Eerste 2 trappen voor H-Brug

Dit topic is gesloten

Lucky Luke

Golden Member

Ik snap het ook niet helemaal.

Condensators:
Zowel 100nF over de voeding als 10uF is goed, maar waar de 8k2 voor is snap ik niet.

Aansluiten programmer: Heeft die programmer geen handleiding waar dat in staat?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lambiek

Special Member

Als je processor gevoed wordt door bijv. je regelaar, is het niet aan te raden om de voeding van je programmer ook aan te sluiten, tenzij je daar een voorziening voor gemaakt hebt.

Zelf doe ik het nooit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Deze

KONEX MKT 0.1uF 400v

Staad nu op plaats B1.
Na test het een en ander niet ok. Zeker Als ik mijn oude h_Bridge van MGP in het hand heb en langsloop dan moet ik hem plaatsen op B2.

Vraag2: Moet ik deze sterke gele condensator hier laten staan of plaatsen op plaats B2 ?
***************************************************************************
PS als je de VCC pins van mijn MCU bekijkt zit daar een 100nF van normale sterkte, op plaats B3. Na mijn Lm zit er nog 1. Vlak onder plaats B2.

Vraag1: Kunnen deze normale condensators veilig dubbel geplaatst worden?

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op donderdag 11 februari 2016 18:35:29 (13%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Met zulke lange lijnen heeft die 100nF op beide plaatsen weinig zin, een ontkoppelcondensator moet zo dicht mogelijk bij de verbruiker (microcontroller) zitten; eerder millimeters dan meerdere centimeters er vandaan.

En condensators van "normale sterkte"? WTF? Dat gele ding slaat helemaal nergens op, zet er gewoon een ceramische 100nF condensator naast.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lucky Luke

Golden Member

Heb je ook een schema, in plaats van alleen een printontwerp? Een schema is makkelijker leesbaar.

Of ben je direct de print gaan tekenen, zonder schema?

De weerstand (van 8k2) op plaatje 10, aan pin 1, naar ground, klopt. (Het is de reset pin, bij deze controller is de reset actief als je die hoog maakt, dus om deze controller te laten runnen moet die pin laag. De 8k2 zorgt daar voor.)

Een aantal condensators parallel over de voeding kan geen kwaad. Dus ja, kan dubbel geplaatst worden. Als je er teveel plaatst is niet erg, het heeft alleen extra nut.

Dat gele ding is 100nF (0.1uF), maar fysiek erg groot. Een keramische condensator is kleiner, en kun je dus ook makkelijker dichterbij zetten.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Laatste vraag hierover, is het wel de bedoeling om dit gele ding dan bij pijl 1 in de voeding te plaatsen?

Links boven aan komt een Screw contact. Bij TMB screw.

Deze print wordt direct op mijn 12v Lood accu aangesloten.

En ook 2 H-Bridges van 12v 10A, worden direct op mijn accu aangesloten.

Is deze condensator in dit verhaal dan wel verplicht/nuttig?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Lijkt erop alsof het dubbelzijdige print is... toch?
Zo ja.. en de andere kant?
Zo nee.. dan heb je wat "losse" banen.
Schema?

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Geen dubbelzijdige print. Schema´s tekenen vraagt voorlopig te veel tijd met zich mee.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Wel een schema tekenen levert tijd op: Enerzijds krijg JIJ beter inzicht in wat je aan het maken bent, anderzijds, kunnen andere mensen je beter helpen als je in de problemen komt.

Verder lijkt het structureel dat je de gegeven antwoorden en vragen om meer informatie toch niet leest.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je bent echt nog een beginner, en denkt wel dat je zonder schema iets kan maken dat ook echt werkt? Ik heb in de loop der jaren toch wel de nodige ervaring heb opgedaan, en alsnog teken ik meestal eerst een schema voordat ik iets ga bouwen. Zo'n schema mag gewoon met pen en papier, maar dan moet je de PCB dus doen zonder rattennest en ERC en DRC checks.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 14 februari 2016 11:55:56 schreef SparkyGSX:
Zo'n schema mag gewoon met pen en papier,...

Zo doe ik het ook, en dan niet eens het hele schema. Gewoon bepaalde stukken van het schema, en hier en daar een krabbeltje van.

Op 14 februari 2016 12:21:41 schreef rew:
Verder lijkt het structureel dat je de gegeven antwoorden en vragen om meer informatie toch niet leest.

Dat wisten we toch al rew. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

En.... je moet wel alle teksten bij de componenten weghalen voordat je er een afdrukje van maakt.
Zijn het lay-outs die je ergens van het www hebt geplukt, lekker "makkelijk", maar niet echt.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

@Lambiek: ja, maar ook jij hebt, in tegenstelling tot de TS, ruimschoots genoeg ervaring om het met gedeeltelijke schema's te kunnen redden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Ja, dat is zo. Toen ik net begon met elektronica (zo'n 50 jaar geleden) tekende ik ook de schema's helemaal, voor zo goed en kwaad dat ging toen natuurlijk. :)

Tegenwoordig maak ik wat losse schetsjes, of ze moeten er een compleet schema bij willen hebben, dan wordt het een ander verhaal.

