Voeding aangeboden op Banggood

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Ik heb er vandaag ook nog even verder aan gewerkt, de meegeleverde potmeters zijn inderdaad waardeloos, daar moeten sowieso wat anders voor komen, de 10 slags potmeters die ik heb liggen zijn 20K ohm dus dat is ook geen mooie oplossing.

Ik heb de voeding een half uur belast met 2 halogeenlampen in serie, deze verbruiken 850mA bij 24 volt wat afgerond 20 watt maakt, na 30 minuten was de temperatuur van transistor en het koelblok opgelopen tot zo'n 40 graden, ik denk dat ik het koelblok dus maar voorzie van twee kleine 4cm fans die ik nog heb liggen, om net dat beetje extra koeling te verzorgen.

De trafo die ik gebruik was secundair afgezekerd op 3A dus ik wil de stroombegrenzing eigenlijk limiteren op 1,5 of 2 ampere, hiermee blijft de warmte ontwikkeling hopelijk ook een beetje binnen de perken. Kan ik dat eenvoudig realiseren door een weerstand paralellel over de potmeter te schakelen en daarmee de waarde van de potmeter te verlagen of sla ik nu de plank volledig mis?

blackdog

Golden Member

Hi Ruben :-)

Even over de potmeters, voor de spanningspotmeter P-1 ka je gewoon de 20 K gebruiken.
Voor de stroompotmeter heb je twee mogelijk heden, de eerste is over de potmeter 20K te zetten (dit mag 2x10K in serie zijn)
Of je verhoogt de waarde van R18 naar 120K, het beste is dan dat je de weerstand voor de minimale stroom R17 2x zo hoog neemt, 68 Ohm.

Met R18 en R17 stel je dus de maximale(R18) en de minimale(R17) stroom in.
Verder adviseer ik je, bij P2 voor de stroominstelling 0,1uF over aansluiting 13 en 11 te zetten.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Kijk, dat zijn nog eens antwoorden, ik zal van de week eens proberen wat de resultaten zijn van de wijzigingen die je voorstelt. Bedankt (y)

Ruben, je hebt getest met 24V, dat is een nogal hoge uitgansspanning. Dat betekent dat het vermogen in je tor juist laag is. Beter kun je testen met een lage spanning en een hoge (maximale) stroom.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Vandaag even geprobeerd en met een 6K8 weerstand parallel over de potmeter loopt de begrenzing van 0-1,5A. Mijn trafo geeft onbelast 25,6 volt, als ik hem met 1,5A belast zakt hij 5% in en blijft daar nog 24,3 volt van over, volgens mij zit ik daarmee veilig.

Ik had geen tijd meer om hem langdurig onder load te testen en te meten hoe warm de boel wordt. Ik zit er sowieso over te denken om met een NE555 en een PTC een PWM schakeling te maken die twee kleine 4cm fans aanstuurt die ik op het koelblok wil monteren.

Nu alleen nog op zoek naar een behuizing, iemand een suggestie/website voor goedkope behuizingen?

Op 18 mei 2015 21:25:36 schreef flipflop:
Ruben, je hebt getest met 24V, dat is een nogal hoge uitgansspanning. Dat betekent dat het vermogen in je tor juist laag is. Beter kun je testen met een lage spanning en een hoge (maximale) stroom.

Ik moet sneller typen de volgende keer, als ik het goed begrijp dissipeert de tor ongeveer 45 watt als ik bij 1 volt 1,5A laat lopen? Dan ga ik daar nog even mee aan de slag, ik ben ook wel benieuwd of de temperatuur evenreig oploopt met het vermogen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 mei 2015 20:39:34 (31%)

P=UxI en dat is dus de U over de serie-tor en de stroom erdoor.

De warmte zal niet lineair zijn omdat je meer warmte afvoert naarmate het blok heter wordt. Immers, het verschil met de kamertemp is dan groter. Verdubbeling van het vermogen is geen verdubbeling van de temp.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik heb de mijne vandaag ook toegekregen!

Ik zal enkele fotootjes en meetresultaten posten als ik hem in elkaar heb gezet :)

EDIT: ik ontbreek een weerstand van 270k =/
Deze waarde heb ik niet in huis. Zou ik deze kunnen vervangen door één van 250k?

[Bericht gewijzigd door Opifex op donderdag 11 juni 2015 00:59:35 (31%)

Na dat ik D1047 en D882 vervangen had, werkte hij weer naar behoren. (die had ik met een experimentje opgeblazen...)
Nu dacht ik gisteravond even te testen met een simpele load van 21 watt (remlicht bolletje). Dat het koelblok heet zou worden had ik wel gedacht, maar na 10 minuten viel alle stroom weg op het bordje, en begon de kunstof behuizing van de trafo te bollen van de inwendig opgebouwde hitte. Wat ik even snel gemeten heb, zit er ergens sluiting in het printje, en de uitgangs spanning van de trafo is 29 volt... (te hoog?) verder lijkt de trafo nog wel heel te zijn, al moet ik de specs er nog wel even op na slaan.

