Discrete audio opamp

Op 14 januari 2016 23:46:21 schreef RAAF12:
Silpad info
http://www.farnell.com/datasheets/99609.pdf
Zij geven ook aan dat de thermische weerstand van keramiek hoger is dan mica. Overigens gebruik ik pasta aan beide zijden. Voor LF en voedingen met mica en voor triac's >220V met wit keramiek.

Dat is niet wat ik lees.

Other insulation materials include ceramic
wafer insulators which have higher thermal
conductivity than mica.

Hogere thermal conductivity wil zeggen beter, het is de inverse van de thermische weerstand.
https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_conductivity

Dus mica is met 0.528 W/mK de slechtste, siliconen met 09 tot 3.5 W/mK een stuk beter, Alu oxide met 15.06 W/mK nog beter.
Beryllium oxide is met 221.94 W/mK weer veel beter maar het materiaal(stof) is kankerverwekkend. Dit is volgens mij dan ook het keramiek waar Elektor voor waarschuwde.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

n.b. ik vraag me af of er interesse in in het restant van de printen die ik voor dit ontwerp laat maken? En is er interesse voor het restant van de printen van de echte eindtrap?

Bij mij zeker, 2 setjes, dan kan ik mijn P3A upgraden.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Henk H.

Golden Member

Als het niet te lastig na te bouwen gaat worden heb ik ook wel interesse in printen.

Misschien een animocheck houden als het ontwerp (bijna) gereed is?

Op 15 januari 2016 11:39:13 schreef markce:
Wat is de echte eindtrap?

Stiekum heb ik daar al wat mee gespeeld ;)

Momenteel speel ik met de volgende combi's:

  • Eindtrap setje 2SA1943 & 2SC5200.
  • Eindtrap setje 2SA1941 & 2SC5198.
  • Daarvoor setje 2SA1360 / 2SC3423
  • Daarvoor setje 2SA1358 / 2SC3421

En dat alles als compound pair (ook wel Sziklai pair genoemd).

Wat daar aan vermogen kan uitkomen ben ik nog aan het rekenen. Belangrijk natuurlijk om binnen de SOA te blijven.

En alle ervaringen uit dit draadje komen er uiteraard in.
Waarschijnlijk een soort A eindtrap die bij hogere vermogens overgaat in B, vanwege het rendement.

Eerst deze maar eens afmaken.

Shock6805

Golden Member

Zoals Henk H. zegt, als het niet te moeilijk is ben ik ook wel geinteresseerd. :)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
blackdog

Golden Member

Hi,

Voor de gene die intresse hebben in het meten met een geluidskaart.
Hieronder een plaatje gemaakt met Virtins "Multi Instrument Pro 3.5"
Ik heb dit programma nog nog niet helemaal onder de knie, er is zeer veel mogelijk zoasl Bode Plot
en vele andere handige meetfunctie, kijk maar naar de knoppenbalk.

Alle gegevens die van belang zijn, staan in het plaatje dat klikbaar is.
Ik heb hier gekozen voor vervormingsmeting met dynamisch bereik en de filtering is Kaiser 7.
De input wordt geleverd door de Audio precision meetset, 1Khz bij ongeveer 2,9V RMS.
http://www.bramcam.nl/Amp/Virtins-10-Klein.png

Ik kwam hier op het forum nog een plaatje tegen en ik kan dit niet meer terug vinden.
Dat ging ook over FFT met de geluidskaart en dacht dat het van Duitse makelij was, iemand?
Ik wil daar ook eens mee testen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.

Op 14 januari 2016 18:10:33 schreef Roland van Leusden:
OnSemi heeft daar ook leuke torren voor:

NJL3281D (NPN) & NJL1302D (PNP): 15 AMP, 260 VOLT, 200 WATT, ThermalTrak

met ingebouwde diode dus, word het wel gelijk een stuk minder nabouwbaar van.

Ook een goede keuze, de NJL's zijn goedkoper dan de Sanken's, ca. $10 i.p.v. $25 per set.
Zie https://www.conrad.nl/nl/warmtegeleidingsfolie-standaardbehuizing-o020… er zou geen pasta nodig zijn, maar het is wel makkelijker monteren om ze met een dun laagje vet vast te plakken.

Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=13476
RAAF12

Golden Member

Op 14 januari 2016 20:20:17 schreef RAAF12:
Hmm, het merk van die plaatjes weet ik niet en ze waren wel heel dik....
Kan me ook een artikel in Elektor herinneren waarin ze waarschuwden voor die dikke keramische plaatjes.

@Henry S

Ik kan me het artikel niet herrinneren, ik zou het graag even willen lezen.

@Jeronimo

Bij deze, het was even zoeken in de bieb maar het staat er toch echt in het november/december nummer 2015 van Elektor. Het artikel gaat over een versterker met BDW** transistors, niet geheel onbekend hier, de nieuwe CO voeding heeft nl. twee BDW93C Darlingtons!

Voor groter formaat op de afbeelding klikken en dan 'toggle size' doen. Zo werkt dat bij Chrome.

ik vraag me af of er interesse in in het restant van de printen die ik voor dit ontwerp laat maken?
En is er interesse voor het restant van de printen van de echte eindtrap?

