Show your projects! Part 30

Dit topic is gesloten

miedema

Golden Member

Die vierkante blokjes zijn inderdaad C24 t/m C27.
Het zijn mooie folie condensatoren, 10nF/ 250V. Ooit geselecteerd en gekocht om als uitgangs condensatoren te gebruiken. Maar daar zijn later toch trafo's achter gekomen, met name die 250V is nu vrij nutteloos.....

Tidak Ada, ik ben wel geïnteresseerd in je Tyvek materiaal, zal eens googelen.
Nadeel van mijn systeem met boeklon is dat dat boeklon vrij zacht is, en je dus moet uitkijken met het aandraaien van moeren van schakelaars etc. op je frontplaat.

Mijn "boeklon" (al het dat merk is...) blijkt goed te blijven zitten. De oudste zo gemaakte frontjes zij inmiddels 10 à 15 jaar oud.
Wel merk ik nu, bij dit kastje, dat de lijm minder goed is geworden. Ik krijg meer bobbels dan ik gewend been.
M'n rolletje is dan ook al meer dan 10 jaar oud, en flink geel aan de uiteinden. ik denk dat ik op zoek moet naar vervanging....

groet, Gertjan

Schimanski

Golden Member

Het probleem met aandraaien van schroefjes op een frontje met boeklon komt mij ook bekend voor. Nu ik er zo eens over nadenk vraag ik mij af je het frontje niet kunt lamineren en daarna op maat snijden. Het zou een redelijk krasvast front geven en zo'n lamineerapparaat kost niet veel meer tegenwoordig.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
miedema

Golden Member

Voor de liefhebbers heb ik in mijn oorspronkelijk post een link naar het schema van mijn 10MHz Master Clock toegevoegd.

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

Misschien zijn er een aantal mensen geintressert in je print, zoals ik.
Een inkoop actie misschien voor de print, zijn daar mensen voor te vinden en Gertjan, wil jij dat, je print verkopen?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

In ieder geval ik, als ik elders al aangaf.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
miedema

Golden Member

Zoals gezegd is mij print gemaakt door Eurocircuits.
Zij zijn niet de goedkoopste, maar leveren kwaliteit, en zijn redelijk snel.

Ik heb even gekeken wat het zou kosten om de print na te bestellen bij Eurocircuits. Er gelden dan de volgende prijzen:

1 print: Eur 55,- per stuk
2 prints: Eur 40,- per stuk
5 printen: Eur 24,- per stuk
10 printen: Eur 18,- per stuk

Deze prijzen zijn netto, ex BTW, en verzendkosten komen daar dus nog bij.

Ik wil met alle plezier voor iemand een print nabestellen, maar dat lijkt pas zinvol als het om minstens 5 gaat.....

Ik zou zeggen, e-mail mij wanneer je interesse hebt. Dan zullen we zien.

Ongetwijfeld zijn er in China (veel)goedkoper printen te bestellen. Ik heb daar geen ervaring mee, en zou dat ook zo willen houden.....

groet, Gertjan.

Op 20 juni 2015 13:20:09 schreef miedema:

Mijn "boeklon" (al het dat merk is...) blijkt goed te blijven zitten. De oudste zo gemaakte frontjes zij inmiddels 10 à 15 jaar oud.
Wel merk ik nu, bij dit kastje, dat de lijm minder goed is geworden. Ik krijg meer bobbels dan ik gewend been.
M'n rolletje is dan ook al meer dan 10 jaar oud, en flink geel aan de uiteinden. ik denk dat ik op zoek moet naar vervanging....

groet, Gertjan

En die nieuwe rolletjes "boeklon" plakken nu nog slechter. Frontjes die ik vroeger ook zo maakte waren perfect maar met de "boeklon" van nu lukt het niet meer, na een paar dagen laat het al los.

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift
Alex P

Golden Member

Mijn variac van 1000 VA vond ik lomp, zwaar (ruim 10 kilo) en niet erg handzaam. Na enig zoeken vond ik iets kleiners (0,7A), tweedehands, op marktplaats. De meeste spullen die ik nodig had om er een bruikbaar apparaat van te maken had ik nog liggen. Alleen een kastje gekocht. Frontplaat gemaakt en nu heb ik een kleiner en ruim 8 kilo lichter ding. Alleen nog een afdekdingetje voor de spantangknop...

