Eerste 2 trappen voor H-Brug

Dit topic is gesloten

Lambiek

Special Member

Het blijft inderdaad NEE, zie hier.
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.electroons.com/electroon…

Het signaal voor een servo werkt met een frequentie van 50Hz, terwijl een pwm signaal voor een motorregelaar al snel aan de 10KHz zit of hoger. En de puls breedte is ook heel anders, voor een servo zit dat tussen de 1 en 2ms. En voor een regelaar gaat dat ook niet op.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Aha

signaal goed

ms timing tussen de PWM signalen niet binnen range.

Kan je een motor 'niet officieel' dan niet draaien op de zelfde timing ms delay, van de servo tester. Merk je toch niets van met spoelen?

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op dinsdag 21 juli 2015 04:55:54 (48%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Het antwoord blijft NEE.

Ik ben het niet eens met Lambiek dat die 50Hz een probleem zou zijn. Het is misschien gebruikelijk om hogere PWM frequenties te kiezen voor een motorsturing, maar het zal wel werken. Een reden om NIET 50Hz te kiezen (30-20000HZ) is dat je het hoort.

(We hebben in nederland een trein met de bijnaam "de doedelzak". Te lage frequenties, dus hoorbare resultaten uit de motoren. (En stiekum geen PWM, dus verschillende frequenties, vandaar doedelzak.)).

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 21 juli 2015 06:47:38 (27%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nee, het probleem is dat een servo een pulsbreedte signaal van 1-2ms en een repeteerfrequentie van 50-100Hz verwacht. Op 100Hz is dat dus 10-20% pulsbreedte, terwijl je voor een H-brug 0-100% (of 0-~95%) wilt hebben, met een hogere frequentie.

Nog afgezien van die maximale pulsbreedte merk je met spoelen echt wel dat die frequentie zo laag is, want de spoel is waarschijnlijk niet groot genoeg om dat nog "glad" te kunnen strijken. Als ik een motor 10s aanzet, en vervolgens 10s uit, is dat ook 50% pulsbreedte, maar dat betekend nog niet dat de motor de hele tijd gelijkmatig draait. Nu is die 20s natuurlijk veel langer dan de mechanische tijdconstante van de meeste motoren, en heb je het bij het schakelen over de elektrische tijdconstante, maar bij de meeste motortjes ligt die in de orde van grootte van enige tientallen microseconden.

@REW: een technische reden voor die hogere frequentie is dus dat je niet wilt dat de stroom discontinue wordt, want daarmee wordt de verhouding tussen de RMS stroom (die de verliezen bepaald) en de gemiddelde stroom (bepalend voor het koppel) slecht, en daarmee het rendement veel lager.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 21 juli 2015 06:50:56 (15%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 21 juli 2015 06:45:42 schreef rew:
Ik ben het niet eens met Lambiek dat die 50Hz een probleem zou zijn. Het is misschien gebruikelijk om hogere PWM frequenties te kiezen voor een motorsturing, maar het zal wel werken. Een reden om NIET 50Hz te kiezen (30-20000HZ) is dat je het hoort.

Die 50Hz zou nog wel gaan, maar het zal een behoorlijk kabaal maken denk. Als je ziet wat voor herrie het al maakt bij +/- 500Hz, het ligt overigens ook aan de grote van de motor (qua herrie dan hé).

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heb deze middag al uw spinnewebjes gesoldeerd zoals jij ze noemt.
Nu nog wachten op uw mosfets (pakketje :) ).

LDmicro user.

Vriendlijk bedankt, Pakketje is onderweg.

De H-Bridge zit in elkaar. Op 3 baans gaatjes. Van het Obsolete schema.

Nog wel even meet werk. En wachten tot de 4 mosfets er zijn. Hopelijk voor de vakantie periode van de electronica zaak.

Ze zouden er in theorie zo in moeten passen.

Of zien jullie zo al een fout? Base pin signals kunnen zo door een breadboard wire toch? Silvedraad ok? Hoeveel Milli Ampere kan door een break board wire en qua hertz ook ok? Check check dubbel check.... Ik hoop deze over een tijdje ook naar MGP te sturen voor het werkende succes.

zelfs nod onderdelen aan de achterkant van het board. SMD's to follow.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Op 21 juli 2015 20:00:31 schreef pascalbythree:
En wachten tot de 4 mosfets er zijn.

Waarom 4 mosfets? je hebt toch al 2 IRFZ44, je moet enkel nog die 2 p-mosfets kopen.

naar MGP te sturen voor het werkende succes.

