Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

Lucky Luke

Golden Member

Mwah, niet echt een elektro ongeluk, toch, met een brommer? (Naar voor de betrokken CO-er, daar niet van. Beterschap toegewenst als je het leest.) Ik weet niet of ze 'm daarom weggeschoffeld hebben, of op verzoek, ik denk eigenlijk op verzoek.

En ja, we worden zwaar gecensureerd. Je mag ook niet zeggen dat (haha, nu denkt iedereen dat hier iets staat dat ik helemaal niet mag zeggen! Geintje!) . En Wie dit lees is gek mag ook al niet. Maarja, wat doe je er aan...

The worst part of censorship is ----------

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Op 31 augustus 2014 08:28:12 schreef Gerard*:
Dit forum is op meerdere manieren geweldig. Moderators zijn zelfs in staat hele ongelukken te niet te doen! Censuur?

Nee, 100% offtopic.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik vond het al wat raar dat mijn post verwijderd was. De oorzaak is idd niet elektronica gerelateerd. Maar wel gerelateerd aan de titel..
Ik dacht eerder dat het was om gevoelige personen een onaangenaam moment te besparen :)
Ik poste dit omdat ik zo'n dingen best wel fascinerend vind bij anderen ook.. (waarvoor deze topic ook d8 ik & een bijwerking van zo technisch te zijn?)
Zo zit ik dus nu minstens 6 weken thuis. Veel tijd en weinig * handigheid om dingen te doen (beide armen in de gips .. :/)

* Link bevat geen gevoelig beeldmateriaal.

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)
maartenbakker

Golden Member

Er is zelfs een categorie waar een off-topic ongeluk wel vermeld mag worden, maar daarvoor moet je donateur zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Het moet zo'n 35 jaar geleden zijn.
Ik had in de Elektuur een schema gevonden van een eindversterker.
De onderdelen gehaald en de hele zwik on elkaar gesoldeerd op de keukentafel bij mijn ouders.
Ik werkte toen nog met shiften en om een uur of 4 in de ochtend was ik zo ver dat ik er voor de eerste keer spanning kon op zetten.
Ik weet nog heel goed dat ik daarvoor 2 X 40 volt nodig had.
Het grote moment, de stekker in het stopcontact en iets laten een paar enorme knallen.
Mijn vader, bruuks wakker geschud door het lawaai, stond meteen in de kamer en bekeek het slachtveld.
De stukjes papier en zilver dwarrelden nog steeds naar beneden, alsof het sneeuwde.
Perplex keken we elkaar aan. Met rode kaken bekeek ik de schade.
Ik had de voedings-elko's blijkbaar verkeerd geplaatst en de polariteit omgewisseld.
Van op dat moment was de eetkamer voor mijn gereedschap een no-go zone geworden.
Herinner me niet meer welke eindtrap dat kon zijn. Niet de Edwin. Want die voedingsspanning lag lager, dacht ik ....

Mvg Oswald

Heb een zelfde iets mee gemaakt, in de jaren 60 van de vorige eeuw, de werkspanning van een hoogspanning elko een beetje heel krap gekozen.
De versterker stond al een paar dagen te spelen in de hoek van de huiskamer, en op een avond een knal en een sis toon, grote rookwolk in de kamer een tin druppel tegen het plafond.
Op verzoek van mijn vrouw maar even naar Radio-Kontakt in Utrecht geweest voor de juiste waarde elko.

Gr. Hans.

Een buizeneindtrap dat is het.

Iets dergelijks heb ik ooit gehad bij de reparatie van de wasdroger van een goede vriendin; de bedrijfscondensator was gewoon stuk (de multimeter gaf nog 1.5uF van de oorspronkelijke 10uF of zo), en aangezien het uiteraard zondag was, had ik een soortgelijke condensator uit de rommelbak gevist. Deze heeft het toch bijna een hele cyclus volgehouden; eerst een subtiele knal, en na de stekker van de droger uitgetrokken te hebben, en de aardlekschakelaar weer ingeschakeld, trok ik de droger weer open, waarin ik een afgerolde strook vettig papier vond en de huls van de condensator op de bodem.

Bij nadere inspectie bleek de condensator geschikt voor 25% duty-cycle en meer dan 40 jaar oud...

(overigens staat me er iets van bij dat ik dit hier ooit eerder verteld heb, maar ik kan het niet meer vinden)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb zo mijn twijfels...
De bovenste foto toont immers het hoornvlies en pupil en niet de zenuw.

Tidak Ada

Golden Member

Bovenste foto toont waarschijnlijk de lens. Mogelijk is de schade ontstaan door heftige contractie van de spieertjes (Mm. cilearis), die de lens vervormen bij het accomoderen.
Overigens is de ooglens niet zo fraai als je zou denken: Er lopen naadjes stervormig van uit het centrum naar de randen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/ooglens.png
Anatomische tekening van de ooglens

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/iris%20%5Bpost.%5D.jpg klick
Anatomische tekening achterzijde iris

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Een half jaar geleden nog een blunder met een PC voeding waar de elco's in defect waren. Nieuwe Low esr elco's erin gezet.