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

Mooie behuizing zeg. Variac's zijn iha erg lomp (zwaar). Heb je belast getest ivm de warmte?
Als je geen dop vindt, kun je nog altijd zwarte afdichtkit gebruiken (bouwmarkt).

En die nieuwe rolletjes "boeklon" plakken nu nog slechter

Ik had speciale afdekfolie van Conrad, zelfde probleem. Ik spuit nu frontjes na printen en drogen met blanke lak, bevalt mij beter.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 22 juni 2015 19:53:15 (37%)

Tidak Ada

Golden Member

@Alex:
Die afdekplaatjes (een soort drukknopen) kun je nog wel op beurzen in het zwart vinden als je goed zoekt, maar of je gemakkelijk aan die grijze kunt komen.... :?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Alex
Een andere oplossing is een deksel van passende afmeting van een ander merk via bv. Conrad kopen en inlijmen.

Tidak Ada

Golden Member

@Gertjan:
Je hebt mail!

@Alex:
Wat heb je aan de binnenkant van je kastje gesmeerd? Is dat een geleidende verf voor afscherming?
Waarom geen randaarde?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Alex P

Golden Member

Op 21 juni 2015 00:35:59 schreef Tidak Ada:
@Alex:
Wat heb je aan de binnenkant van je kastje gesmeerd? Is dat een geleidende verf voor afscherming?

Helemaal niets. Onbewerkte grijze kunststof gelijk aan de buitenkant.

Waarom geen randaarde?

De meeste wcd's hier in huis hebben geen randaarde. Ook in mijn hobbyhok niet. En de steker die er aan zit past uiteraard niet in een wcd met randaarde :-). Misschien ga ik nog eens een aarddraad trekken...

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
Tidak Ada

Golden Member

Het leek alsof het frame van de WCD met hetzelfde was bedekt als de binnenzijde van het kastje. Zal wel een spiegeleffect zijn.

Aarding zou ik maar snel doen en dan gelijk kijken of je meterkast nog up to date is. Ook netfilters vereisen aarding.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het regende vanmorgen, dus maar een simpel klusje geklaard.
Voor een groter project had ik nog een capacitive aanraak-sensor nodig.
Omdat de sensor een groot oppervlakte heeft, heb ik gekozen voor de PCF8883T van NXP
Het draadje is de ingang voor het sensorvlak

Printje gemaakt met tonertransfer, helaas is de toner uitgesmeerd (te veel druk in de laminator).
Dus het resultaat is lelijk, maar het werkt :-)

Bij het tot 4mm naderen van het sensor-vlak (10 vierkante cm) geeft de schakeling een puls van 10ms

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VZR43MAM-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3FL87YSN-D.jpg

Ik ben zeer tevreden over het IC, het auto-callibreert en is ook bij een groot sensor oppervlak erg stabiel

miedema

Golden Member

Verschillende mensen hebben aangegeven dat ze een print willen bestellen om de 10MHz OCXO Master Clock na te bouwen.

Om wat makkelijker alle nabouwers van informatie te kunnen voorzien heb ik daarvoor een topic gestart:
“10MHz OCXO Master Clock nabouw topic”, http://www.circuitsonline.net/forum/view/126987

Ik ben nog bezig te inventariseren wat de belangstelling is.
Ik hoop dan over een week de printen te kunnen bestellen, zodat ze in huis zijn voor dat de OCXO uit China arriveert.

groet, Gertjan.

@minimax ik amuseer mij het best als het regent ;)
leuk gemaakt schoonheid speelt geen rol als het maar werkt ;)

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken

Ik heb mij ook nog wat bezig gehouden met dat slechte weer
Had hier nog een kapot laminator liggen heb het afgebroken en ging de case bijna wegsmijten tot ik op het idee kwam om er een switch mode lab voeding van te maken.
had hier nog een 20v 10A blok liggen met een kapotte connector.
Een 10A trafo zou er niet in passen vandaar the switch mode way ;)

Een schematje ontworpen met 3 LM338t eerste om stroom te regelen de andere twee om de voltage te regelen LM338t verdraagt 5A elk, heb ze parallel geschakeld om 10A aan te kunnen.
Hier schema

Het ziet er slordig uit maar het werkt ;)
Was ook een vlug projectje met afval stukken die ik rondslingeren had
Behalve de regulators deze zijn nieuw.

