Audio High-End Technieken

Op 5 januari 2016 22:46:16 schreef Henry S.:
[...]
Dat is wat anders dan meteen als een gebeten hond van je af te blaffen, niet serieus op argumenten ingaat, en halve/onjuiste informatie geeft. Alsof je geen tijd neemt om iets te beargumenteren en alles als een bedreiging voelt.

Geef aub. even aan waar ik halve/onjuiste informatie geef, of zaken niet beargumenteer, anders ben je namelijk zelf geen haar beter dan hetgeen je mij van beschuldigt.

Voor het geval het je niet is opgevallen doe ik namelijk niet anders dan zaken onderbouwen en illustreren.

Op 5 januari 2016 22:49:20 schreef SSassen:
[...]

***Mod-edit: En daar was weer dat belerende toontje...***

Een originele Sanken 2SA1216/2SC2922 is een ring-emitter, met een die van pakweg 1cm^2, een 'equivalent' is geen ring-emitter, omdat alleen Sanken die levert, deze transistoren hebben dus een veel kleinere die, typisch iets van 5mm^2, da's een factor vier (!) kleiner.

Daaruit volgt automatisch dat de dissipatie en de maximaal te leveren stroom kleiner zijn. Da's geen techno babbel of audiofiel geneuzel maar gewoon een feit.

Dit is echt een broodje aap verhaal. De 2SA1215 van ISC is geen fake! Het is een 2SA1215, geproduceerd door ISC volgens spec's die gewoon in de datasheet staan.

Dat de die van ISC kleiner zou zijn dan de Sanken kun je niet hard maken. De foto die je laat zien is van een fake. Maar de ISC is geen fake.
Zolang de ISC aan de specificaties voldoet maakt het niet uit hoe groot de die is.

Geen feit, maar een hoop aannames en technobabbel in een sausje van audiofiel geneuzel.

Henry S.

Moderator

Op 5 januari 2016 22:51:20 schreef SSassen:
[...]

Geef aub. even aan waar ik halve/onjuiste informatie geef, of zaken niet beargumenteer, anders ben je namelijk zelf geen haar beter dan hetgeen je mij van beschuldigt.

Voor het geval het je niet is opgevallen doe ik namelijk niet anders dan zaken onderbouwen en illustreren.

Reichelt is volgens jou een dumpzaak... ISC's redden de specs niet etc..
Tegenargumenten negeer je als ze niet in je straatje passen, die post met die torren volg ik niet als je het over Reichelt of ISC hebt.

Verder gaat het gewoon op de toon waarop je reageert.
Voorbeeldje: Hier doe je een aanname zonder bronvermelding, vervolgens verwijt je iemand anders die het niet met je eens is en met andere cijfers komt dat hij geen bron vermeldt. Dat komt heel erg arrogant over.

En dat zie ik in meer posts, selectief reageren, eerst blaffen, en later pas gas terugnemen. Waaorm niet andersom... eerst even nadenken en met volledige info aankomen.

Zoals ik al zei, een ZBA gevoel komt boven.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
High met Henk

Special Member

Op 5 januari 2016 19:30:29 schreef SSassen:
[...]
Inhoudelijk ga ik maar niet in op de vele aannames die er in dit topic gemaakt worden wat betreft de ontwerpkeuzes of prestaties, de beste stuurlui staan zoals gewoonlijk aan wal.

daar vindt ik het jammer dat je niet meer openbaart, als ik zo vrij mag zijn... Zonder kritiek. ik kan het niet beter, maar iets meer diepgang kan best. in de audio special en op je website vertel je er ook al iets over...

Dat gezegd hebbende zie ik graag de ontwerpen van deze stuurlui tegemoet die de ExtremA op alle fronten overtreffen voor een fractie van de kosten. Succes!

toch zoals ik ooit al begon project 101 van ESP komt aardig in de buurt voor die fractie.

Andere kant...... Rod heeft niet de juist apparatuur om hem ECHT goed op de pijnbank te leggen... dus in hoeverre hij echt in de buurt komt. Ik heb deze wel horen spelen (de extrema zelf nog niet) en hij klinkt echt wel heel erg goed..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

SSassen

Die fake foto is dat een reichelt tor ? Zo nee dan voegt het ook weinig toe aan de discussie.

Ik heb in het verleden problemen gehad met MAX7219 gekocht via Ebay, die heb ik via een forumlid laten decappen:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/85013/1/max7219?query=max7219…

Waaruit bleek dat er idd geen Maxim die in zat.

