Je mooiste meetapparatuur. Deel 7

Dit topic is gesloten

Thevel

Golden Member

Ik heb volgens mij ook nog germanium torren in zo'n behuizing.

AD130 misschien?

die oude rca torren heb ik ook nog liggen. van een zelfbouw versterker van de stort 15 jaar terug..

ook ad heb ik er nog van, meen de ad149..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 24 juni 2014 17:26:29 schreef fred101: gebruik ik zo'n zelfde 2N3055. (ik had ook moderne glimmende maar ik heb meestal meer vertrouwen in die groezelige oude werkpaardje.

Yeah, ik heb ze hier ook liggen van oa. SGS/Ates en Philips en Motorola allemaal old stock en gebruikte exemplaren.
Tis allemaal TO-3 maar de bodemplaat is bijv. dunner of van ander materiaal.
Leuk als je versterkingsfactor kan meten bij de gewenste stroom.

@Tidak Ada

AD149 is ook T0-3

Die germanium 'rommel' begon al bij 17 kHz te duiken, en daardoor veel THD in audioamps. Vooral in de hogere regionen en weinig tegenkoppeling want dan gooide Nyquist roet in het eten.
Maar wel mooi om te bewaren het neemt weinig plaats in!

Tidak Ada

Golden Member

Je vergeet dat er die tijd ook nog niet veel aan cross-over vervorming werd gedaan, moest nog ontdekt worden. ;) Ik had het overigens over een OC30, geen TO3, er was nog geen standaard. De Telefunken/TeKaDe TF 80 leek er het meest op.
Dat was overigens in eennader topic over die autoradio!

At betreft de inhoud van de 2N3055's was er nogal wat verschil met de RCA makes. Henry van Hessen (importeur van QUAD) heeft er in die tijd eens een stel open gemaakt (ik hoop niet dat hij aan een beriliose is overleden). Het verschil was schrikbarend! Vaak een veel kleinere chip of een totaal ander geometrie.

Het verschil deed echt denken aan wat er hier in het Fake topic wordt geshowd en toen waren er nog geen Chinezen en andere sjoemelaars. Allen de "grote jongens" als Fairchilsd, SGS TI, National en Philips.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi die Tidak Ada,

RCA heeft heel lang twee verschillende versies gemaakt.
De Epitaxial Base en de Hometaxial Base.

Twee nogal verschillende types, je kan een versterker ontworpen met de eerste versie meestal niet uitrusten met de nieuwere versie.
Dat kan dan instabiliteit opleveren.

RCA vermelde meestal de versie op de transistor zelf, de Hometaxial had een hoofdletter H achter de 2N3055 staan.
Andere fabrikanten... tja, ik gebruikte meestal de RCA versies, wist ik wat ik kreeg en RCA maakte goede spullen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Blackdog, dat is me indertijd ontgaan. Ik weet niet over welk decennium je spreekt. Ik over eind jaren 60, begin 70.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Zover als dat ik het weet, is de RCA H versie van ergens begin/midden 70 jaren.

Gegroet,
Blackdog

[Bericht gewijzigd door blackdog op dinsdag 24 juni 2014 21:44:47 (10%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hewlett

Honourable Member

Die letter H is dan wel later toegevoegd. In de begintijd was er alleen maar een homotaxiaal productie process. Ergens in de begin jaren 70 zijn ze op een epitaxiaal process over gegaan (goedkoper) en wellicht zijn er toen homotaxiale en epitaxiale versie tegelijk op de markt gekomen. Ook al is het aan de type aanduiding niet te zien, je kunt altijd even de collector basis capaciteit meten, die is bij een homotaxiale versie hoger dan 1000pF en bij een epitaxiale rond de 300pF. Eigenlijk hadden ze voor de epitaxiale versie een ander typenummer moeten toekennen, maar die 2N3055 was zo populair en voor marketing doeleinden heeft de epitaxiale versie hetzelfde typenummer gekregen.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Eindelijk is de oude Delta voeding klaar.
Ook bij deze dacht ik op een bepaald moment, nu is het wel genoeg geweest...
De Zener referentie omgebouwd en nog is de uitgansspanning niet stabiel genoeg.
De orginele referentie met een aantal gestapelde zeners en 1n4148 in serie heeft natuurlijk een vrij hoge Ri en een hoge temperatuur gevoeligheid.
Ondanks dat dit alles in een alu blokje zit, was het met de dioden die er in zaten niet echt stabiel.
Ook toen ik de dioden vervangen had, was het wel beter, maar niet goed genoeg naar mijn mening.

