Opdrukken op Philipslampen

ik heb die lampen al zat in nieuwe toestand gezien, die aanslag in de lamp zelf is normaal, hebben ze af fabriek al. de interne geleiders die langs de lamp aflopen zijn niet verkleurd, en de fitting zelf is ook nog blinkend. zelfs na 1000 uur branden is dit al dof geworden..

kapotte lampen hebben weleens de interne lamp half gesmolten of de buitenlamp is gebarsten omdat de binnenste lamp open is geklapt.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 7 augustus 2015 00:04:32 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman,

Bedankt, weer wat geleerd.

O ja, aanbod geldt nog steeds.

maartenbakker

Golden Member

Radium was ooit Philips toch? Maar dit lijkt meer een Osram.

Kennelijk een zelfstandig Duits bedrijf, wellicht niets te maken met Radium Nederland.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 7 augustus 2015 02:21:40 (45%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In de kelder van dit pand gevonden, deden dienst als verlichting van een kunstwerk van het vorige bedrijf dat hier inpandig was.
Komt een soort wit-gelig (zonlicht achtig) licht van af.

klopt, white son lampen geven wit licht. normaal zijn het oranje lichtbronnen. zo kun je toch wit licht uit een natrium armatuur krijgen zonder ombouw van de vsa naar kwik lichtbron. deze lamp heeft wel enige branduren op de klok staan al..

ook geen goedkoop lampje, 80€ de stuk. deze liggen er op t werk ook nog een berg, datumcode op de lamp zegt mei 1994..

edit: het knipperen doen die zelfde lampen ook vaker in supermarkten en kledingwinkels. dat houden ze jaren vol. ik meen dat het kwam door een gare parallel condensator. ook kan het de reden zijn dat die lamp in de kelder is beland. als je meer lampen hebt kun je zien of die er geen last van hebben..

als dit soort lampen veel branduren heeft worden de uiteinden van dat glazen buisje zwart voor een 1,5cm. heb je een lamp met ontstekingsprobleem, vaak in de vsa/evsa dan zitten er zwarte kruipsporen vanuit die uiteinden van de buis naar dat zilverkleurige ringetje om de glazen buis. door het vele starten zonder ook echt te ontsteken is zo'n lamp dan kapot in een uurtje als je pech hebt..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 7 augustus 2015 12:52:07 (23%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zeker duur lampje ...
Heb het doosje ook maar gescanned :-)
Het is mooi licht maar het 'knippert' behoorlijk (stroboscoop op 50Hz).

Er liggen hier nog een 30 a 40 van die lampen, zal ze redden want staan op de nominatie om weggegooid te worden.
Er zitten ook nieuwe bij. :-)
Dank voor de tips!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op vrijdag 7 augustus 2015 13:19:45 (39%)

Hallo iedereen!

Ik zal zelf ook nog een duit in het zakje doen hier... :-)

Deze Philips led lamp, zelfde als hier boven maar dan van zwaarder type. Ongelooflijke hoeveelheid licht geeft dat ding!!!

Tekst op de lamp:

En dan nog een ander soort lamp, tja niet echt een lamp in de zin van het woord. Maar toch een lamp.

Gebruik ik nog dagelijks op de fiets, licht dat hier vanaf komt is zelfde als van 1 autolamp!! Zeer breed en zeer helder fel wit licht.
Hiermee zie je tenminste iets in het complete duister op je fiets!

In plaats van al ,die goedkope rommel met 1 mini ledje dat knippert...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Ik vind dat dat wel telt als lamp :)

Wat staat er voor tekst op de achterkant?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hier een foto van de text op deze lamp.

Wat details: Bevat 2x3W Luxeon leds, oplaadbaar via usb!

10 of 80 lux setting

Gebruikstijd 8 uur of 2 uur in high power mode.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

En nog een ander soort lamp!

Een hoge druk kwikdamplamp als ik me niet vergis.
Heb nog steeds de passende armatuur ervoor in bezit.
Met ballast erin.

