:
Als je nu met de hand de PID regelingen afgeregeld hebt, dan zal die afregeling niet ideaal zijn voor de veranderde situatie met een ander zwaartepunt en tijdconstante...

Het klopt dat het gedrag met bezem anders is, bij plotse bewegingen (duwtje) zal hij snel gaan oscilleren (te grote versterking dus).

MVG

Ojeke

Lambiek

Special Member

Op 8 januari 2014 22:31:06 schreef ojeke:
In het filmpje zonder bezem zie je naar mijn mening meer schokjes dan bij het filmpje met bezem. Een hoger zwaarte punt helpt dus volgens mij wel zeker.

Ja, dat helpt echt. Maar ik moet zeggen dat ik hem zonder bezem ook al behoorlijk stil vindt, ik heb dat bij de HCC wel anders gezien.

Nou succes met je sensor print, we zien het resultaat wel weer denk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hallo allemaal,

Bij deze wil ik mijn aandeel doen voor Show your products projects.
Op de volgende afbeelding(en) is een 4D systems intellegent display te zien, met de door mij ontworpen bezel.

Deze dient in een rittal besturingskast gemonteerd to worden.
Dit LCD dient voor de interface voor de tuin / schuurverlichting en alle WCD's

http://i39.tinypic.com/15hiiz6.jpg

http://i44.tinypic.com/65o2l0.jpg

Voor het gemak heb ik ook een aantal A4 stickervellen besteld bij 123inkt.nl
Deze gebruik ik dan om alle nodig gaten op uit te printen deze kan ik dan mooi uitlijnen op de deur van de kas. Scheelt een hoop meten.

http://i39.tinypic.com/qsrrlj.png

Voor de gene die zich afvragen hoeveel dit ALU plaatje heeft gekost.

Schaeffer-AG
€72,00
in vijf dagen geleverd.

Groeten Jordy

Ik ben meer geïnteresseerd wat het precies voor een display is en wat voor een controller je de boel mee aanstuurt etc..?

[Bericht gewijzigd door Jochem op donderdag 9 januari 2014 21:05:42 (12%)

If you want to succeed, double your failure rate.

En nog een @Monstervisje: ik zag in een post eerder van jou dat je van dezelfde gedachte bent, met die ronde baantjes Ik vind het mooi zo

Klopt, Ik ben overgestapt naar Eagle vanwege wat praktische redenen met gerber files. Althium is mij te ingewikkeld. Bij het prutsen in het programma kwam ik de ronde baantjes tegen en vond het erg toepasselijk dit te gebruiken bij nixies.

Door mijn nieuwe werk heb ik het erg druk waardoor wat projectjes aan de kant liggen. Toch heb ik even wat tijd kunnen pakken om iets kleins te maken. Wellicht niet direct elektronica gerelateerd maar wel leuk om te laten zien.

Voor een nixie klokje dat ik voor iemand heb gemaakt wouden ze graag een naamplaatje op de klok hebben van mijzelf. Ik heb wat 1mm koperplaat besteld en hiervan een naamplaatje gemaakt. Ze zijn niet allemaal even goed gelukt. Het is nog al lastig te zien hoever het etsen is. Ik moet ze nog even goed oppoetsen

http://www.mijnalbum.nl/Foto650-INSHEQTF.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto650-3X8DFU4F.jpg

Gaaf idee !
Zo herinner ik me nog dat er bij ons op de MTS een "foto" hing van het oude school gebouw.
Deze was ook volledig geetst

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada

Golden Member

Je kunt bij menig juwelier ook hangertjes in goud of zilver bestellen met een geëtst portret van kind of geliefde.
Overigens werkte de eerste fotografie (Daguerotypie) ook op een zilveren plaat. Je kreeg dan een soort hologram achtig beeld.
Nadeel was dat het in kwik moest worden ontwikkeld. Menig fotograaf is toen kaal geworden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@wassertje: op welke manier zitten die boutjes vast? Gelijmd ofzo? De voorkant ziet er namelijk ontzettend strak uit dankzij het ontbreken van boutkopjes.

Wow, gaaf monstervisje! Zoiets zou ik zelf ook wel graag willen, maar dan met de naam en bouwjaar van de versterker waar hij op komt :)

Heb je de koperplaatjes verzilverd?

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

De koperplaatjes zijn niet verzilverd. Ik ga nog even informatie inwinnen bij een metaalexpert. Anders zijn de plaatjes over een paar jaar net zo groen als het Vrijheidsbeeld.

Het leuke is dat het helemaal niet moeilijk is en bijna niets kost.
Helaas waren de plaatjes niet krasvrij waardoor ik ze op heb moeten schuren. Door het knippen met de schaar zijn de hoekjes gaan krullen welke ik weer plat heb moeten maken.

Het is echt handgemaakt, dat zie je ook. Je zou het veel mooier kunnen maken als je een stans machine hebt en iets om het te polijsten.

Kun je zelf etsen The Engineer? anders zou je wellicht ook kunnen graveren als je een dremel hebt en een vaste hand.

Tidak Ada

Golden Member

Als je aan een guillotineschaartje kan komen, bespaar je je een heleboel werk. Dat knipt echt mooi.
Ga eens op de site van HBM kijken (zie de rubriek 'Shops' van CO)
Ze hebben daar hele leuke en kleine combi's voor knippen walsen en zetten.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 10 januari 2014 13:05:32 (19%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

figuurzaag is nog een optie, ik moet wel vaker grote (octal voeten, trafo gaten) dingen uit plaat zagen dus dat is geen probleem. ik heb zelfs nog 1mm koperplaat liggen! Maar met etsen moet ik hier thuis niet meer aankomen na drie handdoeken, twee washandjes, een badjas, twee T-shirts en wat sokken. :P ( ik was 14 :) )

Een Dremel krijg ik niet stabiel genoeg om het echt netjes te maken. Ogen op 3cm hoge miniaturen schilderen is geen probleem, maar wel als er een dikke kabel en een trillende motor aan de kwast zit.

Ha, tidak, ze hebben daar leuke machines maar van dat geld koop ik dan liever een setje 300B of gewoon alle onderdelen voor een nieuwe buizenbak! :P

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Dit topic is gesloten