En vaak komen er toch dingen terug die het zelfde zijn, denk maar aan voedingen, I/O interface voor een controller, bediening voor relais, bediening voor motoren, enz.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

MGP / Progger het resultaat! Nog steeds boos?

1. door het fysiek formaat van de PWR connectors past de 2e niet
2. Nog een nieuwe 40pin BOX header te kopen, deze met klemmetjes past niet fysiek op de print
3. De logische lijnen van de 2N7000 kloppen niet

Nu laat ik 1. en 3. not-connected en bestel een nieuwe header

PS als je baantjes op mijn print los laten dagen na het etsen, is dit dan alleen de afstemming van mijn etsbak of komt dit door de FLUX SK10?

Met de FLUX SK10 soldeerd mijn print in praktijk veel beter, maar op bovenstaande foto heb ik deze overgeslagen.

Of kan je de FLUX SK10 ook voor de test op je 3baans gaatjes spuiten?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 24 februari 2016 20:04:32 (34%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
pa3gws

Golden Member

Baantjes die loslaten komt niet door de SK10.
Waarschijnlijk bij het solderen te heet gestookt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fred101

Golden Member

Traces laten los door te veel hitte, niet door gebruik van een flux houdende coating.

Maar waarom gebruik je dat spul. Het is een spray om pcb's tijdelijk te beschermen als er relatief veel tijd zit tussen het moment van etsen en solderen. Je moet het na het solderen eigenlijk weer verwijderen (het trekt water aan). Als je het wilt doen om de print voor lange tijd mooi te houden en te beschermen zijn er diverse printlak sprays en coatings (als het "extreem" moet zijn, zijn er conformal coatings, Maar dat spul is een ramp als je zo'n pcb moet repareren. (Ik heb daar extra scherp geslepen probes voor liggen) Dat wordt in industriële soms omgevingen gebruikt.

Uit de datasheet:

KONTAKT CHEMIE Flux SK 10 is used e.g. in the interim storage of bare PCBs and for parts intended for soldering up, such as solder terminals or cable shoes. It is used to maintain the solderability of lead cast parts (accumulator manufacture) and semi-finished products made
from non-ferrous heavy metal

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

De TS is weer druk bezig met chaotische dubbelposts en kicks. Volgende week maar weer verder. Ondertussen kan de TS beginnen met schema's tekenen...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Jo! weet iemand van de vaste mensen hier of er fouten in mijn schema zitten? Nu ook met SCH en PCB file.

Om mijn ATMEGA16 zitten maar 3 x 100nF

Is dit niet wat weinig?

PS als je er teveel of de verkeerde combinatie condensatoren plaatst, kan dat funest zijn voor je programmer?

PS weet iemand iemand te vinden waar ik, na het etsten van deze printplaat deze naar opsturen kan? Ter extra controle/eerste software inprogramering Voor een bedrag van 10 euro?

Ik gebruik een MikroE.com programmer AVR/PASCAL

Groet Wouter.

Dit weekend komt er een post met foto van mijn belichtingsbak en mislukte bordjes. Wellicht verkeerder kleur UV gezichtsbruiner gebruikt.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

2e Vraag:

Kan ik veilig de 100nf in druppel vorm, omwisselen voor een 100nf in gaaf geel enclosure? tot ik meen 430 volt? In dit simpele schema.

Zoals geplaatst rechts onderin de hoek.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Lucky Luke

Golden Member

3x 100nF op de atmega16 is prima. (Eentje dicht bij de vcc, eentje dicht bij de avcc, en eentje direct achter de 7805).

Teveel is niet erg voor je programmer, alleen die 100nF op de resetlijn kan problemen geven, die kun je beter weglaten. Er gaat niks door stuk, maar programmeren lukt dan mogelijk niet.

Je 2e vraag: Je kunt die gave gele condensator gebruiken, 100nF is 100nF, dat 'ie meer spanning aan kan dan de kleinere condensator is niet erg, dat 'ie langere draadjes heeft omdat 'ie groter is zal hier ook niks uitmaken.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dank u LuckyLuke --> nu Getoond mijn ETSBAK
Kan iemand aan deze resultaen zien wat er mis is. Plankjes al een paar weken oud en het is wel erger geworden maar toch. PS een paar goede plankjes op volledige resolutie kwamen er wel uit. Maar lang niet allemaal zie.
en Kleur UV licht goed? Kep spijt om voor de zekerheid geen philips gezichtsbruiner te kopen maar een merkloze.

Bijvoorbeeld: etswater te troebel? Het complete plastic rooster van mijn verwarmingselement is wel opgelost in de tank.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
pa3gws

Golden Member

Op 27 maart 2016 15:15:48 schreef pascalbythree:
etswater te troebel? Het complete plastic rooster van mijn verwarmingselement is wel opgelost in de tank.

Wat gebruik je dan als etsmiddel?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

NatriumPerSulFaat. Heet het toch?

Ondanks reeds ergens al beantwoord op CO. Weet iemand of ik zo de MJE2955T goed geplaatst heb? Ik kan de lijnen slecht volgen. Beginnersfoutje niet, overzien wel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 28 maart 2016 17:50:57 (10%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Dit topic is gesloten