Al mijn aanpassingen maakte het zeker beter maar door deze verbeteringen werd een andere niet gewilde eigenschap steeds zichtbaarder.
Het bepalen van de Ri van de voeding was vrijwel onmogelijk, dit kwam door de random drift van de voeding.
Alles wat van belang was, wat de uitgansspanning betreft, had ik al aangepakt, tenminste dat dacht ik!!!

Er was nog één onderdeel die uit het zicht zat en waarvan ik weet dat hij erg belangrijk is voor de stabiliteit van de voeding.
Dat is de condensator over de potmeter die de spanning insteld.
Hoe hoger de spanning, hoe hoger de waarde van de potmeter en dus ook de ruis en gevoeligheid voor het oppikken van ruis/storing.
Door nu een condensator over deze potmeter te zetten maak je dit vele malen beter bij de hogere uitgansspanningen.
Verder help de condensator mee met de loopgain, hij maakt het stabieler.

Nadeel, ja als je de voeding extern wilt programmeren, creeërt deze condensator een extra kantelpunt.
Dit is voor mij in het geheel niet van belang, ik ga heb toch niet met een Aruino sturen :-)

Plaatjes tijd!
Dit is de "voeding van 6 miljoen" geworden. (vrij naar een TV serie) :-)
De drivers voor de 2N3055 wat nu een Motorola MJ15003 is geworden zijn ook aangepast.
Het metalen torretje is een 2N2222 en je kan zien dat de 2N3053 vervangen is door een BD139-16.

Rechts op de foto is het extra printje te zien met de Zener referenties opgebouwd met 2x de TL431a.
De linker is 6,8V en de rechter op het printje is rond de 21,5V.
Deze twee zeners staan in serie met de aftak van 6,8V die naar de + uitgang gaat.
De twee zeners worden gevoed door een stroombronschakeling die nog in het Alu blokje zit.
Deze werkte goed en heb dit dus in stand gehouden.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Delta-D30-1/Delta-D30-1-33.gif

Hier is het referentie printje wat beter te zien.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Delta-D30-1/Delta-D30-1-34.gif

Dit was het onderdeel dat voor de laagfrequentie onrust zorgde.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Delta-D30-1/Delta-D30-1-37.gif

Hier de waarden waarmee de voeding belast is, rond de 30Watt.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Delta-D30-1/Delta-D30-1-36.gif

Dit plaatje geeft het opwarmen van de voeding aan bij 30Watt belasting over ongeveer 1,5 uur.
De meting starte ik na ongeveer 15 seconden, en na ongeveer 1 minut zit hij binnen een paar mV.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Delta-D30-1/Delta-D30-1-35.gif

Dit is de prut die uit de voeding komt onbelast en gemeten met een filter van 400Hz HP en ruum 300Khz LP, rond de 6uV.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Delta-D30-1/Delta-D30-1-40.gif

Dit geeft een wat reeeler beeld, breedband en belast met 1A bij 30V 80 a 85uV.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Delta-D30-1/Delta-D30-1-38.gif

Dit is een scoop plaatje op 1mV/div en 2x gemiddeld.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Delta-D30-1/Delta-D30-1-41.gif

Hoe mooi wil je dat ik het maak, de bovenstaande foto ziet er goed uit voor een voeding uit zeg 1965.
Maar het is wel iets slechter als hierboven gepresenteerd.
In die ruis/prut zit iets verstopt dat je niet ziet, door de middeling die ik gebruik op de scoop.
Bekende truken van fabrikanten voor het mooi maken van plaatjes en specificaties.
De onderstaande foto is de uitgang van de Audio Presision analyzer breedbandig ingesteld en de scoop aan de uitgang van de Analyzer.
Let zoals altijd niet op de schaal van de scoop, daar dit geen directe relatie geeft met de gemeten spanning i.v.m. de auto range van de AP analyzer.
Wat je ziet is de laadpuls van de bufferelco en deze zit verborgen in bovenstaande foto van 1mV/Div :-)
Dit is echter nog steeds zeer goed, trouwens ook lastig meten, de breedbandige ruis uit een voeding.
Het hele pad moet echt 50-Ohm zijn, anders meet je alleen maar ruis/prut uit de omgeving van je LAB.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Delta-D30-1/Delta-D30-1-42.gif

Klus is geklaard en ik kan weer aan mijn andere projecten gaan werken.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Eindelijk een Digitale oscilloscoop. M'n analoge scoop is al een tijd stuk. Voor de prijs lijkt het mij een goede scoop. In de toekomst zullen we zien hoe goed goed is. Mijn eerste indruk is positief.

http://www.wouterboogert.nl/wp-content/uploads/2014/07/WP_20140707_16_42_07_Pro-e1404744704821.jpg

PA4WFB
Henry S.