Kortom testen en decappen die reichelt torren.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 5 januari 2016 23:11:31 schreef Roland van Leusden
Kortom testen en decappen die reichelt torren.

Ik heb ze hier liggen, en ook getest. Halen gewoon de spec's.

Ik gebruik ze om defecte Sanken eindtorren te vervangen, en dat gaat gewoon even goed (of even slecht) als die Sanken torren.

De defecte torren komen o.a. uit Sony versterkers, en origineel door Sony ingekocht. Ook geen fakes, zoals Sassen beweerd.

[Bericht gewijzigd door JBerg54 op dinsdag 5 januari 2016 23:18:15 (15%)

Al die ophef over de ExtremA en de gebruikte componenten.

Nu moet ik wel

1 de extrema gaan bouwen
2 hem nog een keer bouwen met andere componenten
3 ze minimaal 5 jaar intensief vergelijken
4 ze allebei flink op hun donder geven en kijken welke er kapot gaat
5 eerst even popcorn pakken voor ik weer verder ga met forum lezen

Verder wel een leuk forum hier, maar laten we niet te veel ruzie maken dan is het veel gezelliger.

maartenbakker

Golden Member

Op 5 januari 2016 19:30:29 schreef SSassen:

Inhoudelijk ga ik maar niet in op de vele aannames die er in dit topic gemaakt worden wat betreft de ontwerpkeuzes of prestaties, de beste stuurlui staan zoals gewoonlijk aan wal.

De enige correcte manier om aannames aan te vechten is met feiten. Dat is een aansporing om over de brug te komen inplaats van bij te dragen aan een minder goede sfeer door dingen te insinueren (die wat mij betreft opzich best waar of onwaar kunnen zijn, daar ga ik verder niet over) en je daarmee zelf ook te profileren als stuurman aan de wal.

Edit: mosterd na de maaltijd zie ik, en deels door jou al gerevancheerd door wel feiten aan te dragen, maar feit blijft dat een aangebrande houding niet echt helpt. Zelfs niet als je hem met redenen omkleedt. Zo'n houding is voor mij aanleiding om je in te delen in de categorie van mensen die best veel weten maar geen idee hebben van de grenzen van hun eigen kennis, voor zover ik mensen in zou delen. Anderen kunnen niet bijleren en zelf weet je alles al.

Ik bedoel maar te zeggen dat je morgen wellicht in de schoenen staat van de mensen waar je je vandaag aan stoort omdat ze hun onkunde zo etaleren.

Ik deel overigens je scepsis over ISC en dergelijke merken wel enigszins maar heb te weinig basis voor een keihard oordeel. Zulke second-source producten (geen fakes) zijn een mooi initiatief maar ik ben er niet van overtuigd dat alles dat ze maken ook echt de specs haalt. Sommige moeilijke schakeltorren gingen er bij een klant van me wat snel doorheen, ben alleen niet in de gelegenheid geweest om die situatie zelf te onderzoeken. Jij hebt in elk geval aan een paar types een meting gedaan als ik het goed heb gezien, maar bij de vergelijking met de 2SA1216 plaats je dan weer een foto van een fake als argument tegen ISC. Dat zijn details waar ik dan weer niks mee kan en als ik cynisch was zou ik me stiekum amuseren om het etaleren van onkunde. Oh wacht...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 6 januari 2016 01:55:40 schreef maartenbakker:
[...]

Ik deel overigens je scepsis over ISC en dergelijke merken wel enigszins maar heb te weinig basis voor een keihard oordeel. Zulke second-source producten (geen fakes) zijn een mooi initiatief maar ik ben er niet van overtuigd dat alles dat ze maken ook echt de specs haalt.

Diezelfde scepsis heb ik met Sanken ook wel enigszins. Als ik zo zie wat er hier in de dagelijkse praktijk voorbij komt, dan is Sanken echt wel een toppertje qua uitval. Laatst heb ik hier al een keer gevraagd naar een Sanken S-60W. Die maken ze dus gewoon niet meer.

Maar goed, waar het om gaat is dat je binnen je SOA blijft. Nu gaf Sassen een dissipatie van 50W per transistor op. Als je dan naar de relevante grafieken kijkt dan zie je toch dat daar nog heel veel marge zit. Voor de 2SA1215 zou dit een appeltje eitje moeten zijn, bij voldoende koeling ;)

Tidak Ada

Golden Member

Op 5 januari 2016 21:46:52 schreef SSassen:
[...]

