Dag leden,

Dank jullie allemaal voor het actief meedenken, alleen was het mij niet gelukt (ik heb wel eens een draadje gesoldeerd, maar dat was het dan ook).

De knoppen voor de bediening zitten niet boven het display (met een verhoging), maar gedeeltelijk op gelijke hoogte (met een verhoging van de knoppen in het huis) en gedeeltelijk lager. De printplaat komt in een kunststofhuis, daar zitten de knoppen in (met nog een bescherming voor vochtindringing).

Het andere uiteinde van de rj12 verbinding, is ook wat aangetast, maar niet stuk, kan ik deze ook met alcohol schoonmaken?, of in azijn leggen? (gokje).

http://www.uploadarchief.net/files/download/rj12%20aan%20draad.jpg

groeten

fiesta

Dag leden,

allemaal dank voor de bijdrage, ik heb het plaatje bijna rond.

Inmiddels is de print gereinigd met alcohol, dit is voor het oog goed gegaan (aanslag is weg). De stekker van de rj12 verbinding is ook vervuild, deze heb ik ook met alcohol gereinigd, zie het resultaat:

http://www.uploadarchief.net/files/download/rj12%20stekker.jpg

Er is veel afgegaan, maar ik vraag me af of het voldoende is zo, hoe kan ik deze nog beter schoon krijgen.

Wat betreft de vraag of the bedieningsknoppen boven de display zijn het volgende. Enkele knoppen zijn op gelijke hoogte met het display en enkele lager, de print komt in een kunststof huis waarin de knoppen zijn verwerkt.

groeten
fiesta

Op 30 juni 2014 22:47:48 schreef Arco:
De 6 en 8 polige zijn niet uitwisselbaar (de 2 plastic centreerpinnen hebben een andere hartafstand)

Van twee connectors die ik hier heb liggen wel. Zal wel merk afhankelijk zijn, dus oppassen.

Verder heeft die print dus vocht/waterschade, wordt dus iets meer werk dan even een connectortje vervangen. Inderdaad is zeer goed schoonmaken het eerste wat je moet doen. Zoals rew ook al zegt.

Hint: Zet in je profiel je woonplaats, als iemand een suggestie wil doen voor een winkel in de buurt is dat wel zo handig.

Tip koop een glasvezel borsteltje zoals deze :
http://www.baco-army-goods.nl/gereedschap/fiberpen-glasvezel-borsteltj…
Hiermee kun je perfect (bijna) al je vervuilde contacten weer zuiver mee krijgen.

Dag leden,

Dank jullie voor de tips, ik hoop dat het gaat lukken.

Voor de beeldvorming w

Ik wil onderstaande foto,s graag even delen met mensen die dit vaker hebben gedaan/gezien.
Met een beetje zaagwerk (ijzerzaagje) heb ik de connector eraf gekregen, de pootjes moet er nu uit (zie foto).

http://www.uploadarchief.net/files/download/print%20connector.jpg

Nu vraag ik mij af, moet ik die pinnetjes van deze kant, of van de andere kant los solderen, zie foto hieronder; anders gevraagd van welke kant moet de printplaat verhit worden met de soldeerbout. Er ligt een fijnmazig netwerk van verbindingen in de printplaat, die wil ik natuurlijk niet beschadigen, dus ik denk verhitten aan de kant waar geen verbindingen in de plaat zijn vastgelegd, is dat juist?

http://www.uploadarchief.net/files/download/print%20connector%202.jpg

Daarnaast vraag ik mij af, of ik met mijn bestaande soldeerpunt (na deze schoongemaakt te hebben), dit klusje kan klaren, is deze niet te grof? (zie foto).

http://www.uploadarchief.net/files/download/soldeerbout%20punt%202.jpg

Elke bijdrage is welkom, ik wil het printje niet verpesten, daarom kan ik beter vooraf vragen is mijn mening. Er komt wel veel bij kijken.

groeten
fiesta

Dag leden,
ik heb het geprobeerd om de draadjes los te solderen, maar de tin smelt niet. Toen heb ik de punt van de bout vertint (met externe tin), dat lukte wel.

Ik heb verschillende keren circa tien seconden (niet aan een stuk), de tin verhit, maar het komt niet los/smelt niet. Doe ik iets verkeerd, of betekent dit bijvoorbeeld iets over de gebruikte tin op de print?

groeten

fiesta

Je moet er wel wat 'verse' soldeer bij doen, anders smelt het moeilijk. (zeker als de boel vuil is en aangetast)

niet lullig bedoeld, maar ik denk dat je een goede hobbyist dit even moet laten regelen...

De kans dat jet het geheel sloopt is redelijk aanwezig. en dat is zonde. Als je even je profiel invult (e-mail en/of woonplaats) kan er iemand wellicht je helpen. e-mails hier zijn in je profiel spam safe. zet ze nooit in dit topic.

Het stelt niet veel voor met een goede soldeerbout. Ik heb die pinnen er binnen een minuut uit incl tinvrije gaten. (net zo als de meeste hier, zet je woonplaats in je profiel of kijk in het mijne. Ik kan het ook wel even voor je doen.

Die maaiers zijn best duur violgens mij en het zou zonde zijn als je het fout doet en de sporen lostrekt (als het multilayer print is kun je ook een interne verbinding mollen en dan is het meestal einde oefening.

Even met een vijl tegen je punt gaan en dan terug vertinnen, je verliest warmte op dat kleine uitstekend stuk.

De temperatuur is niet de voornaamste factor waarom het niet wil vloeien. Gebruik er een VLOEIMIDDEL bij, Weller Flux bijvoorbeeld. Ook kan het met zg. soldeervet, echter NOOIT S39 gebruiken, is op zich wel een uitstekend vloeimiddel, maar voor dit werk niet geschikt.

Groetjes Hans.

Dag leden,

Dank allemaal voor de bijdrage, beter ruggespraak houden dan het printje vernielen.

Ik heb een voor dit doel een kleinere/lichtere soldeerbout gevonden, daarmee heb ik ook de omschreven ervaringen opgedaan.

http://www.uploadarchief.net/files/download/print%20soldeerbout.jpg

groeten
fiesta

Arco, je connectortje zit er weer op. Het desolderen stelde niet veel voor. Even mijn Weller erop en de pinnetjes vielen eruit. Zonder pinnen en bij dit soort erg kleine pads leek het me beter de gaten met litze leeg te maken ipv met de desoldeerbout.

Fred, Arco en anderen,

Hierbij het resultaat van de samenwerking, mooi gedaan toch, allemaal hartelijk dank.

http://www.uploadarchief.net/files/download/robomow%20print%20na%20%20reparatie.jpg

De final toets of the controller van de robot het weer doet, moet ik nog doen, ik heb er wel vertrouwen in (nog iets beter schoonmaken de print).

Ik laat het weten op het forum, geeft toch wel voldoening?!.

groeten
fiesta

Dag forum leden,

Hierbij een vervolg op voorafgaande berichten inzake dit onderwerp, de controller (waar de print toe behoort), werkt weer; hoera !!!

De robotmaaier heeft al gedraaid/gemaaid, echter het lcd display weergave wordt zo zwak dat het niet meer leesbaar is, maar functioneel is alles wel.

Deze display is toch wel belangrijk omdat hij ook foutmeldingen weergeeft, rest looptijd, ontvangst sterkte van de grenzen waarbinnen hij werkt enz.

Hierbij een foto van de display, mijn vraag is waar maakt de display contact met de print voor besturing/voeding, toch niet bij de zichtbare klemmetjes waarmee bij vast zit (en op sommige punten zichtbaar licht aangeroest is).

http://www.uploadarchief.net/files/download/lcd%20display%20bovenkant%20zijkant.jpg

Ik denk langs de dichte zijkant dat daar de contacten met de print zich bevinden, klopt dat. Is deze display eventueel makkelijk te vervangen als dat nodig is.

hierbij een foto van de onderkant:

http://www.uploadarchief.net/files/download/lcd%20display%20onderkant%20zijkant.jpg

groeten
fiesta

Wat bedoel je precies met 'lcd weergave is zwak'?
Is het contrast weinig, doet de background verlichting het niet, vallen er stukken weg, of wat anders?
Foto in werking zou voor diagnose handig zijn indien mogelijk...
Het glazen LCD maakt contact met de print d.m.v. strips geleidend rubber (elastomer/zebrastrip). Zit gewoon op elkaar gedrukt.
(Daar zorgt het metalen frame voor)

Is trouwens een vrij standaard model display: http://www.hobbyelectronica.nl/product/hd44780-16x2-karakters-lcd-disp…

[Bericht gewijzigd door Arco op (16%)]

Als ik de foto's zo bekijk en ik mag gokken, dan zal deze display dezelfde werking hebben al die van mijn zoon zijn effecprocessor. Verlicht door een lichtfolie met DC converter. Werkt op ca 100 volt en vaak gaan de converters defekt die evenals de folie op voorraad zijn bij Conrad. Blijf van de display en de rubberstrips af, dat is zeer kwetsbaar en een paar keer er overheen wrijven, het werkt nooit meer!

Groetjes Hans.

hallo Arco en anderen,

Hierbij een foto van een werkend display, ik weet niet of deze display wel een backlight heeft (kan dat?). Je kunt ook geen sterkte instellen van het display, geen contrast geen niveau backlight of iets dergelijks.

http://www.uploadarchief.net/files/download/lcd%20display%20werkend.jpg

De kleur van het display blijft hetzelfde bij deze stevig happerende lcd display, maar de hier zichtbare zwarte letters op de wel werkende display worden langzaam een kleur met de achtergrond (kleur). Dit geldt voor alle tekens - letters op het lcd display, dus gelijktijdig vervaagt alles, geen gedeelte!

