Hi,
Even wat plaatjes van de trafo testen.
Ik had nog twee 300VA trafo's van 2x40V liggen in de trafo bak...
En ik vond het zonde om extra geld uit te geven als ik deze ook kan gebruiken.
Dit houd natuurlijk in, dat ik de trafo moet afwikkelen en dat heb ik gisteren gedaan.
Het afwikkelen van beide windingen heb ik onder belasting gedaan tot ongeveer 32V.
Dit omdat de trafo vrijwel zeker met iets dunner draad is gewikkeld dan een echte 30V trafo.
Dit is vooral van belang bij maximal stroom van 5A en de 30V stand.
eerste plaatje, een oude ILP trafo die al van zijn isolatie is ontdaan, de kaartadapter is voro een indruk van de grote.
De testopstelling met de Variac, trafo, normale brugcel 15.00uF elco 0,02Ohm meetweerstand en de 200Watt Dummy Load.
De groen probe meet de trafo spanning en zorgt voor het sync signaal.
Met de trafo spanning bedoel ik, dat ik dan de spanning kan zien als de trafo belast is (vooral de in de pieken)
Hier is de trafo met 5A DC stroom belast, op de klemmen van de Dummy Load staat dan gemiddeld 37,5V
Moment opname bij gemiddeld 230V netspanning en 5-Ampere uitgansstroom.
De gele trace is het probe lusje op de ringkern.
De blauwe trace is de stroom gemeten door de 0,02Ohm meetweerstand.
De probe settings van de scoop van dit kanaal heb ik zo aangepast dat 1 Div. 5 Ampere is.
De piekstroom bij 5-Ampere DC uitgangsstroom is hier dus ruim 18 Ampere bij de 15.000uF condensator en mijn trafo en bedradings weerstanden.
Deze meting is bij 230V aan de ingang van de ringkern trafo, de spanning van de lila trace Vp- is de onderzijde van de rimpel.
De groene trace geeft de "0" aan.
Bij 220V zit ik bij deze opstelling net boven mijn minimale dropout spanning van 3V.
Aan de ene kant wordt dit gunstiger door de active gelijkrichter en verlies weer een beetje door de FET voorregelaar.
Netto verwacht ik ongeveer 1V meer marge te hebben, de rimpel wordt ook nog kleiner door de grotere elco die moet worden genomen (22.00uF)
Toch even snel metingen gedaan met de "active brug" deze had ik nog liggen.
Spanning aan de onderkant van de rimpel gemeten.
Netspanning, normale brug, active brug
220V -- 33,4V -- 35V
225V -- 34,2V -- 36,2V
230V -- 35,4V -- 37,4V
235V -- 36,2V -- 38,2V
240V -- 37V -- 39V
Spanning onbelast bij 240V netwpanning op de elco = 44V, normale brug
Spanning onbelast bij 240V netwpanning op de elco = 46,6V, active brug
Bluh..
Het is trouwens knap irritant lijstjes te maken op dit forum,
het in Excel doen en daarna als plaatje hierin plakken is sneller/mooier..
Het was trouwens knap eng om te zien hoe hoog de piek spanning oplopen als je b.v. de 230V afschakeld of zoals ik
dan de stekker een beetje rammelt in de wandcontactdoos.
Op de aangesloten 31V winding was niet zo veel te zien, maar op het kanaal van mijn meetlusje zat ik regelmatig aan
3x de spanning.
Piek begrensing is dus echt nodig en vooral ook aan beide zijde van de trafo.
Dit komt door de spreidings zelfinductie, de windingen zijn niet optimaal gekoppeld.
Bij hogere frequenties wordt de kopeling steeds minder waardoor b.v. goede piek bescherming
aan de secundaire kant van de transformator geen goede bescherming bied voor pieken aan de primaire kant.
Ik heb hier in mijn schema al rekening mee proberen te houden.
Ik ben tevreden met mijn afgewikkelde trafo en de eerste laag isolatie kan er weer omheen en dan wikkel ik de
extra windingen voor de stroombron en de meterspanningen.
Gegroet,
Blackdog
PS
necessaryevil
De diode die ik hier in mijn hand heb staat echt 63A, maar wacht even, nog zo'n diode uit het zakje gehaald
en wat denk je... staat er 68A op
Loep er bij gepakt en ik heb een diode met een misdruk...
Het schema hier is reeds aangepast en later deze week komt dit online.
Zie je wel dat je gewoon moet blijven doorvragen