Als ik dan de vinger op de zere plek leg ben ik natuurlijk meteen een narcist, ik zou willen voorstellen dat je in plaats van zulke opmerkingen te maken je jezelf even een spiegel voorhoudt :D
[...]

Ik voel me in het geheel niet aangesproken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 6 januari 2016 01:55:40 schreef maartenbakker:
[...]De enige correcte manier om aannames aan te vechten is met feiten.

Ik nodig je graag uit mijn reacties nogmaals te lezen, daarin vind je genoeg onderbouwing van de zaken die ik aandraag, beter kunnen is zelf doen en niet alleen vingerwijzen, da's te gemakkelijk.

Verder behoeft het geen enkele uitleg dat een ontwerp als de ExtremA niet even in een weekend is uitgewerkt en in elkaar is gezet. Dit is een proces van maanden geweest waar er aan alle kanten aan het ontwerp is geschaafd en ook heel veel zaken zijn afgewogen en uitgeprobeerd.

Eén van de zaken waar we mee hebben gestoeid zijn de uitgangstransistoren. En dit is ook iets waar ik ook nu nog met regelmaat tegenaan loop omdat mensen tegen mijn advies in 'equivalenten' gebruiken, zoals bv. de ISC, voor de Sanken 2SA1216/2SC2922 en dat deze binnen korte tijd, of zelfs al na enige minuten komen te overlijden.

Het feit dat ik nu tegengas krijg van mensen die het aan kennis en kunde ontbreekt om iets dergelijks te ontwerpen vind ik niet alleen verwonderlijk, maar ook respectloos, vandaar dat ik d'r ook zelf gewoon op in hak; wie kaatst kan de bal verwachten.

Zoals ik aangaf, de beste stuurlui staan zoals altijd aan wal en de zurige, Nederlandse spruitjeslucht walmt van dit topic af. Want het moet goedkoper kunnen, en fabrikant X levert ook goede transistoren, en ontwerp XYZ is vergelijkbaar, etc. etc.

Als bepaalde forumleden zo publiekelijk etaleren dat ze kennis van zaken hebben zie ik hun ontwerp graag tegemoet. Ik hoef mij verder niet te bewijzen, de ExtremA is een breed gepubliceerd ontwerp dat z'n sporen heeft verdiend.

Daar wilde ik 't verder bij laten, succes verder met de audio-hobby.

dan is Sanken echt wel een toppertje qua uitval

Idem, de beste ervaringen heb ik met Onsemi bv. de MJ15015 & 16, zitten onder meer in mijn versie van Rod Elliott's P3A.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Deze heb ik nu op de tafel staan. Dikke Sony eindtrap. In latere ontwerpen is Sony van Sanken afgestapt en kom je veel Toshiba tegen.

Wel duidelijk wat stuks is :)

EricP

mét CE

Dat kan ja, maar als ik iets al drie keer heb uitgelegd schiet ik automatisch in de schoolmeester-modus.

Slechte schoolmeester... Als mensen het na 3x nog niet begrijpen. De leerling ga je niet aanpassen, die heeft de kennis tenslotte niet. De aanpassing zal van de 'schoolmeester' moeten komen...

Afgezien van dat ik de versterker niet ken, geen audiofiel / audiofool ben, en het toch al weer snel de kant op gaat van 'dit is beter en als je een andere mening hebt dan ben je onkundig / stuurman aan de wal' etc., valt me wel op dat er gehamerd wordt op 'je moet het origineel gebruiken'.
Welnu, het zal best zo zijn dat met dat in gedachten de boel ontworpen is. Echter, in mijn optiek (en zo heb ik dat ook altijd onderwezen gekregen, overigens in een totaal andere context) is een ontwerp wat van zeer specifieke eigenschappen van een component gebruik maakt, een ontwerp waar je op z'n minst nog eens goed naar moet kijken (het is iets te kort door de bocht om 'slecht ontwerp' te roepen, soms kun je niet anders uit technische of financiële overwegingen). Dat een bepaalde versterker die daar nou toch gebruik van maakt en dat ondanks dat het ontwerp veel gebruikt wordt, maakt het niet per direct 'goed'. VHS was nou ook niet direct het 'beste' ontwerp (maar wel heel veel gebruikt). Windows rammelt aan alle kanten, maar toch zijn er veel mensen die het (al dan niet gedwongen) veel gebruiken. Sony heeft ooit eens wat TVs gemaakt waar in de service manual nadrukkelijk stond dat je aan een bepaalde tor (ik meen voor de HSP) niet in bedrijf moet meten omdat de 'parasitaire' eigenschappen van je meter de boel doen ploffen. En (nu we toch bij Sony zijn) de trinitron buis was - als ik het goed begrepen heb - ook een 'bedrijfsongelukje' wat erg goed verkocht is...

