Show your projects! Part 30

Dit topic is gesloten

zojuist een klein project voor het werk afgerond, d.m.v. deze controller kunnen ze de machines in de verspaningsindustrie bijvullen zonder dat deze overstroomt (vervanger voor kogelkraan, en dus dweilen).

op het scherm is te zien:
de flow L/min
verbruik per keer bijvullen
totale verbruik

het geheel is een prototype en moet nog op een pcb gemaakt worden.

Hoe meet je de flow?
En interessante schroefklemmen zitten er op die dc converters(?)?

de flow word gemeten door een flowmeter (niets nieuws :P) in deze flow meter zit een rad met een hall effect sensor. aan de hand van het aantal pulsen kan een flow uitgerekent worden met een nauwkeurigheid van 3%.

de bak zit vol als een nc vlotter schakelt
de 12v klep (vandaar 2 choppers om op 24v machinespanning te werken) word geregeld door een n-channel mosfet die rechts boven te zien is.

de schroefklemmen op de choppers zijn de zelfde als die van de gaatjes print alleen dan zonder plastic :P

btw: in de volgende versie zal het lcd scherm aangestuurd worden met i2c om i/o te besparen.

Waarom kunnen de kleppen niet allebei vanuit één DC/DC convertor gevoed worden?

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 12 juni 2015 19:16:59 schreef Lucky Luke:
Een paar neonlampjes laten branden op een zelfgebakken sinus. Doel: een sinus PWM'en en iets bakken dat neonlampjes op AC laat branden vanuit een DC laagspanning.

Attiny45 PWM't een trafotje (uit de TGIMBOEJ! Wie kent 'm nog?)

Hoi Luke,
Zou je kunnen uitleggen (of een hint geven waar ik dat kan vinden) Hoe deze schakeling werkt? PWM je de twee torren nou in tegenfase? en waar staat nu de 9V DC op? Ik vind het een interessante schakeling en zou er wat meer over willen weten. De krabbel op het gele papiertje kan ik niet zo goed zien :)

Action expresses priorities LH

voor zover ik uit de code kan opmaken is het idd zo.
zijn variabele i gaat van 0 tot 32.
daarbij wordt 1 tor zo aangestuurd dat deze de 32waarden van begin tot einde aanneemt (128->0), en de 2de gaat van eind naar begin (0->128).
in de 2de loop net het omgekeerde

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lucky Luke

Golden Member

Klopt. De look up table bevat de waarden voor een halve sinus, en ik heb toevallig het stuk van 1/2Pi tot 3/2Pi gekozen.

code:


-
   -
     -
      -
       -
        -
         -
           -
              -

Vandaar 2 lusjes, om dat weer tegen elkaar aan te plakken tot een hele.

Verder stuur ik de 2 output compare registers niet met dezelfde waarde aan, maar inderdaad in tegenfase. (Want dan kan ik het trafotje handig met 2 torretjes naar grond trekken)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 15 juni 2015 08:47:00 schreef Jochem:
Waarom kunnen de kleppen niet allebei vanuit één DC/DC convertor gevoed worden?

dat is wel mogelijk maar een 12v klep plus converter was via ebay een stuk goedkoper

Lucky Luke, een kwart sinus kan ook, als je de code het gebruikte flash geheugen nog kleiner wilt hebben. ;)

Dit tabelletje gebruik ik wel eens.

EDIT: @ Hieronder: Met "code" bedoelde ik eigenlijk gebruikt flash geheugen. Geldt niet als de tabel in EEPROM zou staan.

En nog wat, "nextsine" geeft bij elke aanroep dezelfde waarde terug? Moeten x en y niet global zijn of bij aanroep worden meegegeven oid?

[Bericht gewijzigd door Benadski op vrijdag 19 juni 2015 08:51:02 (17%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 17 juni 2015 10:14:37 schreef Benadski:
... als je de code nog compacter wilt hebben. ;)

Nee, de code wordt minder compact, maar de tabel wordt kleiner.

PS: Zoals ik al diverse malen heb gezegd: sinus kan ook heel goedkoop met integer berekeningen:

code:


signed char nextsine (void)
{
  static signed int x=0, y=0x7fff;
  x += y >> 8;
  y -= x >> 8;
  return x >> 8;
}

Zou nog wel een korter kunnen zijn dan jou tabel-opzoek-methode.... (maar moet dus lineair door de sinus, hetgeen voor Luke prima is...)

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 17 juni 2015 11:48:36 (47%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als aanvulling van de GPS digitale ontvanger die ik hier eerder toonde heb ik nu een referentie-oscillator gebouwd.
Deze oscillator ga ik als frequentiestandaard gebruiken, de GPSDO is enkel voor calibratie (enkele keren per jaar).
De oscillator is gebaseerd op de HP10544A OCXO module die ik geoogst heb uit een niet verkoopbare synthesizer (HP3330B).

De schakeling is gebaseerd op het schema van KH6GRT welke op qsl.org gepubliceerd is (http://www.qsl.net/kh6grt/page4/freqstd/freqstdsch.pdf). Het bestaat hoofdzakelijk uit een voeding, een buffer en een temperatuur indicatie. De eerste twee heb ik aangepast. Met name de gebruikte omvormer bleek een hinderlijke storingsbron.