Iemand zo een idee in welke componenten ik de sluiting mag zoeken, en komt dit door een te hoge primaire spanning?

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Wat zijn de specs van je trafo? Bij kunststof denk ik al snel aan een printtrafo, bij 12V heeft het lampje 1,75A nodig, dan zou (verlies van het gelijkrichten meegerekent) de trafo al 2,45A moeten zijn.

Edit: je zou even kunnen meten wat de spanning voor de gelijkkrichter doet als je hem met die lamp belast.

[Bericht gewijzigd door Ruben_Lichtenvoorde op zondag 14 juni 2015 14:32:00 (21%)

Op 14 juni 2015 14:30:50 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
Wat zijn de specs van je trafo? Bij kunststof denk ik al snel aan een printtrafo, bij 12V heeft het lampje 1,75A nodig, dan zou (verlies van het gelijkrichten meegerekent) de trafo al 2,45A moeten zijn.

Edit: je zou even kunnen meten wat de spanning voor de gelijkkrichter doet als je hem met die lamp belast.

Het gaat om deze trafo; https://www.conrad.nl/nl/vstr-veiligheidstransformator-24-v-229-a-55-v…

Aan de krappe kant dus... maar inmiddels zit er ergens sluiting op de print, dus opnieuw met een lamp belasten en meten zal even moeten wachten :p

Ik heb nog wel een 24Volt 110VA (stuurstroomtfafo) voor je liggen, mag je hebben tegen verzendkosten, moet je me even mailen.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 14 juni 2015 15:01:59 schreef Gadget_inc:
Ik heb nog wel een 24Volt 110VA (stuurstroomtfafo) voor je liggen, mag je hebben tegen verzendkosten, moet je me even mailen.

Leuk man, alvast bedankt! en je hebt mail ;)

Iemand die mij in de goede richting kan wijzen waar ik een geschikte transfo kan vinden?
(Liefst ook niet al te duur :) )

blackdog

Golden Member

Hi,

Het hangt er van af welke spanning je aan de uitgang wilt hebben...
Maar tot zo'n 20V bij 2 Ampere kan met deze trafo.

http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronicaonderdelen/transf…

Deze trafo is van goede kwaliteit en is goedkoop.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik zal eens kijken of ik er nog meer heb liggen, gaarne ook via de mail.
(ik zit wel in een zeer grote verhuizing, zakelijk alsmede prive, dus het kan even op zich laten wachten)

@Blackdog mooie trafo? inderdaad

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op zondag 14 juni 2015 20:14:26 (10%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 17 mei 2015 14:47:29 schreef fcapri:
de mijne kan ik nu niet meer goed fotograferen (zit ingebouwd in een behuizing)
[bijlage]
[bijlage]

Ziet er goed uit fcapri. Ik heb ook maar ff zo'n kit besteld. Waar heb jij die volt- en amperemeters vandaan ook bij Banggood?

was idd banggood.
http://www.banggood.com/DC-0_28-Inch-30V100V-10A100A-Digital-Voltmeter…

bij ali-express had ik dezelfde moment losse meters gekocht

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
RAAF12

Golden Member

Op 17 mei 2015 15:03:33 schreef fcapri: overweeg wel om een 7812 in de plaats te zetten, want ik heb geen 24V fans.

De 12V uitvoering mag minder spanning op de ingang hebben dan het 24V type!

@fcapri

Heb je een aparte voeding voor je V&A meter moeten gebruiken?

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

ja.
je hebt voltmeters met 2 draden zonder extra voeding, en voltmeters met 3 draden.
die met 2draden werken pas vanaf 3,5V tot 30V (ze beginnen immers te werken op 3,5V voeding).
diegenen met 3 draden hebben een aparte voeding (dacht van 3-30V) en die kunnen dan op die 3de draad en massa een spanning meten van 0-30V (of 0-100V afhankelijk van het type).

amperemeters in zo een digitaal display moeten altijd een spanningsbron hebben als voeding.
ik heb aan die 7824 regelaar afgetakt met een LM3925 printje, die afgeregeld op 5V en daarmee de voltmeter gevoed.
deze 5V heb ik ook op 2 aansluitingen naar buiten gebracht.

mijn voeding heeft dus 0-28V ongeveer regelbaar en een vaste 5V output

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@fcapri

Ik heb inmiddels ook mijn BangGood voedingsprint binnen, en via Ebay een digitale gecombineerde V/A meter aangeschaft. Zo'n Rood/Blauw 100V 10A ding. Twee plug aansluitingen erop, 2 dunne draden, 3 dikke.
Ik ga gewoon wat experimenteren, want volgens diverse beschrijvingen op het www zou het ook moeten kunnen werken zonder een extra, gescheiden, voeding ( ik bedoel hiermee dus zonder extra trafo, brugcel, stabilisator etc).