Wat is het verschil tussen de eerste en tweede soort printen?

Op 15 januari 2016 19:01:07 schreef markce:
[...]Wat is het verschil tussen de eerste en tweede soort printen?

Ik ben nu bezig met een discrete audio opamp. Een soort referentie ontwerp. Een paar Watt uitgangsvermogen maximaal, voor een b.v. een hoofdtelefoon, of als echte opamp.

De tweede print wordt dan een echte eindversterker, met de power die uit een setje 2SA1943 & 2SC5200 kan komen. Gemonteerd op een behoorlijk koelblok.

@RAAF12
Tja, Elektor schrijft het wel, maar als ik moest kiezen ga ik toch liever af op de informatie van Aavid en Bergquist.
Mogelijk heeft de auteur ervaring opgedaan met goedkope rommel uit verre onbekende bronnen.

@blackdog
Is er een verklaring voor die 2 piekjes net onder de 20KHz?

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
RAAF12

Golden Member

Jammer dat je aan bronvervuiling doet, een typische stromanredenatie. Ik laat het hierbij.

blackdog

Golden Member

Hi,

Jeronimo2003, die piekjes, dat is Real Live...
Kan opgepikt worden door de kabels hier op tafel, residu van de processor die de DA converters aanstuurd in de AP meetset, stoorsignaal in mijn meetcomputer enz.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi

Even over de isolatie, mijn ervaring met de "witte" Aluminium Oxide is erg goed.
Dat materiaal staat volgens mijn niet omschreven in het Elektuur artikel.

Volgens mij is Berrilium Oxide de beste van de isolatie materialen, maar kan gevaarlijk bij verkeerd gebruik.
Ik zou het zelf niet gebruiken en wil ook de onderdelen die het gebruiken meestal niet vastpakken :-)

RobK,
Dank je, ben de software aan het testen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 15 januari 2016 21:21:45 schreef RAAF12:
Jammer dat je aan bronvervuiling doet, een typische stromanredenatie. Ik laat het hierbij.

Sorry dat je het zo opvat, dat was beslist niet mijn bedoeling.
Ik wilde alleen aangeven dat de datasheets van 2 bekende fabrikanten aangeven dat hun thermisch interface materiaal factoren beter is dan mica en Elektor schrijft dat je er van weg moet blijven, er iets niet klopt.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

als je oude spullen uit elkaar haalt en je hebt witte isolators, weet je dus niet of het berylliumoxide is. Het is gevaarlijk in kleine hoeveelheden dus je wilt geen stof aan je handen e.d. als het plaatje onverhoopt is gebroken/beschadigd. Zit het eenmaal in je lijf, gaat het er niet meer uit, heb ik ergens gelezen.

Hier wat info van wetenschap.nu:

"Beryllium versus milieu en gezondheid
Beryllium komt in lucht, water en bodem voor o.a. door verwering van gesteenten. De mens voegt beryllium toe door de verbranding van fossiele brandstoffen. Het komt in de lucht voor als stofdeeltjes. Het lost niet op in het grondwater. Beryllium kan allergische reacties veroorzaken bij de mens, de z.g.n. Chronic Beryllium Disease (CBD), gekenmerkt door vermoeidheid en moeilijke ademhaling, het vergroot de kans op kanker en DNA beschadiging. Beryllium is zeer giftig, bij blootstelling aan de opgeloste vorm of fijn verdeeld stof beschadigt het de longen. Het inademen veroorzaakt berylliosis, een longziekte waaraan 20% van de patiënten sterft. Bij contact met berylliumoxide kan de dodelijke longziekte berylliose ontstaan. Alleen door deskundigen en adequate veiligheidsmaatregelen, kan beryllium toegepast worden. "

Dit topic is kennelijk een beetje afgeweken in de richting van thermal interface materials.
Om het weer een beetje op de rails te krijgen wil ik de studies van Walt Jung nog even in herinnering brengen.
http://waltjung.org/PDFs/Sources_101_P1.pdf en http://waltjung.org/PDFs/Sources_101_P2.pdf
Waarin hij diverse topologien uitgetest heeft van stroombronnen

miedema

Golden Member

Ha MC6800,

Inderdaad prima artikelen van Walt Jung, die een uitstekend overzicht geven van de diverse topologiën, en hun voor- en nadelen .
Vooral ook interessant omdat Walt kijkt vanuit audio perspectief, en naar de impedantie kijkt tot 200kHz, en niet zoals velen alleen bij DC.....

Dit is het eerste wat ik iemand laat lezen als die meer wil weten over stroombronnen (voor voedingen & audio)
Er zijn ook een paar interessante naschriften in latere Audio Xpress nummers, maar ik weet niet of die ook online te vinden zijn....

Ik gebruik vaak een enkele jFET, simpel en heerlijk breedbandig. Ook fijn dat het een "zwevende tweedraads" oplossing is. (geen derde voeding of massa aansluiting) De extra moeite voor een cascode voegt meestal te weinig toe.
Mooi dat Walt ook naar de in buizenkringen populaire DN2540 gekeken heeft.

