Show your projects! Part 30

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Op 1 januari 2016 10:11:39 schreef miedema:
Ha Maarten,

Dank voor je uitgebreide toelichting!
Erg leuk en leerzaam. Ik heb je verhaal gekopieerd, en bij m'n PM6669 documentatie opgeborgen.

Nu ik het teruglees zit er nog een strijdigheidje in... Ik meldde dat het laatste cijfer van de 12NC op printplaten en samenstellingen een revisienummer is. Dat klopt opzich, maar ik vermoed dat ze daar in Zweden ook wat losjes mee omsprongen. Ik kom daar in de handvol apparaten die ik genoteerd heb alleen maar 0 en 1 tegen. Werkelijke revisienummers zouden er wel eens achter of onder kunnen staan. In jouw geval 03 en 08 op de printplaten, en REV03 en REV11 op de samenstellingen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Grappig hoe soms aan de foto's de auteur van een project te herkennen valt :)

code:


       Blackdog
         ^                  KIF <--ja              nee---------------------+
        ja                         [Snijmat op foto?]                      |
 [snijmat op foto?]----+                 |                                 V
         nee           ja               nee---->[Fotografie?]nee-----------+
          V            [Preciesi-meetspul?]     ja                         V
     Miedema                 ^                   |                         |
                             |                   V                         |
_______                 Ja---+               foto-opa       Pros<----ja[geel?]
|START|--------[übernetjes]                                               nee
-------                 nee----->[Gerecycled?]                              |
                                 ja         nee                             |
                                  |          |                              |
                                  |        [obscuur meetspul]               |
                                  V          ja           nee---------------+ 
                             [Industrieel]    |                             V
testman           -----------ja        nee----)-->[Post-apocalyptisch?]     |
      ^          |                            |    ja          nee          |
      |          |                            |____|            |           |
      |_____ja[labelwriter]nee                |                 V           V
                            |                 |      Meerdere CO-ers mogelijk
                            V                 V  
                  Meerdere CO-ers mogelijk    Fred101

Fouten en onvolledigheden gegarandeerd aanwezig resp. afwezig en derhalve voorbehouden.

Humoristisch bedoeld, zit uiteraard vol fouten anders zouden andere CO-ers dan Kif en Blackdog geen snijmatten mogen fotograferen, en voornoemde 2 juist altijd verplicht zijn snijmatten onder hun projecten te leggen... Erger nog: testman mag niks übernetjes maken, en als fred101 zich niet met obscuur meetspul bezighoed MOET het post-apocalyptisch zijn... Dus: fouten voorbehouden, zout naar smaak toevoegen, tenen zonodig intrekken en kan sporen van sesam bevatten.

Ben benieuwd waar ik zelf in zo'n flowchart zou passen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
blackdog

Golden Member

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

hmm, was de uitkomst jaren terug toch anders geweest, toen had ik ook een snijmat eronder liggen :)

m'n projecten evolueren doorgaans nog een aantal keren, ditje of datje erop, uiterlijk, stabieler, minder lompe kast, meer vermogen, stiller enz.

ben onlangs bezig geweest met een laskast van m'n 12V verdeler, dat was ooit een 18 aders tellend doosje. nu jaren uitbreiden verder is het een lasdoos geworden die nodig een klemmenstrook uitbreiding kon gebruiken met de 160 aders die er tegenwoordig inzitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zoals sommige weten gebruik ik een 10+ jaar oude laptop die ik voor 10 Euri gekocht heb op de elektronica beurs in Rosmalen. Die gebruikt een schermresolutie van 1024x768. daar heb ik nog een 17" monitor als 2e scherm aan gekoppeld.
Nu ziet dat 'schema' van Lucky Luke er een beetje vreemd uit op het hoofdscherm wat ik gebruik. Maar nadat ik de pagina geladen had op het 2e scherm was het toch al veel duidelijker ;-)
Zie het verschil

