Elektronische sluiter camera 555 timer

Sens

Golden Member

Bedankt voor je reactie!

Het probleem is dat bij de gemonteerde 0,35 nF de sluiter niet meer sluit en het circuit bekrachtigd blijft.
Ik heb vrij lange draden gebruikt; zou het daardoor komen?
Inkorten?

Als ik de condensator enige tijd kortsluit en daarna het circuit activeer, dan meet ik nog steeds ca. 1 sec. bij een instelling van 4sec.

Groeten,

Halvor

miedema

Golden Member

Ha Sens,

Inderdaad, dat bedoel ik: https://en.wikipedia.org/wiki/Shutter_lag

Als je geen vertraging voelt, dan is het goed :-)
Meer technisch: als de elektronica minder dan 25mS vertraagd, dan zal dat in het niets vallen bij de tijd nodig om jouw (grote) spiegel op te klappen. Maar hoe korter hoe beter natuurlijk!

Ander puntje van aandacht: stroomverbruik. Je wilt dat je batterij zo lang mogelijk mee gaat. Er zijn low-power uitvoeringen van de 555.
Maar als in jouw toepassing die 555 alleen onder spanning staat als de sluiter spoel ook bekrachtigd is, dan zal die spoel wel de dominante factor zijn. Toch helpen alle beetjes.

groet, Gertjan.

Sens

Golden Member

Gertjan,

De spiegel klapt direct met een grote klap omhoog. Deze camera heeft de meest luidruchtige spiegel ooit gebouwd. Hij bestaat zelfs uit twee delen. De onderste strook klapt naar beneden en het bovenste deel omhoog.
Enorm gecompliceerd en daarna ook nooit meer zo gebouwd...

Als je vogels fotografeert heb je 1 kans. Na 1 luidruchtige opname is de vogel gevlogen...

Het stroomverbruik zal wel meevallen, hoop ik; je verbruikt alleen stroom als de sluiter opent.

Groeten,

Halvor Sens

Welke camera is het eigenlijk, Hasselblad of Rollei?

Heb je al eens bij CamTech in Hazerswoude geïnformeerd? Dat is een goed bekend staand reparatiebedrijf. Ik heb er indertijd mijn Bronica *) tussenringen laten repareren.
Misschien kunnen zij je aan het juiste IC helpen...

http://www.camtech.nl/index.html

*) die is beter voor vogels, want er is geen tweede knal van de gordijnsluiter >:)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 15 november 2015 16:48:24 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
miedema

Golden Member

Ha Tidak,

Het gaat hier over een Bronica :-)

Maar informeren bij een camera reparatie bedrijf is natuurlijk een prima idee!
Naast spare parts zouden ze ook heel goed een oude sloop camera kunnen hebben.

Ik heb wat dat betreft goede ervaringen met Will van Manen in Zoetermeer:
http://www.kamera-service.info/index.php/nl/http://

Een reparateur van de oude (anologe) stempel, met liefde voor het vak.
Hij heeft voor mij verschillende oude Zeiss en Leica lenzen opgeknapt, tot volle tevredenheid.

@ Sens,
Een kunst dus om een trillingsvrije foto te maken....
Ik ken dat van de Pentax 6x7, die ook zo lekker met zijn spiegel knalt.

groet, Gertjan.

Sens

Golden Member

De camera is inderdaad een Bronica EC geproduceerd vanaf 1972. In 1975 kwam zijn opvolger, de EC-TL.

Ik heb al hier en daar om onderdelen gevraagd, maar zonder resultaat.
Vandaar de poging om het zelf te doen...

Groet,

Halvor

Ook bij CamTech niet?

Overigens wel dapper om het zelf te doen!

@Miedema:
Dat adres ga ik ook eens opslaan... Je kunt er nooit genoeg hebben.
Ik ben ook wel eens bij zo'n man in Dongen geweest. Die zat vroeger in Rotterdam aan de Rechter Rottekade. Hij blijkt er nu helemaal mee opgehouden te zijn.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 15 november 2015 17:59:27 (65%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Sens

Golden Member

Geprobeerd via de site , maar dat lukte niet.
Ik ga ze bellen.

Thevel,

Werkt het bij jou wel met het kleine C-tje van 0,47 nF op pen 2?

Ben benieuwd, want bij mij blijft het signaal op pen 3 dan steeds hoog hangen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 17 november 2015 23:52:15 (56%)

Thevel

Golden Member

want bij mij blijft het signaal op pen 3 dan steeds hoog hangen.

Als de uitgang continue hoog blijft betekent dat de trigger ingang continue laag is.
Dat mag niet gebeuren, de condensator laad in korte tijd via de weerstand op waardoor de trigger ingang hoog word en de timer gaat lopen.
Of er 0,35nF 0,47nF of een andere waarde in zit maakt niets uit.
Je schreef eerder dat het zonder condensator wel werkt, het lijkt dus dat er iets mis is met de 0,35nF condensator, probeer eens een ander, een kleinere capaciteit mag ook!

Sens

Golden Member

Even voor de duidelijkheid: het werk wel als het condensatortje weg is en ik er geen verbinding voor in de plaats leg.
Pin 2 ziet dan alleen de 100K Ohm weerstand.

Weer een stapje verder...
Nu werkt het!

Ik had eerst een klein condensatortje. Bij het doormeten met de multimeter (OHM) viel op dat het wel 1/2 minuut duurde voordat de C oneindig aangaf. Hij was kennelijk aan het opladen

Nu heb ik een 1 nF condensator genomen; een plat rond schijfje. Als ik deze monteer gaat het goed.
Deze geeft direct oneindig aan als ik de OHM-meter er op zet.

Klopt het nu beter?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 17 november 2015 23:50:03 (56%)

Was dat kleine condensatortje misschien een druppeltantaal elco'tje?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Sens

Golden Member

Zou kunnen Tidak Ada, maar het was geen elko.
Er was geen polariteit aangegeven.

Thevel,

In principe werkt het nu wel met de 1 nF condensator (plat schijfje)
Maar ik merk inderdaad dat de sluitertijden nu wel behoorlijk verschillen (leek zonder C-tje minder het geval) , afhankelijk van de tijd tot de vorige opname.
Het ontladen van de Elko is dus wel nodig.

Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 17 november 2015 23:50:24 (67%)

Thevel

Golden Member

Op 15 november 2015 21:33:16 schreef Sens:

Ik had eerst een klein condensatortje. Bij het doormeten met de multimeter (OHM) viel op dat het wel 1/2 minuut duurde voordat de C oneindig aangaf. Hij was kennelijk aan het opladen

Als het zo lang duurt heb je inderdaad een condensator met een veel te grote capaciteit!
Dacht al dat er iets mis moest zijn met de condensator!

Nu heb ik een 1 nF condensator genomen; een plat rond schijfje. Als ik deze monteer gaat het goed.

Geen probleem, je moet dan 0,05ms optellen bij de sluitertijd, te verwaarlozen dus.

Maar ik merk inderdaad dat de sluitertijden nu wel behoorlijk verschillen (leek zonder C-tje minder het geval) , afhankelijk van de tijd tot de vorige opname.
Het ontladen van de Elko is dus wel nodig.

Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Ga ik over nadenken, antwoord hoor je nog!

Sens

Golden Member

Bedankt weer Thevel voor dit nachtelijke antwoord!

Thevel

Golden Member

Het was het eenvoudigst om de schakeling met FET's te bouwen.
De trigger werkt nu niet meer vanuit de de voeding maar direct van de ontspanknop, de schakeling werkt nu heel betrouwbaar en de componenten zijn niet kritisch.
Je moet wel een aansluiting maken direct op de batterij maar ik neem aan dat dit wel lukt.

Uitleg:
Als de ontspanknop word ingedrukt krijgt de NE555 via D1 direct spanning.
T1 en T3 krijgen ook spanning op de gate waardoor beide volledig gaan geleiden.
De Drain van T3 word nu negatief waardoor via C2 een zeer korte pols op de trigger ingang van de 555 gegeven wordt, de timer gaat nu lopen.

Doordat T1 geleid word de Gate Van T2 negatief waardoor deze ook gaat geleiden.
Als de timer afgelopen is klapt de ontspanknop terug waardoor T1 en T3 gaan sperren, maar omdat C1 nog geladen is zorgt T2 dat er nog even spanning op de NE555 blijft om de timer condensator goed te ontladen.
Met de gegeven waarden van C1 en R2 is dat ongeveer 0,5s ruim voldoende dus.
Na die 0,5s spert T2 en is de NE555 volledig spanningsloos, er loopt geen stroom vanuit de batterij, deze wordt dus ook niet leeg getrokken.

Heb de schakeling gesimuleerd en werkt probleemloos.

Voor de FET's kun je bijvoorbeeld een BS170 en BS250 gebruiken maar ook andere kleine FET's zijn geschikt.

En dan nog D1, deze is eigenlijk een beetje overbodig, immers T2 zorgt er ook voor dat er spanning op de NE555 komt.
Als T2 voldoende stroom kan hebben voor de magneet dan kan D1 eventueel vervallen, wel R1 verlagen naar 100Ω om C1 supersnel te laden.
Maar ach, een 1N4007 kost bijna niets.....

edit/
Ben ondertussen ook nog aan het kijken of het wat simpeler kan d.m.v een elco over de voedingsspanning.
Daardoor kunnen T1 en T2 e.t.c vervallen.
Ook dat hoor je nog wel.

Sens

Golden Member

Ge-wel-dig Thevel!!
Wat een werk heb je verzet om me te helpen! Veel dank!

Nog 1 vraagje: Ik heb nu 1 diode van pen 3 naar de spoel en 1 diode parallel aan de spoel richting + 6V opgenomen.
Zal ik deze laten zitten?

Continu +6V heb ik gemakkelijk voor handen, dus dat is geen enkel probleem.

Ik ben heel blij met de schakeling, want op dit moment zijn de tijden erg verschillend bij eenzelfde instelling.

Ik kan niet wachten om dit weekend materiaal te kopen en ik houd je vanzelfsprekend op de hoogte.

Nog een vraagje uit interesse: hoe doe je die simulatie? Is dat werkelijk bouwen of met een programma of zo?

Ik heb vandaag ook nog nagevraagd bij een fototoestellen reparateur, maar iedereen die deze toestellen kon repareren is gestopt of overleden. Onderdelen zijn al lang niet meer te koop.

Bovendien is het veel mooier om het zo aan te pakken! Geeft veel voldoening als het zo gaat werken!
Nogmaals veel waardering voor alle hulp! Echt geweldig!

Vele groeten,

Halvor

Thevel

Golden Member

Een alternatieve schakeling i.p.v de schakeling met de MOSFET's
De Schakeling is nu een stuk eenvoudiger geworden.
Je kan nu ook een transistor gebruiken en je hebt geen aansluiting op de batterij nodig.

C3 zorgt nu dat de NE555 wat langer onder spanning blijft om de timer condensator geheel te ontladen.
Zelfs met de kortste sluitertijd (1ms) blijft de NE555 nog ongeveer 20ms onder spanning, dit is ruim voldoende om de timer condensator te ontladen.
Gesimuleerd werkt de schakeling weer probleemloos.

Extra info:
R5 is om de startstroom door de schakelaar te beperken.
C4 is een 100nF ontkoppel condensator, plaats deze zo dicht mogelijk bij de pootjes van de NE555, je kunt hiervoor een Multilayer gebruiken.
Voor D1 kun je het beste een Schottky diode gebruiken.

hoe doe je die simulatie? Is dat werkelijk bouwen of met een programma of zo?

Hiervoor gebruik ik LTspice

Sens

Golden Member

Hartelijk dank!
Onderdelen zijn besteld.
Nu even afwachten...

Ik kom snel weer in de lucht!

Halvor

Thevel

Golden Member

Oja, dan nog het vraagje over de spoel + diode.
Een diode plaatsen over de diode is voldoende, ik neem aan dat je dat nu ook al geprobeerd hebt en de spoel niet te traag afvalt.
Neem wel een snelle shottky diode bijv. een SB140

Sens

Golden Member

Alle onderdeeltjes zijn binnen en ik heb de schakeling in elkaar gesoldeerd en getest.

Het resultaat is helaas nog niet goed.
Ik test met een diode en weerstand, maar deze knippert nogal onvoorspelbaar aan en dan weer uit.
Soms ook niet en niet echt reproduceerbaar.

Zou het kunnen dat C4 de verkeerde condensator is? Ik heb een gewoon ceramische condensatortje gebruikt.

Verder zit de schakeling wel goed in elkaar denk ik; vaak nagekeken...

Kan ik testen op bv. pen 6 dat de spanning in 4 sec. oploopt tot 2/3 van 6V?
Dat zie ik namelijk niet echt gebeuren.

Welke test zou ik verder kunnen doen?

Alvast dank voor de gouden tip!!

Groeten,

Halvor

Thevel

Golden Member

Zou het kunnen dat C4 de verkeerde condensator is? Ik heb een gewoon ceramische condensatortje gebruikt.

Nee, een ceramisch condensatorje is geen probleem.

Welke test zou ik verder kunnen doen?

Eerste test, verbindt pen 2 met de plus, de LED mag nooit branden, ook niet na het onder spanning zetten.
Tweede test, Verbind R4 door, ook dan mag de LED mag nooit branden, ook niet na het onder spanning zetten.

Sens

Golden Member

Alles nog eens goed nagelopen en ik had een 22 micro F ipv een 2.2 micro F in de C / R combi zitten. Beetje dom, maar verholpen.

Hierna nog niet het goede resultaat behaald en ik heb de 2 testjes bekeken. LED-je blijft wel uit bij testje 1. Knippert af en toe zwak bij loshalen van de voeding. Testje 2 heb ik even niet gedaan. Bij kortsluiten van R4 veroorzaak ik toch kortsluiting over de batterij?

Wat ik wel heel duidelijk zie is dat zodra ik pen 2 heel even aan de GRN leg, dan start de timer en valt zo te zien mooi op tijd af. Is ook heel goed reproduceerbaar!!! Klein feestje...
Dat gaat goed van 4 sec. naar 2 sec, en 1 sec. , etc, maar zodra de ingestelde tijd korter wordt, dan bepaalt de contact - tijd met pen 2 de lengte van de puls.
Ook bij 4 sec. valt de puls niet af als ik pen 2 aan de GRN laat liggen. Maar volgens mij hoort dat ook zo.

Het gaat dus mis bij de trigger op pen 2 denk ik.
Wat zou ik nog kunnen testen?

Enig idee?

Gr. Halvor

Thevel

Golden Member

LED-je blijft wel uit bij testje 1. Knippert af en toe zwak bij loshalen van de voeding.

Vreemd, dat mag helemaal niet gebeuren.
Je kan natuurlijk iets fout gedaan hebben en ik heb welliswaar de schakeling gesimuleerd maar ik zal morgen voor de zekerheid de schakeling nog eens testen op een breadboard.

Morgen hoor je dus meer....

Sens

Golden Member

Hallo,

Ik ben ook uren bezig met LT Spice.
Wat een mooi programma.
Begin het door te krijgen.
De schakeling staat er al op en de simulatie lukt al een beetje.
.
Toch werkt het R / C stuk wel.

Heb jij een logische file van de schakeling in LT Spice?

Groeten,

De NE555 en aanverwante monostabs hebben vaak de onhebbelijkheid op allerlei stoorsignalen te triggeren, zelfs statisch, terwijl te toch gewone bipolaire schakeling is. Lange ingangsleidingen kunnen voldoende triggersignaal opvangen.
Ik heb het zelfs gehad met een TTL 74121 monostab, die al triggerde als ik op een bureaustoel naar de triggerschakelaar reed, om al op nadering van mijn vinger te triggeren. Een eenvoudig sleepkettinkje aan de stoel loste het probleem op!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.