Je kunt ook mooi zien in de LM317 curven wat er gebeurt in het hoog als z'n interne loopgain minder wordt.

Ik meet de impedanties van stroombronnen precies op de manier die Walt hier laat zien.

Overigens ging dit topic inderdaad niet over isolatieplaatjes, maar ook niet helemaal over stroombronnen... :-)

groet, Gertjan.

Edit: toch nog even over isolatieplaatjes...
Ik heb die Beryllium oxide plaatjes ook gebruikt, voor (hoog vermogen) hoogspanningsvoedingen. Ik vond dat ze de laagste thermische weerstand van allen hadden. En een heerlijk hoge doorslag spanning. Ze zijn er dik, zo'n 2...3mm, en helder wit. Elektuur bedoelt met die roze en grijze dingen waar ze over schrijven echt iets anders :-)

[Bericht gewijzigd door miedema op zondag 17 januari 2016 12:32:49 (14%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

BeO is fantastisch spul, technisch gesproken. Waar vind je verder nog die combinatie van zo'n lage thermische weerstand met zo'n hoge elektrische?
Jammer dat het spul zo ongezond is. Niettemin, het breekt of poedert helemaal niet snel (normaal gesproken gewoon 'niet'); maar je moet wel weten wat je in handen hebt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Op 14 januari 2016 23:56:29 schreef JBerg54:
[...]

Yep, die sil pads bedoelde ik. Ik heb eens ooit 1000 stuks voor TO247 gekocht, voor ander behuizingen knip ik ze wat bij. ;)

Ik meen ook gelezen te hebben dat het door de pasta wat slechter werd qua thermische geleiding.

Yep, hier staat ook wat info over mica versus silpads.
https://www.fairchildsemi.com/application-notes/AN/AN-4166.pdf
Zelfs het aanhaalmoment van de bout/moer en de convexe/concave bodemplaat van de TO-220(P) is boeiend.
Bij Mouser en consorten is ook al te selecteren op laagste thermische weerstand van de TO-220 conductive pad
http://www.digikey.com/product-search/en?FV=fff40012%2Cfff80067&k=…
Lager dan 0.33oC/W zijn er niet. Zelfs BeO zit hoger.
edit

Bij nader inzien zijn deze pads zowel thermisch als elektrisch geleidend...

Ik heb weleens gedacht hoe zelf te testen met de verschillende pads. Gewoon monteren op een klein koelblok en timen hoelang het duurt voordat de transistor eruit knalt als er 5A loopt. De pad waarbij dat het langst duurt is de pad met de laagste thermische weerstand. Kost wel een paar transistors :-)

Ondertussen heb ik wat aluminium hoek profiel gezaagd om als koelprofiel te dienen. En ik ben begonnen e.e.a. op een prototype print te solderen. Wat ruim van opzet, zodat ik er goed aan kan meten.

Ook aan het ontwerp van de pcb knutsel ik driftig door. Daar gaat alleen wat tijd in zitten om e.e.a. netjes af ronden. Voor de eindtransistoren maak ik verschillende pads op de print, zodat die gemakkelijk kunnen worden vervangen. Dus i.p.v. TO126 een TO220 of TO247 erop. Ook voor de VAS en zijn stroombron een TO126 pad naast de TO92, zodat er ook hogere spanningen mogelijk zijn.
Dan wordt het wat universeler.

Bovendien probeer ik een mooi sterpunt qua nul op de print te maken.

Wordt vervolgd ;)

Op 14 januari 2016 21:29:47 schreef JBerg54:

n.b. ik vraag me af of er interesse in in het restant van de printen die ik voor dit ontwerp laat maken?
En is er interesse voor het restant van de printen van de echte eindtrap?

Volg dit topic ook met grote interesse, Als er nog wat printjes over blijven heb ik zeker wel belang bij :)

Henry S.

Moderator

Op 15 januari 2016 21:15:30 schreef jeronimo2003:
Tja, Elektor schrijft het wel, maar als ik moest kiezen ga ik toch liever af op de informatie van Aavid en Bergquist.
Mogelijk heeft de auteur ervaring opgedaan met goedkope rommel uit verre onbekende bronnen.

Het artikel is in dat opzicht idd verwarrend, een bron van die onbekende plaatjes was handig geweest. En de schrijver heeft blijkbaar de goede Alox plaatjes over het hoofd gezien.

Op 17 januari 2016 18:48:18 schreef JBerg54:
Ook aan het ontwerp van de pcb knutsel ik driftig door. Daar gaat alleen wat tijd in zitten om e.e.a. netjes af ronden. Voor de eindtransistoren maak ik verschillende pads op de print, zodat die gemakkelijk kunnen worden vervangen. Dus i.p.v. TO126 een TO220 of TO247 erop. Ook voor de VAS en zijn stroombron een TO126 pad naast de TO92, zodat er ook hogere spanningen mogelijk zijn.
Dan wordt het wat universeler.

Bovendien probeer ik een mooi sterpunt qua nul op de print te maken.

Ik ben benieuwd naar je layout.

@miedema: Walt Jung is verplichte kost. Veel is terug te vinden op zijn eigen website: http://waltjung.org

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.