Audiofiele High-End nonsens.

Dit topic is gesloten

Koolstofvezel matje, anders ontsnappen ze.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 12 januari 2016 00:33:49 schreef hardbass:
Even over dat elektronen uit de bocht zouden vliegen...

Een klasgenootje zij dat hij op zijn stage een ethernet connector naar een IC heeft geroute met "smooth" traces. Want volgens zijn begeleider zou dat beter zijn. Wat is hier nou feit en fictie van?

(Bij hoge frequenties durf ik het nog wel te geloven)

Offtopic, want serieus :-):

Bij hoge frequenties (grofweg: golflengte < 1/10 van de spoorlengte, en Gigabit ethernet over koper is 250MHz top) gedraagt een spoor zich niet als draad (volgens de wetten van Kirchhoff) maar als transmissielijn (volgens de wetten van Maxwell).

Een transmissielijn heeft een karakteristieke impedantie, en als die veranderd treden er reflecties op in het signaal (en kun je antennewerking, en nog veel meer andere malheur krijgen). Dus wil je de impedantie zo constant mogelijk houden. Daarom kun je "smooth" traces gebruiken, want plotselinge bochten geven een plaatslijke impedantiesprong.

Voor gigabit ethernet (koper en optisch) is mijn ervaring dat "gewoon" 45° bochten en een correcte spoorbreedte (impedantie is afhankelijk van spoorbreedte en afstand tot ground-vlak) voldoende zijn om een correcte (lees: foutloos en volgens IEEE spec) werking te krijgen.

En dat laatste kan ik helemaal beamen; omdat Gbit over 4 pairs gaat en slimmere codering dan 100BaseT gebruikt zit je volgens mij zelfs maar op 125MHz te klokken. Dan bevind je je nog niet dusdanig in het voodoo-domein dat je van die (overigens prachtig ogende) geleidelijke bochten nodig hebt. Het volstaat om "gewoon" goed gedefinieerde spoorbreedtes, onderlinge afstanden van de pairs en afstand tot powerplanes aan te houden.

Zelfs als je snellere signalen hebt zou voor mij de eerst volgende stap zijn om een impedance-conrolled layerstack van de PCB-fabrikant op te vragen zodat je exactere definities kunt maken voor je diffpairs. En goed letten op lengteverschillen in de paartjes, bij elkaar houden tot vlakbij de connector, de PHY en evt via's.

Die 45-graden bochten zorgen echt pas VEEL later voor problemen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Bij meetsnoeren is het ook veel beter om ze verticaal op te hangen, anders blijven de meetgegevens van de vorige meting erin achter.

Hahahahahaaaaaaaaaaaaaaaaa :+

When all else fails, there is always my big hammer...

Ik wil geen data of meetgegevens verliezen, daarom heb ik een opvangbakje onder mijn meetsnoeren en datakabels met een natuurspons er in.
TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
fred101

Golden Member

Daar had je vroeger in het pre-digitale tijdperk speciale sample en hold snoeren voor. Die hadden bnc connectors met afsluit dopjes. Dat is meer comfort als zo'n bakje.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Sample-and-hold snoeren, ik ga kapot hier :D

If you want to succeed, double your failure rate.
High met Henk

Special Member

even wat over specs: zoals bij V&A te lezen was: mijn pa had ooit van mij een mooie technics Su-8044 van mij gekregen.
Daarop staan een paar pioneer CS-646 speakers. niet echt high end, maar wel toch al HiFi te noemen.

ik vond de set toch in zijn geheel altijd wat tegenvallen.
Nou blies ik dus 1e kerstdag de SU-8044 op.

Vanochtend heb ik daar een Akai AM-1100 voor in de plaats gezet.

nu klinkt het eigenlijk zoals ik verwacht ahd, maar de SU8044 zou toch betere specs moeten hebben (S/N ratio en THD) echter hij maakt het niet waar in gehoor, waar de Akai het wel trekt. Okee de akai is wel stukje zwaarder met zijn 100 W opgaven in 8 ohm in vergelijk met de lichtere technics, maar ik heb met mijn SU 8099 weinig problemen... (okee, die is ook wel wer meteen flink heftiger)

blijkbaar zit er toch iets in de aansturing met een lichtere versterker en zwaardere speakers of zijn er andere parameters in het geding...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dat, en vergeet niet dat die versterkers gewoon verouderen. De een doet dat wat sneller dan de hander.
Vergelijken tussen ongereviseerde versterkers is daarom wat lastig.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Bij een buizenbak kan ik me wel iets voorstellen bij veroudering. Maar bij een transistorversterker, wat veroudert er dan, en wat voor invloed heeft dat op de performance?

Elco's verliezen langzaam hun capaciteit en de ESR kan toenemen. Wat dat voor effect heeft, verschilt per positie. In Philips MFB speakers heb je bijvoorbeeld de elco die de standby-automaat regelt. Als die versleten is, valt de speaker te snel uit, of gaat ie helemaal niet meer aan. Frako elco's willen wel eens in kortsluiting gaan.
In japanse versterkers heb je vaak transistoren die zwarte oxide op hun pootjes krijgen, die na verloop van tijd voor onvoorspelbaar gedrag zorgen (toename van ruis, lekstromen). Denk aan de 2sc458 in Akai bandrecorders. Voor de rest veroudert er niet zoveel.
Als er één elco of tor van dat type voor een direct merkbaar defect zorgt, is het zeer waarschijnlijk dat de volgende niet lang meer op zich laat wachten - of ze zijn al versleten maar doordat het effect zo geleidelijk is, merk je er weinig van... Tot je de boel dus vervangt.

In buizenapparatuur heb je papiercondensatoren die vaak defect raken, maar de wat modernere buizenapparatuur van na die tijd geeft juist weinig problemen. Hooguit dat de voedingselco versleten kan zijn. Buizen zelf hebben ook een beperkte levensduur maar in de praktijk heb ik nog weinig buizen moeten vervangen.

Overigens ging ik er van uit dat de akai en de technics even oud waren, maar dat is dus niet zo. De ene ziet er uit alsof ie uit dit millenium komt, de ander vroeg jaren 80.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fred101

Golden Member

Bij mijn Fender twin-reverb (wel een buizenbak) waren alle composiet weerstanden minimaal 20% verlopen.
Dat kan bij transistors natuurlijk ook.
Over Germanium zullen we het maar niet hebben.

Maar transistors slijten soms ook. Ik heb diverse keren torren gezien en getest die op een gewone tortester of met de diode test goed waren maar in situ toch niet lekker waren. Op de curvetracer was het wel zichtbaar. Je kon er basisstroom door jagen maar het maakte niet uit hoeveel, de versterking bleef gelijk. Ze wilden alleen nog sperren of een beetje open. Het waren wel torren die min of meer statisch/vast ingesteld stonden, bv in een voeding.

Verder kan vervuiling voor lekstromen zorgen, oxidatie is ook niet best.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

hmm, tja, maar bij elco's zou het onder balast (flink vermogen) heftiger moeten worden.

Dat was niet het geval.. het klonk goed, maar niet super. Of het nu hard of heel zacht stond. iets wat je op specs (waar de high end voodoo nu net van smult al dan niet subjectief gemeten) zou de technics geen problemen moeten hebben...

na de swap klinkt het gewoon heel erg goed.. (ik zeg niet super; er is altijd ruimte voor verbetering)

op specs thd en SN zou je dat niet zeggen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Thevel

Golden Member

Op 12 januari 2016 12:29:00 schreef TonHek:
Ik wil geen data of meetgegevens verliezen, daarom heb ik een opvangbakje onder mijn meetsnoeren en datakabels met een natuurspons er in.
TonHek

Natuurspons is heel open waardoor er makkelijk elektronen uit kunnen vallen.
Zelf gebruik ik altijd synthetische spons, dat is veel compacter waardoor de elektronen beter blijven zitten. Heb er heel goede ervaringen mee :) :)

Op 11 januari 2016 20:22:12 schreef blurp
Edit: @OhmPi hieronder:
De krommingstraal van de buitenbocht is per definitie groter of gelijk aan de spoorbreedte. Teken het maar uit.

code:


 -------------------------------------------------
|+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
|+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
|+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
|++++++++++---------------------------------------
|+++++++++|
|+++++++++|
|+++++++++|
|+++++++++|
|+++++++++|
|+++++++++|       |

De + jes is het printspoor.
Wat is de breedte van het printspoor?
Wat is de kromtestraal van de buitenbocht?
Wat is de kromtestraal van de binnenbocht?
Nu snap je ook waarom de electronen de bocht uitvliegen ;-) .

mel

Golden Member

daar komt de uitdrukking "kromme volt "vandaan >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dan heb je de verkeerde elektronen. Ik heb laatst een potje elektronen met tractie control gekocht en deze hebben geen problemen met haakse bochten.

Kijk wel uit dat je geen elektronen neemt die gewonnen zijn uit bedorven stroom. Deze hebben als resultaat dat je een hele vieze klank krijgt.

Elektronen gewonnen uit groene stroom geven een veel 'natuurlijkere' klank.
Zonne-energie: een warmere klank
Wind-energie: een luchtigere klank
waterkracht-energie: een koelere klank.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Tidak Ada

Golden Member

Dit is NIET als spam bedoeld:

[Joke modus]
Ik heb vandaag 2 Wafedale Denton-2 speakertjes op V&A gezet, die zijn AL JÁÁÁÁÁÁEN INGESPEELD....!!
Echte Muiderkring kwaliteit.
Wat zou ik daar voor moeten vragen; hoeveel nullen? >:)
[/Joke modus]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Dat is uw muziek smaak? Ik neem aan als je de speakers ontsmaakt hebt dat deze meer waard zijn. heavy metal elektronen zijn er toch hardnekkig eruit te krijgen met Bach.

[Bericht gewijzigd door BJ2 op dinsdag 12 januari 2016 20:56:56 (96%)

Thevel

Golden Member

Gewoon 24V AC op de speakers aansluiten, hier worden de elektronen misselijk van en verdwijnen dan vanzelf. Heavy metal of Bach, na een paar dagen zijn de speakers gegarandeerd brandschoon!!

High met Henk

Special Member

okeej, ik ga voor de 100 punten mix: APOCALYPTICA.

Metal met klassieke instrumenten.
https://www.youtube.com/watch?v=3eBroYj_Qv0
of
https://www.youtube.com/watch?v=PH68Z6ysqZs

en voor de mensen die het niet geloven:
https://www.youtube.com/watch?v=_up0o5a6tfM

JA dit is OOK metal!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hahaha stom had ik ff niet aangedacht. Net zoals: Nightwish, Epica, Within Temptation...

Ik heb hier even geen HIFI verklaring voor.

Schimanski

Golden Member

Op 12 januari 2016 13:44:48 schreef fred101:
Daar had je vroeger in het pre-digitale tijdperk speciale sample en hold snoeren voor. Die hadden bnc connectors met afsluit dopjes. Dat is meer comfort als zo'n bakje.

[bijlage]

Fred, wat jij laat zien zijn afdekdopjes voor BNC chassisdelen. Ik heb hier twee originele sample-hold meetsnoeren liggen. Deze hebben BNC pluggen met een bijpassend dopje. De snoeren hebben teflon isolatie en verzilverde geleider. Deze snoeren zijn alleen bruikbaar voor sample-hold metingen. De electronen zitten er relatief vast in en geven de lading langzaam door. Een soort emmertjes geheugen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/sample-hold-snoer-bnc.jpg

[Bericht gewijzigd door Schimanski op dinsdag 12 januari 2016 21:36:41 (13%)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Protest !!! Nightwish is een prima band !! :)

wellicht leuke anekdote... Toen ik een puber was mocht ik op kosten van mijn ouders een tuner/versterker uitzoeken in de laagste redelijke prijscategorie. Er was keuze uit twee apparaten. Een Akai en een Marantz. Destijds gekozen voor de Marants SR1000, een voor het geld (400 hollandse guldens) uitstekend apparaat die het meer dan 25 jaar heeft volgehouden ! Er zat een module in de eindtrap met een ruim bemeten voeding en dat klonk echt super voor het geld. 2 Jaar na aanschaf van de Marantz kwam ik bij het grof vuil het alternatief van Akai tegen. Dat mensen in die tijd zo'n apparaat op straat gooiden was best bijzonder ! Dus meegenomen, voeding gerepareerd en spelen. Alleen dit apparaat klonk werkelijk nergens naar. Wat bleek ? Akai had een eindtrap met 2n3055's ontworpen....Conclusie : ook toen gooiden sommige merken hun naam al te grabbel !

Dit topic is gesloten