Ontwikkeling van de NA-01 Lab Voeding

miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

De LT4330 kon ik niet vinden, wel de LT4320 Ideal Diode Bridge Controller :-)
Lees nog even de paragraaf "CLOAD Selection" in de datasheet. Zij gaan er van uit dat er een grote C over de uitgang van de LT4320 hangt. (namelijk de grote buffer C, ze geven een minimum van 10uF). Bij jou is dat niet meer het geval omdat je voorregeling tussen gelijkrichtbrug en buffer C zit.
Het IC wil natuurlijk ook z'n voeding uit die buffer C halen, dus check of het zo goed gaat.

Let er op dat C18 en C31 geen resonanties creëren met de zelfinductie van de trafo's. Klein serie weerstandje?

Morgan Jones heeft over dit onderwerp een uitgebreid artikel geschreven in Linear Audio nr.5: "Rectifier snubbing, background and Best Practices" Hier ging het ook over de resonantie van trafo en gelijkrichtdiodes. (hier iets minder aan de orde door de 1N5819 Scottky's, maar geen idee hoe dat is met de capaciteiten van de FET's)
Na pagina's lang verschillende cases uitgebreid doorgerekend en gemeten te hebben was de conclusie verrassend praktisch: Een Zobel netwerkje van 1kΩ en 1nF over elke trafo secundaire werkt bijna altijd prima.
Dat is dus wat ik gebruik , totdat metingen aan de specifiek gebruikte trafo anders aangeven....

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan, :-)

3x goed, dank je!
Die LT4330 heb ik echt niet gezien, totaal blind ben ik af en toe.

De capaciteit aan de uitgang van dit IC heb ik ook niet gezien...
Ouderdom?

Gisteren avond heb ik als laatste die condensatoren over de trafo's geplaatst en gezocht op deze functie met Google.
Ook bij diverse fabrikanten van ontstoor en commonmode producten gezocht, nada dus.
Ik ga jouw link even doornemen en laat je weten hoe ik het ga aanpakken.

Gelukkig heb ik hier een aantal meedenker ;-)

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Het was geen link, helaas.....

"Linear Audio" is een onregelmatig verschijnende serie boekjes, uitgegeven door Jan Didden: http://linearaudio.net/
Hierin schrijven prominente hedendaagse ontwerpers / auteurs aan audio elektronica gerelateerde artikelen.

Het zijn moderne mensen, die voor- en nadelen van Internet kennen. Dus geen pdf's en online versies...
Vandaar dat ik de conclusie van het Morgan Jones artikel er al vast maar bij geschreven had :-)

groet, Gertjan.

Hallo Blackdog,

hier is een public article over snubbers in power supplies, FYI:

http://www.hagtech.com/pdf/snubber.pdf

Marc.

blackdog

Golden Member

Hi,

Even kort, was een lange werkdag...

Het schema is weer een beetje aangepast, refress de pagina maar even van het laatste versie van het schema.
De LT4330 is omgetover naar een LT4320 :-)

Zowel Gertjan als Marc nogmaals dank, snubber netwerk, dat wou gisteren avond echt niet in mijn hoofd komen.

Het documentje is gedownload en doorgelezen!
Ringkern trafo gepakt en aan de functie generator gehangen en meten maar met de scoop.
Uhm, toch lastiger dan je in eerste instantie denkt om een goede combie van weerstand en condensator te vinden.
Veel is afhankelijk van de spreidings zelfinductie wat ook al in het document werd aangegeven, maar ook van de belasting die de trafo ziet.
Later zal ik wat metingen laten zien aan de kleine ringkern en een grote waar ik vanavond aan gemeten heb.
Zonder snubber kan je goed het ringen zien en vele zullen het kennen aan de ratel die op radio's/zenders te horen is.

De commonmode spoelen zijn binnen gekomen, net als nog wat piekspanning beveiligings dioden en de BAT81S voor over de opamps.
De BAT81S heeft een wat lagere drempel dan de 1N4148 en dan is de opamp nog iets sneller weer lineair weer bezig, als hij de "loop" moet overnemen.

