Circuits Online Voeding 2016

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Opbouw tips truuk en hints, deel ze hier.

De Leds:
X1 CC, stroomregeling actief
X2 CV, spanningsregeling actief
X3 Spannings verdubbeling actief
X4 LED stroombron (gebruik hier een rode led)

X3 is puur indicatief en handig bij het werken met afwijkende trafo spanningen, X4 dient als zener voor de stroombron, laat deze vooral op de print zitten en gebruik hiervoor een rode led.

X1 en X2 zijn zinvol om te verlengen naar het front, let hierbij op goede verbindingen, als er ergens een breuk zit in die verbinding zal de spannings- resp stroomregeling NIET meer werken, en dat is niet fijn voor je aangesloten schakeling.
Ook de drempelspanning van deze leds mag niet TE hoog worden, dus ga geen blauwe leds gebruiken.

Het uitgangsprintje is NIET optioneel !!
Zonder de condensatoren aan de uitgang kan de voeding NIET stabiel regelen. Als het printje niet past met de gebruikte uitgangsbussen plaatst de componenten die er normaal op zitten dan zwevend aan de uitgangsbussen.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/CO_Voeding_2016/Warning.gif PAS OP, Smerige bug !! http://www.gigawatts.nl/co/projects/CO_Voeding_2016/Warning.gif

Er is een smerig bugje in de definitieve versie geslopen waarbij bij het uitschakelen de uitgangsspanning hoog kan oplopen.
Dit is potentieel dodelijk voor aangesloten elektronica

Dit is te fixen door een weerstand van 1k5 over C21 te zetten of C21 te verkleinen van 10uF naar 100nF. Zie ook hier.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/CO_Voeding_2016/Modificatie_1_schema.png http://www.gigawatts.nl/co/projects/CO_Voeding_2016/Modificatie_1_klein.JPG

Als je toch aan het bakken bent in die hoek is het aan te raden R29 te vergroten naar 220 Ohm, voor de werking is dit niet noodzakelijk. Maar zo blijf je binnen de officiële maximale stroom die de opamp mag sinken.

De hoofd trafo:
De voeding is ontworpen voor een trafo met midden aftakking om zo de dissipatie te kunnen beperken. Als je die niet wilt gebruiken is het genoeg om D9 weg te laten.
De rest kun je gewoon monteren, alleen komt de uitgang van de brugcel dan direct over de elco.

De componenten rond de FET zijn dan in principe niet meer nodig.
(U1, R1, R2, D1, Q1) maar het kan geen kwaad ze op de print te zetten.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/CO_Voeding_2016/enkele_wikkeling.png

Maximale stroom:
De print is bruikbaar tot 5A, daarboven moet het vermogensdeel extern opgebouwd worden ( waarschijnlijk wil je dan ook een extra regel transistor gebruiken ) denk hierbij ook aan de dissipatie van de transistoren, 15V bij 5A door twee arme TO220 packages is misschien wat heftig.

De hulptrafo:
De hulpvoeding hoeft niet symmetrisch te zijn, de buffer elco's zijn groot genoeg om met enkelzijdige gelijkrichting weg te komen. Als je een trafo met enkele wikkeling gebruikt sluit dan een van de buitenaansluiting van de trafo connector niet aan.

Externe aansluitingen:
De potmeter aansluitingen zijn eventueel extern aan te sturen met een 0-5V signaal. Let er op dat eventuele rimpel in deze spanning meteen op de uitgang terug te zien is. Als je met een externe spanning wilt werken sluit dan de massa van die spanning aan op de positieve uitgangsklem.

Flexibel:
Het idee is dat de voeding schaalbaar te bouwen is, dus wie nog een trafo heeft liggen met niet al te absurde formaten kan daar perfect een voeding mee bouwen door wat te spelen met een paar weerstandswaardes die de spanning en stroom bepalen, in de bijsluiter bij de kit zijn enkele voorbeelden gegeven..
Het gunstigste is een trafo met midden aftakking, dan kan er automatisch een wikkeling bij geschakeld worden bij een hogere uitgangsspanning. Dus hoeft er minder in de koelplaat opgestookt te worden.