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
klein is fijn

Moderator

Ik voel me vereerd dat ik in de flowchart sta. Maar dat vraagt wel om een kleine plagerij. :)

Een foto van m'n project van vandaag, een set/reset flop flop met twee relais om een dompelpomp aan te sturen. Inclusief snijmat EN Preciesi-meetspul. >:)

http://www.kleinisfijn.nl/co/house/img_9242_1_th.jpg

Het printje is trouwens 45.98 mm hoog.

maartenbakker

Golden Member

Die flowchart is wel erg mooi gevonden!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
miedema

Golden Member

Ha Lucky Luke,

Ook ik maak soms foto's met een snijmat, zoals deze:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/IMG_1709-kast-isolatie-600pix.jpg

En de daar volgende foto's: http://www.circuitsonline.net/forum/view/126987/2. Zijn we meteen weer OT. :-)

Ik vind eigenlijk niet dat ik "Preciesi-meetspul" heb....
Maar ik probeer met de spullen die ik heb wél zoveel mogelijk te weten te komen. :-)

Ook vind ik dat Fred101 hele mooie foto's van oude meetspullen kan maken!

Wel een leuk idee om zo eens vanuit een hele andere hoek naar onze gezamenlijke posts te kijken :-)

groet, Gertjan.

Edit: Ik vind het opvallend bij hoeveel CO'ers in het profiel ook als hobby fotografie staat.
Kennelijk is er een link tussen elektronica en fotografie.....

[Bericht gewijzigd door miedema op zaterdag 2 januari 2016 08:33:26 (10%)

Op 1 januari 2016 10:30:03 schreef mr.stijntje:
Handig systeem, JBHC. Echt een typische elektro-knutselaar oplossing voor een gevonden probleem, waar ieder ander het gewoon 'irritant' zou vinden of niet eens zou bedenken dat het anders kan. Leuk.

Bedankt, ik ben er zelf ook erg tevreden mee :)

Opgeruimd, wat is dat?
miedema

Golden Member

Ik kom nog even terug op mijn replacement oscillator printje voor m'n Philips / Fluke PM6669 Counter.
Ik heb gemeten en gerekend aan de stabiliteit.

In verband met bovenstaand maar even een plaatje met een andere achtergrond :-)

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/pm6669/IMG_3767_Fluke_PM6669_new_osc_top-600pix.jpg

Voor de stabiliteit van een oscillator spelen allerlei factoren mee.
Naast temperatuur en veroudering zijn dat voor een nieuwe schakeling ook mechanische en thermische stress (na het solderen). Deze stress verdwijnt wel weer grotendeels na een tijdje.
Ook de veroudering (TCXO, spanningsreferentie) gaat in het begin veel harder dan later.

Om te proberen hier enig inzicht in te krijgen heb ik gedurende de eerste maand na inbedrijfstelling frequentie en temperatuur geplot.

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/pm6669/PM6669-nieuwe-osc-freqverloop-600pix.png

Je ziet hier frequentie afwijking en (kast)temperatuur geplot over een maand. Ik deed 3 à 4 metingen per dag.

Zoals je ziet maken de temperatuursvariaties de hoofdmoot van het frequentieverloop uit. De overeenkomst tussen beide curven maakt dat duidelijk. Maar er zit ook een duidelijke lange termijn drift in: de frequentie zakt langzaam.

Eigenlijk zitten de dingen ik wil weten wel in dit plot, maar erg verstopt in al dat geslinger.
Laten we de metingen is middelen over een paar dagen, zodat de dagelijkse temperatuurschommelingen uitgemiddeld worden:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/pm6669/PM6669-nieuwe-osc-gem-freqverloop-600pix.png

Kijk, nu is het beeld al een stuk duidelijker!
Nog steeds is goed te zien dat de belangrijkste oorzaak van frequentie schommelingen de temperatuur is. Maar ook is nu duidelijker dat er een continue frequentiedrift naar beneden is.