Op basis van ervaring van anderen heb ik veel isolatie (2cm polystyrene) gebruikt, wat bij deze OCXO een goed resultaat geeft (weinig overshoot bij opwarmen).

[attachment=2]

Met de GPS puck op een plek met zo veel mogelijk hemelzicht haal ik bij een heldere dag zicht op tot 8 satallieten. En dat met een Jupiter GPS en een gewone mobiele antenne.

[attachment=3]

Als een GPSDO na een paar uur een stabiele frequentie geeft kan de inmiddels opgewarmde OCXO afgeregeld worden. De HP10544A heeft een afregelpunt op de module zelf voor grove afstemming. Fijnafregeling gaat via een regelspanning, de multiturn knop dus.
Het resultaat is meer dan 2 orden beter dan wat mijn gewone tellers doen.

miedema

Golden Member

Ook ik heb een 10MHz Master Clock gebouw rond een OCXO, in dit geval de Oscilloquartz 8663-XS.
Dit omdat ik niet elke keer dat ik nauwkeurig frequentie wil meten m’n GPSDO wil optuigen.
(meer info over de Oscilloquartz 8663-XS zal ik posten in deze draad: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1728909#1728909)

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/IMG_1481__10MHz_Master_Clock_-_front_-_open-600pix.jpg

De rode LED gaat uit wanneer de oven opgewarmd is, na ongeveer 7 minuten. De gele LED 5 minuten later.
De 10MHz is dan stabiel, en ruim binnen mijn tolerantie van 10ppb.

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/IMG_1487__10MHz_Master_Clock_-_achterkant_-_open-600pix.jpg

Er zijn in totaal 4 10MHz uitgangen, die afzonderlijk gebufferd en trafo geïsoleerd zijn.

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/IMG_1467__10MHz_Master_Clock_-_print_bovenaanzicht-600pix.jpg

Ik heb voor deze schakeling deze print ontworpen.
Bovenaan de voeding, boven de OCXO de schakeling voor de LEDjes, en rechts de 4 uitgangs versterkers.

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/IMG_1479__10MHz_Master_Clock_-_Bram_trafos-600pix.jpg

Een blik op de 10MHz uitgangstrafootjes. Blackdog heeft ze speciaal voor mij gemaakt.

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/IMG_1470__10MHz_Master_Clock_-_print_onderaanzicht-600pix.jpg

Bij het ontwerpen van de print heb ik speciale aandacht besteed aan het schoon houden van de referentie spanning voor de OCXO. Verder zijn alle deelschakelingen met ferriet en SMD keramische C'tjes ontkoppeld. ook heb ik extra aandacht besteed aan het filteren van de voeding.

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/IMG_1496__10MHz_Master_Clock_-_bovenaanzicht_-_open-600pix.jpg

Nog een boven aanzicht. Deze foto heb ik gemaakt voor ik ben gaan experimenteren met aanbrengen van isolatie.

Ik ben zeer tevreden over de eigenschappen van m'n nieuwe Master clock!
Gebruiksklaar na 11 minuten. De Oscilloquartz presteert ruim beter dan de specs in zijn datasheet. In de eerste maand verliep hij in totaal niet meer dan 1,5 ppb. Dit ondanks dat hij met de auto naar vrienden gerammeld is, in en uit elkaar gehaald voor metingen, modificatie en experimenten etc., allemaal dingen die niet aan te raden zijn om een OCXO stabiel te houden.

EDIT: op verzoek voor de liefhebbers hier een link naar mijn schema: http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/Mietro_10MHz…

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Inderdaad, de uitgangen zijn sinus, 2Vtt of 10dBm in 50 Ohm

En lekker schoon ook, alleen een klein beetje 2e en 3e harmonischen.

Dat "schoon"viel overig nog niet mee. Hoewel op het eerste gezicht de gebruikte opamps meer dan breedbandig genoeg leken, ging het maar net. Lagere voedingsspanning, lage uitgangsimpedantie, beetje gain knabbelen allemaal een beetje van de bandbreedte/headroom af.

groet, Gertjan

Prachtig mooie master clock heb je daar gebouwd. Ik zat de onderzijde van de pcb te bekijken en daar heb ik toch een vraag over: zie bijlage. Ik heb een aantal stukken polygon aangegeven met rood. Deze zitten aan pin 1 vast volgens mij.

Wat is het nut van deze stukken koper? Ze gaan nergens heen. Laat je daar bewust GND om de andere soldeerpunten van de OCXO lopen?

Verder een erg mooie pcb.

Groeten,
Giovanni

miedema

Golden Member

Ha Giovanni,

Dat is guarding.
Pinnen met gevoelige signalen met massa (of met hetzelfde signaal)omsluiten helpt om te voorkomen dat deze signalen beïnvloedt worden.

Ik heb van deze guardtracks ook bewust geen lussen gemaakt, zodat een extern stoorveld er geen stroompje in kan opwekken.