Er is gesuggereerd (zoef de haas) dat deze display met 100 volt zou werken, ik ben geen elektronica deskundig maar in dit verband wil ik graag melden dat het moederbord waar deze controller (met lcd display) via via op is aangesloten (via de vervangen connector 6 pins), werkt met twee 12 v akkus in serie geschakeld, dus 24 volt.

Als je/iemand meer info nodig heeft, vragen graag, als ik het display kan redden is mij dat veel waard (toch een heel gedoe weer denk ik, ik zie 16 contacten die gesoldeerd moeten worden).

groeten
fiesta

Het lijkt me een standaard 16x2 display met led backlight. Op de achterkant daarvan is waarschijnlijk een typenummer te vinden.

Standaard is op pin 3 de contrastspanning te meten, verandert die spanning?

Dag henri S en anderen,

Dank voor de bijdrage, de contacten zijn genummerd, dat is duidelijk. Ik heb een Multi meter, waar haal ik de min pool weg als ik de spanning op contact 3 wil meten (sorry voor de domme vraag, als dat iets oplevert?)

Hieronder een foto van het etiket op de achterkant van de display:

http://www.uploadarchief.net/files/download/lcd%20achterkant%20type%20etiket.jpg

Wat ik mij afvraag is overigens of het eventueel niet handiger is om alleen het display zelf te vervangen (geen solderen van de 16 pinnen), als dat kan ???

groeten
fiesta

Het LCD is eentje zonder backlight. Eentje met backlight is een stukje dikker.

Dat de display slecht af te lezen is, komt waarschijnlijk door corrosie van de contacten tussen de pcb en glazen display. De solderingen van de van de display print naar het moederbord zien er zo op de foto nog goed uit.

Wat ook nog zou kunnen is dat er een contrast potmeter onder de display ergens op het moederbord zit die last heeft van corrosie waardoor het contrast op pin 3 van de display niet goed binnen komt.

Dag Flash en anderen,

Dank voor de reactie, ik citeer: #komt waarschijnlijk door corrosie van de contacten tussen de pcb en glazen display#

Mijn vraag, wat is de pcb ?

Vele schakelaartjes/switches werkten aanvankelijk niet (ook corrosie vorming binnen in), dit was op te lossen door deox IT (van caig Laboratories USA) erin te laten lopen. Na een dag schoonmaken met b.v. alcohol/ contact ML. Alles werkt nu weer goed, zonder haperingen.

Is dat hier mogelijk een optie?

groeten
fiesta

PCB is de print met 16 pins header waarop het glazen lcd display ligt. (in zijn metalen beugel)
Je kunt de metalen beugel verwijderen door de lippen aan de onderzijde recht te buigen, zodat ze door de print kunnen.
Daarna kun je het glazen deel met metalen beugel eraf halen.

Eronder ligt een elastomerstrip (geleidend rubber) die de verbinding tussen glas en print verzorgt.
Je kunt proberen de elastomer, print en glasplaat heel voorzichtig met een wattenstaafje met IPA (alcohol) te reinigen.

Let wel op, baanjes op glas zijn heel erg dun (met blote oog niet te zien), dus niet hard poetsen!
Kan dat de boel na montage dan weer werkt, maar kan ook zijn dat je een nieuw display nodig hebt. (een nieuwe kost maar een paar euro, zie mijn link)

Dag Arco en anderen,

Dank voor de bijdrage, ik heb geprobeerd "deox" ertussen te laten lopen (tussen de connectie rubbers met het glas van de display), dit is niet gelukt.

Merkwaardig is wel dat pas na een kleine 24 uur, de letters vager en vager worden. Als ik de display/controller ontkoppel voor een tijdje, herhaalt zich dit patroon.

Nogmaals, de robot functioneert verder 100%.

Ik zie nog niet hoe ik de bugeltjes aan de onderkant van de print waar de display op zit, allemaal gebogen kan worden (bij een aantal kan ik niet bij komen, of je hebt een rare tang nodig.

Arco verwijst mij naar een een adres waar de display verkrijgbaar is die hier gemonteerd is, echter dat is een display met background verlichting (regulering), dat is deze niet!!.

Verder vraag ik mij af bij vervanging van de display, is het dan ook een optie om alleen dit glas te vervangen (door de beugeltjes aan de onderkant te buigen). Stel ik vind een identieke vervanger voor deze display, dan moeten er 16 pinnen gesoldeerd worden (zie ik als leek beetje tegenop).

groeten
fiesta

Ik weet niet wat 'deox' is?
Googlen geeft een vlekkenmiddel voor kleding, en een roestverwijderaar. Beide horen niet in electronica thuis. (display kan nu zeker in de kliko... ;) )
Als je pen 15 en 16 van het display niet aansluit heb je een display zonder backgroundverlichting. Alleen even kijken of display niet dikker is.
Ik zou het display in zijn geheel vervangen; ze allebei slopen om er 1 goede van te maken is een slecht idee...