Maar wat ik eigenlijk wil weten is hoeveel die temperatuursdrift is. En als ik dat weet kan ik ook de drift door veroudering losmaken van de (nu overheersende) drift door schommelende temperatuur.

Door nu van elke 2 opeenvolgende metingen de Δf/Δt te berekenen krijg je de frequentiedrift in Hz/°C van dat moment. Deze uitkomsten wat middelen, en vandaar naar ppm's is makkelijk:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/pm6669/PM6669-nieuwe-osc-temp-drift-600pix.png

Kijk, daar hebben we wat aan.
We zien nu dat de gemiddelde temperatuursdrift zo'n 0,04ppm per °C is. Dat is een stuk slechter dan de specificatie, die omgerekend op 0,011ppm/°C uitkomt.
Maar de curve heeft een neergaande lijn, dus er is hoop dat we langzaam meer in de buurt gaan komen.....

Als we die gemiddelde temperatuursdrift kennen, dan kunnen we die uit de meetdata rekenen, zodat we "schone" verouderingsdrift te zien krijgen:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/pm6669/PM6669-nieuwe-osc-freq-drift-600pix.png

Nu wordt het echt interessant! Nu is duidelijk te zien dat de oscilator de 1e twee weken veel harder gedrift heeft dan daarna.
Kennelijk was de stress er na die 1e twee weken grotendeels uit, en heeft ook de eerste veroudering plaats gevonden. De 2e helft van de curve loopt veel horizontaler dan de eerste helft.

TI, fabrikant van de spanningsreferentie geeft op dat de veroudering later minder is dan gedurende de 1e 1000uur. (na een maand zitten we op 31x24=744uur)

Aan de hand van de data over de laatste 2 weken kom ik op een veroudering per jaar van 0,8....1ppm/jaar.
Dat klopt dan weer mooi met de fabrieksspec van 1ppm/jaar. :-)

groet, Gertjan.

Lucky Luke

Golden Member

Op 2 januari 2016 01:19:14 schreef Nightwalker:
Zoals sommige weten gebruik ik een 10+ jaar oude laptop die ik voor 10 Euri gekocht heb op de elektronica beurs in Rosmalen. Die gebruikt een schermresolutie van 1024x768. daar heb ik nog een 17" monitor als 2e scherm aan gekoppeld.
Nu ziet dat 'schema' van Lucky Luke er een beetje vreemd uit op het hoofdscherm wat ik gebruik. Maar nadat ik de pagina geladen had op het 2e scherm was het toch al veel duidelijker ;-)
Zie het verschil

Vroegàh werd dat code venster niet aangepast aan je scherm. Nu blijkbaar wel, ik vermoed dat dat iets te maken heeft met vééééééééél te lange zinnen in het code-venster...

Er zijn uiteraard zat gevallen waar de flowchart niet werkt, zeker als jullie dat expres doen, zoals met de dompelpomp sturing van "blackdog". :D

Voor die snijmatten dan maar:

code:



 KIF<--nee                             ja----> Blackdog
       [speciale blauwe thermische lijm?]
         ^                           
        ja                                    
 [Groene snijmat?]<----+                                                   
 nee, grijs            ja             nee---> [zeker weten?]
  V                    [snijmat op foto?]      ja        nee
 Miedema                     ^                  |          |
                             |                  V          |
_______                      |            iemand anders    V
|START|----------------------+                           Testman             
-------        

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dit 2e codevenster werd dus ook weer verkloot door die lage resolutie van de lapflop :-p
Maar ik moest nu even op m'n echte PC zijn met een wat groter schermpje en dan ziet het er al weer veel duidelijker uit. Maar ja, dat schermpje is ook 40" >:-)
Wel goed gevonden flowcharts :-)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
klein is fijn

Moderator

Op 2 januari 2016 20:14:45 schreef Nightwalker:
Dit 2e codevenster werd dus ook weer verkloot door die lage resolutie van de lapflop :-p

Dat is niet de laptop, dat is Opera. Je hoort een scrollbalk in het venster te krijgen als het scherm te smal wordt zoals aangegeven met een no-wrap waarde in de code. Firefox houdt zich daar netjes aan. Opera niet.