Een echte lichtbom! Begint met een groene zweem van licht en wordt langzaam te fel om naar te kijken.

Na uitschakelen zie je dat witte cilinder gedeelte binnen nog nagloeien!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

een cdm-td van 150W die kom ik vaker tegen in grondspots en winkel verlichting. die geven idd een groenig licht met opstarten maar eenmaal aan daglicht wit ongeveer. dit is van het soort lampen wat eenmaal versleten allemaal tegelijk uit kan vallen en na een 10 minuten weer samen aangaat. kun je lang naar zoeken bij een storing als je dat proces bij een versleten lichtbron niet herkent. het begint bij 1 lichtbron en kan in 1 maand alle lichtbronnen zijn, laat je denken aan een gare las :)

heb er op t werk onderdelen zat van, hele stellingen met die armaturen al voor de onderdelen gesloopt gehad.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 9 augustus 2015 17:10:32 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Starter gevonden met letter lambda (Terneuzen) en letters LM, toegevoegd aan originlettertopic.

Edit: zijn dus geen originletters, ik gooi hem er weer uit.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 10 oktober 2015 13:15:16 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die starter met opdruk 4B is gezien het uiterlijk van februari 1974 (en niet van 1994 want toen was het opdrukdesign alsmede datumcodering al veranderd). De Grieks/Russische hoofdletter L staat voor productielocatie Terneuzen.

Er is vanaf de jaren 80 voor Philips starters ook nog een andere manier van datumcodering gebruikt, net als voor sommige Philips VSA's. Er staat dan bijv. 0CD (april 1990) of 2JKLM (december 1992) of 789GHJKLM (december 2009). Dan moet je via het uiterlijk maar op kunnen maken of de starter van de jaren 90, 00 of 10 is. Persoonlijk vond ik de voorgaande manier van coderen duidelijker.

maartenbakker

Golden Member

Dankje, dan had ik 1974 goed ingeschat, maar die ander van testman, daar staat LM<lambda>0 op. Zou dat dan 2000 zijn volgens het nieuwe systeem? 1990 valt af vanwege de CE markering en 2010 zou het ook niet zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 10 oktober 2015 13:14:48 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

LM <lambda>0 = M0 = december 2000 voor deze starter aangezien die te nieuw is voor december 1980.

Ik begrijp niet zo waarom de voorgaande maand(en) mee opgedrukt worden. Dus LM i.p.v. alleen M of JKLM i.p.v. M.

Of zou LM staan voor november (maand L) en JKLM voor september (maand J)? En zou ABCD dan staan voor april (maand D)? Is me even niet duidelijk.

[Bericht gewijzigd door Gadjo Dilo op zaterdag 10 oktober 2015 13:57:02 (58%)

maartenbakker

Golden Member

Wederom dank voor de verduidelijking, en voor de verwarring ;) We zullen er dus nog achter moeten zien te komen waarom er een letterreeks inplaats van een enkele letter op staat en wat die exacte betekent.

Mogelijk een productietechnische reden? Simpeler uitvoering van de stempelmachine? Dan zou het zomaar kunnen dat het de bij LM inderdaad de eerste letter is en bij ABCD de eerste of de laatste die bepaalt welke maand het is.

Veel starters en dergelijke spotten om een conclusie te kunnen trekken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/opdrukken_.gif
Het eerste waar ik aan dacht toen ik de topic titel las :)

Lucky Luke

Golden Member

Op 9 oktober 2015 19:13:22 schreef maartenbakker:
@Lucky Luke: Ik heb het even teruggezocht. Jaarcijfer voorop is oneven decade, dus dat maakt 1974 eigenlijk 100% zeker (in 1994 zou er misschien net aan CE opgestaan kunnen hebben, maar in het CEBEC-logo staat ook 74 en bovendien ken ik geen latere exemplaren waar de 12NC nog op stond en bovendien zeg je zelf al dat hij vrij oud moet zijn).

