D Tech
De modernisering is de achteruitgang.
dawmast, die converter is al af. Hij werkt als een raket. Ik heb een autoradio gebruikt die al verhipte gevoelig was. Maar die krijgt nu toch een soort extra antenne versterker erbij.. Ik weet het, demping trapje is snel gemaakt. Kan je ons de S.W. ontvanger uit nov 2000 van Elektuur laten zien ? Want goede ideeen zijn altijd welkom. Ik heb ook nog even de MG ontvanger met die BC 550 transistor-detector gemaakt want dat had ik nog nooit gedaan. Die klinkt dus niet. Ik heb hem gemaakt met de BF 494 zoals iemand voorstelde. Maar om een detector ook nog te laten versterken is teveel gevraagd. Dat kan beter daarna gebeuren want die tr. staat nu echt niet lineair ingesteld.
Verder wil ik vragen of je al eens met een synchroon-detector gestoeid of vind je dat vloeken ? (klein basis IC'tje nodig)
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Ja, ik werk met een synchroon-detector om FM-zenders te ontvangen. Zie topic "Zelfbouw Regeneratieve FM-Onvanger" op http://www.circuitsonline.net/forum/view/97539 en http://www.uploadarchief.net/files/download/fm-synchrodyne.gif. De clou daarbij is dat de oscillator zich vastbijt op de freqentiezwaai van de inkomende FM-zender. In de synchroonoscillator worden deze frequentieveranderingen dan omgezet in LF-spanningsveranderingen. Op http://www.somerset.net/arm/fm_only_lowtech.html lees ik het volgende over synchrooonoscillators:
An oscillator is an FM detector
Believe it or not, an oscillator is an FM detector. If an FM signal is coupled into the tuned circuit of an oscillator, there will be an additive effect between the FM signal and the oscillator's signal when the two match exactly in frequency. This additive effect will show up as slightly stronger oscillator signal amplitude. As the FM signal swings away from this perfectly matching frequency, the additive effect will diminish. Just like with slope detection, the amplitude variations can be used to create an audible signal. The non-linearity of most oscillators will detect the amplitude variations without the need for a diode detector.
Meer info over zulke synchroonontvangers:
http://www.electroschematics.com/4663/small-fm-receiver/
http://zpostbox.ru/prostoi_sinkhronnyi_fm_priemnik_na_tranzistorakh.ht…
http://www.b-kainka.de/Weblog/logbuch3.html#ukw
http://zpostbox.ru/fm_receivers_with_pll.html
http://zpostbox.ru/detectors_for_pll_receivers.html
[Bericht gewijzigd door dawmast op (14%)]
Op 18 januari 2014 15:10:24 schreef Frederick E. Terman:
@dawmast, nogmaals, de middenfrequent is dus niet vast.Hij loopt van 531 tot 1602 kHz, zeg maar. Uitgerekend een autoradio is daar door zijn bouw heel geschikt voor. Zijn ingangsafstemming loopt trouwens al mee.
Die converters zijn idd hele leuke dingen om een band van ongeveer 1MHz om te zetten naar de middengolf.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Op http://www.b-kainka.de/bastel3.htm en http://www.neazoi.com/swregenrx/index.htm staat het regeneratieve ontvangergedeelte van deze ontvanger met daarbij een losse transistordetector (Audion) beschreven. Deze schakeling staat ook in Elektuur November 2000. Een transistordetector versterkt het signaal wel degelijk, omdat die niet-lineair staat ingesteld, wordt de ene helft van het AM-signaal meer versterkt dan de andere helft. In feite is het een mengtrap die de draaggolf met zijbanden naar de audioband mengt. Op http://www.transkommunikation.ch/dateien/schaltungen/diverse_schaltung… kun je het Elektuur-artikel over deze regeneratieve kortegolfontvanger lezen Hier is het artikel in het Duits.
Als je nog een eenvoudige kortegolf converter wilt maken met maar weinig onderdelen, kijk dan op http://www.b-kainka.de/bast862.jpg. Ook te vinden op http://www.transkommunikation.ch/dateien/schaltungen/diverse_tbs_schal…. Als achterzetontvanger zou je bijv. een regeneartieve middengolfontvanger kunnen nemen. In dat geval spreken we van een 'Super Gainer'.
Schema eenvoudige kortegolfconverter:
D Tech
Op 21 januari 2014 18:34:26 schreef dawmast:
Een transistordetector versterkt het signaal wel degelijk, omdat die niet-lineair staat ingesteld, wordt de ene helft van het AM-signaal meer versterkt dan de andere helft. In feite is het een mengtrap die de draaggolf met zijbanden naar de audioband mengt.
Jij brengt dit alsof iemand dat ontkent. Een mengtrap ?? Men gebruikt gewoon de PN overgang in een transistor. Ik ken de synchroon detector uit de t.v.-wereld waar men steeds naar een perfecte demodulatie zocht.
Als je een opname met een synchroon detector maakt en dit op een hifi versterker weergeeft dan lijkt het bijna fm mits de zender van topklasse is. Met superregs ben ik helemaal klaar, wat een dubbel brandhout geluid is dit. Wat onverklaarbaars. De plus via een weerstand van 680k naar een potmeter van 200k. De loper naar een 1N4148, waar een RC aanhangt. Elco'tje naar amp. Alles netjes ingesteld in de bovenknie. Klinkt kaarsrecht. Toen dacht ik als ik die bias nou opvoer naar ~3v o.i.d. dan schakelt die diode permanent dicht en hoor je niks meer. Niet dus. Het geluid blijft vrolijk komen. Amper verschil zelfs.:-l
How t.f. ?
dawmast
Op 23 januari 2014 19:54:46 schreef D Tech:
Jij brengt dit alsof iemand dat ontkent. Een mengtrap ?? Men gebruikt gewoon de PN overgang in een transistor. Ik ken de synchroon detector uit de t.v.-wereld waar men steeds naar een perfecte demodulatie zocht.
Als je een opname met een synchroon detector maakt en dit op een hifi versterker weergeeft dan lijkt het bijna fm mits de zender van topklasse is. Met superregs ben ik helemaal klaar, wat een dubbel brandhout geluid is dit.
En deze PN-overgang tussen de basis en de emittter staat helemaal in het kromme gedeelte van de Ube-Ib karakteristiek ingesteld. Daardoor ontstaat er menging tussen de draaggolf en de zijbanden met daarbij als 'middenfrequent' het LF-signaal. Detecteren is mengen, eerder werd de mengtrap in een superhet dan ook wel 'first detector' genoemd. Stel je de transistor lineair in, dan komt er van het detecteren niets van terecht.
Dat een goed ingestelde synchroondetector een goed geluid geeft, dat klopt. Superregs geven teveel ruis en een vervormd LF-signaal. Zou je misschien enkele schema's willen laten zijn van synchroondetectors in TV's?
Een superreg hoeft geen vervormd geluid te geven.
Je kunt een superreg bouwen voor lineaire detectie. De oscillatie komt daarbij nooit aan de 'volle' amplitude; de detector reageert op de piekamplitude die steeds in een vaste tijd bereikt wordt, en die is lineair afhankelijk van de ingangsspanning.
Jullie gebruiken echter geen lineaire superregs.
De simpele superregjes waar jullie aan denken werken logaritmisch. De oscillatie bereikt daar altijd de volle amplitude; de detector reageert op de pulsbreedte die zo ontstaat (in de collectorstroom bijvoorbeeld). Die puls begint bij een sterk signaal eerder dan bij een zwak, en de uitgang is dus logaritmisch afhankelijk van de ingangsspanning. De oscillator loopt immers exponentieel aan.
Een heel groot voordeel van de logaritmische superreg is dat het volume van de audio die er uit komt maar heel weinig afhangt van de sterkte van het ingangssignaal. Dat is heel praktisch. Ook pulsstoringen hoor je zo veel minder. En een AGC is ook niet nodig. Vandaar dat je ze zoveel zag vroeger.
Een superreg werkt pas goed als de verhouding tussen signaalfrequentie en dooffrequentie groot genoeg is. De oscillator moet absoluut gestopt zijn voordat de volgende cyclus begint. Een factor 1000 werkt prettig. Dus als je quencht op 20kHz, kun je eigenlijjk niet ver onder de 20MHz ontvangen. Doe je dat toch, dan werkt de superreg slechter, òf de doof(quench)frequentie moet lager, maar dan kom je al gauw in het hoorbare gebied.
En tenslotte geeft een AM-ontvanger, afgestemd op een FM-signaal, natuurlijk altijd vervorming. Een supperreg is een AM-ontvanger. Dat geldt ook voor jullie 'synchroondetector' (daarvan bestaan er trouwens ook meer, maar dat voor een andere keer
).
dawmast
Frederick, zou je dan een schema van een lineaire superreg willen plaatsen? Dan weten wij hoe het wel moet.
Ik heb geen schema liggen, maar je kunt je bestaande superreg met aparte quench-oscillator gebruiken.
Je moet de quench-oscillator zo instellen dat de ontvangstoscillator nooit aan zijn maximum amplitude komt. En je moet dan een gewone am-detector gebruiken om de hf-spanning van de oscillator te detecteren.
Met een oscilloscoop is dat gemakkelijk te herkennen: je moet plaatje a vinden, niet b.
(Super-regenerative Receivers, Whitehead, Cambridge University Press 1950)
(nb: met 'cw' bedoelt de schrijver een continue draaggolf; niet een morsesignaal)
dawmast
Op http://members.iinet.net.au/~cool386/6tr/srrx.html staat een schema van een superreg waarbij een UJT als een losse quench-oscillator gebruikt wordt.
[Bericht gewijzigd door dawmast op (27%)]
D Tech
Is er nog antwoord op 'Wat onverklaarbaars.' ?
De gebouwde converter kan, met een echt drukknopje, op de 49 mtr of de 40 mtr. ingesteld worden. Als ik een (geel) schroevedraaiertje aan de ingang houdt dan denderen de kortegolf stations al binnen. Tamelijk veel aktiviteit overdag in de weekends. Waar blijft die Rob ? Hij is al sinds 2005 bezig met de 'kortegolf uitdaging'. Maar ik heb hem ooit vaag op de middengolf gehoord.
