Jongensradio anno 2014

@RAAF,

Bedankt; heb het boek besteld; ben benieuwd...

--PF0BKB--Geen electronica zonder natuurkunde, geen natuurkunde zonder electronica.

Fantastisch om te horen dat ons lichtend voorbeeld nog onder ons is!

Helaas kwam ik net te laat in contact met dit forum om de jongens-radio topics nog live te volgen, maar ik lees ze nog steeds af en toe terug.

Maar even een vraag, ik heb hier druk 1 en 3 van Ontvangers op de plank, kan iemand mij zeggen of druk 4 dusdanige aanpassingen bevat dat ik er zeer beslist achteraan moet?

Uiteraard is het enige juiste antwoord natuurlijk "ja", maar ik heb het verzamelen van boeken op de rem gezet toen mijn bibliotheek de 6000 banden begon te naderen.

En nee, niet alle 6000 betreffen electronica... :-)

Zo, maar weer even het boek van de Necronomicon openen en hier meldt de Opper Hellehond zich dus. Waarom mijn oude wachtwoord niet meer werkte is me een raadsel, de houdbaarheidsdatum zal wel zijn verlopen. Die van mijzelf dus nog niet…
Ik zie tot mijn genoegen een aantal Chthulhu-aanbidders uit de Krochten des Verderfs omhoogkruipen. Fred101, hoe gaat het met de visparasieten? Schimanski restaureert een AR-88, prachtig, pas maar op dat de buren niet denken dat je voor de NSA werkt. (Z)weetvoetje is nu hoogleraar en bedenkt nog steeds bizarre oplossingen voor eenvoudige problemen. Waarom zou je EM golven simuleren als je eenvoudig een klein nuclear device kan laten ploffen voor een prima EMP? Ik bedoel maar… Rd12tf ook nog lekker present en Hugo verricht nog zegenrijk werk al modererend…
Ik zie ook voor mij nieuwe namen en als jullie bij het bovenstaande de wenkbrouwen hoog optrokken moet je maar de tien delen Jongensradio forum nalezen om te zien hoe het uit de hand liep. Dat was wél wat anders dan Leonard de Vries, als we dit zouden publiceren gaan we geheid de bak in wegens aansporing tot zedenbederf…
Nee, RAAF, het is geen grote bak, integendeel, zo van het formaat van een snijkoek en weegt weinig (vliegtuigspul!). Als jullie lachen willen moet je op Google Afbeeldingen eens “entire ARC-5” intikken. Er staan ook anime plaatjes op maar ik bedoel de eerste foto, van die rekken.
Cyrano: ik heb alleen nog een exemplaar van de 4e druk, weet niet meer hoeveel ik aanpaste in de 2 jaar tussen de 3e en 4e. In druk 4 geef ik schakelingen met MC-1550 en SL 621, kijk maar eens of dat in de 3e al was. Maar die IC’tjes zijn denk ik toch niet meer te krijgen.
Leuk om weer eens iets te horen, als ik weer wat tijd heb moet ik toch maar eens die LG ARC-5 gaan restaureren… 73!

P.S. ik bedoel met die zoekterm entire ARC-5 TUSSEN AANHALINGSTEKENS. Aan die 8221 enzo hebben we niks...

De Grote Hellehond Zelve.
Jinny

Golden Member

Welkom back, en tot morgen.... :)
Toch maar weer mooi geregeld zo.. ;)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Henry S.

Moderator

Op 22 augustus 2014 17:02:25 schreef Frithjof Sterrenburg:
Zo, maar weer even het boek van de Necronomicon openen en hier meldt de Opper Hellehond zich dus.

Ja dat krijg je dan... Hallo Frithjof!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Nee, RAAF, het is geen grote bak, integendeel, zo van het formaat van een snijkoek en weegt weinig (vliegtuigspul!). Als jullie lachen willen moet je op Google Afbeeldingen eens “entire ARC-5” intikken. Er staan ook anime plaatjes op maar ik bedoel de eerste foto, van die rekken.

Dat is inderdaad heel andere koek! Ik liet me wat imponeren door het zwarte hamerslaglak uiterlijk van het frontje, maar de interne componenten tonen de juiste dimensies.
Dank voor de vele uren die ik in je boek mocht doorbrengen!

@blackberry1960

Graag gedaan, ja ik zie het, het boek is verkocht.

rbeckers

Overleden

Hallo Frithjof!
Goed om weer eens iets te horen.

Van Blackberry verwacht ik dus een storting aan auteursrechten. RAAF komt er makkelijk vanaf door zijn bedankje.

Overigens vroeg ik me af of ik me niet op Jongensradio had moeten terugmelden, want op dit HF forum zitten geloof ik ook nog een aantal normale mensen?

Een vraag: heeft een van jullie ooit het Brans buizenboek bezeten toen ie jong was? Dat was mijn ideaal zo rond 1950, maar het was veel te duur voor mijn zakgeld. Er stonden ALLE (nou ja, alle?) Amerikaanse, West-Europeese, Engelse, Duitse, Italiaanse en Russische buizen in. Ik heb er hele pagina's van zitten overschrijven, Xerox was nog onbekend. Moet je nou die websites zien ... (dit zijn drie stippeltjes, ik weet niet hoe je die - net zoals aanhalingstekens - op dit forum kunt zetten.

De Grote Hellehond Zelve.

P.S. Ik zie dat de stippeltjes werken, nu nog de aanhalingstekens!

De Grote Hellehond Zelve.
rbeckers

Overleden

Op 23 augustus 2014 09:32:24 schreef Frithjof Sterrenburg:
...
Overigens vroeg ik me af of ik me niet op Jongensradio had moeten terugmelden, want op dit HF forum zitten geloof ik ook nog een aantal normale mensen?
...

;)
Toch niet veel.

Het gebruik van de HF banden is t.g.v. QRM op veel plaatsen moeilijk aan het worden. Voor elektronica en zeker voor HF moet je toch een beetje anders denken dan de meeste mensen.

Frithjof, ik heb even een verzoekje ingediend om de quotes "centraal" te fixen: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1643801#1643801
Jij bent niet de enige waarbij het "fout" gaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik ben in het bezit van "dr Blan", destijds ingescand en zo'n 128MB groot

Dank, rew! Nu kijken of het "werkt" ...

Nog een vraag: heeft iemand uit een Electron van rond 1950-1954 soms een advertentie van Radio Rotor of zo, met aanbiedingen van leger dump apparatuur? Ik heb zo'n oude ingebonden jaargang, maar een of andere onverlaat heeft er alle advertenties uitgehaald. Ik zou nog wel eens willen zien wat de prijzen toen waren. Herinner me dat de Duitse apparatuur zoals de Köln en Caesar toen al zeer prijzig was. Zo ja, graag een scan naar mijn email adres!
Zie bij de preview dat het werkt...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 23 augustus 2014 16:53:20 (1%)

De Grote Hellehond Zelve.

Dag Frithjof! Welkom terug op dit forum.
Kijk hier eens:
http://electron.pothof.info/
Staat Rotor vast tussen.

Schaduw op je pad.

Jinny

Golden Member

Had dat gezegd, had ik wat van die handel meegenomen, moet nog wel ergens zulke oude tijdschriften hebben liggen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
joopv

Golden Member

Ik dacht dat Radio Rotor wel in Elektuur adverteerde, maar niet in Electron. Ik heb even snel een paar van de 60 jaargangen doorgebladerd die ik op de HD heb staan, maar zie geen advertenties van Radio Rotor in Electron.

Denk dat je in Elektuur moet zijn daarvoor, en dat bestond in de 50'er jaren nog niet.

De oude electron's die je op de site hierboven kunt inzien bevatten wel advertenties van leger apparatuur. In die tijd was het gebruik van foto's een stuk minder.

Ik heb zelf wel een en ander compleet op papier, plus de Rb's uit de periode 1950-1956, ik zal wel even zien of ik van het weekend een scan kan maken van de radio rotor advertenties.

Gister ook even gekeken of er in de derde druk van Ontvangers schema's stonden met de Plessey IC's en de MC1550, en die staan er inderdaad in. De verkrijgbaarheid is rampzalig, ik ben al eens achter die IC's aangeweest, maar dat is lastig. Zelfs bij de antiquair waar ik heel af en toe kom was niets te vinden.

Wel heb ik de 1600 serie van Plessey soms aangtroffen in 27mc spul, dus dat zou nog een bron kunnen zijn voor eventuele liefhebbers.