Er moeten nog 7seg Amp volt metertjes opkomem maar hier is hij tot zo ver

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken

Grappige behuizing! :P

Wat ik niet begrijp, als de regulators 5A aankunnen, hoe wil je dan 10A door de stroomregeling laten komen? Daar zit er maar één...

Of wil je heel kortstondig 10A uit de 680uF elco kunnen trekken?

EDIT: Plus het koelblok is voor continu meer dan enkele Amperes trekken veel te klein. Misschien kom je bij lage uitgangsspanning niet eens boven de 500mA uit. Voor kortstondige pieken, geen probleem.

[Bericht gewijzigd door Benadski op donderdag 25 juni 2015 10:33:44 (31%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
LetterHenk

Golden Member

De ultieme recycling :)
Grappig om dit te zien, waar de meeste mensen er juist een sport van maken een 'net-echt-labo' uitstraling te geven aan hun bouwsels.
Koeling lijkt me inderdaad wat magertjes voor 10A, maar dat ruik je vanzelf bij zo'n behuizing :)

Action expresses priorities LH
blackdog

Golden Member

Hi,

Tja, erg grappig allemaal...
Vooral de stroom die loopt door de potmeter die de maximale stroom insteld...
Een 500 Ohm potmeter die 5 a 10 Ampere met kunnen hebben in de lage waarden past echt niet in dit kastje...

Eerst denken, dan bouwen is mijn motto.
Heb je een goede brandverzekering?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Gaat dat met die 6800uF achter je stroombegrenser wel goed? Door die elco kun je lijkt mij kortstondig veel grotere stromen leveren dan waarop begrenst is. Hij lijkt me niet kortsluitveilig zo?

Of mis ik iets (ik heb al geruime tijd m'n electro hobby op een zeer laag pitje staan :P)

http://i57.tinypic.com/15fq5w1.jpg
Snelheid (km/h), koers, aantal ontvangen satellieten, Lat, Lon, tijd, datum

Deze schijnt ook verplicht te zijn;
http://i58.tinypic.com/2uf3l3s.jpg

Gr.

Erik

De "amazing all-band receiver" is een ontvanger die bedoeld is om ALLE frequenties tegelijk te beluisteren.

Het principe is gebaseerd op:

http://www.techlib.com/electronics/allband.htm

Dit heeft m.i. geen direct praktisch nut, maar ik vind het uitermate interessant om te kunnen horen hoe ongelovelijk veel signalen tegelijk in de ether rondom ons aanwezig zijn.

Mijn prototype begint een eindstadium te bereiken.

Door omstandigheden gaat alles veel langzamer dan gehoopt, vandaar een impressie van een bijna klaar product.

Ik wil bij deze vooral Blackdog bedanken voor het ter beschikking stellen van een 2-tal werkende 8038's waarmee ik zowel een sinus, driehoek en blokgolf kan opwekken.

Ik heb nog geen kans gehad te testen of deze ontvanger in staat is de communicatie van b.v. vliegtuigen te ontvangen. Er is zelfs door iemand op CO gesuggereerd dat het frequentie-hoppen van de NATO ermee te ontvangen zou zijn.

Rapport daarover volgt t.z.t.

De hoeveelheid rare geluiden die ik rondom mijn huis heb opgevangen, inspireert mij in ieder geval wel om door te gaan!

Ron Werner
Noorwegen

Op 25 juni 2015 23:44:41 schreef ronw:
De "amazing all-band receiver" is een ontvanger die bedoeld is om ALLE frequenties tegelijk te beluisteren.

Die dingen bestaan dus wel echt.
ik heb eens een demonstratie gezien van een bepaald type spectrum analyzer die gewoon een stuk frequentieband kom capturen.
In de demonstratie hadden ze een heel stuk van de UHF band laten capturen in japan.
Tijdens het opnieuw afspelen van de caputure kon je met een (op het apparaat aangesloten) TV alle TV uitzendingen die op dat moment in de band waren terugkijken.
Dat ding zette dus een komplete frequentie band met alle signalen erin op een HDD.
En kon het daarna weer terug afspelen
Knap stukje techniek en geloof maar dat de AIVD er enkele heeft staan :-)

Dit topic is gesloten