Wat is een LM3925 printje? Ik kan er niks over vinden.
Bedoel je een DC-DC buck/boost converter?

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Op 19 juni 2015 10:57:53 schreef fcapri:
was idd banggood.
http://www.banggood.com/DC-0_28-Inch-30V100V-10A100A-Digital-Voltmeter…

bij ali-express had ik dezelfde moment losse meters gekocht

Is de resolutie wel voldoende? Je kan met de 10 slagen potmeter wel fijnregelen maar als de resolutie (bijv) 0,1 V is, kan je dan niet beter een gewone potmeter gebruiken?
Ik zie de resolutie niet vermeld. Bij deze ( http://www.banggood.com/Dual-Red-Blue-LED-Digital-Voltmeter-Ammeter-Pa… )is de resolutie) 0,1 V.

[Bericht gewijzigd door Rman op donderdag 25 juni 2015 08:57:55 (16%)

blackdog

Golden Member

Hi Rman,

Dit is een negatieve gedachte...
Is de resolutie wel voldoende? Je kan met de 10 slagen potmeter wel fijnregelen maar als de resolutie (bijv) 0,1 V is, kan je dan niet beter een gewone potmeter gebruiken?

A
Een standaard 10 slagen potmeter is veel beter van kwaliteit (type Spectrol 534)
Gaat veel jaren mee, kraakt en pruttelt niet en natuurlijk beter instelbaar.
Door de 10 slagen maak je ook minder snel fouten dat je de spanning als je niet oplet snel te hoog maakt :-)

B
Om dat de meter in je voeding b.v. niet de resolutie heeft betekend het niet dat die 10 slagen potmeter weggegooid geld is...
Met een multimeter die b.v. wel de resolutie heeft, kan je dan alsnog de spanning precies instellen.

Met de neergaande spiraal van bovenstaande gedachte, krijg je uiteindelijk een product dat technisch / mechanisch
met touwtjes aan elkaar hangt.
De bekende China, gemiddelde Marketeer methode :-)
Het is veel beter van het omgekeerde uit te gaan, probeer het beter te maken en daar een kleine rem op te zetten.
Zeg je gaat met die voeding maximaal 30-Watt aan energie stoken in de koelplaat, en dat je dan een koelplaat neemt die 75 Watt aankan, mag wel hoeft niet.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Negatieve gedachten of niet.
Ik heb deze kit besteld en maak nu de afweging hoe en waarmee maak ik deze compleet kan maken. Vandaar mijn vragen. Fijn dat ik gebruik kan maken van jullie ervaringen en kennis hier.
Ik kan de kwaliteit van deze schakeling/kit als beginnend (of herstarter) electro hobbyist niet zo goed inschatten.
De meerslagen potmeters kosten ongeveer 10 euro per stuk. Je hebt er 2 nodig. Het zou mooi zijn als je een voltmetertje aan kan sluiten die iets nauwkeuriger is; ik denk dan aan 1- 10 mV resolutie.
Tuurlijk heb ik een dmm die wel nauwkeurig is; maar zo'n uitlezing op de kast lijkt me handiger.

blackdog

Golden Member

Hi Rman,

Ik probeer je iets duidelijk te maken, je mag met mijn info alles doen wat je wilt.
Juist als beginner zou ik mijn opmerking goed tot je door laten dringen. :-)

Wat het stellen van vragen betreft, blijven doen, er is hier veel kennis aanwezig op dit forum.

Wat de prijs van goede potmeters betreft, kijk hier eens naar:
http://www.reichelt.de/Mehrgang-Potis/534-10K/3/index.html?&ACTION=3&L…

En dit is een metertje met hoge resolutie, goedkoop en ook nog goed :-)
Beneden de 4,3V heeft hij een resolutie van 0,1mV en tot 33V heeft hij een resolutie van 1mV.
Je kan hem ook voor stroom meting gebruiken met een bijpassende stroomshunt.
http://www.ebay.com/itm/1Pcs-5-Digit-Red-LED-DC-0-4-3000-33-000V-Digit…

Gegroet,
Blackdog

PS
Zelfde website als het metertje, potmeter met dial!
http://www.ebay.com/itm/10K-Ohm-3590S-2-103L-Potentiometer-10-Turn-Cou…

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.