Ik heb geen mening over de betreffende versterker of het ontwerp. Ik heb ook geen mening over wat 'beter' (volgens welke critera dan?) is. Ik bemerk wel een sterke 'audio-fool' insteek, en dat is erg jammer, want dit is nou bij uitstek een topic om eens te onderbouwen wat nou 'beter' is (nogmaals: de criteria) en dan te be-discussiëren welke versterker daaraan voldoet.
Verder zou je nog de discussie aan kunnen of een versterker met feedback uit de speakers dan 'ideaal' is (MFB systeem iets). Echter, in audiofool-land is 'feedback' al een vies woord, zo lijkt het soms. Terwijl uit technisch oogpunt het best goed werkt...
Dus... is een 'goede versterker' nou een versterker die het ingangsignaal 'onvervormd' - alleen met een hogere amplitude aan z'n uitgang krijgt, ongeacht de belasting (binnen het redelijke uiteraard)? Is een goede versterker een versterker die bij een gegeven speaker de conus exact die beweging laat maken die het ingangssignaal beschrijft? Is een goede versterker een versterker die een speaker zo aan stuurt dat een microfoon voor de speaker exact het ingangsignaal (maar dan met een iets lagere amplitude) laat genereren?
Bij alle bovenstaande vragen dient dan ook 'ingangssignaal' nog gedefinieerd te worden. Een sinus is (relatief) makkelijk. Een blokgolf (om maar een willekeurige andere golfvorm te noemen) wordt al veel spannender (iets met fourier en flanken enzo). Hoe gaan we 'muziek' definiëren? Het zal (technisch gezien in deze context) wel ergens tussen 'sinus' en 'blokgolf' in zitten...

Over de 'fake' componenten... Ik denk dat het eerste probleem is dat diverse fabrikanten hetzelfde typenummer gebruiken voor een ander component. Zo schijnt de BC638 (heb ik het nummer goed?) er zelfs met verschillende pin-outs te zijn. Welke is nou echt en welke is 'fake'? Ik denk dat beiden 'echt' zijn, maar dat minimaal 1 'versie' geen BC638 had mogen heten. Wat dat betreft heeft Farnell wel een goede kijk op de zaak. Zoek op een bepaald type nummer. En elke fabrikant heeft z'n eigen Farnell-nummertje. Geen van allen zijn ze 'fake', maar ze zijn wel duidelijk verschillend (al eens gekeken naar een 2N7002 ofzo?)
Wat wel 'fake' is, is een tor waar 'Sanken' (om maar wat te noemen) op staat, die niet door Sanken gemaakt is. Als ICS op z'n torren 'Sanken' zou zetten, ja, dan is het 'fake'. Zo te zien, staat er braaf 'ICS' op alleen denken veel mensen dat als het typenummer maar overeen komt, de tor ook hetzelfde is...
Het zou mooi zijn als het typenummer identificerend is voor de eigenschappen. Helaas, dat gaat lang niet altijd op. Vaak is het niet meer dan 'lijkt op'...

De 2SA1216/2SC2922 zijn gekozen op basis van Ft (30MHz!) en die-oppervlak van de transistor zelf ivm. de dissipatie die op kan lopen tot circa 75W per eindtransistor (afhankelijk van de bias instelling).

Dit is dus een keuze gemaakt op basis van de vereisten voor 't ontwerp ivm. met de te leveren stroom, de maximale dissipatie en de bandbreedte van de gebruikte transistor. Als je die eisen neerlegt zijn er maar weinig transistoren die daaraan voldoen.

In een ontwerp als dit ga je het niet redden om de -120dB THD te halen van 20Hz-20kHz met een Ft van 1MHz, dan kom je namelijk loopgain tekort en dan is de eindtransistor dus de beperkende factor.

Kortom, ik heb geen goesting om ontwerpkeuzes te gaan lopen verdedigen tov. forumleden die de basisbeginselen van analoge electronica, en dan vooral signaalbewerking en versterking overduidelijk niet beheersen. Da's kansloos, of ik moet hier een stoomcursus versterker ontwerpen gaan geven en daar heb ik absoluut geen tijd voor of zin in.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 6 januari 2016 16:52:12 (62%)

EricP

mét CE

De 2SA1216/2SC2922 zijn gekozen op basis van Ft (30MHz!) en die-oppervlak van de transistor zelf ivm. de dissipatie die op kan lopen tot circa 75W per eindtransistor (afhankelijk van de bias instelling).