Dat worden overuren... ;)

LDmicro user.

Jo

SOLUTION1

Iemand advies wat het verschil is tussen de twee LED patronen als uit schemas geknipt en te zien als bijlage?

Kan een ledje tegen PWM'en. Dimmen, doet hij dat standaard of ben je er dim ledjes voor nodig.

Loopt waarschijnlijk niet gelijk met het draaien van de motor. Dus daarvoor een MCU pin + Code te gebruiken?

Hier ben ik geen 2N2222 voor nodig? Zoals voorheen ingeschat.

Weet iemand hoe tricolor LED's werken. Plus en min zo en andersom bepalen de kleur? Waar komt kleur 3 van daan, als hij stilstaat?

SOLUTION 2

2x 5mm ledje, met een 680ohm weerstand op 12v is voldoende toch?

PS waar kan je in NL dan nog ledjes bestellen bright, niet ultra en dan wel in gekleurd plastic. Geen transparante. Of vergis ik me nu? Lijkt een stomme vraag maar toch lijkt het potverdikkemie erop dat je dan alleen nog slaagt bij de radiomarkt.

PS nog twee Mosfets kopen ;-) Of dubbel besteld zelfs, tis hier zo'n gaos weetje.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 21 juli 2015 23:47:58 (5%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Blijkt hier het bijvoorbeel uit.
Slecht gezocht of dead URL op de website van Mr. Blanchard.

1 - 0 tabelletje van correcte versie toch beter. Mijzelf kennende gaat die ik nu gebouwd heb met dat kruis patroon daadwerkelijk in rook op. Ik heb van te voren een video camera geregeld van iemand. Als ik er volledig aan toe kom plaats ik die wel effe op twitter/facebook oid.

Kut kruis in het midden ook met K** tabel. De 'should have build' is veel meer p-channel n-channel achtig vind je niet?

Misschien word het tijd voor een piezzo zoemer. Alleen nog nooit gebruikt, of tijd aan besteed, dus later pas.

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op dinsdag 21 juli 2015 21:02:33 (24%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Ben je nu nog niet bekend met de edit functie ? :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Die 3de kleur zie je als je snel heen en weer schakelt tussen vooruit en achteruit, de beide LED branden dan de helft van de tijd. Denk erom dat je 2 LEDs gebruikt en ze direct parallel zet; als je ze allebei een eigen weerstand geeft fikken ze uit omdat ze geen 12V reverse bias mogen hebben.

Hoge frequenties kun je met die schema's toch al niet halen, gezien de hoge waarde van R3 en R4 die het inschakelen van de low-side en uitschakelen van de high-side erg traag maken.

Overigens vind ik zelfs je "goede" schema nog zo goed als waardeloos, aangezien beide MOSFETs van een halve brug kortstondig in geleiding zijn tijdens het schakelen, vooral als je de high-side uit en de low-side aanzet, wederom vanwege die grote R3/R4, aangenomen dat de som van de gate threshold spanningen kleiner is dan 12V.

Ik zou op zijn minst alle MOSFETs een zenerdiode over hun gate-source aansluitingen geven, als de boel ook maar een beetje opslingert (en dat gaat ZEKER gebeuren met die lange draden op je print!) zijn ze gauw stuk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Henry S.

Moderator

Op 21 juli 2015 21:00:12 schreef Gadget_inc:
Ben je nu nog niet bekend met de edit functie ? :P

Ja dat istie... En we hebben vaak genoeg gewaarschuwd.

Het topic gaat even een dagje dicht.
Edit: En nog een dagje extra.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

He hij is weer open. Weet iemand een replacement type voor de

IRF 3704

Na diverse meet pogingen bleek het niet succesvol, als gezien met eeenoude LM, om de TO-220 behuizing in 45 graden printplaat kroonsteenten te zetten. Dus om dit stuk van de APD-H-bridge even overnieuw te doen, maar dan met Koel vinnen voor de show. Wou ik vragen of iemand een replacement type heeft. Type Mofset die hetzelfde reageerd. Na www.conrad.nl af ter verdewenen zijn.

PS> heeft iemand praktijk ervaring met frictie op deze enclosure types? Of blijft dit geluid meer ouderlijk verhaal?

op vanallesenmeer.nl de website die ik als beste binnen kan lopen van het ouderlijk front. Is dit de keuze:

BUZ71
IRF2804
IRF740
IRF9540
IRFZ44N

Dan voor het obsolete schema zonder kruis, en het www.lashwhip.com schema. Weet u 2 combinaties te maken?

Nogmaals

Groet,

Wouter van Wegen

of vergt dit te veel werk/tijd voor jullie?, weet iemand een parametric search, buiten www.IRF.com. Wellicht met gecancelde types en compare knop.>?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Wouter, Weet jij wat "obsolete" betekent?

Als er bij staat "obsolete" weet ik dat ik dat niet hoef te bekijken.

Mijn voorstel blijft om eerst een basis H-brug te bouwen.

Ik ben het overzicht kwijt. Wat voor belasting of spanning jij voor je H-brug in gedachten had weet ik niet. Vandaar dat hieronder over <joustroom> gesproken wordt.

Om een geschikte MOSFET te kiezen, kies je er een die <joustroom> * 10 aankan. Daarnaast moet ie <jouspanning> * 1.5 aankunnen. Voorlopig hoef je je verder nergens druk over te maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wouter, je weet dat ik u maandag een gemaakte print ga sturen, heb toch een beetje geduld.

Je zul je kunnen uitleven met een 5V voeding, H-bridge en 555 pwm schakeling.

Edit er staan zelfs 2 ledjes op.

LDmicro user.

De Velleman VM167 USB module, kan deze specificaties aan:

Specificaties

5 x analoge 10-bit ingangen: 0…5V / (30K)
8 x digitale 5V in-/uitgangen met on-board ledaanduiding: in/uitgangsmode selecteerbaar in groepen van 4 terminals
1 x 32-bit pulsteller, ingangsfrequentie tot 1MHz
2 x 8-bit 5V PWM-uitgangen: 0 tot 100%
on-board ledaanduiding voor I/O en PWM-uitgangen
uitgangsstroom, PWM: 10mA / digitale uitgangen: 6mA
aansluitmogelijkheid tot 2 kaarten op één pc
USB-poort: compatibel USB 1.1 & 2.0
DLL compatibel Windows XP, Windows Vista en Windows 7*
selecteerbare PWM-frequentie: 2930Hz, 11.7kHz of 46.9kHz
responstijd:
lezen: 4ms
schrijven: 1ms
verbruik USB-voeding: ong. 50mA
afmetingen: 68 x 40 mm

bij de zogenaamde 'selecteerbare PWM-frequentie' staat:

2930Hz
11.7kHz
46.9kHz

Welke moet ik dan kiezen voor Servo's Welke voor een PWM in van de H-Bridge mosfet IC. En welke voor 2n3904 direct aan de mosfets

?

Is 10mA voldoende voor de aansturing direct op het obsolete schema?/Base pin 2n3904

DSC09994 = Groen boardje
DSC00004 = Grijs boardje, volledig afgepatched met bread board wires.

http://www.vanallesenmeer.nl/ZIF-Socket-40-pin
http://www.vanallesenmeer.nl/ZIF-Socket-28-pin

Weet iemand het ouderlijk verhaal? De zifsockets van het groene boardje zitten er los op.
De foto van het grijze boardje klopt in theorie prima. Werkt alleen niet. Buiten mijn PIC16F84A op 4mhz na doet de rest het niet op 20mhz.

Is er een 'ouderlijk verhaal' waarom het grijze board niet kan booten.? als bijvoorbeeld

1. Zif sockets waren zeer goedkoop
2. Koperdraad 0.8mm ongelakt ipv silverdraad nu
3. de roode pluswire van de programmer socket naar de +5v verplicht ipv alleen de GND
4. De LM niet in prinplaat kroonsteen maar er rechtstreeks op solderen
5. Te grote elko van 470uF hier omheen
6. Quartz condenstator om het cristal ipv ceramisch?
7. Missinde onderdelen onder de soort van MCLR pin (zoals dat bij picMicro heet). Op google tellen ze soms meer onderdelen dan dit basis schema
8. Vergapt op de complexitijd van het verschil tuusen RUN versus PROGRAM schema? of loop deze echt gelijk tegenwoordig.
9. Setting van mijn programmer dan?

Of in het algemeen ontstorings componenten / elcos, te mager in geschat?

Zal ik deze posten op het forum of is hij te ontduidelijk of niet een goed topic. ?

Ik zoek als storing een 'ouderlijk verhaal'
Kijk volgens het boekje hoeft er maar 1 condenstor op. van 100 nF

Sommige schema's als de ADP-H-Bridge schema, hebben er een MCU opzitten.
Als je dat stul vergelijkt aan het programmer voorbeeld zitten er niet meer componenten op.