Moderator

@blackdog: Een beetje (klein beetje maar, je mod opzich is niet overdreven) jammer dat die Delta nu niet meer orgineel is.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik vind het wel mooi, als die delta er ook echt beter van wordt.

Op 5 juli 2014 12:54:07 schreef blackdog:
Er was nog één onderdeel die uit het zicht zat en waarvan ik weet dat hij erg belangrijk is voor de stabiliteit van de voeding.
Dat is de condensator over de potmeter die de spanning insteld.
Hoe hoger de spanning, hoe hoger de waarde van de potmeter en dus ook de ruis en gevoeligheid voor het oppikken van ruis/storing.
Door nu een condensator over deze potmeter te zetten maak je dit vele malen beter bij de hogere uitgansspanningen.

Ik neem aan, ook kijkend naar het schema, dat daar al een condensator zat. Heb je deze vervangen door een grotere capaciteit? Want dat vermeldt je verhaal op dit moment niet.

Hoe was de staat van die edge-connector eigenlijk? Kan me voorstellen dat de contactovergang van die connector naar PCB er met de jaren ook niet beter op wordt, maar misschien was het een vergulde versie en viel het met de oxidatie mee?

If you want to succeed, double your failure rate.
flash2b

Special Member

Mijn nieuwste aanwinst is wederom een pulse generator. Het is een PM5785 die ik heb over kunnen nemen van Squant (top!). Ik had al een PM5704 tot 10MHz, een PM5715 tot 50MHz, maar deze PM5785 gaat wel tot 125MHz.

Het is echt een beest van een apparaat, heel groot en heel zwaar. Hij wordt ook redelijk warm als hij een tijdje aan staat. Het netflter was door Squant vervangen omdat de X2 condensators lek waren. De schakelaar van de attenuator van kanaal A waren vies, zodat dat kanaal eerst niet werkte, maar dat is ook verholpen.

Het beest ziet er zo uit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc08693_cleaned.jpg

De signalen die eruit komen zijn mooi. De rise time is 1ns en vooral ondersteuning voor double pulse is leuk om te zien hoe goed bijvoorbeeld een Rigol DS1052E kan triggeren. Daar heeft hij met dit signaal soms moeite mee.

http://www.uploadarchief.net/files/download/doublepulse_pm5785.png

De 2 LEDs op het front gaan trouwens branden als de delay of width te lang is ten opzichte van de gekozen frequentie. Er komt dan nog wel een blokgolf uit, maar de schaal klopt dan niet. Dit werkt precies hetzelfde als mijn andere generators, maar de LEDs zijn een leuke aanvulling.

blackdog

Golden Member

Hi Dames & Heren :-),

Ik zag dat ik nog wat antwoorden schuldig was, beetje druk geweest deze week.

OK, de eerst dan maar...
Henry S. Tja niet meer orgineel, veel onderdelen vervangen na bijna 50 jaar, dat kan niet anders, en de referentie schakeling, dat is nu eenmaal een van mijn afwijkingen ;-)
Nu heb ik een oude voeding die heel goed bruikbaar is, en dat vind ik belangrijker.

Jochem
Die condensator zat er natuurlijk al in, die is standaard in dit ontwerp, ook bij Harisson/HP zit die er altijd in, daar is dit schema van "gepikt" door Delta :-)

Ik had nog niet verteld, hoe het mij duidelijk werd dat het die condensator wel moest zijn.
Niet met mijn hoofd bij dat probleem, viel het mij soms op bij het inschakelen, dat het "lang" duurde als de spanning op zeg 25 volt was ingesteld.
Ik dacht, dat dit aan de referentie schakeling lag, waar flink aan geknoeid was (toen nog "orgineel").
Later viel dus pas het kwartje, dat dit de lekstroom van de elco over de potmeter was.
Deze elco heb ik nu vervangen door een MKT van 6,8uF, dit is iets kleiner dan de 10uF elco, maar veel beter wat lek betreft.
Het beetje extra ruis dat dit zou kunnen opleveren (hoger kantelpunt) valt in het niet, door de verlaagde ruisbijdrage van mijn referentie schakeling.
Op een van de foto's kan je de MKT rechts achter de print zien, naast de blauwe connector.
De oplettende lezer herkend natuurlijk dat de TL431 schakeling vrijwel overeenkomt met die van het schema van mijn labvoeding.
Mijn uitzoekwerk van toen, wordt hier dus ook goed gebruikt.