De volgende stappen zijn dus de snubber netwerkjes meten met trafo's die ongeveer het zelfde vermogen en spanning hebben als voor deze voeding nodig is.
Daarvoor moet ik de trafo bak in duiken en dat zal wel richting het weekeinde gaan gebeuren.
En als dat duidelijk is, dan de goede condensatoren uitzoeken en hiermee bedoel ik dan een bestel nummer/type.

Hiermee zullen jullie het moeten doen vanavond ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hallo Blackdog, ik kan de 1.5KE63A niet vinden. Misschien een typefoutje?

blackdog

Golden Member

Hi voedings liefhebbers...

Het schema is weer een beetje aangepast. (refresh pagina laatste schema)
Een aantal gekleurde draden is nu nog meer beperkt, en ik denk dat het zo goed is.
Het is nu goed duidelijk waar de grote stromen lopen door de dikkere lijnen en belangrijke punten in het schema,
zoals alles wat aan de "0" van de referentie vast zit, heeft rood als kleur.
Op een enkele lijn na (de Sense) zijn de aftakkingen weer zwart gemaakt.
Dit heb ik ook zo gdoorgevoerd voor de andere belangrijke aansluitingen.

Ook heb ik besloten voor jullie ;-) om nog een trafo te gaan aanschaffen bij Reicheld, dat is dan de 300Va 30V trafo.
Dan kan ik opbouw goed laten zien met de trafo die ik voostel in het schema
en ook hoe ik de extra wikkelingen op de trafo ga wikkelen.
Deze wikkelingen dienen voor de stroombron en de U en de I meters.
Deze drie extra voedingspanningen worden zwevend van de rest van de voeding.

Ik heb al een aantal metingen gedaan aan de "snubber" netwerkjes,
maar dat wil ik met de 300VA trafo nog even herhalen.
Nu kwam ik met 10uF en 2,2 Ohm in serie over de secundaire aansluiting tot zeer goede demping.
Maar deze waarden zijn waarschijnlijk een beetje overdreven, ik wacht tot de trafo binnen is,
dan kan ik de waarden definitief maken.

necessaryevil
Het is een diode van ST 1.5KE 63A
Hou er rekening mee, dat ik nog volop in de ontwikkeling zit en deze waarde is berekend,
maar ook afhankelijk van mijn metingen als de nieuwe trafo binen is.
De waarde is berekend met 240V net spanning in gedachten, een onbelaste voeding en dan kan de spanning over C37 flink oplopen.
Vooral als er dan ook nog een piek uit het 230V net komt, en daar is de diode dan voor zodat de LT4320 niet overlijd.

De 230V zekeringen moet ik de waarde ook nog van uitzoeken voor deze trafo.
Ik denk niet dat er NTC in serie met de 230V hoeven bij een 300VA trafo,
om de inschakelstroom te begrensen, daarom staan ze niet in het schema.

Gaarne weer commentaar als nodig ;-)

Gegroet,
Blackdog

PS,
Was bijna onleesbaar zoveel fouten...

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Oke, ik kan de 63 hier namelijk niet vinden. Maar dat maakt niet meer uit als de waarde nog kan veranderen.

blackdog

Golden Member

Hi,

Even wat plaatjes van de trafo testen.
Ik had nog twee 300VA trafo's van 2x40V liggen in de trafo bak...
En ik vond het zonde om extra geld uit te geven als ik deze ook kan gebruiken.

Dit houd natuurlijk in, dat ik de trafo moet afwikkelen en dat heb ik gisteren gedaan.
Het afwikkelen van beide windingen heb ik onder belasting gedaan tot ongeveer 32V.
Dit omdat de trafo vrijwel zeker met iets dunner draad is gewikkeld dan een echte 30V trafo.
Dit is vooral van belang bij maximal stroom van 5A en de 30V stand.

eerste plaatje, een oude ILP trafo die al van zijn isolatie is ontdaan, de kaartadapter is voro een indruk van de grote.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/300VA-Trafo-01.png