Op www.google.com-->afbeeldingen zie je soms meer componenten/weerstanden links boven in het hoekje van de MCU.
Draaid hij ook zonder?. PS MPLAB zegt 'program none' geen IDLE in het groen. In begin wel meegemaakt geloof ik.

Silverdraad is dat voldoende voor 20mhz met een goedkope ZIF socket? of is dit gerijnste onzin?

Vervang de ZIF socket door normale ic Voet met platte pinnentjes.

Alle punten nazien nalopen en dan mijn laatste poging. Dus ik laat mij toch nog even riant informeren.

Groet,

Wouter van Wegen

Ik hoop dat het verhaal duidelijk anders probeer ik het opnieuw/nieuw topic? Met een herformulering.

Kennen jullie nog extra persoon om het board, ter test, op te sturen? Zodat die mij in praktijk verder helpen kan.

Of verhaal KUT? of als het maar geleid is het?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 25 juli 2015 12:10:29 (52%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Ja, kut. Je loopt te hard van stapel. Ik kan er niets aan doen. (om te beginnen: Je gebruikt een obolete processor en een obsolete pinout om te programmeren)

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 25 juli 2015 10:25:04 (43%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wouter, je bent niks met dat VM167 bordje, je moet het programmeren in Basic, C ...enz

Ik heb je een ander gemaakt, dat wel werkt voor al uw schakelingen.

Die andere borden (foto) die je gemaakt hebt, heb je voorlopig niet nodig.

Antwoord op mijn emails ipv hier hetzelfde te posten.

PS een ATMEGA is geen PIC, dus daar kun je geen PICprogramma inprogrammeren.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 25 juli 2015 04:33:19 schreef pascalbythree:
De Velleman VM167 USB module, kan deze specificaties aan:

Wat wil je daar mee doen dan? En die vraag had je al eens gesteld, en volgens mij ook antwoord op gehad.

Op 25 juli 2015 04:47:30 schreef pascalbythree:
Weet iemand het ouderlijk verhaal?.....................
Of verhaal KUT? of als het maar geleid is het?

Schiet mij maar lek. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als jullie het niet erg vinden post ik deze nog is in
'Forum >> Ontwikkeling >>'

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Waarom? het zijn dezelfde mensen die antwoorden!

Edit: too late :(

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 25 juli 2015 11:12:30 (18%)

LDmicro user.
fred101

Golden Member

Of je hebt een blok beton voor je hoofd, of je verzamelt slotjes of je wilt gebanned worden.... Zo ja, ga zo door ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 25 juli 2015 11:04:42 schreef pascalbythree:
Als jullie het niet erg vinden post ik deze nog is in
'Forum >> Ontwikkeling >>'

Vraag je eens af waarom dat niet handig is, of lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq nog eens heel goed door.

Je vond het ook weer leuk om twee posts onder elkaar te zetten dus de bovenstaande link lijkt je onbekend ondanks ontelbare waarschuwingen.

Het topic gaat daarom tot maandag op slot.

Denk zolang er maar eens over na hoe je wel normaal posts schrijft, en normale antwooren op vragen geeft.

Op 25 juli 2015 04:33:19 schreef pascalbythree:
Ik hoop dat het verhaal duidelijk anders probeer ik het opnieuw/nieuw topic? Met een herformulering.

Waarom start je dan een dubbeltopic met precies dezelfde tekst, ondanks dat je zelf eigenlijk wel doorhebt dat je post onduidelijk is.

Zet voor je post alles eens op papier, en maar er dan een net verhaal van. En gebruik ook geen onbekende termen als 'ouderlijk verhaal'. Niemand weet wat jij daarmee bedoelt omdat het er op lijkt dat jij die zelf verzonnen hebt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Voor de mensen die dit topic volgen heb ik een filmpje gemaakt om Wouter op zijn gemak te stellen.

Waarschijnlijk zal hij zijn pakje morgen ontvangen en kan hij er naar hartelust mee experimenteren.

Er zitten, buiten de mosfets, genoeg onderdelen in om een identieke schakeling te bouwen.

Om het hem makkelijker te maken zit er ook een geprogrammeerde 16F876A in.
Er zat meer geld in dan die gevraagde 5 euro, zo kon die PIC er ook nog bij + nog een pakketje onderdelen.

@Wouter, wacht nu maar met berichten te plaatsen, tot je morgen alles eens goed bekeken en geprobeerd hebt.

Edit: je ziet ook dat om draaizin om te keren er een stekkertje moet gedraaid worden, dat is gedaan om te vermijden dat je bij 10000tr/min een schakelaartje omzet, met de gekende gevolgen.

LDmicro user.

Dit topic is gesloten