Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Het lijkt indedaad een krimpkousje, zal ik er vanavond even afhalen, "component X" is dus ook niet in de bout zelf gekoppeld aan het element, hij heeft twee eigen aders die naar de stekker lopen.

ik heb die dingen vaker gezien, ze rammelen idd. meen dat het een schakelaar is. als de bout een bepaalde hoek heeft komt het ding niet in, anders verbrand het handvat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Welke letters staan er op de print naast afgedrukt?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 24 mei 2015 10:02:09 schreef testman:
ik heb die dingen vaker gezien, ze rammelen idd. meen dat het een schakelaar is. als de bout een bepaalde hoek heeft komt het ding niet in, anders verbrand het handvat..

Zoiets dacht ik ook en ik heb denk ik zo ongeveer alles posities wel geprobeerd maar hij blijft oneindig meten.

Op 24 mei 2015 10:19:56 schreef MNM(tm):
Welke letters staan er op de print naast afgedrukt?

3W, op de buitenzijde van het onderdeel staat niets tenzij het aan de onderkant staat.

Lijkt eerder een glaszekering van 5x20mm met endcaps/of vaste draden en krimpkous erover heen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fred101

Golden Member

Dat was ook mijn eerste idee maar het ding heeft 2 eigen draden, een zekering is niet logisch op die plek. Het moet iets zijn wat broodnodig voor de veiligheid of werking van het handvat. Alles wat niet echt nodig is laten ze bij dit soort merken al vanzelf weg.
Een TVS op die plaats is ook niet logisch.
Meest logisch daar is een temp schakelaar/sensor.

Je kunt in het station kijken en meten wat die draden doen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Ik zit momenteel niet thuis, zal hem vanavond even precies opmeten maar ik schat dat hij een mm of 3 in diameter is en 12mm lang.

Het station wat er oorspronkelijk bij hoort heb ik niet, ik heb een conrad station met een 80 watt bout die erg slecht wordt maar niet meer leverbaar is, die wil ik vervangen met deze 70 watt bout. De nieuwe bout zou net als de huidige een GX16-5 connector hebben maar er zat dus een 7 polige aan. Met een beetje geluk heb ik eind deze week de juiste connectoren binnen en kan ik hem testen. Het conrad station heeft enkel 2 aders naar het element en een ground kabel die aan de punt van de bout zit.

misschien combinatie van beide? soldeerbout omlaag en een bepaalde temperatuur verreist voor die afslaat

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lucky Luke

Golden Member

Is een schakelaar, wordt gebruikt om bout af te schakelen als je 'm een tijdje niet gebruikt (dan gaat temperatuur omlaag naar een soort standbye).

Zou bij rammelen toch wel contact moeten maken... Misschien maar heel kort.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

Is inderdaad een bewegingsschakelaar.
In mijn RGB ledstrip AB zat er ook een. Heel ergerlijk. AB gaat dan aan bij beweging. (een stootje tegen de tafel en floep, hij was aan... :( )
Gauw eruit gehaald want de batterij was steeds in een paar dagen leeg...
Hoe het werkt weet ik ook niet, hij meette inderdaad ook oneindig. (misschien heel kort kontakt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Tromgeroffel, het is inderdaad een schakelaar ...

Eerst het omhulsel eraf gesneden (krimpkous) onder de schakelaar staat aan de ene zijde W aan de andere zijde GOLDEN, dit komt overeen met de kleur van de pootjes.

Fluke 27 erop bout alle kanten opgedraaid en geschut maar die registreert niets, toen de Fluke 113 gepakt die blijkbaar een snellere doorpiep stand heeft en zowaar als ik de bout naar beneden richt en beweeg krijg ik hele korte "snelle" piepjes.

Ik denk dat het zo moet zijn dat wanneer het station een bepaalde periode geen signaal krijgt vanuit de switch hij inderdaad in een soort van stand-by mode gaat, of het nut heeft betwijfel ik want wat Arco al aangeeft, ook als de bout (schuin) naar beneden hangt en in de houder staat geeft hij onmiddelijk een signaal als er tegen de tafel wordt gestoten.

