Show your projects! Part 29

Dit topic is gesloten

Op 27 december 2014 23:11:08 schreef maartenbakker:
Het zijn gewoon geraniums volgens mijn databoek. Schottky's hadden ze toen nog niet of althans die waren absoluut niet gangbaar.

Geraniums nieuwe diode ??? (-;

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
RAAF12

Golden Member

Yep. zie de P suffix
http://www.futurlec.com/Diodes/1N60Ppr.shtml

In the old days was er alleen cuprox, seleen en geranium. schottkey barrier in silicium is een heel andere opbouw.

Tidak Ada

Golden Member

Overigens liggen shottky's m.b.t. doorlaatspanning tussen germanium en silicium.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@flash2b:

Op 27 december 2014 22:44:01 schreef flash2b:
Voor mijn Gauss Meter heb ik een analoge uitlezing gemaakt.

Nu is de uitgang -10..0..+10 lineair met magnetische veld en de noord en zuidpool, dus had ik eigenlijk een meter met een '0' in het midden moeten hebben. Helaas had ik die niet, dus heb ik een gewone meter gebruikt met een diode brug ervoor.

Je kan de wijzer toch naar het midden brengen, door het even open maken
en dan zit er aan de achterzijde van de draaispoel een aansluiting welke met een spiraalveertje naar de draaispoel gaat.
En deze is net als aan de voorkant te verdraaien, zodat die de wijzer naar het midden-punt van de schaal brengt.
Zo nodig ook aan de voorkant wat te corrigeren.
Dus dan eventueel de schaal aanpassen, door eerst de aanwezige cijfers weg gommen of een scalp-mesje,
en dan met wrijf letters/cijfers nieuwe aanbrengen.
Ik deed het toendestijds zelfs met oostindische ink in een tekenpen en een letter/cijfersjabloon.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
flash2b

Special Member

1N60P is volgens deze (chinese/taiwanese) fabrikanten van het type Schottky:

Tyan Yi
Weitron
Daco

Als ik ze binnen heb (ebay) dan meet ik ze wel even na. Ik heb ze gekocht als Schottky maar de het (oude) volgnummer van '60' wijst meer op Germanium.

@GerardMonique
Bedankt voor je tip. Dat kan inderdaad maar dat zou beter zijn als de meter 200µA was want dan is er zowel links als rechts een schaal met 100 stappen voor -10..0 en 0..+10. Daar had ik de meter speciaal (ebay) voor gekocht.

[Bericht gewijzigd door flash2b op zondag 28 december 2014 10:13:52 (20%)

Tidak Ada

Golden Member

Volgens All Data Sheet is het een omnipotent geval:

Hij wordt ails eerste hit als gold bonded diode aangegeven (=Ge)
Maar ook als Shotky diode en zelfs als N-chanel Mosfet en Si Avalnce diode.

Volgens mij is het van origine een Gold Bonded Ge-diode.

Maqar gezien alle chinese merken, zouden die het typenumer wel eens voor shotkeydiode hebben 'gepikt', want dat zijn iha wel correcte vervangers.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 28 december 2014 00:38:00 (23%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 27 december 2014 23:50:05 schreef flash2b:
@GerardMonique
Bedankt voor je tip. Dat kan inderdaad maar dat zou beter zijn als de meter 200µA was want dan is er zowel links als rechts een schaal met 100 stappen voor -10..0 en 0..+10. Daar had ik de meter speciaal (ebay) voor gekocht.

Dan deel je het signaal toch even door 2? Even een weerstand van dezelfde waarde parallel aan de meter. Toch?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Je kunt natuurlijk ook je OpAmp zo configureren dat de nul in het midden van de schaaal komt... (daar zijn die dingen toch voor? >:) )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henk424

Golden Member

@flash2b
Voor mijn internet gestuurde barometer heb ik twee meters die ik had liggen voorzien van een nieuwe schaalverdeling. Hiervoor heb ik de gratis software MeterBasic gebruikt. Daarmee kun je praktisch elke meter van een passende en zeer goed ogende schaalverdeling voorzien. De bovenste meter geeft de tendens aan en heeft dus een nulstand in het midden gekregen. Omdat ze beide toch dmv. PWM met een PIC worden aangestuurd is dat prima te doen. Zo gauw de schakeling verbinding heeft met de weersite gaat de meter eerst naar even naar de middennulstand om daarna de actuele luchtdruktendens aan te geven.