Aan de andere zijde van de print zit een massavlak met hetzelfde doel. De verbinding tussen massavlak en guardtracks is ook maar op 1 plek, de massa pin van de OCXO.

groet, Gertjan.

Lambiek

Special Member

@ Miedema,

Ziet er strak uit, mooie print en netjes afgewerkt. TOP. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Gertjan,

Dank voor de uitleg. Duidelijk wat je er mee wilde bereiken. Je creëert een 'return pad' voor de gevoelige signalen zodat ze zo min mogelijk van buitenaf wordt beïnvloed.

Maar ik vraag me af of dat dan juist niet als antenne gaat werken?

Vergeef me mijn vragen, ik ben op moment juist heel erg bezig met pcb ontwerpen van gevoelige circuits en ben veel aan het leren, vandaar de interesse.

Groeten,
Giovanni

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
blackdog

Golden Member

Hi Giovannii,

De Guard sporen kunnen net zoals je zelf aangeeft als antenne functioneren, net als ieder ander stukje metaal...

Waar het bijna altijd op neer komt, is dat je precies weet welke signalen waar lopen...
Als je een groot massa vlak maakt onder een bepaalde schakeling die gevoelig is voor capaceiten,
dan ben je verkeerd bezig...
Ik weet dat Gertjan flink zijn best heeft gedaan om de print optimaal te maken.
En ook later tot de conclusie kwam, dat het toch nog beter kon.
Zo gaat dat meestal, of het nu een print is, een stuk electronica of een huis bouwen :-)

Hoe hoger de stromen worden in je print
Des te kleiner de capaciteiten moeten zijn op je print
Hoe hoger de frequenties die je gebruikt op de print
Hoe hoger de vochtigheids graad wordt, des te verder naar de rand gevoelige onderdelen te plaatsen (bij spannings referenties)
Des te lastiger het wordt, het helemaal goed te doen!

Ik kan nog wel even door gaan, maar ik denk dat het wel duidelijk is :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hallo Blackdog,

Bedankt voor de uitleg. Het is duidelijk. Het is altijd een compromis natuurlijk en de parameters waar je rekening mee moet houden groeien exponentieel met de complexiteit (bij wijze van).

Je geeft al een aantal tips mee, dank daarvoor. Ik kreeg door je interessante topics en alle bijdrage van andere in die specifieke topics steeds meer inzicht in de prachtige analoge techniek!

Groeten,
Giovanni

bprosman

Golden Member

Hoe heb je die frontplaten gemaakt Gertjan ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
miedema

Golden Member

Hallo bprosman ,

Ik teken mijn frontplaat in CorelDraw:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/10MHz-Master-Clock---front-+-back-v5-600pix.png

In CorelDraw kun je precies op maat werken.

Deze tekening print ik op gewoon papier, en die gebruik is als boormal bij het boren & vijlen van de frontpanelen.

Tevens print ik dezelfde tekening in kleur op fotopapier/karton. (in mijn geval Ilford Gold Fibre Silk)
Ik doe dat met een kleur profiel, zodat de kleuren precies kloppen. Maar dat is alleen omdat ik ook fotografeer, en dat nu eenmaal zo gewend ben ;-)

Die print laat ik een paar uur liggen, om de inkt goed te laten drogen.
Daarna plak ik er een stukje boeklon overheen, uitgezocht op een mooie oppervlakte structuur.

Dan is het een kwestie van op maat snijden met een papiersnijder op de maatstreepjes.
En opplakken met 3M Photo Mount.

Door het frontje tegen het licht te houden kun je de gaten mooi oplijnen.
Na drogen alleen nog met een scherp scalpel mesje de gaten uitsnijden.

groet, Gertjan.

Tidak Ada

Golden Member

Mooie uitvoering van die print.
Wat zijn die kubusvormige blokjes naast de trafo'tjes (Of is het net andersom}?

Wat betreft je frontplaaten, ben je mijn man! Ik werk ook Met CorelDraw. Werkt een stuk genakkelijker dan Illustrator.

Ik gebruik hiervoor een materiaal, dat ik ooit in de VS bij een winkel van de geografische dienst heb gekocht.
Ik denk dat het een soort Tyvek® is. Als het eenmaal droog is, is het veeg- en watervast! Vedrder kan het niet scheuren en krimpen of anderzins vervormen.
Het werd verkocht om kaarten uit te printen en werd gedemonstreerd in een aquarium!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

...Wat zijn die kubusvormige blokjes naast de trafo'tjes (Of is het net andersom}?

C24 t/m C27 volgens de grote foto

De manier om zo frontplaten te maken spreekt mij wel aan. Ik teken ze nu in een heel oude versie van Autosketch. Daarmee kun je wel op de mm nauwkeurig werken maar heb je niet zoveel mogelijkheden met kleuren, lettertypes, etc.
Ik heb de ervaring met boeklon dat het op den duur toch loslaat maar dat kan ook komen omdat ik normaal papier gebruik. Op fotopapier hecht het misschien veel beter.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Dit topic is gesloten