Nog wat plaatjes van de kale schakelaar:

fred101

Golden Member

Ik had mijn Z plugin nodig en omdat ik die niet vaak gebruik test ik zo'n ding meestal even van te voren. De CMMR was te laag dus even aan de extender. Ik zal jullie niet vervelen met de details maar op de een of andere manier loopt zoiets altijd uit op een restauratie.

Nu zit ik nog met 1 beroerd onderdeel. Het is niet kapot maar ook niet echt goed.Het plugin werkt wel maar ik zit erg tegen de rand van de instellingen aan. Ik kwam echter een voor mij onbekend soort zener tegen.

Er zitten 3 RT6 zeners in. Ik kan er niets over vinden maar dit is het schema waar ze inzitten: http://w140.com/tekwiki/images/f/f4/Tek_z_schem.png

Normaal ziet een IV curve van een zener er heel anders uit dan wat ik hier zie. Normaal zie je een -0,6V knie links in het derde kwadrant en een +6V knie rechts in het eerste kwadrant.

Bij 2 van de RT6 is dit links een sierlijke bocht omlaag op -6V en rechts zo'n zelfde omhoog naar +6V. Een symmetrische zener dus.
De gene welke afwijkt haalt maar -3 tot +3 en als ik er de vermogenknop een standje hoger zet en er meer stroom door kan haalt hij wel de -6 tot +6V.
Het lijkt wel een soort spanning-gestuurde weerstand.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fatbeard

Honourable Member

Bedenk dat toen die plugin ontwikkeld werd de halfgeleiders nog niet zo heel betrouwbaar of dikgezaaid waren. Die RT6 zal ergens een iets andere spec hebben dan de eveneens gebruikte 1N753 (die ook niet zo heel bijzonder is).

Bidirectioneel heeft weinig zin op die plekken, het lijkt me een 'gewone' 6V-zener. Zou het deze kunnen zijn?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Het schemasymbool van de ene RT6 die ik vond ziet er wat mij betreft toch een beetje symmetrisch uit. Kunnen de "strepen" van de Z zijn die symmetrisch getekend zijn, maar voor mij heeft het intuitief iets als "twee zeners van 5.3V in anti-serie".

Bij Mouser kan ik van de 1n753 gewoon een datasheet vinden. Dingen als "max impedantie: 7 ohm" kan je gewoon op de IV curve aflezen.
http://www.mouser.com/ds/2/68/1n746a-759a-46000.pdf

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 26 mei 2015 16:18:54 (28%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Ik heb de slechte zener naar het comparator deel verhuisd. Nu kreeg ik het differentiaal deel wel netjes afgeregeld. 100V 1kHz blokgolf op de ingangen heeft in de 0.05 V/div stand een strakke 0V lijn. Ruim binnen de specs (1:40000 op zijn best)

Maar nu was het comparator signaal te laag. Ik heb toen twee 6V zeners met de anodes aan elkaar geknoopt. Dat gaf op de CT een zelfde plaatje alleen dan met "haakse" hoeken. Daarna kon ik die spanning wel gelijk krijgen (van -100 tot +100V en kloppend met de 10 turn knop op het front.

Als je in het schema kijkt naar testpunt A en B zie je dat de spanningsval over de zener daar 12V is. Maar in het Vref deel bij de OG3 is dat 6V.

Dat 393 smd IC waar ik eerder naar vroeg is inderdaad een comparator. Ik heb hem gedesoldeerd en toen mbv een smd adapter op mijn opamp/comparator tester gezet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Grappig dat er een Europese germanium HF transistor als de OC171 in een US made apparaat zit!