Tidak Ada

Golden Member

Op 28 december 2014 11:20:57 schreef Henk424:
@flash2b
Voor mijn internet gestuurde barometer heb ik twee meters die ik had liggen... [....]

Hoe bedoel je "internet gestuurd"? Is het soms een weergave van een weerstation elders?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henk424

Golden Member

Tidak schreef:Hoe bedoel je "internet gestuurd"? Is het soms een weergave van een weerstation elders?

Ja, ik haal met een Pythonprogrammaatje van meteo24.nl de gegevens van Enschede binnen en die worden dan via de COM poort doorgegeven aan de PIC.

Henk424: Met een ESP8266 kun je dat zonder tussenkomst van een PC doen!!!

Zie Youtube Filmpje

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Henk424

Golden Member

Mooi idee Roches.
Had ik ook al aan gedacht maar de PC staat in de woonkamer en de barometer ook dus dit gaat bij mij in een moeite door.

Shiptronic

Overleden

@Henk424 , zit er wel een Touch screen op? Je moet er toch op tikken voordat de nieuwe stand word weer gegeven >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henk424

Golden Member

Bedankt Shiptronic, dit wordt mijn volgende modificatie!

En dit is mijn project waar ik mee bezig ben.
Een 8 x 16 segment (dmv ledstrips) messageboard.

Op dit moment ben ik bezig met de bediening ervan.
In dit filmpje gebruik ik een tablet en de communicatie gebeurt dmv bluetooth.

filmpje op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=M2zB1gVrmZQ#t=27

Nu heb ik gekozen voor een visual basic applicatie met behulp van een xbee en xstick.

Leuk, waar ga je het voor gebruiken?

De interessante info ontbreekt verder: wat gebruik je intern voor een controller? Waar zijn de foto's van het bouwproces?

If you want to succeed, double your failure rate.
Lucky Luke

Golden Member

Propeller, volgens het andere youtubefilmpje.

Leuk ding. Ik ben bezig met een 6-digit full-RGB 7 segments display/klokje (klokje? Ruim een meter breed!), maar die is nog niet toonbaar.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Controller is inderdaad een Propeller.

Als leddrivers heb ik tpic6595 shiftregisters gebruikt.
1 driverprint kan zo één bord aansturen.

Ieder bord is 2 meter x 60 cm, in totaal dus 4m breed.
En wordt gebruikt als message-score bord bij een brabantse voetbalclub.

Lambiek

Special Member

Op 29 december 2014 07:17:26 schreef Tumbler:
Nu heb ik gekozen voor een visual basic applicatie met behulp van een xbee en xstick.

Mooi gedaan, heb even een vraag. Welk type Xbee gebruik je. Zelf werk ik nogal eens met de Pro versies, maar deze heb ik nog niet gezien. Of ik moet verkeert kijken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op de foto zie je inderdaad een bleutooth module (rn42)
Nu gebruik ik xbee 1 versie.
De afstand tussen laptop en borden is ongeveer 50 meter en heb deze al met succes getest op die afstand.

Lambiek

Special Member

Ahh, vandaar. Het is bijna het zelfde printje als de Xbee, ook 20_pins, schuine zijde eraan.

Die 50 meter moet inderdaad geen probleem zijn, ik heb wel eens een paar Km gehaald in het open veld. Was wel een ander type natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Mooi gemaakt die 16 segment display's. Lijkt een beetje op mijn Lumitrons, maar dan maatje XXXL.

pa3gws

Golden Member

Even een klein projectje van mij tijdens de saaie feestdagen (vrouwlief moest werken).
Een nixie klokje stond al een poosje op mijn verlang lijstje.
Laatst een paar nixies gekregen van een kennis dus solderen maar.
Het hele ding is op gaatjes bord gemaakt en (lekker gevaarlijk) direct uit het net gevoed. :-p
De eerste foto is de bovenkant.
Nummer twee de verplichte onderkant.
Even met de soldeerbout met een flinke beitelpunt en op 450 graden de niet gebruikte eilandjes tussen de 230V lijnen verwijderd.
En afgelakt met transparante lak (foto 3)
En tot slot het geheel werkend in een veilige plexiglas behuizing.
Dat was een hele kluit schuur en polijst werk maar wel leuk om te doen. :-)
En wederom excuus voor de mindere foto's maar momenteel niet meer dan een brakke telefoon daarvoor beschikbaar.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Prins Albert :P
Strak werk op die printjes.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Dit topic is gesloten