Dit is dus een keuze gemaakt op basis van de vereisten voor 't ontwerp ivm. met de te leveren stroom, de maximale dissipatie en de bandbreedte van de gebruikte transistor. Als je die eisen neerlegt zijn er maar weinig transistoren die daaraan voldoen.

In een ontwerp als dit ga je het niet redden om de -120dB THD te halen van 20Hz-20kHz met een Ft van 1MHz, dan kom je namelijk loopgain tekort en dan is de eindtransistor dus de beperkende factor.

Dat zijn allemaal prima overwegingen (zelfs als digitale boer weet ik genoeg van analoog om dat te snappen). Dat het dan 'een tor moet zijn die daaraan voldoet' is ook prima. Dat Sanken die levert... Niks mis mee. Dat Sanken de enige lijkt te zijn die zoiets levert, is een keuze. Waar je goed over na moet denken. Dat je je daarmee vast legt op een fabrikant (waar ik ook niet zo dol op ben) en die wat minder goed verkrijgbaar is, is een overweging... Maar goed, het kan een prima overweging zijn, zeker als het ontwerp niet bedoeld is om 'geïndustrialiseerd' te worden (er komt hier ook wel eens wat uit het hok waar je er prima 10 van kunt maken, maar zodra je er 5000 wilt hebben met een redelijke garantie dat je ze over 20 jaar nog kunt maken, is het ontwerp per direct rijp voor het ronde archief).

Het gaat (in deze discussie) wat nat op het feit dat ICS een component lijkt te leveren met hetzelfde nummer, maar andere specificaties. Daarmee is ICS geen fake, het is gewoon anders (maar waarschijnlijk wel 'look alike')... En ja, dat is onhandig. En het was leuk geweest als het ontwerp er ook mee overweg gekund had. Ik zit meer in de digitale hoek, daar is dat wat makkelijker...

Een ontwerpkeuze verdedigen duidt op kritiek zien als een aanval. Da's jammer.

Tja Sassen, als je je nou een keer zou gedragen mag je wel eens bij mij op college komen. Doen we er gelijk een uurtje communicatie bij :)

Op 6 januari 2016 11:15:49 schreef EricP... maar zodra je er 5000 wilt hebben met een redelijke garantie dat je ze over 20 jaar nog kunt maken

Sanken levert deze al een jaar of 15 en ze zijn nog steeds 'active' en gezien de populairiteit denk ik niet dat daar gauw verandering in gaat komen. Via officiële Sanken distribiteurs zijn ze in elk gewenst aantal te leveren voor circa 7-euro/stuk (Profusion bv.).

Veel beter dan dat wordt het niet in mijn optiek, en zowieso is dit een project voor de hobbyist, niet commercieëel, anders had ik 't hele ontwerp in SMD gedaan (behalve de eindtransistoren), maar daar zitten de meeste hobbyisten niet op te wachten.

iets verwonderd mij wel.
de die's van een ISC en van sanken zijn verschillend. tja, dat kan.
en als beide fabrikanten voldoen aan de specs van de transistor, dan Mogen beide dat nr ook op hun transistor drukken.
ECHTER, als uw ontwerp volledig vertrouwd om een transistor die een iets grotere die heeft en daardoor de warmte beter afvoert, zit je op het randje met je ontwerp.

voorbeeld: ik gebruik een 1N4001 en die mag volgens specs een diameter hebben van 2.00 tot 2.72mm.
als fabrikant A die maakt op 2.01mm en fabrikant B maakt die met een diameter van 2.61mm zijn beide correct. maar ik moet niet gaan klagen dat enkel fabrikant A zijn diodes Mogen gebruikt worden omdat B de zijne fake zijn en niet passen op mijn print...

kan je dus verklaren waarom een sanken een grotere die heeft en waarom ISC die niet heft en hoe dit zich weergeeft in een afwijking van de specs???
ik heb 2 fabrikanten hun specs vergeleke en beide geven max 200W aan als dissipatie, MAAR
http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheets/37/73327_DS.pdf
sanken: Vebo MAX -5V

en
http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/WINGS/2SA1216.pdf
Wingshing : Vebo MAX -6V

als ik dus een schakeling maakt waarbij ik tot -5.2V ga daar, dan zullen de sanken sneuvelen en die wingshing het overleven. dus sanken zijn fakes in mijn ontwerp? of zit ik op het randje met mijn ontwerp waarbij andere fabrikanten hun exemplaar (die misschien ook volgens spec zijn) niet werken?