Ik heb nu hier een hele berg diodes, ze zien er precies uit zoals 1N4148. Van die kleine glass body diodes met alleen een zwart randje om de polariteit aan te geven. Alleen de code verschilt: "54", eronder "H", en daaronder "01". Dus "54H01"

1N5401 zal het niet zijn, 3A vond-ie niet zo leuk ;) Google hits zijn IC's zoals quad 2-input NANDs. daar heeft-ie iets te weinig pootjes voor.

Ik heb er aardig wat, dus als ik er iets mee kon dan zou dat mooi meegenomen zijn. Maar dan wil ik wel graag weten wat er in zit.:) iemand die het me kan vertellen?

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Henry S.

Moderator

Wat is de doorslagspanning?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fatbeard

Honourable Member

Beide polariteiten meten!

Voor hetzelfde geld zijn het zeners...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op dinsdag 2 juni 2015 22:07:08 (46%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik heb eens een zooitje renesas zeners gehad, zagen er als gewone diodes uit, waren achteraf HTxx types van 18V (de ring kleur was subtiel iets anders: paars ipv zwart). Misschien dat die H ook van hun af komt.

Renesas is volgens mij overgenomen door Hitachi (of andersom?).

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 2 juni 2015 23:39:39 (11%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Henry S.

Moderator

Geen van beide denk ik, De oorsprong van Renesas ligt bij een joint venture van Hitachi en Mitsubishi Electric. Daar is later NEC Electronics ook in opgenomen, en ondertussen is Renesas eigendom van oa een paar banken en Hitachi, Mitsubishi, Toyota en Nissan.

Idd kunnen het zeners zijn, misschien ook voor een hoge spanning, je moet ze tot zo'n 75V kunnen testen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
flash2b

Special Member

Op 2 juni 2015 16:12:47 schreef The Engineer:
Ik heb er aardig wat, dus als ik er iets mee kon dan zou dat mooi meegenomen zijn. Maar dan wil ik wel graag weten wat er in zit.:) iemand die het me kan vertellen?

Stuur er maar eentje op, dan meet ik de Vfwd, Vrev en Vbr. Ik heb een Duoyi DY294, daar kan je dat mee meten. Ook de Tfwd en Trev kan ik voor je meten.

Maar, jij hebt toch een buizen voeding? Dan kan je die dingen zelf ook meten. En met een blokgolf en een scope kan je ook de snelheid van je diode meten.

Imax is ook te meten, en kost je misschien een diode als je er net overheen zit.

De capaciteit is ook te meten.

En allemaal zonder google en internet te bepalen !

(daarna zou je je meetgegevens kunnen matchen met een type nummer als je dat zou willen)

Op 3 juni 2015 08:57:22 schreef flash2b:[...]Maar, jij hebt toch een buizen voeding?

Die is nu helaas 'under construction', HVPSU v3.2 komt er aan. Ik red het nu maar tot +/-60V met mijn normale voeding. Nog eventjes en ik haal 600V.

Als het een zener is ligt de spanning in elk geval hoger dan 64V. Bij die spanning slaat hij ook nog niet door. Hoger kan ik dus even niet testen. Vfwd is 0.65V en pas bij een 0.5A ga je hem ruiken, daar zou ik hem niet te lang aan blootstellen... 250mA doet hij verder prima, wordt-ie wel wat warm van.

De ring is overigens héél zeker zwart, ik heb er nog even naar gekeken.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Henry S.

Moderator

Post eens een detailfoto met de opdruk, misschien valt iemand wat op.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hoi allen,

Ik heb een aansturings print voor een zonnescherm van een collega, die zegt hij doet het niet. Nu heb ik alles er op getest niks is defect behalve dat witte ding op de foto. Weet iemand wat dit is?
Ik meet 0,0 Ohm vastgesoldeerd als het een Fuse is is deze defect.
Is dit een zekering? iemand zo ja hoe zie ik wat voor waarde?

EDIT: het is geen fuse... gezien de 2e foto, misschien een spoel?

Dit topic is gesloten