Show dumpmaterialen

Hallo Laurens .... door jouw posting krijg ik ook goesting om mijn set 19 nog eens terug aan de gang te zetten, de laatste keer dat ik ze gebruikt heb was om een RTTY QSO te maken in 1976 ... al een tijdje geleden dus.
Die van mij hebben wat meer knoppen zie ik, ze zijn beide ook de MK3 versie.

die liggen al 40 jaar in de schuur dus.. even de contacten van oxidatie en roest ontdoen zal wel nodig zijn gok ik zo..

dat toestel wat rechtsonder ligt stond er thuis vroeger ook 1 van op zolder. ter*ngzwaar dat het ding was. drukknoppen voorop meen ik, er zat ook een zelfbouw print in meen ik, voeding hersteld of bij gebrek aan de voeding vervangen door een zelfbouw model.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 januari 2016 20:19:50 schreef Ledlover:

Hoe ziet dat er uit? Zo:

Een Philicorda tussen de dumpspullen; zuinig op zijn ;-)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Ja, ik dacht ook al: zou hij die als seinsleutel gebruiken.. :)

If you want to succeed, double your failure rate.
pietplof

Golden Member

In mijn schuur, staat er al ,,eeuwen".
Ooit van een klant gekregen met de bedoeling het ding te herstellen.
Inmiddels is de klant volledig uit zicht en het apparaat ( wat is het eigenlijk?) staat daar tot mijn kinderen het na mijn omvallen zullen dumpen( om in stijl te blijven).

festina lente

Volgens mij is dat een rt-66 of rt-67. Een naoorlogse transceiver.

Op 12 januari 2016 13:37:38 schreef testman:

dat toestel wat rechtsonder ligt stond er thuis vroeger ook 1 van op zolder. ter*ngzwaar dat het ding was. drukknoppen voorop meen ik, er zat ook een zelfbouw print in meen ik, voeding hersteld of bij gebrek aan de voeding vervangen door een zelfbouw model.

Klopt ja, dat is een BC603 .... heb ook de zender ervan, de BC604.
Heb dit vroeger ook nog mobiel gebruikt maar helaas is de 'mounting' verloren gegaan door de loop der jaren.

DE BC604 heeft me altijd een beetje verbaast. Deze heeft een FM modulatie en werkt voornamelijk op voertuigen gebruikt zoals de WS19 set. Alleen kunnen deze sets naar mijn weten niet met elkaar communiceren. Heeft iemand een idee hoe dit opgelost werkt? Zelfde als voor de BC1000, deze kan niet met een WS38 communiceren. De FM spullen lijken een beetje een vreemde eend in het geheel. Wel een mooie set de BC-603, BC-604 (SCR-508?).

Tidak Ada

Golden Member

Misschien kan hij alleen met MI-5 communiceren ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Niet alle zendontvangers die zijn ingezet op een locatie moeten met alle anderen kunnen communiceren.
De taken zijn verdeeld, en daarmee ook de frequenties en modulatiesystemen.

Alleen de hoofdcommandopost moet met iedereen (maar meestal alleen via de commandant van een eenheid) kunnen communiceren.

De WS19 communiceert dus met andere WS19's en de BC604 communiceert op zijn beurt weer met andere BC604's.
De zendontvangers hebben elk een andere taak.

Edit:
Bij een grootschalige inzet wordt ook altijd een verbindingsschema gemaakt; wie kan met wie praten.
Het is bijvoorbeeld niet nodig dat alle manschappen de conversatie tussen de algemeen commandant en de onderdeelscommandanten meeluisteren, of dat de algemeen commandant alle gesprekken hoort die er "in het veld" worden gevoerd.
Een verbindingsschema zou eruit kunnen zien als op het plaatje.

Het moet ook weer niet te ingewikkeld worden.
Ik heb een keer bij een grootschalige inzet gezien dat iemand met 6 portofoons om zijn nek liep.
En iedereen zich maar afvragen waarom het zo lang duurde voordat de man antwoord gaf... Hij wist niet uit welke portofoon hij werd opgeroepen, dus drukte hij een voor een maar alle zendtoetsen in.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Bedankt voor de toelichting! Leuk plaatje. Worden de mensen van de verbindingsweg dienst bij gevechtseenheden ingedeeld? Of zit denverbinsingsdinest meer in de "hogere" lagen?