1964 X4 (aanvang systeem, ongeveer tegelijk met begin invoering 12NC)
1974 4X
1984 X4
1994 4X
2004 X4
2014 4X

Dat stukje hoort meer in het lampentopic thuis, maarja er zal altijd wel wat overlap zijn.

Op 10 oktober 2015 10:05:53 schreef Gadjo Dilo:
Die starter met opdruk 4B is gezien het uiterlijk van februari 1974 (en niet van 1994 want toen was het opdrukdesign alsmede datumcodering al veranderd). De Grieks/Russische hoofdletter L staat voor productielocatie Terneuzen.

74 kan heel goed kloppen. 94 inderdaad absoluut niet,maar dan omdat die lamp allang niet meer in gebruik dus geen reden om starter te vervangen.

Zelfs '64 zou misschien nog kunnen - dan zou ik moeten navragen wanneer de toonbank tot ladenkastje is gedegradeerd, het is voor mijn tijd.

@Thevel: Heb ik ook wel 's. Maargoed, de grafische industrie is mij nader dan de sportschool, dus dit keer niet. En er staat "lampen", ik zie er maar 1 in je plaatje :). Ik zie nu een sporter voor me in een berg gebroken glas en E27 fittingen... Want zelfs als je ze in het doosje laat zitten blijven ze denk ik niet heel. Ik ga het niet proberen...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Helaas geen fototoestel bij me, maar gisteren bij de bouwmarkt kwam ik wel wat interessants tegen.

De bekende cirkelvormige TL-buizen, made in Thailand en met op de plaatsen waar je codes verwacht allerhande hieroglyfen en/of arabischachtige tekens en een tweetal apestaartjes.

We gaan toch niet terug naar de periode vóór 1964?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

zou best kunnen. ik ken ook de led buizen van philips, maar heb er exact dezelfde van gezien met philips en type erop die alleen een lap extra tekst in het chinees hebben.. als je in china die philips buizen wilt kopen, maar goedkoper dan maken ze ze gewoon na.

andere truc met andere lampen die goedkoop worden aangeboden, die worden ingekocht in landen buiten de eu, scheelt veel geld.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 16 oktober 2015 00:17:12 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Nog een verse Philips LEDlamp. 2 zelfs.

Opvallend: Beide uit China, maar ander fabrieksteken.
9W:

9290011717A Made in China "schaal met kaarsje"
6W:

9290002787C Made in China "zandloperachtig ding"

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

philips hpi-t 250W die geklapt is. dat gebeurt wel vaker als de lamp op is en de vsa het begeeft door het vele opstarten :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Dat gebeurt er dus als je je er op gaat opdrukken, dan gaan ze stuk...

Anyway. Ik heb nóg een ledlamp gekocht. Philips, dus foto's. Ik wilde eens een filamentlamp hebben, ik vind dat mooie dingen. LED's in peervormig glas.

En daar staan natuurlijk ook de nodige nummers op:

Weer een ander fabrieksteken, weer China.

Als er interesse is voor de nummers op de verpakking heb ik daar ook foto's van. In de lopende tekst staan ook wat adressen van Philips in diverse verre oorden waar het blijkbaar verplicht is een adres op de verpakking te hebben. Voor polen staat er helemaal een lange tekst op, die ik helaas niet kan lezen...

Anyway. Kleur licht is warm (op het gele af), Ra>80 (Ra =? CRI).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

12NC prominent op het glas en de belangrijkste technische specificaties erbij, dat mag ik wel. Lekker duidelijk. De tekst en nummers op de verpakking vind ik ook wel interessant.

5F1 klinkt een beetje als 2015, eerste week van mei?

Kennelijk staan er dus niet overal hierogliefen op. Ik moet nog eens terug naar de bouwmarkt met m'n camera.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 30 oktober 2015 01:11:28 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."