De testopstelling met de Variac, trafo, normale brugcel 15.00uF elco 0,02Ohm meetweerstand en de 200Watt Dummy Load.
De groen probe meet de trafo spanning en zorgt voor het sync signaal.
Met de trafo spanning bedoel ik, dat ik dan de spanning kan zien als de trafo belast is (vooral de in de pieken)
Hier is de trafo met 5A DC stroom belast, op de klemmen van de Dummy Load staat dan gemiddeld 37,5V
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/300VA-Trafo-02.png

Moment opname bij gemiddeld 230V netspanning en 5-Ampere uitgansstroom.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/300VA-Trafo-03.png

De gele trace is het probe lusje op de ringkern.
De blauwe trace is de stroom gemeten door de 0,02Ohm meetweerstand.
De probe settings van de scoop van dit kanaal heb ik zo aangepast dat 1 Div. 5 Ampere is.
De piekstroom bij 5-Ampere DC uitgangsstroom is hier dus ruim 18 Ampere bij de 15.000uF condensator en mijn trafo en bedradings weerstanden.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/300VA-Trafo-04.png

Deze meting is bij 230V aan de ingang van de ringkern trafo, de spanning van de lila trace Vp- is de onderzijde van de rimpel.
De groene trace geeft de "0" aan.
Bij 220V zit ik bij deze opstelling net boven mijn minimale dropout spanning van 3V.
Aan de ene kant wordt dit gunstiger door de active gelijkrichter en verlies weer een beetje door de FET voorregelaar.
Netto verwacht ik ongeveer 1V meer marge te hebben, de rimpel wordt ook nog kleiner door de grotere elco die moet worden genomen (22.00uF)
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/300VA-Trafo-05.png

Toch even snel metingen gedaan met de "active brug" deze had ik nog liggen.
Spanning aan de onderkant van de rimpel gemeten.

Netspanning, normale brug, active brug
220V -- 33,4V -- 35V
225V -- 34,2V -- 36,2V
230V -- 35,4V -- 37,4V
235V -- 36,2V -- 38,2V
240V -- 37V -- 39V

Spanning onbelast bij 240V netwpanning op de elco = 44V, normale brug
Spanning onbelast bij 240V netwpanning op de elco = 46,6V, active brug

Bluh..
Het is trouwens knap irritant lijstjes te maken op dit forum,
het in Excel doen en daarna als plaatje hierin plakken is sneller/mooier..

Het was trouwens knap eng om te zien hoe hoog de piek spanning oplopen als je b.v. de 230V afschakeld of zoals ik
dan de stekker een beetje rammelt in de wandcontactdoos.
Op de aangesloten 31V winding was niet zo veel te zien, maar op het kanaal van mijn meetlusje zat ik regelmatig aan
3x de spanning.
Piek begrensing is dus echt nodig en vooral ook aan beide zijde van de trafo.
Dit komt door de spreidings zelfinductie, de windingen zijn niet optimaal gekoppeld.
Bij hogere frequenties wordt de kopeling steeds minder waardoor b.v. goede piek bescherming
aan de secundaire kant van de transformator geen goede bescherming bied voor pieken aan de primaire kant.
Ik heb hier in mijn schema al rekening mee proberen te houden.

Ik ben tevreden met mijn afgewikkelde trafo en de eerste laag isolatie kan er weer omheen en dan wikkel ik de
extra windingen voor de stroombron en de meterspanningen.

Gegroet,
Blackdog

PS
necessaryevil

De diode die ik hier in mijn hand heb staat echt 63A, maar wacht even, nog zo'n diode uit het zakje gehaald
en wat denk je... staat er 68A op :-)
Loep er bij gepakt en ik heb een diode met een misdruk...
Het schema hier is reeds aangepast en later deze week komt dit online.

Zie je wel dat je gewoon moet blijven doorvragen ;-)

http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/300VA-Trafo-06.png

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Blackdog, dat is een vervelende misdruk.

