Op 5 mei 2015 14:15:11 schreef Lucky Luke:
En @Arco: je schijnt er zelfs logica mee te kunnen bouwen omdat ze een negatieve weerstand hebben. (Ik heb 100 (100d, bedoel ik. 01100100b. 0x64h dus) neonlampjes dus misschien toch 's proberen... )
Ik heb de rest nog niet gelezen van deze draad, maar oud en der dagen zat, ben ik na de rest gelezen te hebben weer vergeten wat ik voor volstrekt onbelangrijks wilde zeggen, en ik waag het er maar op in de hoop dat Progger en Progger. als tweeeenheid niet meelezen.
Na deze introductie:
Logica met neonlampjes: PE1WIV (Weet Ik Veel) die bekend staat om zijn zelf ontworpen website met multiuser KG ontvangst van 0 Hz tot 0 meter, op de website van THtwenthe, die heeft jaarlijks repeterend op de zelfbouwtentoonstelling van de Veron in Apeldoorn een klok staan met neonbuisjes. Stuk voor stuk uitgezocht, af en toe vervangen wegens oudering, en de lichtsterkte van omgevingslicht in de gaten houden, maar het werkt, met een onderhouds academisch gevormd ingenieur op de achtergrond!
Voorts herinner ik me dat in CQ-PA of in Electron (zal wel niet) een ontwerp gestaan heeft rond 1955 van een zogenaamde "elbug" Dat is een apparaat waarmee je sneller dan met een seinsleutel morsecode kunt seinen. Het had met voor boekhoudmachines gebruikte of ontworpen neonbuisjes als logische geheugens.
Omdat een neonbuis bij een lagere spanning blijft branden dan hij ontsteekt, kun je hem (zal wel haar zijn) als geheugenelement gebruiken.
Er werden in dat ontwerp zover ik mij herinner tristabiele multivibs gebruikt, dat wil zeggen dat van symmetrisch gebouwde schakelingen van 3 neonbuisjes er steeds een brandde en de andere twee dan noodzakelijkerwijs uit waren.