[Bericht gewijzigd door Cyrano op zaterdag 23 augustus 2014 19:10:15 (21%)

Kort na mijn eerste belangstelling voor radio (ca. 1980) heb ik het boek-met-donkergroene-kaft (4e druk?) uit mijn lokale bibliotheek vaak en dankbaar geleend en gelezen. (Net als de boeken "Zenders", I en II. Van ene J. Bron, dacht ik.)
Omstreeks 1995 schreef de bieb het boek af en toen heb ik het daar voor 1000 gulden gekocht. Tegenwoordig heb ik meer ontvangers dan boeken, maar ik zal het binnenkort weer eens opduikelen.

DE OLDE

Overleden

Radio Electronica daar stonden wel advertenties in dacht ik , Rotor Service Twente , Radio Ster etc.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
pa3gws

Golden Member

In het Januari nummer uit 1950 staat anders wel degelijk een advertentie van Radio Rotor.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

http://electron.pothof.info/Electronjanuari1950.pdf
Pagina 50.

edit: 3gws was mij voor!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zaterdag 23 augustus 2014 19:16:51 (18%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dag Frithjof, leuk je hier weer te lezen.

Ik heb zo'n oude ingebonden jaargang, maar een of andere onverlaat heeft er alle advertenties uitgehaald.

Weet je dat me dat zelf nooit opgevallen is? Ik was natuurlijk ook niet de inbinder.
Adverteerde Rotor niet ook met de T1154-set in Electron? Of was dat een andere firma?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Zo, eerst op een trap in de badkamer een lamp verwisseld, met zo'n loodzware "kristallen" ballon die met drie M3 schroefjes los en vast moet worden gezet. Waarbij met wankelende trap dus altijd zo'n schroefje naar beneden valt en als je dan de ballon (die nog muurvast zit) even loslaat om het schroefje op te rapen blijkt de ballon toch los te zitten en flikkert ie ook naar beneden. Ik ben ervan overtuigd dat dit bekend voorkomt... Het is gelukt, echter.

Hi, heer Terman, Oude Meester, o ja, die jaargang kreeg ik van jou, nee natuurlijk heb jij niet gesloopt. Die T1154 werd door een flink aantal zaken aangeboden, Dankelschijn, Twente en Ster bijvoorbeeld.

Meerdere correspondenten: nee, Elektuur is véél te laat, in Radio Electronica stonden wél advertenties van buizen en modernere dump, maar niet van WO2 spul als ik me goed herinner, want RE begon pas in 1954. Bij die site van pothof krijg ik een foutmelding voor mijn browser, zal eens even met een andere proberen.

Dan nog wat: als ik het goed heb zitten we hier op een aparte "thread" F.A.S. Sterrenburg. Nou ben ik niet tegen enige persoonsverheerlijking, maar dit begint een beetje op Vladimir Poetin te lijken. Zullen we naar de Jongensradio migreren?

De Grote Hellehond Zelve.

@Frithjof,

Mijn opa zei altijd eerst zien dan geloven, dus voor ik mijn geldbuidel trek eerst even kijken :-) Maar gezien het razende enthousiasme op dit forum zit dat wel goed denk ik....

--PF0BKB--Geen electronica zonder natuurkunde, geen natuurkunde zonder electronica.

Blackberry: tin.soldier heeft 1000 piek betaald voor het boek schrijft ie, dus dat geeft een goede indicatie...

Allemaal: met een andere browser kom ik wél op de site van pothof. Zo'n doorgehaalde freak moet je toch dankbaar wezen voor het scannen. Nou, ik word weer helemaal zenuwachtig, want wat vind ik van Rotor op Electron Januari (met een HOOFDletter) 1950:

1) Finse legerontvanger van 15 to 2000 meter voor 135.- piek. Fins?! Nooit iets van gezien! Licentie van Duitsland?
2) Japanse ontvangers van 12-3000 meter met uitwisselbare spoelblokken voor 195.- piek. En dat zijn dan geen kleine transistor radio'tjes, maar vermoedelijk een kopie van de HRO.

Geef me even een tijdmachine en de portemonnaie (oude spelling!) van nu...

De Grote Hellehond Zelve.