Ik heb het schema bekeken en dat ziet er goed uit.
Alleen een vraag m.b.t. C21 en C22. Ik zet naast de elco een 100nF keramisch.
Waarom hier geen 100nF (of 10nF)?

blackdog

Golden Member

Ha die René :-)

Waarom geen 0,1uF over de buffer elco...
Mijn gevoel zegt dat dit weinig zin heeft, maar ik kan daar dus flink naast zitten.

De eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat ik het nog niet goed heb uitgezocht.
Die 0,1uF parallel aan 22.000uF een low ESR elco, valt die 0,1uF daar niet een beetje in het niet...

Heb jij info hierover, linkjes voor ons, voor het vergroten van de kennis?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

http://www.analog.com/media/en/training-seminars/tutorials/MT-101.pdf

Edit:
Zie ook Gertjan zijn 10MHz distributie versterker.
Die is goed op dit punt. (ook op andere punten)
(alleen misschien de ferriet vervangen door een weerstand? )

[Bericht gewijzigd door rbeckers op maandag 28 december 2015 16:13:02 (56%)

blackdog

Golden Member

Hi René,

Dit document komt niet echt overeen met de toepassing hier.
Jammer genoeg is mijn 230V testkast nog niet klaar.

Die bestaat uit een dikke Audio eindtrap, grote ringkern hierachter zodat ik zelf 230V kan opwekken.
Ik denk dan aan zo'n 200 a 300 Watt tussen de 0 en zeg 240V en behalve 50Hz ook kan zwiepen tot 500Hz
en er een tweede signaal, zeg 10 to 100Khz met een paar procent signaalsterkte er op kan moduleren.
Dan zou ik mooi kunnen kijken wat zo'n kleine condensator daar zou doen.
Er zijn 2x 10.000uF besteld van Rhoe voor de LAB voeding en ik zet dan deze parallel met een klein bedradings lusje tussen de elco's.
Dit als piekstroom begrensing en extra filtering, als er iets uitkomt wat intressant met deze manier van elco koppeling dan meld ik het hier op CO.

De spullen voor de testkast zijn er wel, maar de tijd niet...

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

De toepassing is een deel, de opsmps zijn een ander deel.
De PSRR is slechter voor hogere frequenties (boven de 0Hz ;)).

Die pdf is algemeen toepasbaar.

blackdog

Golden Member

Hi René,

Ik heb even een HF injector gemaakt, denk daarbij aan een stroomtrafo die ik omgekeerd gebruik.

2 wikkelingen met 0,5 Ohm afgesloten is serie met de 230V van de trafo.
20 wikkelingen angesloten op de funktie generator.
Deze op maximale output gezet en alleen direct op de gelijkrichter rond 12Khz vind ik een piekje.
Daarboven en beneden deze frequentie gaat het bergafwaards.
Alleen een condensator van 4,7uF over de 31V aansluiting geeft de helft van de uitput die ik dan meet.

Ga ik nu over de buffer elco meten, dan kom ik niets van het signaal tegen.

Alleen als ik een blok signaal gebruik verschijnen er stijle piekjes waarvan een flink deel comonmode is.
Deze piekjes reageren op geen enkel manier op condensatoren die ik over de buffer elco plaats.
Of dit nu 0,1uF is of een goede kwaliteit 22uF, dit doet helemaal niets aan de piekjes.

Een paar jaar terug had ik er al eens naar gekeken en kwam ook niet met zekere resultaten.
Maar eenieder mag natuurlijk een goed 10uF MKP over zijn buffer elco zetten als hij het wil.

Ik ga nog even zoeken of ik de info weer kan vinden die ik kwijt ben.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

JE kan nu eens mooi zien hoe groot die piekstomen door een diode zijn. En ook hoe erg de toppen van de sinus worden afgevlakt. Bedoelen ze dan nu met afvlakken van de rimpel :).

Die bestaat uit een dikke Audio eindtrap, grote ringkern hierachter zodat ik zelf 230V kan opwekken.

Daar het ik oren naar. En dan een graag een zo breed als mogelijke frequentie en vervormde sinussen en andere mogelijke vervormingen. Ik kon laatst zo een apparaat kopen maar vertrouwde de verkopen niet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi benleentje,

Ik maak er een ander topic van, maar omdat je het leuk vind, het gaat hierom...