Je bedoelt dit geval:
De plus via een weerstand van 680k naar een potmeter van 200k. De loper naar een 1N4148, waar een RC aanhangt. Elco'tje naar amp. Alles netjes ingesteld in de bovenknie. Klinkt kaarsrecht. Toen dacht ik als ik die bias nou opvoer naar ~3v o.i.d. dan schakelt die diode permanent dicht en hoor je niks meer. Niet dus. Het geluid blijft vrolijk komen. Amper verschil zelfs.
Dat begrijp ik eerlijk gezegd niet goed. Meestal geven mensen de diode een kleine voorwaartse voorspanning, in de geleidingsrichting dus. Maar jij hebt het over 'permanent dicht' bij 3V; en dat klinkt als voorspanning in de sperrichting.
Zou je een klein schemaatje kunnen plaatsen van hoe het nu aan elkaar hing?
En wat voor 'amp' kwam er achteraan? Versterkertjes hebben in het verleden ook wel eens clandestien voor detector gespeeld. 
Alvast het volgende. Een diode heeft natuurlijk niet echt een 'knik'. Dat lijkt alleen maar zo door de manier waarop de grafiek getekend wordt.
Als je voor de spanning een logaritmische as zou gebruiken, zou de grafiek tot 10mA of zo (bij een 1N4148) recht blijken te zijn. Dus waar je ook zit, detecteren doet hij altijd wel wat.
Hieronder zie je voorspanningen van 0 tot 3V bij een hf signaal van 100uV tot 10V, 60% gemoduleerd. Verticaal de lf-spanning top-top.

D Tech
Ja achteraf was de vraag ietwat onnozel. Door de RC met 47k er in staat het ding altijd in de kniebuurt denk ik. Het gaat om het stroomgebied, die 0,6V staat er sowieso altijd. Ook al zet je er 25 volt voorspanning op.
Enfin, hebben we Rob al eens voorgelicht dat op die frequenties allerlei stereo setjes, met hun speaker draden als dipool gaan werken ? Met alle inspraak die dat opleverd ? Daar kan ik over meepraten sinds 32 jaar geleden. Hoe schoon je signaal ook is.
dawmast
Op 23 januari 2014 19:54:46 schreef D Tech:
De plus via een weerstand van 680k naar een potmeter van 200k. De loper naar een 1N4148, waar een RC aanhangt. Elco'tje naar amp. Alles netjes ingesteld in de bovenknie. Klinkt kaarsrecht. Toen dacht ik als ik die bias nou opvoer naar ~3v o.i.d. dan schakelt die diode permanent dicht en hoor je niks meer. Niet dus. Het geluid blijft vrolijk komen. Amper verschil zelfs.:-l
How t.f. ?
Over welk schema heb je het nu over, D Tech?
die 0,6V staat er sowieso altijd. Ook al zet je er 25 volt voorspanning op.
Ja, over de diode meet je uiteindelijk altijd een spanning van een paar tienden volt. Met nauwelijks stroom iets minder, met veel stroom iets meer. Maar dat is in mijn voorbeeldschema ook zo.
Toch zou je kunnen denken: ik maak de voorspanning (vóór de weerstand) zo hoog, dat de diode continu open is, en er dus geen detectie meer optreedt.
Het blijkt echter, dat je bijna altijd nog detectie overhoudt. En dat komt weer doordat op iédere schaal de diodekarakteristiek krom is. 
Mocht je nog zin hebben, dan ben ik net als @dawmast nog wel benieuwd naar je schema.
D Tech
Toen ik voor het eerst luisterde naar de synchroon-detector dacht ik, ah zo kan het dus ook.. Nogal onder de indruk. Je staat een stap dichter bij de studio. Je hebt het gevoel dat je achter een 'Rijks Radio Ontvanger' zit. Dus een soort onbetaalbare Rohde en Schwarz o.i.d. Ik heb deze module toen direct in mijn ontvanger gebouwd en kan nu dus omschakelen via twee detectoren. En op rec. out 
Het gaat dus om IC 510 in dit geval. De TDA2541.
Als je altijd rivierwater hebt gedronken en nu bronwater krijgt.
Voor dit schema moest ik eerst twee kasten verschuiven. Maar we weten wel waar het ligt.
Maar nu zijn we er nog niet heren. De rf versterking dient subliem te zijn, want anders wordt het, analoge signaal, aangetast. Even wat aan elkaar prutsen is er niet bij. Een goede test is een video signaal te gebruiken. Met een trapspanning en sync. Dit signaal gaat van nul tot 5 à 10 Mc. Als je die signalen in en uit, op elkaar kunt leggen met de scoop dat ben ben je op de goede weg. Die generatoren kostten destijds € 5000,- en worden nu voor tientjes aangeboden ! Die hebben een handige verzwakker aan boord waar je een testsignaaltje van enkele milivolts kunt maken. Nog beter dan de scopetest is de oogtest. Dat versterkte signaal in een monitor pluggen en beoordelen. Dan kom je er achter hoe kritisch je transistor moet staan voor een goed plaatje.