Paneelmeters:
Als er gebruikt wordt gemaakt van paneelmeters die met een ICL7106 werken en de common los van de InHi en InLo hebben dan kunnen die meters direct gevoed worden uit de +-5V van de voeding en via een paar weerstandsdelers aangesloten worden op de voeding.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/CO_Voeding_2016/Met_meters_klein.jpg

A Meter schema
V Meter schema

Ga geen grote stromen trekken uit de hulpvoeding om paneelmeters met een LED uitlezing direct te voeden, dit zorgt voor drift van de 7805 die als referentie gebruikt wordt EN het kan voor onverwachte effecten zorgen bij in/uit schakelen.

Verder kunnen natuurlijk ook andere universele paneelmeters gebruikt worden. De voltmeter kan direct over de uitgang en de Ampere meter is met een geschikte weerstandsdeler direct aan te sluiten tussen de stroom sommator weerstanden en de massa.
Let er daarbij op dat je die constructie niet te laagohmig maakt, minimaal 10k is geen gekke waarde.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/CO_Voeding_2016/Ameter_alg.png

Optionele sense lijnen:
Op de uitgangsprint zitten twee gaatjes voor sense draadjes. (niet gelabeld overigens) en ook op de hoogdprint zijn twee niet gelabelde plaats, eentje (S+) tussen D6,D7 en R10,R23 de andere (S-) tussen R20 en C11.
Deze zijn als optie op de printen gezet voor de mensen die tot het gaatje willen gaan (jullie weten wie jullie zijn ;)) het praktisch nut ervan is discutabel. Een "echte" sense hoort namelijk met een paar bussen op het front, en dat kun je met deze beter NIET doen, ze zijn namelijk niet beveiligd tegen verkeerd aansluiten.
De punten 'A' zitten er puur om de pcb software gelukkig te houden. Ofwel, die kun je compleet negeren.

Schema:
En last but not least, het schema en de bijsluiter

http://www.gigawatts.nl/co/projects/CO_Voeding_2016/Proto2.jpg
Het instrumentkastje van de laatste proto is bij Banggood te vinden voor minder dan een tientje. Een 25V 1,5A voeding is net in dit formaat behuizing te proppen.

Laatste update: 20-10-'16 10:53, bijsluiter toegevoegd

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik stel onderstaande schema voor, inherrent stroombeveilig, makkelijk aan te passen en ga zo maar door...

http://www.bramcam.nl/Diversen/9V-LAB-PSU.png

;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 3 januari 2016 23:38:02 schreef blackdog:
Hi,

Ik stel onderstaande schema voor, inherrent stroombeveilig, makkelijk aan te passen en ga zo maar door...

[afbeelding]

;-)

Gegroet,
Blackdog

28V bij 1,5A wordt wel lastig zo...

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
High met Henk

Special Member

AarjanEM: het is een iets uitgebreider schema t.o.v. het oude elektuur schema.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Op 4 januari 2016 07:28:12 schreef High met Henk:
AarjanEM: het is een iets uitgebreider schema t.o.v. het oude elektuur schema.

Het is meer in de richting van een ELV voeding.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 4 januari 2016 11:37:50 (14%)

Tidak Ada

Golden Member

Welke waarde (in Ohms, niet in tantes of euro's) hebben die potmeters?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 4 januari 2016 22:47:48 (35%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Op 4 januari 2016 22:46:39 schreef Tidak Ada:
Welke waarde (in Ohms, niet in tantes of euro's) hebben die potmeters?

Alles tussen de 1 en 10k is bruikbaar, bij hogere waardes lever je wat lineariteit in, lager wordt wat dissipatie betreft wat spannender, er staat 5V over de pots.

Sine

Moderator

Op 5 januari 2016 12:37:21 schreef Aart:

Begrijp ik overigens goed dat deze voeding analoog de E'82 en ELV ontwerpen twee wikkelingen (of twee transformatoren) vereist ?

Wat heet vereist, een mooiste is als je een trafo hebt met middenaftakking, dan hoef je nog maar de helft te verstoken. Maar het werkt ook met een enkele wikkeling.

Verder is er voor de sturing een hulpspanning nodig, ideaal is dat een symetrische trafo van 6 tot 8 volt, maar een enkele wikkeling werkt ook. In een uitvoering van de proto heb ik 50 windingen op de hoofd ringkern er bij gelegd voor die hulpspanning.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 5 januari 2016 17:23:04 (1%)

@Sine
Waar haal ik die ICL7106-achtige paneelmeters die zonder extra voeding als uitlezing gebruikt worden.

@Peter112, Volgens mij zijn die meters van Sine zelfbouw. (en niet te koop)

Gewoon maar een idee hoor, maar is het een idee om voor deze meters ook een print te maken?

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Op 5 januari 2016 16:43:15 schreef Sine:
[...]
Wat heet vereist, een mooiste is als je een trafo hebt met middenaftakking, dan hoef je nog maar de helft te verstoken. Maar het werkt ook met een enkele wikkeling.

Verder is er voor de sturing een hulpspanning nodig, ideaal is dat een symetrische trafo van 6 tot 8 volt, maar een enkele wikkeling werkt ook. In een uitvoering van de proto heb ik 50 windingen op de hoofd ringkern er bij gelegd voor die hulpspanning.

Oke, hier de NOOB...

Wat is dat met die hulpspanning?
Ik ben van plan een ringkern te gebruiken met 2x12V?
Oke, ik kan dus beter een 2x6 of 2x8V bestellen?

En om de ringkern maak je zelf nog een eigen wikkeling om de hulpspanning voor de print te verkrijgen?

Ik soldeer op gas :P.
Tidak Ada

Golden Member

@Tinus, naar mijn weten zijn dat gewoon metertjes, die je in de welbekende Volksrepubliek via eBay kunt kopen.
Een andere manier is ze te voeden met een klein DC-DC convertortje, zelfs in SMD formaat te kopen bij o.a. Conrad.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nee er is een grote trafo nodig met 24v~ totaal, dus 2x12v~ is prima. Daarnaast heb je echter een klein trafootje nodig van 2x6...8v~.

Om die 2x6...8v te maken kun je ook een paar wikkelingen om de grote trafo leggen, maar die 24v~ hoofdspanning heb je gewoon nodig. Je kleine trafo kost niet zoveel en neemt niet zoveel ruimte in, maar je hebt 'm wel nodig (of de extra wikkelingen, dat mag ook)

Dat de hoofdtrafo 2x12v~ is en niet 1x24v~ heeft waarschijnlijk te maken met de vermogensopname. Als je de labvoeding op een lage spanning instelt moet de resterende spanning worden weggestookt als warmte. Als je kunt kiezen om er 12v~ in te stoppen (ipv 24v~) dan hoeft er al een stuk minder weggestookt worden. Als je een hogere spanning wilt dan kies je gewoon weer voor de 24v~.

Ik zit te denken om een controller te maken op basis van een STM32F3, die heeft 2 12-bit DACs aan boord, waarmee je dus bijvoorbeeld 0-40V in stappen van 10mV zou kunnen regelen. Daarbij kan het ding gemakkelijk spanningen en stromen terug meten, weergeven op een LCD (16x2 karakters of grafisch), encoders of drukknopjes voor de bediening inlezen, relais besturen voor het omschakelen van transformator aftakkingen, koelblok temperatuur bewaken, een ventilator aansturen, en communiceren via USB en CANbus.

Wie zou interesse hebben voor iets dergelijks, en wie zou het eventueel mee willen ontwikkelen?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 6 januari 2016 21:58:45 schreef necessaryevil:
Nee er is een grote trafo nodig met 24v~ totaal, dus 2x12v~ is prima. Daarnaast heb je echter een klein trafootje nodig van 2x6...8v~.

Om die 2x6...8v te maken kun je ook een paar wikkelingen om de grote trafo leggen, maar die 24v~ hoofdspanning heb je gewoon nodig. Je kleine trafo kost niet zoveel en neemt niet zoveel ruimte in, maar je hebt 'm wel nodig (of de extra wikkelingen, dat mag ook)

Dat de hoofdtrafo 2x12v~ is en niet 1x24v~ heeft waarschijnlijk te maken met de vermogensopname. Als je de labvoeding op een lage spanning instelt moet de resterende spanning worden weggestookt als warmte. Als je kunt kiezen om er 12v~ in te stoppen (ipv 24v~) dan hoeft er al een stuk minder weggestookt worden. Als je een hogere spanning wilt dan kies je gewoon weer voor de 24v~.

Ah, helder!
Dan zorg ik dat ik de trafo kan schakelen op 2x 12V parallel, of 2x 12V in serie (24V).
Neem ik gewoon een kleine print trafo er bij enz. voor de hulpspanning.

Ik soldeer op gas :P.
Tidak Ada

Golden Member

Sparky, niet om te ze..en, maar hoe bedoel je 0-40V in stappen van 10 mA? Of bedoel je dat je de spanning van 0-40V kunt regelen èn de stroom in stappen van 10mA? Of moet ik lezen dat je die 0-40V wilt regelen in stappen van 10mV?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Stomme typefout, dat moest natuurlijk in stappen van 10mV zijn.

De stroom kun je natuurlijk ook in 4096 stappen regelen, dus bijvoorbeeld 4A in stappen van 1mA met nog een paar stappen over.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Vraagje: Kan die hulpspanning ook door een DC-DC convertertje worden verzorgd of is een echte trafo toch beter i.v.m. rimpel en andere rommel?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

@sparky, ik zit ook op zoiets te loeren om er eventueel een LF functiegenerator functie mee in te bouwen. Had zelf alleen de atmel nog even in gedachte, maar moet ook met de STM leren programmeren (sterke wens)...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
blackdog

Golden Member

Hi,

Het programmeren met een processor kan, maar je kan hem niet (de voeding) als power buffer gebruiken.
De voeding is een klassieke 1 kwadrant voeding en kan dus geen stroom opnemen.
Als alles wat je met die voeding doet, stroom uit de uitgang levert dan kan het voor een deel.
Maar let op, er zit een elco over de uitgang, dit beperkt sterk de bandbreedte en dat is ook de bedoeling met dit ontwerp (ja ik heb het schema)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Je kunt zo'n voeding wel gebruiken als een soort functiegenerator, als je accepteert dat hij heel erg traag is, en de spanning niet volgt als de afgenomen stroom zodanig klein is dat de uitgangscondensators niet snel genoeg ontladen worden.

Je kunt met zo'n constructie bijvoorbeeld wel accu's laden, en daarbij registreren hoeveel er geladen is, het eerst stuk en laatste stuk rustiger laden, en als de microcontroller een paar extra ingangen heeft, zelfs nog een temperatuursensor uitlezen en daarmee de accutemperatuur bewaken.

Er zijn natuurlijk nog talloze andere toepassingen te bedenken voor een voeding met een stukje intelligentie en een dataverbinding naar een PC erin. Als je iets nieuws wilt doen, zou je hem vanuit een PC kunnen aansturen en eventueel data loggen, of je zou de logica van de applicatie in de microcontroller kunnen zetten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

je kunt ook de uitgans condensatoren laten dumpen :)
Delta bouwde voor dergelijke toepassingen ipv elco? normale condensatoren in weet ik (ESR kwestie)

en dan kun je ook combineren met een dumpload erin om die condensatoren te ontladen... je zou zelfs de condensatoren (of een deel) kunnen ontkoppelen (en die seperaat ontladen).

maar tot bijv 5 kHz (blokgolf) zou ik al HEEL blij zijn... (ja ik ben bekend met harmonischen en weet dat ik veel vraag, maar door eerder genoemde technieken moet het kunnen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
blackdog

Golden Member

Hi Henk,

Bouw de ExtreemA en zet er een varabele referentie voor, of je functie generator "Proest"

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
High met Henk

Special Member

ik heb begrepen dat de stap responsie daar niet helemaal geschikt voor is. Daarbij kunnen audio versterkers slecht overweg met blokgolven en die gebruik ik nu net vaak. Bij voorkeur ASYMETRISCH! en daar heb ik soms ook vermogen nodig...

maar het zou mooi zijn als het kan, zijn allemaal tweaks die zouden kunnen zoals ik al zei, waar je naar all blijheid mee kan combineren. net zoals jij met je voeding doet.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 7 januari 2016 22:59:26 (36%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
blackdog

Golden Member

Hi Henk,

Vertel eens wat je als belasting hebt en het uitstuur bereik wat nodig is?

De Mark Alexander versteker is denk ik wel aan te passen voor DC gebruik en ik denk dan aan 2x4 eind Fets.

Hij heeft trouwens een mooie puls respons, bandbreedte 0,8 tot 1MHz en zeker 200Khz full Power.

De vervorming is wel wat hoger maar als powerbuffer veel beter dan je kan kopen...

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dit topic is gesloten