Ja, dat klopt ook. Maar ik gebruik ook nog de oude Opera. De versie met ingebouwd e-mail programma. Een hele poos geleden hebben ze de hele browser vernieuwd en de e-mail een eigen apart progje gegeven. Zodoende wordt mijn browser niet meer ge-updated. Op sommige websites is dat dan wel te merken.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 2 januari 2016 01:19:14 schreef Nightwalker:
Zoals sommige weten gebruik ik een schermresolutie van 1024x768. daar heb ik nog een 17" monitor als 2e scherm aan gekoppeld.

Zie het verschil

1024x768 damn, resolutie uit de 17" crt tijd nog. is je klok 2 dagen terug ook meteen op 1996 gesprongen dan :p

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Hier nog een gebruiker van de oude Opera, en geen centje pijn. Ik krijg keurig een schuifbalk in het codeveld. Ik heb versie 12.17.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@testman:
17"? Je loopt je tijd vooruit. In de tijd dat ik deze resolutie gebruikte was 14" en 15" het meest gebruikelijke.

@maartenbakker:
Net even gecontroleerd maar ik heb de zelfde versie van Opera maar geen schuifbalk in het codeveld.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
maartenbakker

Golden Member

Dan moet het ergens een instelling zijn, lijkt me.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dan vraag ik mij af waar ik die instelling kan vinden.
Heb jij enig idee waar die zou kunnen zitten?

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
blackdog

Golden Member

Hi,

Zit het probleem van weergave van de code niet in de zoom factor van de gebruikte browser?
Probeer dit eens aan te passen, linker Ctrl ingedrukt houden en dan rustig aan het scroll wieltje draaien.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Wasluis1971

Golden Member

Elektronische koekoek (of althans een poging daartoe):

https://www.youtube.com/watch?v=5PHtC8yB0Co

Korte beschrijving van de schakeling: Met behulp van een blokgolfgenerator rondom een NE555 worden beurtelings een hoge en een wat lagere toon opgewekt. Deze tonen worden door een RC-filter omgezet in een sinusoïde signaal. Dit signaal wordt vervolgens met het signaal uit een ruisgenerator gemixt (ruisbron is de basis-emitterovergang van een BC547). Een LM386 versterkt het gemixte signaal dusdanig dat weergave via een luidspreker mogelijk wordt.

Een uitgebreidere omschrijving van de schakeling is onder het filmpje te vinden. De schakeling is overigens opgebouwd naar aanleiding van een schakelschema dat ik jaren geleden heb gedownload van een of andere website waarvan ik het adres niet meer weet. Ik heb overigens wel enkele aanpassingen aan de schakeling moeten verrichten om überhaupt geluid uit de luidspreker te krijgen...

Leve het transistortijdperk!

Blijkbaar wordt er niet zo heel veel gemaakt de afgelopen tijd ;). Hierbij een korte post over een lopend project (van de vele projecten). Specs staan bij het filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=EgJ00z3qs5o

Dit is het eerste deel van het ontwerp/prototype, uiteraard moet er ook nog wat met verlichting gedaan worden.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Op 19 januari 2016 21:44:11 schreef kloppertje:
Blijkbaar wordt er niet zo heel veel gemaakt de afgelopen tijd ;). Hierbij een korte post over een lopend project (van de vele projecten). Specs staan bij het filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=EgJ00z3qs5o

Dit is het eerste deel van het ontwerp/prototype, uiteraard moet er ook nog wat met verlichting gedaan worden.

Deze is ook van jouw hand?

https://youtu.be/8i2OVqWo9s0

Die is wel erg mooi gemaakt!

RTFM, dan pas vragen...

Dit topic is gesloten