Wat de connector betreft, de printbanen zijn een beetje aangetast maar nog steeds goed genoeg.
Er treden daar geen problemen op, de connector en printbanen waren van een goud laagje voorzien.

flash2b
Zo'n type van Philips zou ik hier ook nog graag willen hebben.
Ik heb hier verschillende goede generatoren, maar niets, dat dus mooie flanken van 1nSec kan leveren...
De RIGOL gaat hoger in frequentie dan mijn Hameg maar is ook iets minder schoon op de flanken.
Jammer genoeg haald jouw scoop geen 400 a 500Mhz om een plaatje van de Philips puls te maken.

Zo ziet het er hier uit.
De HP8002A op minimale stijgtijd, ruim 8nSec.
http://www.bramcam.nl/Diversen/HP8002.gif

En dit is de RIGOL, iets meer dan 4nSec stijg en daaltijd.
http://www.bramcam.nl/Diversen/RIGOL-DG4162.gif

We zullen zien, wat er nog langs gaat komen aan generatoren in het tweedehands circuit :-)
Ik heb geen haast.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/1nSdivPM5770.jpg

De 100 MHz Philips PM-5770. De scoop staat op 1ns/div

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Ha die Fred, :-)

Mooie puls voor dat oude spul, ik heb een iets simpeler versie van die pulsgenrator hier,
maar die is erg rot, dus onbruikbaar geworden.
Moet er te veel tijd in gaan steken om dat goed te krijgen en dat levert te weinig voordelen op t.o.v. wat ik al heb.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Ik had hem al eens eerder geshowed, maar vandaag kwam de tweede exemplaar binnen met de post.

Het is een UT120C van UNI-T (High met Henk kan deze post negeren :))

Het is (bijna) de meter waar de TS in topic volledig automatische multimeter naar op zoek was. En ja, de 'C' versie van deze meter kan ook stroom meten zonder meetbussen te wisselen (die zijn er namelijk niet).

Omdat mijn eerste exemplaar die ik nu een jaartje gebruik zo goed beviel heb ik een tweede gekocht. De eerste kocht ik in China voor RMB100 en nu op ebay is hij voor het zelfde bedrag van $14,67=€11,21 ook te vinden (ebay listing 331166245625). De meter werd geleverd door Sure Electronics binnen 1 week en shipping door de belgische post vanuit China naar Nederland. Erg snel!

Zo ziet hij eruit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/ut-120c.jpg

In de specs (op ebay) staat dat hij tot 10MHz frequentie kan meten, maar dat is een drukfout, hij meet maar tot 1MHz. Wat ik er handig aan vind is dat hij klein is (makkelijk meenemen), in een mooi doosje zit (kan daarin blijven zitten tijden het meten, zelfs dicht) en dat alle bereiken erop zitten. De 'B' en 'A' versie zijn nog iets goedkoper maar hebben geen stroom functie, wat sommige misschien als een plus punt zien. De 'A' versie heeft verder ook geen capaciteit meting.

Een teardown en een Russische video zijn online te vinden.

Ik vind het echt een aanrader. (zeker nu door de 10% korting en snelle levering). Sorry voor mijn enthousiasme voor deze goedkope multimeter ;).

Shiptronic

Overleden

Als mijn Fluke per ongeluk nog in de weerstand meet positie staat en ik probeer te meten of ik ergens 230V ac heb dan begint de te gillen een piepen, oeps verkeerde stand , slinger in de goede stand en zie beeld ,, 228,78 V prima niets aan de hand.

hoe gaat dat met die ? ik heb ze al uitzien branden :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
flash2b

Special Member

Er zit een poly fuse is van 400mA (zie ook mijn link naar de teardown).

Ik ga het niet voor je testen :). Het is hier toch een 'show' topic, niet een 'blow' topic ? :+

Ik heb een video waar de netspanning word gemeten, en dan een langs de ohm meting, de net frequentie wordt gemeten, en dan terug via ohm meting naar spanning meting. De meter blijft heel. Dit is dezelfde video die ook in de teardown wordt getoont.

Sine

Moderator

Dat mag je van een beetje meter verwachten.

Zelfs de meeste no-name meters overleven dat.

fred101

Golden Member

Wow, een 556 met kar en wat leuke plugins. Ik denk :
2 x 1A4. 50 MHz 4 kanaals
een spectrum analyser, (heel gaaf, je kunt freq-domein en tijd-domein op een CRT laten zien. Dat kunnen nu alleen wat top modellen van Tek.
2x L , fast rise preamp
1A1, een 2 kanaals allround plugin (ik zie alleen de 2 rode knoppen niet)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten