Projectje als bouwpakket gekocht via internet.
Mijn eerste zelfgebouwde "radio".
Doet niets overigens maar ziet er leuk uit.
Dit topic is gesloten
Projectje als bouwpakket gekocht via internet.
Golden Member
Doet hij niets? Je gebruikt toch wel een kristal oortelefoon en niet een gewone?
De impedantie van een gewone oortelefoon is veel te laag, waardoor er geen signaal meer overblijft aan de uitgang.
Zorg ook voor een goede aarde en een voldoende lange antenne.
Golden Member
Bij gebrek aan een kristaloortelefoon werkt het misschien ook de boxjes van je PC te lenen. (Ik zeg misschien, want niet geprobeerd. Mijn "eerste radio" experiment hád een versterkertje ingebouwd en een 8Ohm speaker. Principe is hetzelfde.)
mét CE
Nou een hele stomme... Maar dat ding doet toch 'vooral' AM? Zendt daar nog wat 'lokaals' (je hebt wel wat signaalsterkte nodig) op uit op de bruikbare frequenties?
Honourable Member
Mits de antenne lang genoeg is moet Radio Maria vanuit Lopik naar Tilburg wel te horen zijn op 675kHz.
Ik heb een kristaloortje, zat er bij.
Ik heb laatst de ground aan de randaarde geklemd en als ik dan het oortje tegen de antenne aan houd dan hoor ik het net ruisen (denk ik).
Verder heb ik nog niets gehoord.
Ik heb een dun draadje van 4 a 5 meter lengte als antenne gebruikt.
[Bericht gewijzigd door mechatron op zondag 8 juni 2014 15:07:15 (14%)
Moderator
Knoop er nog maar minimaal 10 meter extra aan, en luister vanavond laat (bij schemer) nog eens.
Golden Member
Met de TCA965, een venstercomparatorchip van Siemens, kan een alleraardigste spanningsloep worden gebouwd. Naast de TCA965 zijn er slechts enkele externe componenten nodig, zie onderstaande foto:
De spanningsloep in werking, alsmede enige uitleg (zie tekst onder filmpje):
http://www.youtube.com/watch?v=r6gTIwnbg28
Wat wel weer sneu is, is dat deze chip al jaren "obsolete" is. Gelukkig heb ik eind vorige eeuw enkele exemplaren ingeslagen...
Een window comparator maak je toch ook gewoon met 2 opamps? Ook met minimale externe componenten. Als ik het mij overigens nog goed kan herinneren...
Golden Member
Op 8 juni 2014 12:17:00 schreef mechatron:
Het kan zijn dat ik scheef kijk... Maar zijn de onderdelen wel correct gesoldeerd?
Je zou ook bijna zeggen dat de onderdelen aan de verkeerde kant zijn gesoldeerd. Het ziet er op zijn minst vreemd uit.
De eilandjes op de print lopen door en door.
Moderator
Ik vind 27kΩ afsluitweerstand toch wel heel erg weinig, 470kΩ komt eerder aan de beurt.
En, komt er nu wel wat geluid uit?
Ik heb geen gelegenheid gehad het vanavond te proberen.
Hopelijk morgen. Zal ook eens spelen met de weerstand.
Je denkt dat de spanning op de luidspreker nu mogelijk te laag blijft door een te lage weerstand?
ik kan mis zijn maar die eilandjes lopen toch niet door of de diode zou kotgesloten zijn.
De blauwe draad van de spoel is dus los, en dan ook het oortelefoonaansluitngske.
Op het eerste zicht moeten deze respectievelijk naar rechts en naar links nog verbonden worden
Ik hoop dat zo goed te zien is hoe de onderdelen aangesloten zijn.
Aan de onderzijde heb ik enkele pootjes met een stuk "spriet" van een weerstandje doorverbonden. Heb ook enkele pootjes die lang genoeg waren terug gebogen door de plaat naast een ander pootje en die aan elkaar gesoldeerd.
(Op de vorige foto's is te zien dat aan de voorzijde 1 strook zit waardoor ik daar geen extra doorverbinding heb gemaakt.)
[Bericht gewijzigd door mechatron op maandag 9 juni 2014 08:42:56 (14%)
In Deurne de laatste keer wat uA709 mee genomen voor een "kraakdoos".
Met het mooie weer van de laatste dagen tijd gevonden om een sigarendoosje van wat gaten te voorzien en te lakken. Twee keer met mahonie kleur beits en twee keer blanke lak.
What's in da box ?
Waarbij ik alleen een 100uF elco over de voeding heb toegevoegd.
Geinig. Wat doe je ermee?
Zichzelf en zijn vrouw door de kinderen laten pesten
Maar alle gekheid op een stokje, dit ding is ontwikkeld door de afdeling elektronische muziek van het conservvatorium in Utrecht en is een variatie op een theremin, maar gemakkleijker te bespelen en daarom uitemate geschikt om je kinderen met het musiceren te confronteren...
(geluidsfragmenten op internet te vinden)
Op 10 juni 2014 10:41:03 schreef Roland van Leusden:
In Deurne de laatste keer wat uA709 mee genomen voor een "kraakdoos".Met het mooie weer van de laatste dagen tijd gevonden om een sigarendoosje van wat gaten te voorzien en te lakken. Twee keer met mahonie kleur beits en twee keer blanke lak.
What's in da box ?
Waarbij ik alleen een 100uF elco over de voeding heb toegevoegd.
Leuk voor je dat-ie werkt, is mij nooit gelukt.
hadv,
Jammer, het shema is wel correct, had je een uA709 gebruikt ?
Ik heb alleen de rode led weg gelaten, voegt weinig toe mi en verlaagd de geluidsterkte. De 100uF over de voeding staat niet op het shema, maar is wel logisch gezien de piekstromen die er af en toe getrokken worden. Blijf me verbazen wat voor arsenaal aan geluiden er uit zo'n simpele schakeling kunnen komen.
de 100u weglaten is dan juist leuk - als de voedingsspanning inzakt krijg je nog extra modulatie
Heb je een DIL 709 gebruikt of was het een metal can? Dat schijnt uit te maken.
Anderzijds zie ik op het breadboard in de link die Roland gaf toch een 8p DIL zitten... (zouden ze me wat op de mouw hebben gespeld, hier op het forum?)
Ik heb op Marktplaats indertijd een stuk of 5 metal can's op de kop getikt. En dat waren echt 709's. Maar of dat UA's waren zou ik echt niet meer zeker weten.
Het zou natuurlijk ook zomaar kunnen zijn dat mijn pcb niet goed genoeg was.
Het is nogal een tricky beest omdat het geluid mede door de frequentiecompensatie tot stand komt.
Ik hoorde in ieder geval niets (en had toen nog geen scope).
[Bericht gewijzigd door hadv op dinsdag 10 juni 2014 22:34:16 (43%)
Gewoon eens opnieuw proberen, nu met scoop
@Roland,
Bedoel je dat het een echte Fairchild µA709 moet zijn?
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 10 juni 2014 22:36:42 (43%)
Dit topic is gesloten