De versterker wordt een T.Amp E-800, prijs 169 Euri, deze wacht al twee maanden op zijn klusje ;-)

Deze wordt bij de ingang eindversterker los gekoppeld van alles wat er voor zit.
Ik bouw er mijn eigen electronica voro die hem aanstuurd.

Ik verander de Offset naar zeg 2V DC op de uitgang.
Deze is nodig om de koppel elco's een positieve spanning te geven.
Het signaal gaat dan een ringkern trafo in die er dan weer 230V van maakt.
Dit alles komt in nog zo'n 19 Inch kast te zittne die ik hier al jaren op de plank heb liggen.

Als ik het echt goed wil doen zal ik een extra loop moeten aanbregen voor de tegenkoppeling zodat ik een mooie lage uitgangsweerstand krijg aan de 230V kant zonder afgeplatte sinus toppen.

Het het gaat te ver, om dit hier nu allemaal precies uit te leggen.
Basis is dit, van 40Hz tot 500Hz/1Khz net frequentie kan maken met op dat signaal een tweede frequentie gesuperponeerd. (tot zo'n 100Khz als de versterker dit haald als ik hem heb aangepast)
Het makkelijkste is dus als de versterker dit frequentie gebeid zelf aan kan
en ik weet dat de meeste ringkern trafo's ver door lopen in de hoge frequenties.

Waarom zeg ik 200 a 300-Watt uitput, terwijl de versterker veel meer vermogen kan leveren.
Dat komt omdat de belasting bij gelijkrichting hoge piekstromen vraagt en deze moet de versterker kunnen leveren. ( mag dan niet in de stroombegrensing gaan )

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

JA lijkt me beter in een apart topic. Ik wou enkel aangeven dat er belangstelling naar is.
Nog 1 wens voor de audio power trap is graag stroom begrenzing net zoals je dat hebt bij een dc voeding. Dus als ik een apparaat wilt testen die 100mA gezekerd is dat de voeding of afslaat of in stroombegrenzing gaat.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
miedema

Golden Member

Ha blackdog,

Ik wil nog even terugkomen op je scope plaatje van trafo spanning, en piekstroom.

De piekstroom bij 5-Ampere DC uitgangsstroom is hier dus ruim 18 Ampere bij de 15.000uF condensator en mijn trafo en bedradings weerstanden.

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/300VA-Trafo-04.png

Veel mensen realiseren zich niet dat hoe groter je die buffereclco kiest, hoe groter die enorme piekstromen. Dus hoe meer de dioden op hun donder krijgen, en hoe heter de trafo wordt (en je die dus weer groter moet kiezen).....
Ook het lichtnet belast je zo ongunstig mogelijk: een enorme, korte, piekstroom op het puntje van de sinus.
(Het resultaat is te zien in de bovenste trace....)

Vandaar dat ik mijn bufferelco juist zo laag mogelijk probeer te kiezen. En met serie weerstandjes om die piekstromen te begrenzen. Zo heeft de trafo het makkelijk, en optimaliseer je de openingshoek van je diodes.
En ben je veel storing kwijt. (Wat dacht je dat die enorme stromen doen, die door trafo, brugcel en elco denderen, als je ze 100x per seconde hard aan en uitschakelt, met alles wat ze aan (parasitaire) inducties en capaciteiten tegen komen?

Als je vindt dat je een groter bufferreservoir nodig hebt (b.v. voor piekbelasting, of lichtnet dip overbruggen) is het beter om na de bufferelco een 2e reservoirelco te gebruiken, met tussen die 2 een serieweerstandje, om de piekstromen te onderdrukken. die 2e elco(s) kun je dan zo groot maken als je maar wilt.

Nog veel beter is natuurlijk een smoorspoel tussen die 2 elco's, zodat er wel gelijkstroom loopt, maar nauwelijks rimpelstroom.
Niet alleen hebben lichtnet, trafo en dioden het makkelijk, i.p.v. storing te veroorzaken ben je meteen aan het filteren...
Je zou verbaasd staan hoe schoon de spanning uit zo'n ruwe voeding is!

