Hi,
In verband met opmerkingen over grote versies van de CO-2016 voeding heb ik een tekening gemaakt om het een en ander te verduidelijken.
Hieronder staat dus een principe schema hoe deze voeding en die van mij is opgebouwd.
Harrison/HP doet dit al 50 jaar zo 
Er is alleen een klein deel getekend en ontkoppel condensatoren zijn weg gelaten.
Laten we de aanname doen, dat er altijd 8mA uit de stroombron komt.
De opamp die getekend is, trekt net zoveel stroom van de stroombron weg door de U-LED dat er een evenwicht onstaat op de uitgang van de voeding.
Dus er gaat net voldoende stroom richting de basis van de TIP142 om de balans in stand te houden.
Ga je nu meer stroom uit de uitgang trekken dan laat de opamp meer "stroom" los,
er gaat dan van de hier opgegeven 8mA meer naar de richting van de basis.
Dit werkt natuurlijk ook anderom zo, dus hoe minder stroom er gevraagt wordt door de belasting,
des te meer stroom gaat er richting de U opamp.
Dan komen we nu bij de gegevens die van belang zijn voor het opvoeren van de voeding boven de 5-Ampere.
Ik heb in het schema waarden lager genomen dan de typical waarden zoals de hFE, hier heb ik een waarde genomen van 1000x.
De weerstanden aan de basis en de emittor zijn de halve waarde zodat het met een enkele transistor overeenkomt zoals in de CO-2016 voeding.

Als je de waarden optelt van de spanningen dan kom je er achter dat er weinig marge is als de hFE aan de lage kant is.
Je zou de stroombron groter kunnen maken naar 15 a 20 mA, maar dat vind de LM324 niet echt leuk.
Je zal je emittor weerstanden goed moeten kiezen, de basis weerstand moeten uitreken
en vooral Darlingtons moeten nemen die voldoende hoge hFE hebben.
In de hFE is veel winst te halen met een kleine selectie als je te krap uitkomt met het berekenen.
Vergeet ook vooral niet de bedradings weerstand rond de emittor, daar valt ook spanning over.
Met de gespecificeerder power transitor heb ik geen probleemen, dit tot de 5A waar dit ontwerp voor bedoeld is.
Wil je het vermogen dat gedissipeerd moet worden beter kwijt raken dan is de TIP142 je transitor.
Van de TIP 140 Serie weet ik dat deze meestal een ruime hFE hebben en dat je hiermee gunstiger uitkomt bij een meer dan 5-Ampere voeding.
Mijn voorkeur gaat uit naar de merken TI, ST, On Semi voor de TIP140 serie.
Ik hoop dat dit het een en ander wat meer inzichtelijk maakt 
Gegroet,
Bram