en wat als sanken binnen 10jaar beslist de transitor anders te gaan bouwen omdat het goedkoper is en daarbij de specs nog altijd behouden blijven (en mogelijks dat de nieuwe niet blijven leven in jouw ontwerp)?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ongelofelijk, sommige mensen hebben echt een bord voor hun kop, gebruik Google eens zou ik zeggen?

http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/53508-skinny-sanken-2sa1216…

Op 6 januari 2016 12:39:12 schreef SSassen:
Ongelofelijk, sommige mensen hebben echt een bord voor hun kop, gebruik Google eens zou ik zeggen?

http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/53508-skinny-sanken-2sa1216…

Weinig feit, en veel fabel. Dit hoort echt in het draadje audiofiele nonsens.

Op 6 januari 2016 13:06:04 schreef JBerg54:
[...]

Weinig feit, en veel fabel. Dit hoort echt in het draadje audiofiele nonsens.

Tja, kennelijk begrijp je niets van transistor fysica, da's prima, maar om je onkunde en onwil om bij te leren nu zo breed te etaleren vind ik wel vermakelijk.

Op 6 januari 2016 12:34:13 schreef fcapri:
voorbeeld: ik gebruik een 1N4001 en die mag volgens specs een diameter hebben van 2.00 tot 2.72mm.
als fabrikant A die maakt op 2.01mm en fabrikant B maakt die met een diameter van 2.61mm zijn beide correct. maar ik moet niet gaan klagen dat enkel fabrikant A zijn diodes Mogen gebruikt worden omdat B de zijne fake zijn en niet passen op mijn print...

Een beetje serieuze ontwikkelaar zet niet alleen het typenummer (1N4001), maar ook de gewenste fabrikant (e.g. Fairchild) op de BOM (Bill Of Materials)

En een beetje serieuze assembleur zal, voordat hij een Semikron 1N4001 plaatst toestemming vragen die te gebruiken (Meer waarschijnlijk: Assembleur zegt "Kan Fairchild 1N4001 niet vinden, productie gestaakt", waarop je zelf met het voorstel "Gebruik Semikron 1N4001" moet komen.)

Natuurlijk zijn er allerlei meer-of-minder serieuze hobbyisten, en dan gaat het wat vaker mis met dit soort dingen.

Maar een componentenlijst zonder fabrikanten erop is (per definitie) hobby-niveau

(En verder adviseer ik geheel gratis, en zonder naar datasheets gekeken te hebben de Mospec Semiconductor 2SA1216)

maartenbakker

Golden Member

Op 6 januari 2016 10:31:31 schreef SSassen:
[...]

Ik nodig je graag uit mijn reacties nogmaals te lezen, daarin vind je genoeg onderbouwing van de zaken die ik aandraag, beter kunnen is zelf doen en niet alleen vingerwijzen, da's te gemakkelijk.

Als voorbeeld haalde ik de die size aan. Kan nergens vinden dat je die ook fysiek onderzocht hebt, hoewel ik je op je vakmanschap geloof als je zegt dat de isc's slecht zijn - gebiasd door mijn bestaande twijfel. Een misleidende foto plaatsen past goed bij de rest van je contraprodictieve manier van betogen. Je hebt vaker gelijk dan je krijgt, bent dat ook van jongsafaan gewend, maar op deze manier krijg je altijd tegengas inplaats van een constructieve discussie onder vaklieden waar beide partijen van bijleren.

Daar wilde ik 't verder bij laten, succes verder met de audio-hobby.

Apart, je quotte als begin van je betoog het stukje waar ik zelf al deels op terug was gekomen. De rest van mijn post vond ik zelf relevanter. Ik hoop dat je er je voordeel mee kunt doen en op zijn laatst als je een keer keihard tegen je beperkingen aanloopt, snapt wat ik bedoel.

P.S. Ik vind wel degelijk dat een stukje kennis etaleren en authoritair overkomen past bij een goed vakman, maar kennelijk schoot het me alsnog in het verkeerde keelgat. Nu ook van mijn kant zand erover en succes met de hobby.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 6 januari 2016 13:11:45 schreef blurp:
[...]... (En verder adviseer ik geheel gratis, en zonder naar datasheets gekeken te hebben de Mospec Semiconductor 2SA1216)

Een Ft van 10MHz ipv. 30MHz en een TO247 package ipv. MT200, dat is verre van een equivalent.