Schimanski

Golden Member

Hier twee leuke documenten over geschiedenis van verbindingsdienst (vonkenboeren). Ook het AM/FM verhaal komt aan bod.

deel 1 - analoog
deel 2 - digitaal

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
evdweele

Overleden

@BJ2

Van militaire verbindingen heb ik geen benul :-) dus hoe die verbindelaars worden ingedeeld weet ik niet.
Met verbindingen van de hulpdiensten, ambulance, brandweer en politie heb ik wel ervaring.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Bedankt voor de twee artikeltjes, heb ik weer wat leesvoer :P.

Laatst een hoop SRS bulletins ontvangen, moet zeggen dat hier ook leuke en interessante artikelen in staan.

Hubie

Special Member

In het DKARS blad van deze maand een artikel over de WS-19 microfoon (stukje zelfbouw)
In de DKARS van vorige maand ook een stukje over de WS-19.

DKARS is een gratis blad voor zendamateurs en wordt alleen via internet uitgegeven dacht ik,dus niet in gedrukte vorm.
http://www.dkars.nl/index.php?page=algemeen

Een vlot geschreven blad wat mij doet denken aan Radio Amateur Magazine van lang geleden.

Even voor de goede orde,ik heb geen enkele (zakelijke) binding met dit blad.

P.S.
De wireless set nummer negentien.
Nog nooit zo'n lelijk ding gezien. ;-)

Philicorda is altijd goed, heb de mijne weggedaan toen er een VOX Jaguar voorbij kwam.

De verbindingstroepen waren een apart onderdeel, die werden dan door bijvoorbeeld de infanterie ingehuurd. In dat bedrijf noemden ze het gedetacheerd.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

@Schimanski, ik heb de twee artikelen even gelezen. Het geeft wel een leuk overzicht van de ontwikkelingen binnen de verbindingsdienst. Het verbaast me wel een beetje dat het zo lang heeft geduurd voordat de impact van afsluisteren en peilen werd onderkend. Aangezien afluisteren in zowel de eerste als de tweede wereld oorlog een middel (één draads veld telefoon, hieruit volgende de Fuller telefoon) tot zeer grote (ULTRA) invloed heeft gehad.

PS: heeft iemand het schema van het zend en ontvangst gedeelte van d WS38AFV? Of is deze hetzelfde als de WS38? Ik heb alleen de volgende manual met een schema van de voeding:http://dumeas.com/project/WS38_AFV/329_WS38AFV_Working_Instructions.pd…

Schimanski

Golden Member

Ik heb de WS-38 docs die ik heb op we-transfer gezet. http://we.tl/38jOszoa5Y. Beschikbaar tot 22-1-2016.

De WS38 AFV (Armoured Fighting Vehicles) is in wezen een WS-38 MKII aangepast voor gebruik met een aparte 12-Volt voeding. De WS38-AFV wordt gebruikt in combinatie met de WS-19. Hij wordt bovenop de WS-19 gemonteerd en aangesloten met een 6-polige stekker op de bestaande WS-19 bekabeling. De WS38-AFV wordt dan bediend met de microfoon en headset van de WS-19.

De combinatie WS19/WS38-AFV werdt o.a. gebruikt in de Churchill tanks.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Bedankt het is precies wat ik zocht!

Goed, de WS19 meer getest. De eindtrap laat zich niet afstemmen op frequenties hoger dan 6,5MHz. Dat merk ik zowel met een loopantenne (die duidelijk resoneert), met de gevelantenne (CB spriet zonder spoel) en aan een dummyload. Dat is niet zo mooi, want dan trekt de eindtrap 120mA en da's het dubbele van wat normaal is. Acceptabel als je morse doet, maar volgens mij hoort het niet.

Op 6,5MHz kan ik antenne en eindtrap zo instellen dat je een mooie dip in de anodestroom zit. Zeker met de resonante loopantenne er aan (binnenshuis effectief een dummyload met dat betonijzer er omheen...)
Alleen moet de eindtrap afstemming dan op 7,5 a 8MHz staan. Daar zit een luchtje aan. Ik ga de uitkoppelspoel van de eindtrap eens bekijken, of daar niet stiekem een paar windingen bijgelegd zijn door een vorige bezitter...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

O dat is jammer. Wat is de rede dat de vorige eigenaar dit gedaan zou kunnen hebben?

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Hallo,

Ik kwam het volgende tegen en kon het niet plaatsen wat het is. Maar ben wel nieuwsgierig, kunnen jullie helpen?

Alvast bedankt.

Tidak Ada

Golden Member

Lijkt me een spoelen set van een Chinese marine set. Of eventueel kristalfilters.
Kan je geen grotere foto maken?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †