Eerste 2 trappen voor H-Brug

Dit topic is gesloten

Jo! Check het Resultaat! Ziet iemand hier nog Fouten in? Of blaas ik dan nog een porgammer op? Groet, Wouter van Wegen. Zondag ga ik hem etsen.

hartelijk bedankt voor jullie hulp en tijd..!

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Lol succes, alles vol haakse hoeken, hier en daar 0,0 afstand

Gaat een succes ets worden je eerste keer

Je hebt echt helemaal niets gelezen he dit hele topic al

Al doende leren, zeggen ze hier.. ;)

Zonder schema en al die draadbruggen moeilijk te volgen.

Die PWR Switch zal wel niet juist zijn, ik heb nog nooit een schakelaar zien die op de 2 buitenste contacten schakelt.

LDmicro user.

Op 14 december 2015 14:41:08 schreef pascalbythree:
Nog steeds boos als jullie dit zien?
PS: BETA vesie. Alle tracks zelf nog na te lopen.

weer een schema zonder uitleg. gebruik alsjeblieft het woord printspoor ipv track. als je engels wilt gebruiken: print trace.

ik had een hele post getypt, maar moest plotseling weg. duurde even voor ik weer tijd had.

  1. pwr switch lijkt in de min te zitten, dat is niet goed. (loopt stroom van ene voeding naar andere)
  2. 2 identieke stekkers naast elkaar? je gaat ooit de verkeerde inprikken, en dan is het huilen. beter een 1 pin verschuiven, zodat het niet misgaat.
  3. de voeding van de Pi is totaal niet aangesloten, waarom is dat?
  4. de GND van de pi is ook niet aangesloten, hoe gaat alles werken?
  5. de MAX232 krijgt geen voeding, + is niet aangesloten.
  6. overal gebruik je brugjes, behalve die bij GPIO 4. waarom? grote kans dat je ergens sluiting maakt, zeker bij je eerste printen.
  7. je hebt een paar uitlopers, nergens voor nodig
  8. je I2C connectors heten SDA en SCL, terwijl dit de namen van de signalen zijn. er is geen in of uitgang bij I2C
  9. de leds van de max232 zitten aan pinnen die verder niet gebruikt worden. zie de datasheet.
  10. de condensator tussen VCC en GND bij de max232 zou ik naar rechts plaatsen. zie de datasheet van het ding, pagina 11
    http://www.ti.com/lit/ds/symlink/max232.pdf
  11. de connector is erg onhandig. normaal plaatsen ze een kabel of gaat ie direct op de pi. als je een kabel wil gebruiken, draai de connector 90° (zie fotos)
  12. bijna alle printsporen lopen scheef, kan dat programma niet uitlijnen?
  13. 2 leds op de 5v?
  14. beide 74HCT245 staan dezelfde kant op getekend. gelukkig kan dat ding 2 kanten op werken, als je de DIR pin (1) aansluit..
  15. als je de 74HCT245 met 5V voed, dan zal er ook 5V uitkomen, dus als input moet je hem wel aan de 3,3V hangen. (helaas mag hij dan ook maar 3v op zijn ingang hebben)
  16. de OE (output enable) van de 74HCT245 is actief laag. dus aan GND om de outputs te activeren. nu hangt hij nergens aan en kan dus van alles zijn.
  17. je bd170 torren lijken aan de kant van de pi aan de +5 te hangen en de veldkant aan de 3,3v. moet dit niet andersom? (weet niet waar het schema vandaan komt en hoe het moet werken. kan jij dat uitleggen?)

deze lijst is heus niet rot bedoeld, maar ik hoop dat je snapt dat het een grote teleurstelling wordt als je dit niet oplost.

je kan een raspi goed voeden vanaf de GPIO connector, alleen wordt dan de zekering niet gebruikt (die zit recht achter de usb connector, voor de GPIO)
je kan ook de voeding van de GPIO voor je project gebruiken, hangt allemaal af van wat er nou nog meer aan moet komen. maar volgens mij weet je dat ook nog niet?

p.s.

met je volgende printen is ook wat mis, bijvoorbeeld de reset button sluit je voeding kort. dus verbeter eerst deze, en ga daarna wat je geleerd hebt toepassen op de andere.

ik ga vakantie houden tot je je huiswerk afhebt.

GMT+1

waar het schema vandaan komt en hoe het moet werken

http://blog.mshmelev.com/2013/06/connecting-raspberry-pi-and-arduino.h…

3. Losse Adapter werkt ook prima? in het begin
9. LED herplaatsen Later
10. Datasheet niet te doen
11. Connector zit nu goed
13. 1 LED van 320 Ohm

c00l Figures. Zover de eerte inspectie.

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op donderdag 17 december 2015 12:43:34 (27%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Pascal,

kopieer mijn bericht, en schrijf achter ieder punt je oplossing. nu moet ik weer gaan zoeken wat je wel en niet heb opgelost.

je hoeft het niet te doen, ik ben niet je opdrachtgever, maar wees zo beleeft om te zeggen: "dit vind ik niet nodig / leg dit svp nog eens uit"

GMT+1
Shiptronic

Overleden

Op 17 december 2015 12:42:14 schreef pascalbythree:
[...]

10. Datasheet niet te doen

BLZ 11.

12.1 Layout Guidelines
Keep the external capacitor traces short. This is more important on C1 and C2 nodes that have the fastest rise and fall times.
12.2 Layout Example

Er staat een voorbeeld bij. Als het niet te doen is beter andere hobby zoeken ipv verwachten dat het dan gaat werken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pa3gws

Golden Member

Op 17 december 2015 18:33:17 schreef Shiptronic:
Als het niet te doen is beter andere hobby zoeken

Bloemschikken? >:-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

PS Weet iemand als je een ATMEL8051 hebt of je het soft-i2c library dan op elke pin kan draaaien, ondanks dat er geen SDA/SCL naaming op de pinlayou staan? Groet W. Over een paar uurtjes volgt de correctie tabel met 17 oplossingen.

1. pwr switch lijkt in de min te zitten, dat is niet goed. (loopt stroom van ene voeding naar andere)
PWR is verplaatst naar links boven

2. 2 identieke stekkers naast elkaar? je gaat ooit de verkeerde inprikken, en dan is het huilen. beter een 1 pin verschuiven, zodat het niet misgaat.
Door Plaatsen LM´s in Versie 1.5, altijd safe.

3. de voeding van de Pi is totaal niet aangesloten, waarom is dat?

4. de GND van de pi is ook niet aangesloten, hoe gaat alles werken?
Vergeten GPIO trace is getekend

5. de MAX232 krijgt geen voeding, + is niet aangesloten.
Vergeten trace is getekend.

6. overal gebruik je brugjes, behalve die bij GPIO 4. waarom? grote kans dat je ergens sluiting maakt, zeker bij je eerste printen.
Is nu omgelijnd.

7. je hebt een paar uitlopers, nergens voor nodig
Correctie NR plaatsen aangepast., Verder werk ik deze wel even een keer weg in een extra uurtje

8. je I2C connectors heten SDA en SCL, terwijl dit de namen van de signalen zijn. er is geen in of uitgang bij I2C
De text labels zijn nu goed geplaatst, de bedoeling is door te lussen

9. de leds van de max232 zitten aan pinnen die verder niet gebruikt worden. zie de datasheet.
ERROR: Is gecorrigeerd. Ondanks nog steeds anders in datasheet, zie punt 10.

10. de condensator tussen VCC en GND bij de max232 zou ik naar rechts plaatsen. zie de datasheet van het ding, pagina 11
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/max232.pdf
Is verschoven. Ondanks dat PIN 2 een elco om moet naar de ground ipv de plus?

11. de connector is erg onhandig. normaal plaatsen ze een kabel of gaat ie direct op de pi. als je een kabel wil gebruiken, draai de connector 90° (zie fotos)
Ik knijp liever even 2x 26 polig connectors aan een stuk flat cable. Kep hier ooit eens speciaale een tank voor aangeschaft, Verticaal vind ik wel best.

12. bijna alle printsporen lopen scheef, kan dat programma niet uitlijnen?
Verder werk ik deze wel even een keer weg in een extra uurtje

13. 2 leds op de 5v?
Weerstand waardes aangepast. Voor tweede versie van board weer terug naar 470 Ohm.

14. beide 74HCT245 staan dezelfde kant op getekend. gelukkig kan dat ding 2 kanten op werken, als je de DIR pin (1) aansluit..
Is doorgelust.

15. als je de 74HCT245 met 5V voed, dan zal er ook 5V uitkomen, dus als input moet je hem wel aan de 3,3V hangen. (helaas mag hij dan ook maar 3v op zijn ingang hebben)
Is doorgelust.

16. de OE (output enable) van de 74HCT245 is actief laag. dus aan GND om de outputs te activeren. nu hangt hij nergens aan en kan dus van alles zijn.
Is doorgelust.

17. je bd170 torren lijken aan de kant van de pi aan de +5 te hangen en de veldkant aan de 3,3v. moet dit niet andersom? (weet niet waar het schema vandaan komt en hoe het moet werken. kan jij dat uitleggen?)
Plaatsing is Herzien.

http://blog.mshmelev.com/2013/06/connecting-raspberry-pi-and-arduino.h…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 18 december 2015 17:22:01 (4%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Wouter, ik ben van mijne stoel gevallen toen ik uw laatste post zag, je hebt wel hele sterke vorderingen gemaakt in het beantwoorden van vragen.

Proficiat, zo zien we het graag.

LDmicro user.

WVW_H-BRIDGE_MGP-v1.8-SHUNT.PDF ---> is de H-Brdige van MGP. Na ge-etst.

WVW_H-BRIDGE_MGP_IC_BOARD-v2.2-TOINSPECTONPAPER.PDF --> De Mosfet driver IC van MGP maar dan met MCU.

WVW_EXP_RPI_v1.6.pdf --> De raspberry waar hij aan komt te hangen EXpention board als bekeken door Progger!

WVW_EXP_I2C_HUB-v1.5-6STATUSLEDSMOUNTED.pdfm --> Ter debugging de i2c HUB !

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

WVW_TTL_PORT_BUTTON_PORTA-SMALL-v1.4-STRECH.pdf --> Om te beginnen aan mijn RPI-EXP te hangen :-)

wvw_LCD_schema-v3.2-ATMEL89S2051-TRACE-6.4mm-MAX232.PDF --> i2c Display VFD!

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op zaterdag 19 december 2015 20:08:07 (83%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Nou lijkt het wat? of te veel elco problemen!?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Voor uw eerste print is dat redelijk goed, zeker geen elco probleem wat dat ook moge betekenen.

De print is wel groot uitgevallen en de helft werd niet gebruikt, ook heel slecht voor het etsmiddel, want hoe meer koper je etst hoe sneller uw etsmiddel onbruikbaar wordt.

En werkt het? dat is belangrijker ;)

LDmicro user.

Doet het straks, ok?

H-BRIDGE -- Een complexer board.

Ik kan voor de lol in het NC not connected stuk van mijn H-Bridge, heet het toch?

Wel een AMP/Shunt meter installeren ondanks dat hij waarschijlijk niet snel genoeg op en neer displayed.

En een volt meter met de battery status.

Weet iemand of er nog meer LED block bestaan. Onderandere om wellicht op de PWM uitgang van je H-Bridge aan te sluiten?

Of bijvoorbeeld een paar pinnen te reserveren voor een VU-METER module. Zonder een MCU op je h-BRIDGE te Etsen.?

In afwachting of optie 3 daadwerkelijk bestaad.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Wouter

Regelmatig zie ik in jouw posts een term over Elco's.. hoe meer hoe beter etc. Maar wat bedoel je daar nou eigenlijk mee, want de insteek (niet de pitch in dit geval :-) ) mis ik een beetje.
En wat wil je met een VU meter op een H-bridge? Op een metertje zien hoeveel % PWM er is? Ok, kies dan wel een metertje, mocht die analoog zijn met de nodige electronica erom heen, dat het er eentje is die links/rechts kan. Dus met "0" in het midden.. Past eigenlijk wel bij jouw project, een lekkere vintage analoge VU meter. Maar ja ikzelf ben daarmee opgegroeid. Eigenlijk nog met de afstembuis zoals de EM84. Zo´n buis zou ook wel leuk staan.

TonHek
sorry, liet me even terug in de tijd gaan.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Of bestaan er i2c/PWM LED modules? diepercentages doen? ALI EXpress ligt eruit

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Of Percentage modules? Leven jullie nog???

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

misschien krijg je meer antwoord als je niet alles een eigen bedachte naam geeft.

hoogstwaarschijnlijk weet niemand, net als ik, wat een i2c pwm led met percentage module doet?

fred101

Golden Member

Het zou ook helpen als
- je reageert op vragen.
- eens terug leest wat je schrijft en dan wat leestekens, hoofdletters en de ontbrekende woorden toevoegt.
- je niet zoveel zelfbedachte termen gebruikt.

Dan weten we wat je bedoeld, want ik vraag me al bijna 12 pagina's af wat je nu eigenlijk aan het maken bent. ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

ik vraag me al bijna 12 pagina's af wat je nu eigenlijk aan het maken bent.

De eerste twee trappen voor een H-brug Fred, dat snap je toch wel zeker. :+ Maar troost je, hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lucky Luke

Golden Member

Op 23 december 2015 17:51:11 schreef DK:
misschien krijg je meer antwoord als je niet alles een eigen bedachte naam geeft.

hoogstwaarschijnlijk weet niemand, net als ik, wat een i2c pwm led met percentage module doet?

Als ik een gokje mag wagen: Het ziet er uiterlijk hetzelfde uit als zo'n voltmetertje met 3 7-segmentsdisplays (zoals op de meest recente foto's van dit project is terug te vinden), maar geeft in plaats van een spanning een percentage weer. Zou dan aanstuurbaar moeten zijn met PWM of I2C. (Indien PWM kan ik met nog voorstellen dat het weergeeft hoeveel % duty cycle, maar via I2C? )

Zulke displaytjes bestaan wel, alleen kun je er dan via I2C ieder willekeurig getalletje op zetten dat je maar wilt. Kan dus ook een percentage van het een of ander zijn. Maar ook allerlei andere dingen.

Alleen kun je dan imho net zo goed direct de 7segmentsdisplays aansturen vanuit je microcontroller, in plaats van over I2C aan een 2e microcontroller te vragen dat te doen. Een los 7-segmentsdisplay is bovendien weer een stukje goedkoper dan 1-of-andere hippe module.

Op 23 december 2015 18:01:08 schreef fred101:
Dan weten we wat je bedoeld, want ik vraag me al bijna 12 pagina's af wat je nu eigenlijk aan het maken bent. ;-)

Volgens mij wil de topicstarter gewoon met elektronica knutselen. :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Topic Vraag:

Weet iemand hoevel Mhz je oscilloscoop moet zijn om PWM signalen sigbaar te maken? Ik heb er een gekocht bij de radio Markt voor 20 euro van 15 mhz. Alleen geen PWM beeld te zien. ;-) Weet iemand of ik een betere moet kopen voor 65 euro of gaat dit altijd goed?

Groet, je Topic starter. Af en toe een vraag om verder te gaan met fotos. Als je er geen reed aan vind dan hoeft u niet te reageren. Andere mensen van Wel. Die ge-etste h-bridge gaat het wel doen. Zie....

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Dit topic is gesloten