In de buizentijd was dit de standaard oplossing, en werkte verbazingwekkend goed. Geen enkel probleem om met relatief hoogohmige en lage Imax gelijkrichtbuizen toch grote vermogens te leveren. (en schoon, zonder stabilisator) :-)

Nog mooier overigens om choke in te gaan... Dus na de brugcel eerst een smoorspoel, en dan pas een bufferelco. Je krijgt nu 0,9x ipv 1,4x de trafospanning uit, maar door dioden en trafo loopt continue stroom. De dioden geleiden gedurende de hele openingshoek van 180°, en schakelen in de nuldoorgang. Kijk mamma, geen storing, zonder handjes (of scottky, soft recovery of zobel). Een 3A trafo kun je nu voor 3A DC gebruiken, ipv maar 2A....

Maar ik draaf door, geloof ik. :-)
Als mensen de eerste paragrafen ter harte nemen ben ik allang blij!

(Ik ben me bewust dat bovenstaand met jouw voorregeling net weer anders wordt. Die is bedoeld om die korte stroompieken nòg korter te maken) :-)
Het inzicht en principes blijven natuurlijk wel van toepassing....

rbeckers:
Alleen een vraag m.b.t. C21 en C22. Ik zet naast de elco een 100nF keramisch.
Waarom hier geen 100nF (of 10nF)?

Bram, René heeft het hier over de ontkoppel elco's van je regel opamps.
Zou je die niet ook voor hogere frequenties willen ontkoppelen? Wat gebeurt er als ze snel moeten reageren door een korte piek/dip in de uitgangsstroom?

Kijkt er overigens nog wel eens iemand naar het DC-DC converter topic? Het is erg stil daar.....
(Het lijkt alsof de "nieuw gepost" notificatie op het moment kuren heeft...)
Ik heb een (ver)nieuw(d) inzicht waar ik daar graag jullie mening over wil horen. Ik zal daar later een post over maken.

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Gertjan, m.b.t. piekstromen. Ik denk daar precies hetzelfde over.

M.b.t. ontkoppeling. Mijn 9 kanaals 10MHz distributie versterker (een variant van jouw ontwerp) heeft per opamp 10uF//4n7F in serie met 1,5Ω naar de +16V. Ik heb deze keer geen ferriet gekozen maar die 1,5Ω.
Er zitten al 18 spoelen en 9 ringkernen op een print.

Ik zal ook posten in het DC-DC topic.

blackdog

Golden Member

Hi,

Eerst even René...
Kijk ik daar weer geheel overheen, toch niet zo wijs hier te typen als ik het druk heb en ik doe het nu weer :-)

De condensatoren over de Opamp's kan natuurlijk maar met een goede elco een low ESR is het voor de gekozen opamps meer als voldoende.
Ook heb ik er geen bezwaar tegen als deze extra worden geplaatst, zeg 0,1uF.
Ik ga hier zoiets als de Rubicon ZLH of een andere goed type.

Gertjan,

Dank voor je input/uitleg over gelijkrichting, veel van wat je uitlegd is voor deze voeding niet van toepassing.
Mijn laatste smoorspoel heb ik vorigjaar verkocht, deze was voor een Ampere of 4.
Dit zijn niet te verkrijgen componenten geworden.

De waarde die ik heb gekozen voor de buffer elco, nu 22.000uF i.p.v. 47.000uF heeft zoals je al aangeeft met vele zaken te maken.
Ik heb in het geheel geen behoefte aan extra grote piekstromen.
Wat ik wel wil is een goede schone voeding en sommige zaken zitten elkaar flink in de haren.
Ik wil goed condensatoren zodat de de spanning over de buffer elco zo schoon mogelijk is.
Minimale rimpel help met een zo schoon mogelijk signaal aan de uitgang te krijgen.
Grotere waarden voor de bufferelco geeft weer meer EM veld van de bedrading en trafo.
Grotere waarden voor de buffer elco zorgt voor een kleiner vermogens verlies in de power sectie.

Zoals je al leest, zeer veel zaken die afgewogen moeten worden.
Min metingen van gisteren omdat ik René niet begreep/niet goed gelezen had,
geven aan dat er over de buffer elco behalve de rimpel geen HF staat.
Ik heb ook al aangegeven dat ik met twee lusjes of twee maal een laag Ohmige weerstand de twee
10.000uF Rhoe elco's wil gaan koppelen.

Uhm, wat bedoel je hiermee, ik begrijp deze opmerkingen niet...
(Ik ben me bewust dat bovenstaand met jouw voorregeling net weer anders wordt. Die is bedoeld om die korte stroompieken nòg korter te maken) :-)

Off Topic maar er toch aan gekoppeld :-)
Ik heb zelf weinig tijd om verder te gaan met het DC-DC topic.
Verder vind ik je laatste metingen geruigen van een zeer goed resultaat!
Ik vraag mij ook af of de electronische regeling nog nodig is...
De metingen van je opbouw op een printje zie ik graag.

En vernieuwde inzichten lees ik in ieder geval graag!!!

Gegroet,
Bram

Nu weer verder met een upgrade naar W10 na een HD clone...

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha rbeckers,

Even OT over ontkoppeling :-)
Dat serie weerstandje werkt natuurlijk ook prima (en is veel beter dan geen!). Voordeel van een ferriet bead is dat de DC weerstand lager is, en de AC impedantie hoger. Of dat in deze toepassing daadwerkelijk betere performance oplevert denk ik eigenlijk niet.....

Na mijn recentste condensator avonturen en herlezen van muRata zou ik de kleine ontkoppel C wat groter dimensioneren. Voorheen wilde ik graag dat die C bij de hoogste nog interessante frequentie nog steeds capacitief was, nu zoek ik eerder naar domweg de laagste impedantie, voor de meeste demping. En kies dus de dip van de C op de hoogste werkfrequentie.
voor een 10MHz buffer zou ik dan op 22..47nF uitkomen. Wederom, ik verwacht hier (10MHz buffer) geen praktisch verschil in performance.

groet! Gertjan.

miedema

Golden Member

Ha blackdog,

Het was niet mijn bedoeling om je voeding van een smoospoel te voorzien :-)

Mijn laatste smoorspoel heb ik vorig jaar verkocht, deze was voor een Ampere of 4.
Dit zijn niet te verkrijgen componenten geworden.

Dat valt nog wel mee. bij bv Radio Twenthe te kust en te keur, En AE Europe wikkelt ze voor je op maat. http://www.aetransformatoren.nl/pg-27032-7-68146/pagina/home.html
Ze hebben voor mij mooie smoorspoelen voor lage spanningen en grote stromen gemaakt. (Ook mooie voedingstrafo's met meerdere statische schermen)

Uhm, wat bedoel je hiermee, ik begrijp deze opmerkingen niet...
(Ik ben me bewust dat bovenstaand met jouw voorregeling net weer anders wordt. Die is bedoeld om die korte stroompieken nòg korter te maken) :-)

Ik bedoel dat die stroompieken waarmee de bufferelco geladen wordt door je voorregeling aangesneden worden, daar worden ze dus korter door :-)

Natuurlijk heeft elk voordeel (zoals je voor-regeling) ook nadelen. De kunst van ontwerpen is juist om de optimale balans van al die voor- en nadelen te vinden. :-)
(Het helpt daarbij wel om al die voor- en nadelen ook goed te kennen...)

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Ontkoppelen hoort ook bij dit topic.
Ik ga er vanuit dat je ook diverse mogelijke nadelen van die beads weet.
Ik heb de laagste weerstandswaarde gekozen. Er zit wel wat speelruimte in deze waardes ook doordat mijn ontwerp wat afwijkt.

miedema

Golden Member

Ha rbeckers,

Wat zou je op deze plek als mogelijk nadeel van een ferriet bead zien?
(Ik zou dat niet weten, maar altijd benieuwd naar m'n blinde vlekken...)

groet, Gertjan.