Kap natuurlijk eraf dummy load eraan (lekker ouderwetse autolampen).
Testen, ja werkt weer als een speer.
Schakelaartje op de voeding uit.

En toen even de euro stekker eruit getrokken pak ik die voeding met interne koelplaat en frame vast: Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaai ruim 300v DC op mijn falie...
Nou dat is toch wel effe erger als 230VAC. Ik heb het nog ruim een uur gevoeld.

(Ja ik weet het: het loont de moeite bijna niet om die dingen te repareren maar het zoeken naar een voeding met de juiste touwtjes voor het MOBO eraan kost ook een bak tijd. En we zijn hier niet van de weggooi generatie...)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 25 september 2014 17:57:27 schreef Djenn:
Ik heb zo mijn twijfels...
De bovenste foto toont immers het hoornvlies en pupil en niet de zenuw.

Ja, so? De onderste foto toont het netvlies een de blinde vlek (met daar dus aan de zenuw). Maar wat heeft de zenuw er mee te maken? Dat "hij ziet sterretjes" is een sensationele krantenkop. Hij heeft stervormige afwijkingen van pupil en iris.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

In het artikel staat wat over de zenuw... Maar kranten weten over electronica doorgaans niet wat ze schrijven, dus over medische zaken vast ook niet. Vertaling van het artikel: "Hij heeft iets aan z'n ogen".

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 26 september 2014 12:36:59 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Ik dacht dat mijn figuren de stervorm wel zou verklaren....;)
Het gaat dus om de lens.
Verder zie ik op het netvlies iets wat aan een atheromateuze plaque doet denken, die een verhoogd cholesterol en/of diabetes doet vermoeden (het is per slot van rekening een Amerikaan >:))

Overigens is de bron wèl onverdacht (New England Journal of Medicine). Het is een van de meest gerenomeerde medische tijdschriften.
Maar wat deze Belgische 'Bildzeitung' er van gebrouwen heeft... |:( Dáár worden sommige artsen nu zo arrogant van!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb zojuist onderstaand netsnoer maar uit zijn lijden verlost :(

Shiptronic

Overleden

Je kan er toch 2 vlakke kantjes aan snijden >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zo! dat had even nodig voor ik hem begreep... :-)
Een beetje hetzelfde als de storing onlangs in ISS spacestation. >:)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

is een normale netkabel afgezien van de aardpen die wel is uitgevoerd aan de female kant.. heb er ook zo liggen voor meetapparaten maar dan is de apparaatstekker ook maar 2 polig..

over draadjes gesproken. een mopperende collega gesproken welke van de week meemaakte op een klus dat net de loodgieter de aarddraad had afgeknipt van de hoofdwaterleiding. hijzelf ging vlak erna lopen met z'n bouwlamp nog aangesloten in de handen. dat ging goed tot er een pasgestuukte muur werd vastgepakt, knal op de grond ging het #*!%bouwlampje met aardsluiting :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Op 7 januari 2015 20:58:07 schreef Fantomaz:
Zo! dat had even nodig voor ik hem begreep... :-)
Een beetje hetzelfde als de storing onlangs in ISS spacestation. >:)

Ik zie dat aarde ontbreekt op de stekker maar wat heeft het met het ISS te doen? (Behalve dat daar voor aarding een slordige 400km draad en een verdraaid goed stel sleepringen nodig is. Hebben we gelijk de space elevator. Maar ik bedoel het niet retorisch, vind space interessant. Is wel OT)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
High met Henk

Special Member

bijna wounded in action...

net speciaal na een oproep naar de mechanische werkplaats voor een achterbumper voor een auto van 1998 die ik nog had liggen...

nergens te krijgen.
Leg hem klaar op voorraad zolder. verlies mijn evenwicht (heb daar meer last van laatste weken) en tik hem zo 3 meter naar beneden: Gescheurd en onbruikbaar.

nog 1 geluk dat ik er zelf niet achteraan ging.....

ben me kapot geschrokken.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
chuckie

Honourable Member

lol, dat wordt een leuk kabeltje om de weerstand van de kabel laag genoeg te houden, zo'n slordige 7 m² doorsnede.

Oja, nog een tip, ga geen oude gare doos met trafo's erin proberen van de grond op een werkbank te krijgen, vooral als je slippers aan hebt...

[Bericht gewijzigd door chuckie op woensdag 7 januari 2015 22:32:44 (39%)

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Nieuw, speciaal voor Chuckie: slippers met stalen neuzen...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Die bestaan al. Bata heeft ze. Van die instappers heb ik al gezien toen ik nog bij een bedrijf werkte die o.a. werkkleding verkocht.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Laat ik dan weer eens een echte wounded in action doen. Ik had een G 110 chassis onder handen en had een onderdeel nodig wat ik van een sloopchassis kon halen. Ik pak het chassis uit het rek en prik mij aan een stukje draad in mijn pink. Dat deed echt zeer, temeer omdat er nog 250 volt op stond. Ondanks dat het chassis al enkele weken in het rek stond, was de elco nog steeds geladen. Het is meer dan 10 jaar geleden, maar ik heb er nog steeds last van. Mijn pink is minder gevoelig geworden en bij aanraking voel ik nog steeds tintelingen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Dit topic is gesloten